Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи може бути представником підприємства не його працівник?

Запитання – відповіді

На підприємстві тільки один найманий працівник – директор. Зараз у підприємства є необхідність узяти в оренду приміщення, що належить цьому директорові, строком на один рік. Як у цьому випадку слід оформити договір? Чи може директор укласти договір сам із собою?

Ні, у цьому випадку директор не має права підписати договір від імені підприємства.

Пояснимо чому.

Поняття «представництво» закріплене в цивільному законодавстві (гл. 17 Цивільного кодексу, далі – ЦК). Представництвом є правовідношення, у якому одна сторона (представник) зобов’язана або має право здійснювати операції від імені другої сторони, яку вона представляє (ч. 1 ст. 237 ЦК). Представництво виникає на підставі договору, закону, акта органу юридичної особи та за іншими підставами, установленими актами цивільного законодавства.

У нашій ситуації директор не має права підписувати договір від імені підприємства, оскільки зацікавлений у цій операції (адже він отримуватиме від підприємства гроші за оренду свого приміщення). А згідно з ч. 3 ст. 238 ЦК представник не може здійснювати операції від імені особи, яку він представляє, на свою користь.

Тому на підписання договору оренди потрібно уповноважити іншого представника підприємства – особу нейтральну, так би мовити.

Чи можна уповноважити на підписання договору не працівника підприємства?

Можна. У ЦК немає обмеження із цього приводу. І на практиці підприємства часто укладають договори з консалтинговими або юридичними компаніями на надання послуг і призначають своїми представниками працівників цих компаній (а не своїх працівників). Наприклад, для представництва інтересів підприємства в суді, перед контролюючими органами.

Яким документом оформити таке представництво?

Це може бути, наприклад, договір доручення, за умовами якого представник зобов’язаний укласти певний договір. Під цей договір представникові видається довіреність, на підставі якої він і підписуватиме договір оренди (у нашому випадку – з директором підприємства).

Для довідки. Договір доручення з представником укладаємо за правилами, визначеними гл. 68 ЦК. Згідно зі ст. 1000 ЦК, за договором доручення одна сторона (повірений) зобов’язується вчинити від імені і за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. У нашому випадку такою юридичною дією буде укладення представником від імені підприємства договору оренди.

Чи зобов’язане підприємство заплатити повіреному за виконання доручення?

Ні, не зобов’язане (ст. 1002 ЦК).

Як оформити довіреність на підписання договору?

Така довіреність складається в довільній формі, але в ній мають бути всі необхідні реквізити. Зазначте в такій довіреності:

  • інформацію про довірителя (найменування підприємства, П. І. Б. керівника підприємства, який діє на підставі статуту);
  • інформацію про представника (його П. І. Б, паспортні дані та ІПН);
  • перелік повноважень представника (укладення договору оренди приміщення);
  • дату складання довіреності. Увага! Це обов’язковий реквізит, без якого довіреність буде недійсною (ч. 3 ст. 247 ЦК);
  • строк дії довіреності. Важливий нюанс! Строк дії можна не зазначати, але тоді довіреність уважатиметься безстроковою, тобто діятиме до її скасування довірителем (ч. 1 ст. 247 ЦК). Такий варіант не зовсім зручний, адже тоді потрібно буде оформляти ще додатковий документ на скасування довіреності.

Чи потрібно посвідчувати довіреність на підписання договору оренди у нотаріуса?

Ні. Нагадаємо, що довіреність складається в тій самій формі, що й сам договір (ст. 245 ЦК). А договір оренди приміщення строком на один рік не підлягає обов’язковому нотаріальному посвідченню. Тому і довіреність на його підписання не обов’язково посвідчувати у нотаріуса.

Хочемо попередити! Якщо укладення договору представником, який не є працівником підприємства, – разова операція, то ніяких претензій з боку контролюючих органів не повинно бути. Якщо ж цей представник укладатиме договори від імені підприємства на постійній або регулярній основі, тоді у перевіряючих може виникнути запитання, а не чи є він неоформленим працівником підприємства? Тому такою можливістю не варто зловживати.

Коментарі до матеріалу
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
24.04.2025
Як повідомити про зміну відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального
У статті розповімо, в яких випадках суб’єкту господарювання – зберігачу пального слід повідомляти про зміни у відомостях, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального. Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального З 08.04.2025 набула чинності ...
17.04.2025
Ліцензії на алкоголь, тютюн, пальне: хто має оновити інформацію до 01.07.2025?
У консультації ми розглянемо, хто та яким чином має подати до органу ліцензування оновлені дані, а також відповімо на ваші запитання. Правила ліцензування операцій з алкоголем, тютюном та пальним змінилися з 01.01.2025 – у зв’язку з уведенням у дію норм Закону від 18.06.2024 № 3817-IX &l...
11.04.2025
Як перетворити приватне підприємство на ТОВ у зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу?
Діяльність приватних підприємств нині регулюється нормами Господарського кодексу (далі – ГК). Однак у серпні 2025 року ГК втратить свою силу. Тому вже зараз у власників багатьох приватних підприємств постають запитання, що буде з їхнім підприємством після втрати сили ГК, чи потрібно щось зміню...
Кращі матеріали