Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна обійтися без оригіналу трудової книжки при оформленні пенсії?

09.01.2015

Пенсійний фонд вимагає від працівника оригінал трудової книжки для оформлення пенсії. Хіба недостатньо копії, завіреної на підприємстві?

Для призначення пенсії потрібні документи, що підтверджують стаж (Порядок, затверджений постановою правління ПФУ від 25.11.05 р. № 22-1, далі – Порядок № 22-1).

Основним документом, що підтверджує трудовий стаж, є трудова книжка. Але за її відсутності трудовий стаж може підтверджуватися іншими документами, виданими за місцем роботи (наприклад, довідками, засвідченими копіями наказів тощо). Так сказано в п. 1 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 12.08.93 р. № 637, на який дається посилання в Порядку № 22-1.

Правда, відсутність трудової книжки скоріше за все слід розуміти буквально: книжка загублена, сильно пошкоджена тощо. А якщо трудова лежить на підприємстві, чому б не принести цей «основний документ»?

Виявляється, не все так просто. Трудові книжки зберігаються на підприємстві як документи суворої звітності (п. 3 постанови КМУ від 27.04.93 р. № 301). Працівникам видаються тільки при звільненні – під підпис у журналі обліку руху трудових книжок. Випадків, коли трудова книжка видається на деякий час, чинним законодавством не передбачено. І Мінпраці роз'яснює, що оригінали трудових книжок не повинні видаватися на руки працівникам (лист від 03.07.08 р. № 2022).

У п. 2.7 Інструкції про порядок ведення трудових книжок, затвердженої наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58 (далі – Інструкція № 58), сказано, що за необхідності співробітник має право запитати засвідчену виписку зі своєї трудової книжки.

Виходить, що навіть коли трудова книжка у працівника є, у кадрової служби підприємства немає права видати на руки працівникові оригінал. Тому для підтвердження трудового стажу можна видати належним чином засвідчену копію трудової книжки і довідку про те, що такий-то громадянин є співробітником вашого підприємства, це його основне місце роботи і його трудова книжка знаходиться у вас на зберіганні.

Разом з тим, згідно з п. 2.30 Інструкції № 58, при призначенні пенсії в трудовій книжці органами соціального забезпечення ставиться штамп «Пенсію призначено». Такий штамп ставиться в розділі «Відомості про призначення пенсії», а в трудових книжках старого зразка – на титульній сторінці.

Таким чином, у самій Інструкції № 58 є суперечність: з одного боку, видавати трудові книжки на руки заборонено, з іншого – як виконати розпорядження п. 2.30?

Тому на практиці при призначенні пенсії органи соцзахисту просять подати їм оригінал трудової книжки.

Як видати трудову книжку працівникові на деякий час?

Працівник підприємства просить видати йому трудову книжку на декілька днів для оформлення пенсії. Як це оформити?

У відповіді на попереднє запитання ми пояснили, що це питання недостатньо врегульоване законодавчо.

Ситуація така:

  • з одного боку, видавати трудові книжки працівникам на деякий час не можна (законодавством не передбачено);
  • з іншого боку, на практиці доводиться це робити, коли працівник оформляє пенсію.

Тому кадрові служби видають трудові книжки на руки майбутнім пенсіонерам. Тільки при видачі трудової книжки рекомендуємо кадровику взяти з працівника розписку про її отримання на деякий час (щоб убезпечити себе). Наприклад, за нашим зразком.

Зразок

Генеральному директорові ТОВ «Сом»

Птиці В. Г.

інженера з охорони праці

Ломоносова Миколи Федоровича

Розписка

Я, Ломоносов Микола Федорович, беру свою трудову книжку для оформлення пенсії за віком в Управлінні Пенсійного фонду України в Самарському районі м. Дніпропетровська. Зобов'язуюся повернути трудову книжку до 12 грудня 2014 року.

05.12.14 р. (підпис) Н. Ф. Ломоносов

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
13.08.2025
Табелювання працівників в окремих ситуаціях
У статті розглянуто не врегульовані законодавством особливості заповнення Табеля обліку використання робочого часу в окремих ситуаціях.  Роботодавці зобов’язані забезпечувати достовірний облік виконуваної працівниками роботи. З цією метою ведеться Табель обліку використання робочого часу....
25.07.2025
Представник працівників: навіщо потрібен та як обрати?
На вашому підприємстві немає профспілкової організації? Тоді дізнайтеся, з ким роботодавець повинен погоджувати окремі питання трудового законодавства (порядок оплати праці, складання графіку відпусток тощо). Трудовим законодавством передбачено, що в тих випадках, коли на підприємстві немає первинно...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
12.09.2025
Якщо заборгованість із зарплати виплачується у вересні 2025 року
Компенсація громадянам втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати провадиться в разі затримки виплати доходів на один і більше календарних місяців відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 21.02.2001 № 159. Сума компенсації обчислюється як добуток нарахован...
10.09.2025
Допомога по частковому безробіттю
У цій статті розглянуто за яких умов може отримати працівник, роботодавець та ФОП допомогу по частковому безробіттю від держави. Законодавством передбачено різні види допомоги для працівників та роботодавців. Одним із них є допомога по частковому безробіттю. Хто має на неї право, як її отримати та к...
10.09.2025
Документальне підтвердження витрат на відрядження
У статті докладно розповіли про те, які саме документи мають бути для підтвердження витрат у відрядженні. Витрати, понесені підзвітною особою у відрядженні, мають бути документально підтверджені. Інакше або у працівника виникне оподаткований дохід, або просто роботодавець не відшкодовуватиме такі ви...
Кращі матеріали