Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Куточок споживача для роздрібної торгівлі: як оформити

Ситуація. Підприємство відкриває нові точки роздрібної торгівлі. Виникли запитання, пов’язані з оформленням куточка споживача.


Запитання – відповіді

1. Чи обов’язково зараз мати куточок споживача в точці роздрібної торгівлі? Чи цю вимогу вже скасовано?

Ні, не скасовано. Наявність куточка споживача в точці здійснення роздрібної торгівлі як і раніше є обов’язковою.

Так, ст. 4 Закону від 12.05.1991 № 1023-XII «Про захист прав споживачів» передбачає, що споживач має право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, виробника (виконавця, продавця).

І хоча в цій нормі не згадується куточок споживача, але саме таким чином треба оформити зазначену інформацію виходячи із правил торгівлі, закріплених у відповідних підзаконних актах.

Вимога про наявність куточка споживача міститься в Порядку провадження торговельної діяльності та правилах торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затверджених постановою КМУ від 15.06.2006 № 833 (далі – Порядок № 833). Так, п. 10 Порядку № 833 передбачає, що суб’єкт господарювання, який займається роздрібною торгівлею, зобов’язаний забезпечити наявність у торговельній точці на видному і доступному місці куточка покупця.

2. А як слід назвати куточок: «Куточок споживача» чи «Куточок покупця»?

На наш погляд, це не принципово – обидва варіанти правильні й у випадку з точкою роздрібної торгівлі означатимуть одне й те саме, адже ваш клієнт є і покупцем, і споживачем з точки зору Закону № 1023.

Із цього питання є також роз’яснення територіального управління Держпродспоживслужби.

3. Яка саме інформація має міститися в куточку споживача?

Виходячи зі змісту п. 10 Порядку № 833 у куточку споживача слід розмістити таку інформацію.

1. Найменування власника торговельної точки або уповноваженого ним органу.

У цьому випадку необхідно зазначити відомості, які містяться в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР) (найменування юрособи, або П. І. Б. підприємця, який відкрив цю торговельну точку). Також можна розмістити виписку або витяг з ЄДР, що підтверджують факт державної реєстрації юрособи або фізособи-підприємця.

2. Адреси та номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів.

До таких органів належать (ч. 3 ст. 5 Закону № 1023):

  • центральний орган виконавчої влади, який формує і забезпечує реалізацію державної політики у сфері захисту прав споживачів, центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері держконтролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів. Це Держпродспоживслужба та її територіальні органи, що діють відповідно до Положення про Державну службу України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів, затвердженого постановою КМУ від 02.09.2015 № 667;
  • місцеві держадміністрації та інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, а також суди.

На замітку! Адреси та інші контактні дані для розміщення їх у куточку споживача є на регіональних сайтах цих органів. Необхідну інформацію про територіальні органи Держпродспоживслужби можна знайти на її офіційному сайті.

3. Ліцензії на здійснення видів торгівлі, що підлягають ліцензуванню.

Стосовно ліцензій у п. 10 Порядку № 833 не зазначено, що їх слід розмістити в куточку покупця. Але сказано, що вони повинні знаходитися на видному місці в торговельній точці. Найлогічніше вибрати для цієї мети куточок споживача.

Для довідки. Перелік видів торгівлі, що підлягають ліцензуванню, можна знайти у ст. 7 Закону від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Т4. ексти Порядку № 833, Закону № 1023, санітарних норм, правил продажу окремих видів товарів відповідно до спеціалізації СГ.

Наприклад, якщо здійснюється роздрібна торгівля продовольчими товарами, то вам також слід розмістити в куточку споживача текст Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами, затверджених наказом Мінекономіки від 11.07.2003 № 185.

Згідно з вимогами п. 10 Порядку № 833, продавець зобов’язаний надати ці документи покупцеві на його вимогу. Тому логічно розмістити тексти цих документів у куточку споживача, не чекаючи вимоги покупця.

4. А якщо пакет документів вийшов дуже великим, і в результаті всі тексти документів не поміщаються або куточок споживача виглядає не естетично?

Тоді залиште в куточку тільки ті документи, які там мають бути згідно з Порядком № 833 (див. вище п. 1 та 2 переліку). А інші документи помістіть у доступному місці, щоб продавець завжди міг швидко їх надати на вимогу покупця.

5. А чи треба розміщувати в куточку споживача книгу відгуків і пропозицій?

На цей час у Порядку № 833 немає такої вимоги (у 2019 році до п. 10 було внесено зміни, і наразі книги відгуків і пропозицій немає в переліку документів, які мають бути в куточку споживача).

Проте якщо у вас є бажання розмістити в куточку споживача таку книгу, то це не буде помилкою. Тим більше що сам торговець частенько зацікавлений у наявності такої книги, щоб поліпшити якість обслуговування покупців, і тим самим залучити нових клієнтів.

Але повторюємо: відсутність такої книги в куточку споживача не є порушенням, і за це немає відповідальності.

6. Чи є вимоги до розміру, кольору або інших параметрів оформлення куточка споживача?

Таких вимог у законодавстві немає. Головне, щоб куточок був у доступному і помітному для споживачів місці, а як його оформити – кожний торговець вирішує сам.

7. Яке покарання можуть застосувати до СГ, якщо у нього в торговельній точці немає куточка споживача?

За це порушення працівники підприємства торгівлі, а також підприємці – власники торговельної точки можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності на підставі ст. 155 КУпАП.

Ця стаття передбачає відповідальність за порушення правил торгівлі (а відсутність куточка споживача у торговельній точці цілком можна назвати порушенням правил торгівлі) у вигляді штрафу в розмірі від 1 до 10 НМДГ (від 17 до 170 грн), а при повторному порушенні протягом року – у розмірі від 5 до 27 НМДГ (від 85 до 459 грн).

Накладати такі штрафи уповноважені органи Держпродспоживслужби (ст. 2444 КУпАП).

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
02.06.2025
Припинення дії ліцензії на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкоголем і тютюновими виробами: підстави та порядок оскарження
У статті розповімо, в якому порядку та за яких умов орган ДПС може припинити дію ліцензій на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами. Орган ДПС може ухвалити рішення про припинення дії ліцензії на зберігання пального, роздрібну торгівлю алкогольними напоям...
Популярне
27.06.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
27.05.2025
На підприємстві змінився директор: 7 запитань із практики
У статті розглянуто питання, що виникають у підприємства у разі зміни директора. Запитання стосуються оформлення трудових відносин, реєстрації зміни директора в ЄДР, інформування податкового органу, контрагентів та оформлення електронного підпису. Акценти цієї статті: Чи потрібно реєструвати інфо...
Нове
30.06.2025
Проведення позапланової перевірки у зв’язку з вимогою платника податків про перегляд результатів перевірки
У статті розглянемо, коли орган ДПС зобов’язаний призначити позапланову перевірку на вимогу платника податків. Якщо платник податків не згоден із результатами перевірки через те, що податківці під час перевірки не дослідили всі наявні обставини, він має право подати скаргу про перегляд результ...
25.06.2025
Оплату за внутрішнім договором отримано в інвалюті: яка відповідальність загрожує підприємству?
У статті розглянуто, чи можуть платежі за внутрішнім договором здійснюватися в іноземній валюті та чи є відповідальність за такі розрахунки. Підприємство виконує будівельні роботи за договором підряду. Договір укладено з резидентом України – фізособою, будівельні роботи провадяться на територі...
11.06.2025
Адміністративний арешт майна платника податків: підстави та порядок накладення
У статті розглянемо, в яких випадках органи ДПС можуть накласти адміністративний арешт на платника податків. Адміністративний арешт майна платника податків є винятковим інструментом забезпечення виконання податкових зобов’язань цим платником. Застосувати арешт можна лише за наявності передбаче...
Кращі матеріали