Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Припинення трудових відносин із працівниками в разі смерті ФОП

Трудові відносини з працівниками у юридичної особи та фізичної особи – підприємця (далі – ФОП), майже не відрізняються, принаймні на законодавчому рівні. Винятком є деякі нюанси, один з яких– припинення трудового договору з найманими працівниками в разі смерті (а особливо – раптової) роботодавця-ФОП. І, дійсно, тут неможливо провести ніяку аналогію з юридичною особою. Тож спробуємо розібратися в цьому питанні.


Неврегульованість питання

Законодавство про працю не передбачає правил припинення трудових відносин у разі смерті ФОП. Але ні в кого немає сумніву, що з моменту смерті підприємця-роботодавця припинити трудові відносини з працівниками вкрай необхідно, адже вони мають отримати належні їм зароблені виплати та знайти нове місце роботи.

Якими нормами керуватися в такому разі?

Відповідно до ст. 51 Цивільного кодексу (далі – ЦК) до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин. Однак аналогію з юридичною особою в цьому питанні не проведеш, адже не можна порівняти цей процес з ліквідацією чи банкрутством підприємства.

Згідно з ч. 4 ст. 18 Закону від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» державна реєстрація ФОП припиняється у зв’язку з його смертю. Для цього подається один з документів:

  • ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи;
  • судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою;
  • оголошення померлою.

Водночас Закон не уточнює, хто саме має подати такі відомості.

Тому підставою для припинення діяльності ФОП є факт її смерті, про який державного реєстратора можуть повідомити близькі родичі померлого, надавши вищезгадані документи. Після внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань підприємницька діяльність вважається припиненою.

Отже, підставою (юридичним фактом) для припинення трудових відносин з ФОП у разі його смерті є документи, що підтверджують факт смерті згідно із законом: це свідоцтво про смерть фізичної особи, видане органами реєстрацію цивільного стану або рішення суду про визнання особи безвісно відсутньою.

Водночас процедура звільнення не прописана.

До відома. Ще 2017 року на розгляд ВРУ було внесено законопроєкт № 5716, який передбачав урегулювання питання припинення трудових відносин померлого підприємця та найманих працівників. Проте, на жаль, для законотворців він виявився неважливим, так і залишившись дотепер законопроєктом. Ним передбачено зміни до КЗпП, які доповнять ст. 36 окремою підставою припинення трудового договору із працівниками в разі смерті працівника або власника – ФОП. Утім, цим законопроєктом також не передбачено врегулювання питання щодо виплати належних сум працівникам, які перебували у трудових відносинах з ФОП.

Як отримати зароблені кошти під час звільнення?

На сьогодні трудове законодавство не лише не передбачає підстав для розірвання трудового договору, а й не визначає гарантій з виплати належних сум та здійснення розрахунків під час звільнення працівникам у разі смерті ФОП. Спробуємо з’ясувати нормативно-правові підстави для отримання коштів за аналогією.

Податковим кодексом (далі – ПК) передбачено, що особою, відповідальною за погашення грошових зобов’язань чи податкового боргу платника податків стосовно фізичної особи, яка померла, є особи, які вступають у права спадщини або уповноважені здійснювати розпорядження майном такої особи (пп. 97.4.4 ПК). Після закінчення строку прийняття спадщини грошові зобов’язання спадкодавця стають грошовими зобов’язаннями та/або податковим боргом спадкоємців, які прийняли спадщину, пропорційно до частки у спадщині на дату її відкриття (п. 99.1 ПК).

Тому в разі смерті ФОП всі її права та обов’язки (у т. ч. щодо трудових відносин) переходять до її спадкоємців. Для підтвердження цього додатково звернемося до ст. 1281 ЦК, яка визначає, що до складу спадщини входять усі права та обов’язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.

Отже, саме спадкоємці ФОП мають повністю розрахуватися з працівниками померлого роботодавця – підприємця. Однак відкриття (прийняття) спадщини можливе лише після спливу шести місяців від дати смерті спадкодавця. Тому, якщо спадкоємці не виявлять бажання самостійно покрити всі зобов’язання з оплати праці (зокрема, грошової компенсації за відпустки в разі наявності) працівникам померлого ФОП, на отримання належних виплат доведеться чекати шість місяців.

Як діяти працівникам?

Найбільш законним способом припинення трудових відносин з померлим підприємцем-роботодавцем є звернення працівника до суду для встановлення юридичного факту припинення трудових відносин відповідно до ст. 315 Цивільного процесуального кодексу.

Однак судовий процес може затягнутися на тривалий час, а також потребує фінансових витрат. Тому не кожен може чекати рішення суду – працівникові потрібно жити далі та заробляти кошти на життя. Для працевлаштування на нове місце роботи він може обрати такий варіант, як сумісництво.

Оформлення працівника за сумісництвом здійснюється лише на підставі його заяви, відповідно до якої видається наказ про прийняття на роботу та надсилається повідомлення про прийняття на роботу до податкового органу.

Нагадаємо, що трудова книжка особи, яка працює у ФОП, зберігається у працівника. Утім, з 10.06.2021 вона не є обов’язковим документом для працевлаштування – запис вноситься лише за бажанням працівника. Отже, працевлаштуватися працівник може й без трудової книжки. Тим, більше, що трудова книжка особи, що працює у ФОП, у будь-якому випадку, знаходиться на руках у працівника.

Трудовий договір із працівниками, найнятими ФОП, укладається обов’язково в письмовій формі (п. 6 ст. 24 КЗпП). Колись такий трудовий договір підлягав обов’язковій реєстрації в державній службі зайнятості, а починаючи з 2015 року цей орган уже не засвідчує реєстрацію трудових договорів найманих осіб, що працюють у ФОП. Однак, якщо є такі працівники, які уклали трудовий договір до 2015 року й дотепер перебувають у трудових відносинах з ФОП, їм слід звернутися до служби зайнятості для засвідчення факту припинення трудових відносин.

Крім того, щоб не втратити період перебування у трудових відносинах та щоб він був зарахований до страхового стажу, працівникові слід:

  • зберігати примірник трудового договору, який слугуватиме підтверджувальним документом;
  • самостійно внести сканкопію трудової книжки до Єдиного державного реєстру відомостей про трудову діяльність на порталі Пенсійного фонду.

Висновок

  1. Питання припинення трудових відносин з померлим підприємцем на сьогодні законодавством не врегульовано. Залишається сподіватися на його розв’язання найближчим часом, адже багато громадян є найманими працівниками у ФОП.
  2. Працівник може працевлаштуватися в іншому місці без трудової книжки як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом.
  3. У разі смерті ФОП найманий працівник зможе отримати належні виплати лише після спливу строку для прийняття спадщини спадкоємцями померлого підприємця.
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
27.10.2025
Стаж: види, обчислення та умови зарахування
У статті з’ясовуємо, які є види стажу, за якими правилами він обчислюється та за яких умов зараховується. Від стажу роботи залежить право працівника на пільги, пов’язані з трудовою діяльністю, соціальним і пенсійним забезпеченням. Види стажу визначаються різними нормативно-правовими акта...
24.10.2025
Трудовий договір з нефіксованим робочим часом: що потрібно знати роботодавцеві
У статті розглянуто правила й особливості укладення трудових договорів з нефіксованим робочим часом. Трудовий договір з нефіксованим робочим часом порівняно недавно з'явився в трудовому законодавстві: 2022 року було внесено відповідні зміни до Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП). Т...
21.10.2025
Відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами: оформлення та перенесення
У цій статті розглядаємо порядок надання та оформлення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологах, а також за яких умов можна поділити таку відпустку та перенести на інший період і як це оформити. Питання надання та оформлення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами (дехто все ще н...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
27.10.2025
Стаж: види, обчислення та умови зарахування
У статті з’ясовуємо, які є види стажу, за якими правилами він обчислюється та за яких умов зараховується. Від стажу роботи залежить право працівника на пільги, пов’язані з трудовою діяльністю, соціальним і пенсійним забезпеченням. Види стажу визначаються різними нормативно-правовими акта...
24.10.2025
Юрособа придбала земельну ділянку у фізособи: як визначити базу оподаткування для утримання ПДФО та військового збору?
Розповімо, як визначити базу оподаткування доходу фізособи від продажу юрособі земельної ділянки та чи можна використовувати як оціночну вартість ділянки її НГО. Найбільше запитань у разі купівлі земельних ділянок у фізосіб виникає у юросіб під час визначення бази обкладення ПДФО і військовим збо...
24.10.2025
Трудовий договір з нефіксованим робочим часом: що потрібно знати роботодавцеві
У статті розглянуто правила й особливості укладення трудових договорів з нефіксованим робочим часом. Трудовий договір з нефіксованим робочим часом порівняно недавно з'явився в трудовому законодавстві: 2022 року було внесено відповідні зміни до Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП). Т...
Кращі матеріали