• Швидкий пошук надійних рішень
    і практичної інформації

Uteka

Я шукаю...

Де шукати:

розширений пошук
Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

Корпоратив без наслідків

Три законні способи мінімізувати податки, пов’язані з витратами на корпоративне свято


Витрати підприємства на організацію свята податківці зазвичай розглядають дуже уважно, можна сказати під мікроскопом. Та воно й не дивно, адже зв’язок таких витрат з господарською діяльністю досить умовний, а це головний критерій формування податкових витрат...


Олександр Макарченко,
головний редактор

Звісно, можна влаштувати святкування і за рахунок прибутку підприємства. Але тоді виникне податковий кредит, який припадає на вартість послуг, що не є об’єктом оподаткування ПДВ. Крім того, якщо витрати підприємства на організацію свята будуть пов’язані з конкретним працівником, існує реальна небезпека оподаткування ПДФО вартості, наприклад, святкової вечері. Тому сконцентруємося саме на тих інструментах, які дозволять попередити небажані податкові наслідки. Добре, що чинне законодавство пропонує як мінімум три законні способи мінімізації податків.

Спосіб 1. Презентаційні витрати

Ви вирішили пов’язати витрати підприємства на корпоративне свято з господарською діяльністю за допомогою представницьких витрат? Тоді не забудьте про обмеження, встановлені ПК.

По-перше, представницькі витрати можна включити до складу адміністративних витрат, але за наявності документів, що підтверджують їх зв’язок з господарською діяльністю підприємства (пп. «а» пп. 138.10.2 ПК). По-друге, до складу адміністративних витрат потраплять витрати на організацію прийомів, презентацій і свят, придбання і розповсюдження подарунків, включаючи безоплатну роздачу зразків товарів або безоплатне надання послуг (виконання робіт) у рекламних цілях, але за умови правильного оформлення. В іншому випадку податківці, пославшись на пп. 139.1.1 ПК, сторнують ці витрати.

Слід також зауважити, що у ПК взагалі не наводиться визначення представницьких витрат. Тому скористаємося дефініцією із Норм № 1026. І не біда, що вимоги цього документа обов’язкові лише для бюджетних установ, інші підприємства можуть використовувати його як довідник.

Отже, відповідно до п. 2 Норм № 1026 до представницьких відносять витрати, пов’язані з проведенням офіційного прийому (сніданку, обіду, вечері) представників, транспортним забезпеченням, заходами культурної програми, буфетним обслуговуванням під час переговорів, оплатою послуг перекладача, який не перебуває у штаті підприємства, установи, оплатою номерів у готелях.

У контексті нашої теми з викладеного вище на озброєння варто взяти головне: на корпоративні заходи мають бути запрошені гості з інших підприємств для проведення переговорів, пов’язаних з комерційною діяльністю.

Для віднесення представницьких витрат до складу адміністративних витрат потрібно підтвердити їх зв’язок з господарською діяльністю, тобто правильно оформити комплект первинних документів, до яких належать:

— наказ про проведення свята чи презентації;

— запрошення, направлене представникам інших організацій;

— кошторис витрат;

— звіт про фактичні витрати.

Крім того, бажано підготувати програму свята чи презентації, а також невеличкі рекламні буклети.

Щодо податкового кредиту, то ПК не містить жодних обмежень стосовно витрат підприємства на презентацію чи свято. Якщо придбані товари (послуги) використовуватимуться в операціях, оподатковуваних ПДВ, то виникне і податковий кредит, ну а як ні, то й добре...

Незалежно від того, чи вдасться відобразити суму витрат підприємства в податковому обліку, в бухгалтерському обліку представницькі витрати є витратами звітного періоду. Як їх класифікувати? Все залежить від фантазії керівника та досвіду бухгалтера. Якщо пов’язати витрати на корпоративне свято, наприклад, з презентацією нового офісу, прийомом делегації для підписання договорів про співпрацю, то згідно з п. 18 П(С)БО 16, їх потрібно відображати у складі адміністративних витрат на однойменному рахунку 92. Якщо ж представницькі витрати пов’язані, скажімо, зі збутом продукції, презентацією нового товару та роздачею рекламних зразків, тоді вони включатимуться до витрат на збут. Облік таких сум ведеться на рахунку 93 «Витрати на збут» (п. 19 П(С)БО 16).

Підприємства, які ведуть облік з використанням рахунків класу 8, відображають суми представницьких витрат на рахунку 84 «Інші операційні витрати».

1 из 1
139.1. Не включаються до складу витрат:

139.1.1. витрати, не пов’язані з провадженням господарської діяльності, а саме витрати на:

організацію та проведення прийомів, презентацій, свят, розваг та відпочинку, придбання та розповсюдження подарунків (крім благодійних внесків та пожертвувань неприбутковим організаціям, визначених статтею 157 цього Кодексу, та витрат, пов’язаних із провадженням рекламної діяльності, які регулюються нормами підпункту 140.1.5 пункту 140.1 статті 140 цього Кодексу).

Обмеження, передбачені абзацом другим цього підпункту, не стосуються платників податку, основною діяльністю яких є:

організація прийомів, презентацій і свят за замовленням та за рахунок інших осіб;

<...>

Із ст. 139 Податкового кодексу України


Приклад відображення у бухгалтерському обліку презентаційних витрат

Керівництво ТОВ «ТОВ» запросило представників ПАТ «ПАТ» на офіційний прийом, у рамках якого проведено рекламну презентацію виробленої продукції і бенкет. Вартість заходу склала 30 000 грн, у тому числі ПДВ — 5 000 грн. Організувати бенкет доручено приватному підприємству «Гарний настрій».

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Податковий облік

Дебет

Кредит

Доходи

Витрати

1

Перераховано передоплату ПП «Гарний настрій» за організацію бенкету

371

311

30 000,00

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

5 000,00

3

Підписано акт наданих послуг

93

631

25 000,00

25 000,00

4

Відображено розрахунки з податкового кредиту

644

631

5 000,00

5

Проведено залік заборгованостей

631

371

30 000,00


Спосіб 2. Перетворюємо бенкет на збори

Представницькі витрати мають принаймні один істотний недолік — на корпоративному святі повинні бути присутні сторонні люди...

Але є ще один законний спосіб зменшити оподатковуваний прибуток за рахунок витрат на корпоративне свято. Для цього потрібно лише правильно визначити мету заходу і відмовитися у документах про його проведення від слова «святкування» і всього, що пов’язано зі святом. Наприклад, корпоративну новорічну вечірку можна представити у вигляді звітних зборів, порядком денним яких є звіт про виконання колективного договору. До того ж сторони, які підписали такий договір, зобов’язані щорічно звітувати про його виконання. Причому термін звітування має бути передбачений у колективному договорі. Тільки подбайте про те, щоб збори почалися у робочий час.

Тепер про кошти. Щоб зібрати на «збори» весь колектив підприємства, одного кабінету директора замало, навіть разом з приймальною. Тому приміщення для проведення зборів доведеться орендувати. У цьому випадку обмеженням буде лише фантазія оргкомітету. До витрат на проведення такого заходу можна буде віднести навіть оренду нічного клубу, адже важливим є не місце проведення заходу, а його мета — звітні збори. У цьому разі наказ по підприємству повинен містити пункт про оренду приміщення для проведення зборів членів трудового колективу. Про це потрібно згадати і в договорі про оренду приміщення. Не забудьте скласти протокол зборів, у якому крім порядку денного доречно вказати склад присутніх, осіб, що виступали, а також прийняті рішення.

1 из 1

Якщо платник податку придбаває (виготовляє) товари/послуги та необоротні активи, що призначаються для їх використання в операціях, які не є об’єктом оподаткування або звільнені від оподаткування, то суми податку, сплачені (нараховані) у зв’язку з таким придбанням (виготовленням), не відносяться до податкового кредиту...

Із ст. 198 Податкового кодексу України


При цьому пам’ятайте, що в податковому обліку орендну плату також можна віднести, зокрема, до витрат на проведення річних зборів органів управління, відобразивши їх у складі адміністративних витрат у момент нарахування (пп. «а» пп. 138.10.2 ПК).

Пов’язати з господарською діяльністю витрати на їжу, напої та інші «розваги» в ході зборів проблематично. Тому краще домовитися з орендодавцем про включення вартості фуршету в загальний рахунок орендної плати, тоді ці витрати підприємства, можливо, вдасться зробити витратними з точки зору податкового обліку. Проте у будь-якому разі ви з повною упевненістю можете доводити перевіряльникам, що витрати на застілля ще не свідчать про те, що приміщення ви орендували не для робочих зборів. Адже за те, що хтось десь щось їв, пив, розважався у неробочий час, ви, як представник адміністрації підприємства, не несете жодної відповідальності. Головне, щоб збори почалися у робочий час і їхній хід був відображений у протоколі.

1 из 1

Спосіб 3. Директор пригощає!

Витрати підприємства на організацію корпоративного свята можна пов’язати з податковим обліком у ще один спосіб — шляхом виплати значної суми премії одному із співробітників, скажімо, директору. У такому випадку в податковому обліку (пп. «б» пп. 138.10.2 ПК), втім, як і в бухгалтерському (п. 18 П (С) БО 16), ці витрати слід відобразити у складі адміністративних витрат відповідного кварталу.

Можна, звісно, виплатити премію кожному працівнику. Але тоді, витративши на ці цілі кругленьку суму (адже ціни кусаються), навряд чи вдасться заощадити на єдиному соціальному внеску (ЄСВ). Нагадаємо, з 1 січня 2014 обмеження об’єкта справляння ЄСВ на одного працівника на місяць становить 20 706 грн, або 17 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб.

Далі все доволі легко. Видаємо наказ по підприємству про преміювання директора (бажано, щоб можливість такого преміювання була передбачена у колективному договорі), нараховуємо йому премію, утримуємо ПДФО та ЄСВ і видаємо гроші на руки. А директор за велінням щедрості своєї душі та за власним бажанням витрачає ці гроші на оплату новорічної вечірки.

Поїв — сплати ПДФО?

Підпунктом «б» пп. 164.2.17 ПК передбачено, що вартість харчування, безоплатно отриманого платником податку, включається до складу його місячного оподатковуваного доходу. Можна, звісно, припустити, що вартість святкової вечері необхідно включити у загальний дохід працівника та сплатити податок за правилами, передбаченими ПК, але для цього потрібно розділити загальну суму витрат на кількість учасників презентації та визначити оподатковуваний дохід кожного з них.

Пропонуємо прислухатися до думки головного податкового відомства. Як це не дивно, але податківці з цього питання мають ліберальну позицію стосовно платників податків. Про неправомірність включення до оподатковуваного доходу конкретного працівника вартості корпоративного святкового вечора податкова служба висловлювалася ще у далекому 2004 році. «Опосередкована вартість святкового вечора, визначена як усереднена (або середньозважена) вартість, не може слугувати показником для визначення доходу конкретного працівника у вигляді «додаткового блага», — йдеться у листі ДПАУ від 26.08.2004 № 7335/6/17-3116.

1 из 1
Сторони, що підписали колективний договір, щорічно в строки, передбачені колективним договором, угодою, звітують про їх виконання.

Із ст. 15 Закону України «Про колективні договори і угоди»

від 01.07.1993 № 3356-ХІІ


Якщо працівники разом з гостями, запрошеними з інших підприємств, зібралися не святкувати Новий рік, а, наприклад, презентувати нову продукцію, то норми розділу IV «Податок на доходи фізичних осіб» ПК не поширюються ні на запрошених гостей, ні на працівників підприємства, отже, ПДФО в цьому випадку не утримується.

Свою думку з цього приводу податківці ще раз підтвердили у листі від 19.04.2007 № 3852/6/17-0716. Зокрема, на думку заступника директора Департаменту доходів і зборів з фізичних осіб Міндоходів Сергія Наумова, якщо надані працівникам додаткові блага не персоніфіковані, їх не можна вважати об’єктом оподаткування ПДФО (див. «Вісник податкової служби України», № 35/2011, с. 18).

1 из 1

Святковий настрій

Багато підприємств, бажаючи створити святковий настрій на корпоративі, беруть на себе витрати, наприклад, на придбання вітальних листівок для своїх контрагентів або гірлянд чи інших декоративних елементів для прикрашання офісу.

Витрати на придбання та розсилку листівок можна відобразити у податковому обліку на підставі пп. 140.1.5 ПК лише у тому випадку, якщо вони мають не тільки вітальний, а й рекламний характер, або їх придбання пов’язане з презентацією.

1 из 1

У разі відсутності об’єктивної можливості визначити кількість продуктів, спожитих кожним конкретним працівником, таке споживання не можна розглядати як об’єкт оподаткування ПДФО


Щодо витрат на прикрашання офісу, то все залежить від мети застосування таких прикрас. Якщо вони мають яскраво виражений соціальний характер (виключно для створення новорічного настрою), то витрати на їх придбання неможливо відобразити у податковому обліку (пп. 139.1.1 ПК). А якщо використання прикрас пов’язане з залученням нових клієнтів, то витрати на їх придбання можна відобразити в податковому обліку в складі адміністративних витрат відповідно до пп. «а» пп. 138.10.2 ПК.


Нормативна база

ПК — Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.

П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.1999 р. № 318.

Норми № 1026 — Норми коштів на представницькі цілі бюджетних установ та порядок їх витрачання, затверджені наказом Мінфіну від 14.09.2010 № 1026.


Дата підготовки
22.12.2013

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Надійні рішення з бухобліку, податків та права

2268 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали

Корпоратив без наслідків