Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Особливості нарахування зарплати, якщо працівник працює «добу через дві»

Перш ніж перейти до розгляду запитання по суті, радимо докладно ознайомитися зі змістом Методичних рекомендацій щодо застосування підсумованого обліку робочого часу, затверджених наказом Мінсоцполітики від 19.04.06 р. № 138 (далі - Методрекомендації № 138), тому що особливості нарахування зарплати при роботі «добу через дві» залежать від правильної організації робочого часу працівника. І з цього приводу зазначимо таке. 

Робота в режимі «добу через дві» передбачає застосування підсумованого обліку робочого часу. Такий режим роботи як «добу через дві» не може бути реалізовано з дотриманням норм трудового законодавства. Чому? Тому що простий підрахунок показує, що якщо у місяці 30 календарних днів, а працівник ходитиме на роботу «добу через дві», то за місяць у нього буде 10 виходів на роботу по 24 год, що складе 240 год роботи в той час, коли середньомісячна норма робочого часу, наприклад, за 2018 рік — 166,08 год (1993 год ÷ 12). Тому працівників за такого графіку роботи має бути не менше як чотири на одне робоче місце.

Підсумований облік робочого часу передбачає таке поняття як розрахунковий період. Це період часу (тиждень, місяць, два місяці, квартал, рік тощо), протягом якого досягається дотримання ст. 40 КЗпП, якою встановлено, що нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень. За поденного обліку робочого часу за п’ятиденного робочого тижня працівники ходять на роботу з понеділка по п’ятницю (по суботу - за шестиденного робочого тижня) і робочий день однакової тривалості - 8 год. За підсумованого обліку не вдається досягати тривалості робочого тижня 40 год, але це можна зробити в межах розрахункового періоду. Відтак працівникам графіки роботи мають бути складені так, щоб за розрахунковий період було дотриману норму робочого часу, як за п’ятиденного чи шестиденного робочого тижня за поденного обліку робочого часу. 

Наприклад, якщо за п’ятиденного робочого тижня норма робочого часу у листопаді 2018 р. - 176 год, то за місячного розрахункового періоду графік роботи працівника має бути складено так, щоб у нього також було 176 год до відпрацювання за час запланованих за графіком змін. Якщо розрахунковий період, наприклад, два місяці, то за два місяці-—листопад-грудень - працівник має відпрацювати сумарно 334 год (176 год + 158 год), але в листопаді він може відпрацювати 170 год, а в грудні 164 год.

Всі розрахунки з працівником по оплаті праці за підсумованого обліку робочого часу «зав’язані» на графіку роботи працівника. Наприклад, коли йдеться про оплату роботи у вихідні чи святкові дні, доплату за надурочну роботу, роботу вночі, то для працівників, які отримують оклади. використовується таке поняття як годинна тарифна ставка. І визначається вона діленням окладу на місячну локальну норму робочого - норму за графіком роботи.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
30.10.2025
Надурочні роботи: як залучити до них та оплатити
У статті розповіли: що вважається надурочною роботою; кого не можна залучати до такої роботи; чи треба погоджувати залучення до надурочних робіт; чи є обмеження тривалості надурочної роботи; як оплатити надурочні роботи тощо. Непередбачені обставини можуть збільшувати тривалість трудового процесу. Н...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали