Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Куточок споживача для роздрібної торгівлі: як оформити

03.07.2023 406 0 2

Ситуація. Підприємство відкриває нові точки роздрібної торгівлі. Виникли запитання, пов’язані з оформленням куточка споживача.


Запитання – відповіді

1. Чи обов’язково зараз мати куточок споживача в точці роздрібної торгівлі? Чи цю вимогу вже скасовано?

Ні, не скасовано. Наявність куточка споживача в точці здійснення роздрібної торгівлі як і раніше є обов’язковою.

Так, ст. 4 Закону від 12.05.1991 № 1023-XII «Про захист прав споживачів» передбачає, що споживач має право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, виробника (виконавця, продавця).

І хоча в цій нормі не згадується куточок споживача, але саме таким чином треба оформити зазначену інформацію виходячи із правил торгівлі, закріплених у відповідних підзаконних актах.

Вимога про наявність куточка споживача міститься в Порядку провадження торговельної діяльності та правилах торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затверджених постановою КМУ від 15.06.2006 № 833 (далі – Порядок № 833). Так, п. 10 Порядку № 833 передбачає, що суб’єкт господарювання, який займається роздрібною торгівлею, зобов’язаний забезпечити наявність у торговельній точці на видному і доступному місці куточка покупця.

2. А як слід назвати куточок: «Куточок споживача» чи «Куточок покупця»?

На наш погляд, це не принципово – обидва варіанти правильні й у випадку з точкою роздрібної торгівлі означатимуть одне й те саме, адже ваш клієнт є і покупцем, і споживачем з точки зору Закону № 1023.

Із цього питання є також роз’яснення територіального управління Держпродспоживслужби.

3. Яка саме інформація має міститися в куточку споживача?

Виходячи зі змісту п. 10 Порядку № 833 у куточку споживача слід розмістити таку інформацію.

1. Найменування власника торговельної точки або уповноваженого ним органу.

У цьому випадку необхідно зазначити відомості, які містяться в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР) (найменування юрособи, або П. І. Б. підприємця, який відкрив цю торговельну точку). Також можна розмістити виписку або витяг з ЄДР, що підтверджують факт державної реєстрації юрособи або фізособи-підприємця.

2. Адреси та номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів.

До таких органів належать (ч. 3 ст. 5 Закону № 1023):

  • центральний орган виконавчої влади, який формує і забезпечує реалізацію державної політики у сфері захисту прав споживачів, центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері держконтролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів. Це Держпродспоживслужба та її територіальні органи, що діють відповідно до Положення про Державну службу України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів, затвердженого постановою КМУ від 02.09.2015 № 667;
  • місцеві держадміністрації та інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, а також суди.

На замітку! Адреси та інші контактні дані для розміщення їх у куточку споживача є на регіональних сайтах цих органів. Необхідну інформацію про територіальні органи Держпродспоживслужби можна знайти на її офіційному сайті.

3. Ліцензії на здійснення видів торгівлі, що підлягають ліцензуванню.

Стосовно ліцензій у п. 10 Порядку № 833 не зазначено, що їх слід розмістити в куточку покупця. Але сказано, що вони повинні знаходитися на видному місці в торговельній точці. Найлогічніше вибрати для цієї мети куточок споживача.

Для довідки. Перелік видів торгівлі, що підлягають ліцензуванню, можна знайти у ст. 7 Закону від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Т4. ексти Порядку № 833, Закону № 1023, санітарних норм, правил продажу окремих видів товарів відповідно до спеціалізації СГ.

Наприклад, якщо здійснюється роздрібна торгівля продовольчими товарами, то вам також слід розмістити в куточку споживача текст Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами, затверджених наказом Мінекономіки від 11.07.2003 № 185.

Згідно з вимогами п. 10 Порядку № 833, продавець зобов’язаний надати ці документи покупцеві на його вимогу. Тому логічно розмістити тексти цих документів у куточку споживача, не чекаючи вимоги покупця.

4. А якщо пакет документів вийшов дуже великим, і в результаті всі тексти документів не поміщаються або куточок споживача виглядає не естетично?

Тоді залиште в куточку тільки ті документи, які там мають бути згідно з Порядком № 833 (див. вище п. 1 та 2 переліку). А інші документи помістіть у доступному місці, щоб продавець завжди міг швидко їх надати на вимогу покупця.

5. А чи треба розміщувати в куточку споживача книгу відгуків і пропозицій?

На цей час у Порядку № 833 немає такої вимоги (у 2019 році до п. 10 було внесено зміни, і наразі книги відгуків і пропозицій немає в переліку документів, які мають бути в куточку споживача).

Проте якщо у вас є бажання розмістити в куточку споживача таку книгу, то це не буде помилкою. Тим більше що сам торговець частенько зацікавлений у наявності такої книги, щоб поліпшити якість обслуговування покупців, і тим самим залучити нових клієнтів.

Але повторюємо: відсутність такої книги в куточку споживача не є порушенням, і за це немає відповідальності.

6. Чи є вимоги до розміру, кольору або інших параметрів оформлення куточка споживача?

Таких вимог у законодавстві немає. Головне, щоб куточок був у доступному і помітному для споживачів місці, а як його оформити – кожний торговець вирішує сам.

7. Яке покарання можуть застосувати до СГ, якщо у нього в торговельній точці немає куточка споживача?

За це порушення працівники підприємства торгівлі, а також підприємці – власники торговельної точки можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності на підставі ст. 155 КУпАП.

Ця стаття передбачає відповідальність за порушення правил торгівлі (а відсутність куточка споживача у торговельній точці цілком можна назвати порушенням правил торгівлі) у вигляді штрафу в розмірі від 1 до 10 НМДГ (від 17 до 170 грн), а при повторному порушенні протягом року – у розмірі від 5 до 27 НМДГ (від 85 до 459 грн).

Накладати такі штрафи уповноважені органи Держпродспоживслужби (ст. 2444 КУпАП).

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали