Лікарняний листок: порядок заповнення та запитання роботодавців
Із цієї статті ви дізнаєтеся:
- хто та як має заповнювати лікарняний листок;
- як роботодавцеві визначити, правильно оформлено поданий працівником лікарняний листок чи ні, можна його прийняти до оплати чи ні;
- що робити, якщо лікарняний заповнено працівником поліклініки з помилками.
Що можна зробити на практиці: приймати до оплати лише правильно оформлені лікарняні листи, що забезпечить роботодавців від санкцій за неправомірно виплачену допомогу по тимчасовій непрацездатності.
Загальні положення
Свою відсутність на роботі через хворобу працівник повинен підтвердити документом, який називається листком непрацездатності. Ми звикли його називати лікарняним листком.
Лікарняний листок повинен бути оформлений належним чином, оскільки є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності – так званих лікарняних (ч. 1 ст. 51 Закону від 18.01.01 р. № 2240-III (далі – Закон № 2240). Ця допомога надається працівникові підприємства у вигляді повної або часткової компенсації заробітку, утраченого за період хвороби.
Порядок та умови видачі, продовження й обліку листків непрацездатності, контролю за правильністю їх видачі встановлено Інструкцією, затвердженою наказом МОЗ від 13.11.01 р. № 455 (далі – Інструкція № 455).
Що відбудеться, якщо прийнятий підприємством до оплати лікарняний листок оформлено неправильно чи містить помилки?
Неправильно оформлений лікарняний листок може стати головним болем не лише працівника, але й роботодавця. Якщо за таким лікарняним буде виплачено допомогу, то роботодавець повинен буде відшкодувати ФСС з ТВП надмірно виплачену суму і сплатити штраф у розмірі 50 % такої суми (ст. 30 Закону № 2240).
Щоб цього не трапилося з вами, у консультації ми розповімо про те, як має бути оформлено лікарняний листок, які помилки найчастіше допускають під час його заповнення та як їх можна виправити.
Оформлення лікарняного листка
Форму лікарняного листка затверджено спільним наказом МОЗ, Мінпраці та соцполітики, ФСС з ТВП і ФСС від нещасних випадків на виробництві від 03.11.04 р. № 532/274/136-ос/1406 (далі – Наказ № 532). Бланк лікарняного листка складається з трьох частин: корінця, лицьового та зворотного боку.
Лицьовий бік бланка та корінець заповнюються в закладі охорони здоров'я під час видачі працівникові лікарняного листка. Зворотний бік бланка заповнюється за місцем роботи, куди подано лікарняний листок.
Записи в лікарняному листі треба робити розбірливим почерком, без помарок, синім, фіолетовим або чорним чорнилом (пастою).
Заповнення лікарняного листка в медичному закладі
У медичному закладі лікуючий лікар або молодший медичний працівник із медичною освітою заповнює лицьовий бік лікарняного листка і корінець, що є відривною частиною бланка. Відривний корінець (його підписує пацієнт, якому видано лікарняний) залишається в закладі охорони здоров'я (п. 2.3 Інструкції, затвердженої Наказом № 532, далі – Інструкція № 532). За місцем роботи корінець не подається.
На лицьовому боці бланка зазначається:
- вид лікарняного листка (первинний або продовження попереднього). Необхідний варіант підкреслюється. Якщо це продовження, то пишеться номер і серія попереднього лікарняного листка (п. 3.1 Інструкції № 532).
Зверніть увагу! Ці відомості мають важливе значення. Якщо працівник подав декілька лікарняних листків і їх видано у зв'язку з одним страховим випадком, то їх оплачує ФСС з ТВП. А якщо це лікарняні з різних страхових випадків, тоді за кожним із них перші п'ять днів непрацездатності оплачує роботодавець;
- назва та місцезнаходження закладу охорони здоров'я, що підтверджується штампом і печаткою цього закладу;
- особисті дані непрацездатного (П. І. Б., вік (кількість повних років), стать (підкреслюється);
- місце роботи непрацездатного (назва та місцезнаходження підприємства);
- дата видачі лікарняного листка.
Крім загальних даних, наводяться відомості, пов'язані з непрацездатністю, зокрема:
- діагноз (первинний і заключний). Шифр діагнозу вказується відповідно до Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров'я десятого перегляду, прийнятої 43-ю Всесвітньою асамблеєю охорони здоров'я 1 січня 1993 року (далі — МКХ-10).
Зверніть увагу: діагноз первинний, заключний і шифр МКХ-10 зазначаються виключно за письмовою згодою хворого (лист виконавчої дирекції ФСС з ТВП від 23.03.11 р. № 04-30-620). Якщо людина не згодна, первинний і заключний діагнози та шифр МКХ-10 не вказуються (п. 3.2 Інструкції № 532);
- код причини непрацездатності (обов'язково підкреслюється відповідна причина звільнення від роботи);
- режим, який призначається хворому: стаціонарний, амбулаторний, постільний, домашній, санаторний, вільний тощо.
Зверніть увагу! Якщо мало місце порушення режиму, то про це робиться відповідна відмітка. Такий запис лікар завіряє своїм підписом. За наявності такої відмітки допомога працівникові не виплачується (ч. 2 ст. 36 Закону № 2240).
- у графі «Перевести тимчасово на іншу роботу» лікар зазначає дату тимчасового переведення працівника на іншу роботу за медичним висновком, запис засвідчується підписом голови лікарсько-консультативної комісії (далі – ЛКК) і круглою печаткою закладу охорони здоров'я;
- у графі «Направлений у МСЕК» записується дата направлення документів хворого до МСЕК, що підтверджується підписом голови ЛКК. У графі «Оглянутий у МСЕК» зазначається дата огляду хворого. У рядку «Висновок МСЕК» робиться запис про стан здоров'я пацієнта (наприклад, «Визнаний інвалідом певної групи та категорії», «Інвалідом не визнаний, працездатний», «Інвалідом не визнаний, потребує доліковування»), який голова МСЕК повинен засвідчити своїм підписом і печаткою МСЕК. Якщо хворого визнають працездатним, то у графі «Стати до роботи» ставиться дата, наступна за датою огляду в МСЕК (п. 3.11 Інструкції № 532);
- до графи «Звільнення від роботи» вносяться такі записи:
– у першому стовпці «З якого числа» – лікар арабськими цифрами вказує дату видачі лікарняного (число, місяць, рік);
– у другому стовпці «До якого числа включно» словами – лікар записує дату продовження лікарняного (число та місяць);
– у третьому стовпці – зазначаються посада і прізвище лікаря;
– у четвертому стовпці «Підпис та печатка лікаря» – усі записи посвідчуються підписом лікаря та його печаткою.
- у графі «Стати до роботи» словами пишеться дата виходу на роботу пацієнта. Якщо ж працівник продовжує хворіти, у такому випадку лікар підкреслює слова «Продовжує хворіти» та зазначає номер нового лікарняного листка. Своїм підписом лікар завіряє внесені відомості, після чого ставиться печатка закладу охорони здоров'я «Для листків непрацездатності».
Роботодавці запитують
Як учинити підприємству, якщо працівник приніс лікарняний листок, у якому є виправлення?
На бланку лікарняного листка дозволяється робити не більше двох виправлень. При цьому виправлення тексту повинні підтверджуватися записом «Виправленому вірити», підписом лікуючого лікаря та печаткою закладу охорони здоров'я «Для листків непрацездатності» (п. 4.5 Інструкції № 532).
Тому якщо на бланку не більше двох виправлень і їх завірено належним чином, тоді підприємство може прийняти лікарняний листок для виплати за ним допомоги.
Чи приймати підприємству лікарняний листок, у якому з помилкою записано прізвище працівника або назву підприємства?
Ні, не приймати. Перекручення прізвища та назви підприємства – неприпустимі помилки під час заповнення лікарняного листка (ст. 51 Закону № 2240). У графі «Місце роботи» назва підприємства повинні відповідати наведеному в установчих документах. Якщо допущено перекручення, працівникові слід звернутися до закладу охорони здоров'я, щоб там унесли виправлення. І зверніть увагу на те, щоб виправлення було належним чином завірено (див. вище).
Працівник приніс на підприємство декілька лікарняних листків, виданих один за іншим. Як зрозуміти, чи це один страховий випадок?
Зверніть увагу на верхній лівий кут бланка, у якому підкреслюється, первинний це лікарняний листок чи його продовження. Якщо лікарняні листки є продовженням первинного, то час непрацездатності визнається одним страховим випадком.
Заповнення лікарняного листка за місцем роботи
Як правило, працівник у перший день виходу на роботу після хвороби приносить закритий лікарняний листок, який дає можливість учасно нарахувати допомогу по тимчасовій непрацездатності та виплатити її у найближчий день, установлений на підприємстві для виплати заробітної плати (ч. 2 ст. 52 Закону № 2240).
За місцем основної роботи заповнюється зворотний бік лікарняного листка, що складається з чотирьох частин.
Першу частину заповнює табельник або працівник, уповноважений вести табель обліку робочого часу. До цієї частини треба вписати: назву підприємства; структурний підрозділ, посаду і табельний номер працівника; характер роботи (постійна, тимчасова, сезонна); дати початку та закінчення періоду непрацездатності із зазначенням неробочих днів за період непрацездатності; дату, з якої працівник став до роботи; дату заповнення. Табельник чи уповноважена особа підписує цю частину та вказує своє прізвище. Далі лікарняний листок передається у відділ кадрів.
Кадровик заповнює другу частину, зазначаючи відомості про страховий стаж працівника (нагадаємо: від цього залежить розмір оплати за лікарняним листком). Конкретна тривалість страхового стажу не вказується, а лише підкреслюється належність до тієї чи іншої стажової групи: до 5 років, від 5 до 8 років, від 8 та більше років. Після заповнення всіх рядків кадровик або уповноважена особа підписує цю частину та вказує своє прізвище.
Третя частина заповнюється комісією із соціального страхування (далі – комісія) чи особою, уповноваженою вирішувати питання про призначення допомоги (ст. 50 Закону № 2240). Нагадаємо, що комісія створюється у випадку, якщо чисельність застрахованих найманих працівників на підприємстві перевищує 15 чоловік. Якщо ж кількість таких працівників менша або дорівнює 15, обирається уповноважений представник (п. 1.4 Положення, затвердженого постановою правління ФСС з ТВП від 23.06.08 р. № 25).
Комісія (уповноважений) може прийняти рішення:
- або оплатити лікарняний – тоді у відповідному рядку зазначається розмір допомоги у відсотках до середньої заробітної плати залежно від тривалості страхового стажу працівника (ст. 37 Закону № 2240).
- або відмовити в оплаті лікарняного – тоді треба вказати причину відмови.
У ст. 36 Закону № 2240 передбачено підстави, з яких комісія може відмовити в оплаті лікарняного, зокрема:
- у разі отримання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні злочину;
- у разі навмисного заподіяння шкоди своєму здоров'ю з метою ухилення від роботи чи від виконання інших обов'язків або симуляції хвороби;
- за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи;
- за час примусового лікування, призначеного за постановою суду;
- у зв'язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп'яніння або дій, пов'язаних із таким сп'янінням;
- за час перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв'язку з навчанням;
- у разі порушення режиму, установленого лікарем.
Четверта частина зворотного боку лікарняного листка «Довідка про заробітну плату» заповнюється бухгалтерією підприємства. У цьому розділі зазначають:
- місячний оклад застрахованої особи або денну тарифну ставку;
- місяці розрахункового періоду, за який обчислюється середня заробітна плата для розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності (допомоги по вагітності та пологах);
- кількість робочих днів (годин);
- суму фактичної заробітної плати, з якої нараховувалися страхові внески в місяцях розрахункового періоду;
- середньоденну (середньогодинну) заробітну плату, обчислену згідно з постановою КМУ від 26.09.01 р. № 1266.
Потім бухгалтер заповнює відповідні рядки графи «Належить до виплати».
Четверта частина підписується головним (старшим) бухгалтером і керівником підприємства (зазначається прізвище керівника), потім ставиться печатка підприємства.
Що робити, якщо під час заповнення зворотного боку бланка підприємством допущено помилку?
У п. 4.5 Інструкції № 532 йдеться про виправлення помилок, допущених під час оформлення лікарняного листка в закладі охорони здоров'я. А про те, що робити підприємству, яке допустило помилку, заповнюючи зворотний бік бланка, нічого не сказано.
Але оскільки немає прямої заборони на виправлення помилок, допущених роботодавцем, рекомендуємо підприємствам виправляти помилки у спосіб, передбачений для закладів охорони здоров'я. Тобто виправлений текст підтверджувати записом «Виправленому вірити» і підписом особи, яка допустила помилку (наприклад, табельником), і печаткою підприємства. І пам'ятайте, що на бланку лікарняного допускається не більше двох виправлень.
Висновки
- Звертайте увагу на те, щоб П. І. Б. працівника, а також назву вашого підприємства було правильно зазначено на бланку лікарняного листка, виданого працівникові закладом охорони здоров'я.
- На бланку лікарняного допускається не більше двох виправлень, при цьому вони повинні бути належним чином завірені.
- Зі свого боку роботодавець повинен забезпечити правильне заповнення зворотного боку лікарняного листка.
Коментарі до матеріалу