Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Куточок споживача для роздрібної торгівлі: як оформити

Ситуація. Підприємство відкриває нові точки роздрібної торгівлі. Виникли запитання, пов’язані з оформленням куточка споживача.


Запитання – відповіді

1. Чи обов’язково зараз мати куточок споживача в точці роздрібної торгівлі? Чи цю вимогу вже скасовано?

Ні, не скасовано. Наявність куточка споживача в точці здійснення роздрібної торгівлі як і раніше є обов’язковою.

Так, ст. 4 Закону від 12.05.1991 № 1023-XII «Про захист прав споживачів» передбачає, що споживач має право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, виробника (виконавця, продавця).

І хоча в цій нормі не згадується куточок споживача, але саме таким чином треба оформити зазначену інформацію виходячи із правил торгівлі, закріплених у відповідних підзаконних актах.

Вимога про наявність куточка споживача міститься в Порядку провадження торговельної діяльності та правилах торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затверджених постановою КМУ від 15.06.2006 № 833 (далі – Порядок № 833). Так, п. 10 Порядку № 833 передбачає, що суб’єкт господарювання, який займається роздрібною торгівлею, зобов’язаний забезпечити наявність у торговельній точці на видному і доступному місці куточка покупця.

2. А як слід назвати куточок: «Куточок споживача» чи «Куточок покупця»?

На наш погляд, це не принципово – обидва варіанти правильні й у випадку з точкою роздрібної торгівлі означатимуть одне й те саме, адже ваш клієнт є і покупцем, і споживачем з точки зору Закону № 1023.

Із цього питання є також роз’яснення територіального управління Держпродспоживслужби.

3. Яка саме інформація має міститися в куточку споживача?

Виходячи зі змісту п. 10 Порядку № 833 у куточку споживача слід розмістити таку інформацію.

1. Найменування власника торговельної точки або уповноваженого ним органу.

У цьому випадку необхідно зазначити відомості, які містяться в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР) (найменування юрособи, або П. І. Б. підприємця, який відкрив цю торговельну точку). Також можна розмістити виписку або витяг з ЄДР, що підтверджують факт державної реєстрації юрособи або фізособи-підприємця.

2. Адреси та номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів.

До таких органів належать (ч. 3 ст. 5 Закону № 1023):

  • центральний орган виконавчої влади, який формує і забезпечує реалізацію державної політики у сфері захисту прав споживачів, центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері держконтролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів. Це Держпродспоживслужба та її територіальні органи, що діють відповідно до Положення про Державну службу України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів, затвердженого постановою КМУ від 02.09.2015 № 667;
  • місцеві держадміністрації та інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, а також суди.

На замітку! Адреси та інші контактні дані для розміщення їх у куточку споживача є на регіональних сайтах цих органів. Необхідну інформацію про територіальні органи Держпродспоживслужби можна знайти на її офіційному сайті.

3. Ліцензії на здійснення видів торгівлі, що підлягають ліцензуванню.

Стосовно ліцензій у п. 10 Порядку № 833 не зазначено, що їх слід розмістити в куточку покупця. Але сказано, що вони повинні знаходитися на видному місці в торговельній точці. Найлогічніше вибрати для цієї мети куточок споживача.

Для довідки. Перелік видів торгівлі, що підлягають ліцензуванню, можна знайти у ст. 7 Закону від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Т4. ексти Порядку № 833, Закону № 1023, санітарних норм, правил продажу окремих видів товарів відповідно до спеціалізації СГ.

Наприклад, якщо здійснюється роздрібна торгівля продовольчими товарами, то вам також слід розмістити в куточку споживача текст Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами, затверджених наказом Мінекономіки від 11.07.2003 № 185.

Згідно з вимогами п. 10 Порядку № 833, продавець зобов’язаний надати ці документи покупцеві на його вимогу. Тому логічно розмістити тексти цих документів у куточку споживача, не чекаючи вимоги покупця.

4. А якщо пакет документів вийшов дуже великим, і в результаті всі тексти документів не поміщаються або куточок споживача виглядає не естетично?

Тоді залиште в куточку тільки ті документи, які там мають бути згідно з Порядком № 833 (див. вище п. 1 та 2 переліку). А інші документи помістіть у доступному місці, щоб продавець завжди міг швидко їх надати на вимогу покупця.

5. А чи треба розміщувати в куточку споживача книгу відгуків і пропозицій?

На цей час у Порядку № 833 немає такої вимоги (у 2019 році до п. 10 було внесено зміни, і наразі книги відгуків і пропозицій немає в переліку документів, які мають бути в куточку споживача).

Проте якщо у вас є бажання розмістити в куточку споживача таку книгу, то це не буде помилкою. Тим більше що сам торговець частенько зацікавлений у наявності такої книги, щоб поліпшити якість обслуговування покупців, і тим самим залучити нових клієнтів.

Але повторюємо: відсутність такої книги в куточку споживача не є порушенням, і за це немає відповідальності.

6. Чи є вимоги до розміру, кольору або інших параметрів оформлення куточка споживача?

Таких вимог у законодавстві немає. Головне, щоб куточок був у доступному і помітному для споживачів місці, а як його оформити – кожний торговець вирішує сам.

7. Яке покарання можуть застосувати до СГ, якщо у нього в торговельній точці немає куточка споживача?

За це порушення працівники підприємства торгівлі, а також підприємці – власники торговельної точки можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності на підставі ст. 155 КУпАП.

Ця стаття передбачає відповідальність за порушення правил торгівлі (а відсутність куточка споживача у торговельній точці цілком можна назвати порушенням правил торгівлі) у вигляді штрафу в розмірі від 1 до 10 НМДГ (від 17 до 170 грн), а при повторному порушенні протягом року – у розмірі від 5 до 27 НМДГ (від 85 до 459 грн).

Накладати такі штрафи уповноважені органи Держпродспоживслужби (ст. 2444 КУпАП).

Коментарі до матеріалу
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
06.05.2025
Чи треба сплачувати екологічний податок за тимчасове зберігання відходів – акумуляторів, шин?
Здавалося б, питання не нове, уже давно поставлено крапку в ньому – важлива наявність договору на утилізацію. Але змінилася позиція ДПС! На думку контролерів, навіть тимчасове зберігання загрожує екоподатком…Приведемо роз’яснення податківців та надамо контраргументи та рекомендаці...
24.04.2025
Як повідомити про зміну відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального
З 08.04.2025 набула чинності постанова КМУ від 04.04.2025 № 374, якою затверджено, зокрема, Порядок ведення Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального, Порядок заповнення заяв щодо ліцензії на право зберігання пального та форму витягу з Реєстру . У статті розповімо, в яких випадках суб...
17.04.2025
Ліцензії на алкоголь, тютюн, пальне: хто має оновити інформацію до 01.07.2025?
Особи, які мають ліцензії, до 01.07.2025 мають подати органу ліцензування оновлені відомості. Розглянемо, хто та яким чином має їх подати у зв'язку із змінами правил ліцензування операцій з алкоголем, тютюном та пальним з 01.01.2025 – у зв’язку з уведенням у дію норм Закону від 18.0...
Кращі матеріали
Центр сповіщень