Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна обійтися без оригіналу трудової книжки при оформленні пенсії?

09.01.2015

Пенсійний фонд вимагає від працівника оригінал трудової книжки для оформлення пенсії. Хіба недостатньо копії, завіреної на підприємстві?

Для призначення пенсії потрібні документи, що підтверджують стаж (Порядок, затверджений постановою правління ПФУ від 25.11.05 р. № 22-1, далі – Порядок № 22-1).

Основним документом, що підтверджує трудовий стаж, є трудова книжка. Але за її відсутності трудовий стаж може підтверджуватися іншими документами, виданими за місцем роботи (наприклад, довідками, засвідченими копіями наказів тощо). Так сказано в п. 1 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 12.08.93 р. № 637, на який дається посилання в Порядку № 22-1.

Правда, відсутність трудової книжки скоріше за все слід розуміти буквально: книжка загублена, сильно пошкоджена тощо. А якщо трудова лежить на підприємстві, чому б не принести цей «основний документ»?

Виявляється, не все так просто. Трудові книжки зберігаються на підприємстві як документи суворої звітності (п. 3 постанови КМУ від 27.04.93 р. № 301). Працівникам видаються тільки при звільненні – під підпис у журналі обліку руху трудових книжок. Випадків, коли трудова книжка видається на деякий час, чинним законодавством не передбачено. І Мінпраці роз'яснює, що оригінали трудових книжок не повинні видаватися на руки працівникам (лист від 03.07.08 р. № 2022).

У п. 2.7 Інструкції про порядок ведення трудових книжок, затвердженої наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58 (далі – Інструкція № 58), сказано, що за необхідності співробітник має право запитати засвідчену виписку зі своєї трудової книжки.

Виходить, що навіть коли трудова книжка у працівника є, у кадрової служби підприємства немає права видати на руки працівникові оригінал. Тому для підтвердження трудового стажу можна видати належним чином засвідчену копію трудової книжки і довідку про те, що такий-то громадянин є співробітником вашого підприємства, це його основне місце роботи і його трудова книжка знаходиться у вас на зберіганні.

Разом з тим, згідно з п. 2.30 Інструкції № 58, при призначенні пенсії в трудовій книжці органами соціального забезпечення ставиться штамп «Пенсію призначено». Такий штамп ставиться в розділі «Відомості про призначення пенсії», а в трудових книжках старого зразка – на титульній сторінці.

Таким чином, у самій Інструкції № 58 є суперечність: з одного боку, видавати трудові книжки на руки заборонено, з іншого – як виконати розпорядження п. 2.30?

Тому на практиці при призначенні пенсії органи соцзахисту просять подати їм оригінал трудової книжки.

Як видати трудову книжку працівникові на деякий час?

Працівник підприємства просить видати йому трудову книжку на декілька днів для оформлення пенсії. Як це оформити?

У відповіді на попереднє запитання ми пояснили, що це питання недостатньо врегульоване законодавчо.

Ситуація така:

  • з одного боку, видавати трудові книжки працівникам на деякий час не можна (законодавством не передбачено);
  • з іншого боку, на практиці доводиться це робити, коли працівник оформляє пенсію.

Тому кадрові служби видають трудові книжки на руки майбутнім пенсіонерам. Тільки при видачі трудової книжки рекомендуємо кадровику взяти з працівника розписку про її отримання на деякий час (щоб убезпечити себе). Наприклад, за нашим зразком.

Зразок

Генеральному директорові ТОВ «Сом»

Птиці В. Г.

інженера з охорони праці

Ломоносова Миколи Федоровича

Розписка

Я, Ломоносов Микола Федорович, беру свою трудову книжку для оформлення пенсії за віком в Управлінні Пенсійного фонду України в Самарському районі м. Дніпропетровська. Зобов'язуюся повернути трудову книжку до 12 грудня 2014 року.

05.12.14 р. (підпис) Н. Ф. Ломоносов

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
24.10.2025
Трудовий договір з нефіксованим робочим часом: що потрібно знати роботодавцеві
У статті розглянуто правила й особливості укладення трудових договорів з нефіксованим робочим часом. Трудовий договір з нефіксованим робочим часом порівняно недавно з'явився в трудовому законодавстві: 2022 року було внесено відповідні зміни до Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП). Т...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали