Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Незатребувані трудові книжки: причини та особливості зберігання

07.05.2019

Зазвичай у разі розірвання трудового договору трудова книжка «залишає» підприємство разом із працівником, який звільнився: власник або уповноважений ним орган зобов'язаний в день звільнення видати працівникові належно оформлену трудову книжку (ч. 1 ст. 47 КЗпП). Проте буває, що трудова книжка залишається на підприємстві без самого працівника. Що в цій ситуації зобов'язаний зробити роботодавець? Як оформити справу з незатребуваними трудовими книжками та здати її в архів? А якщо власник трудової книжки потім усе-таки з'явиться, як оформити йому видачу цього документа вже з архіву? Відповіді на ці та інші запитання читайте в запропонованому матеріалі.

Найбільш поширена причина незатребуваності трудових книжок є сумною – смерть працівника. Його родичів цей документ уже навряд чи зацікавить. Тож книжка так і залишиться в роботодавця і, скоріш за все, проведе тут весь установлений для неї строк зберігання.

Рідше причиною є звичайна безвідповідальність: працівник живий і здоровий, але одного прекрасного дня він вирішив, що ходити на цю роботу більше не бажає. Після цього пропав, завдавши роботодавцеві додаткового клопоту спочатку з розшуку власника, а потім – оформлення звільнення. Така дрібниця, як трудова книжка, вільних від усяких зобов'язань працівників, звісно, не цікавить.

Це найпоширеніші варіанти. Але на практиці зустрічаються й більш екзотичні випадки незатребуваності документів (наприклад, тимчасова втрата пам'яті у її власника). Так чи інакше, результат завжди один: працівника на підприємстві вже немає, а його трудова книжка є, і з нею треба щось робити.

Трудова книжка вважається незатребуваною, якщо дотримано всіх трьох умов:

  • працівника звільнено;
  • йому або його найближчим родичам направлено листа із проханням забрати документ;
  • листа одержано, але ніякої реакції в установлений строк не було.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
11.11.2025
Припинення трудових відносин у разі ліквідації підприємства
Ліквідація підприємства є підставою для припинення трудових відносин із працівниками підприємства. Розглянемо, як має діяти роботодавець у такому разі та які норми трудового права мають бути враховані для запобігання трудовим спорам з працівниками. Ліквідація підприємства є підставою для припинення ...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали