Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи може бути представником підприємства не його працівник?

Запитання – відповіді

На підприємстві тільки один найманий працівник – директор. Зараз у підприємства є необхідність узяти в оренду приміщення, що належить цьому директорові, строком на один рік. Як у цьому випадку слід оформити договір? Чи може директор укласти договір сам із собою?

Ні, у цьому випадку директор не має права підписати договір від імені підприємства.

Пояснимо чому.

Поняття «представництво» закріплене в цивільному законодавстві (гл. 17 Цивільного кодексу, далі – ЦК). Представництвом є правовідношення, у якому одна сторона (представник) зобов’язана або має право здійснювати операції від імені другої сторони, яку вона представляє (ч. 1 ст. 237 ЦК). Представництво виникає на підставі договору, закону, акта органу юридичної особи та за іншими підставами, установленими актами цивільного законодавства.

У нашій ситуації директор не має права підписувати договір від імені підприємства, оскільки зацікавлений у цій операції (адже він отримуватиме від підприємства гроші за оренду свого приміщення). А згідно з ч. 3 ст. 238 ЦК представник не може здійснювати операції від імені особи, яку він представляє, на свою користь.

Тому на підписання договору оренди потрібно уповноважити іншого представника підприємства – особу нейтральну, так би мовити.

Чи можна уповноважити на підписання договору не працівника підприємства?

Можна. У ЦК немає обмеження із цього приводу. І на практиці підприємства часто укладають договори з консалтинговими або юридичними компаніями на надання послуг і призначають своїми представниками працівників цих компаній (а не своїх працівників). Наприклад, для представництва інтересів підприємства в суді, перед контролюючими органами.

Яким документом оформити таке представництво?

Це може бути, наприклад, договір доручення, за умовами якого представник зобов’язаний укласти певний договір. Під цей договір представникові видається довіреність, на підставі якої він і підписуватиме договір оренди (у нашому випадку – з директором підприємства).

Для довідки. Договір доручення з представником укладаємо за правилами, визначеними гл. 68 ЦК. Згідно зі ст. 1000 ЦК, за договором доручення одна сторона (повірений) зобов’язується вчинити від імені і за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. У нашому випадку такою юридичною дією буде укладення представником від імені підприємства договору оренди.

Чи зобов’язане підприємство заплатити повіреному за виконання доручення?

Ні, не зобов’язане (ст. 1002 ЦК).

Як оформити довіреність на підписання договору?

Така довіреність складається в довільній формі, але в ній мають бути всі необхідні реквізити. Зазначте в такій довіреності:

  • інформацію про довірителя (найменування підприємства, П. І. Б. керівника підприємства, який діє на підставі статуту);
  • інформацію про представника (його П. І. Б, паспортні дані та ІПН);
  • перелік повноважень представника (укладення договору оренди приміщення);
  • дату складання довіреності. Увага! Це обов’язковий реквізит, без якого довіреність буде недійсною (ч. 3 ст. 247 ЦК);
  • строк дії довіреності. Важливий нюанс! Строк дії можна не зазначати, але тоді довіреність уважатиметься безстроковою, тобто діятиме до її скасування довірителем (ч. 1 ст. 247 ЦК). Такий варіант не зовсім зручний, адже тоді потрібно буде оформляти ще додатковий документ на скасування довіреності.

Чи потрібно посвідчувати довіреність на підписання договору оренди у нотаріуса?

Ні. Нагадаємо, що довіреність складається в тій самій формі, що й сам договір (ст. 245 ЦК). А договір оренди приміщення строком на один рік не підлягає обов’язковому нотаріальному посвідченню. Тому і довіреність на його підписання не обов’язково посвідчувати у нотаріуса.

Хочемо попередити! Якщо укладення договору представником, який не є працівником підприємства, – разова операція, то ніяких претензій з боку контролюючих органів не повинно бути. Якщо ж цей представник укладатиме договори від імені підприємства на постійній або регулярній основі, тоді у перевіряючих може виникнути запитання, а не чи є він неоформленим працівником підприємства? Тому такою можливістю не варто зловживати.

Коментарі до матеріалу
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
10.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
Нове
05.09.2025
Додатковий капітал для товариств з обмеженою відповідальністю
Товариства з обмеженою відповідальністю отримали можливість створювати додатковий капітал, не змінюючи при цьому розмір статутного капіталу. У статті розглянуто, з якого моменту діють нові правила та як їх застосувати на практиці. 27.08.2025 набув чинності Закон від 31.07.2025 № 4564-IX «Про в...
03.09.2025
Штатний розпис і скасування Господарського кодексу
З 28.08.2025 перестає діяти Господарський кодекс, яким передбачений обов'язок підприємств мати штатний розпис. Чи потрібно після цієї дати затверджувати штатний розпис? Дізнайтеся з нашої статті. З 28.08.2025 втрачає чинність Господарський кодекс, яким передбачена обов'язкова наявність у юросіб тако...
01.09.2025
Претензійний порядок врегулювання спорів після скасування Господарського кодексу
Претензійний порядок врегулювання спорів було закріплено у Господарському кодексі. Чи буде застосовуватися цей порядок на практиці після скасування цього кодексу? Відповідає юрист. 28 серпня 2025 року втратив чинність Господарський кодекс (далі – ГК), яким було регламентовано не тільки порядок...
Кращі матеріали