Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Повернення поліпшених об’єктів оренди: облік в орендаря та орендодавця

Ремонти та поліпшення від А до Я

Облік операцій із повернення орендованих об'єктів основних засобів (далі – ОЗ), поліпшених орендарем, залежить від умов договору оренди. Як було зазначено в матеріалі «Ремонти та поліпшення орендованих основних засобів: облік в орендаря», орендар має право здійснювати поліпшення об'єкта оренди тільки зі згоди орендодавця. При цьому він має право розраховувати на компенсацію вартості таких поліпшень. Однак зовсім необов'язково, що орендодавець її виплатить. У консультації розглянемо, як відображаються в обліку орендаря та орендодавця операції з повернення об'єктів ОЗ із невідокремлюваними поліпшеннями в різних ситуаціях.

При поверненні орендодавцю об'єкта ОЗ із невідокремлюваними поліпшеннями орендар списує з балансу незамортизовану вартість таких поліпшень, яка обліковувалася в нього на субрахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи», на субрахунки:

  • 286 «Необоротні активи та групи вибуття, що утримуються для продажу», а потім на субрахунок 943 «Собівартість реалізованих виробничих запасів» (або 977 «Інші витрати діяльності») – якщо орендодавець виплачує компенсацію. При цьому орендар відображає дохід від продажу поліпшень у сумі отриманої компенсації на субрахунку 712 «Дохід від реалізації інших оборотних активів» (або 746 «Інші доходи»);
  • 976 «Списання необоротних активів» – якщо компенсація не передбачена.

Якщо до моменту повернення об'єкта балансова вартість його поліпшень повністю замортизована (залишкова вартість дорівнює нулю), то списання поліпшень відобразиться записом Дт 132 «Знос інших необоротних матеріальних активів» – Кт 117 (без застосування рахунків класу 9).

При отриманні об'єкта оренди з невідокремлюваними поліпшеннями орендодавець повинен збільшити первісну вартість такого об'єкта на балансову залишкову вартість переданих поліпшень або на суму компенсації. Така вартість відображається в акті приймання-передачі поліпшень, який оформляє орендар. Акт може бути складений у довільній формі із зазначенням обов'язкових реквізитів первинних документів або за формою, затвердженою Наказом № 352 (типова форма № ОЗ-1) або Наказом № 818 (Акт приймання-передачі основних засобів).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
01.09.2025
Апгрейд комп'ютерної програми
У статті розглянуто нюанси відображення в бухобліку та оподаткування апгрейду (оновлення) комп’ютерної програми. Будь-який користувач програмного забезпечення регулярно стикається з потребою його оновлення (антивірусні програми, бухгалтерські облікові програми тощо). Адже змінюється законодавс...
25.08.2025
Комп'ютерна програма як нематеріальний актив
У статті розглянуто, за яких умов комп’ютерну програму слід визнати нематеріальним активом та як вести бухгалтерський та податковий облік комп’ютерної програми, яка є нематеріальним активом. Без комп’ютерних програм важко уявити роботу будь-якого підприємства. Антивіруси, бухобліко...
18.08.2025
Що потрібно знати бухгалтерові про комп'ютерну програму
У статті розглянуто, що таке комп’ютерна програма та які можуть бути варіанти відображення комп'ютерних програм у бухобліку в залежності від умов їх придбання. Поговоримо про комп’ютерну програму під бухобліковим кутом зору. З’ясуємо: чим є комп’ютерна програма із погляд...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
01.09.2025
Апгрейд комп'ютерної програми
У статті розглянуто нюанси відображення в бухобліку та оподаткування апгрейду (оновлення) комп’ютерної програми. Будь-який користувач програмного забезпечення регулярно стикається з потребою його оновлення (антивірусні програми, бухгалтерські облікові програми тощо). Адже змінюється законодавс...
01.09.2025
Як оформити довіреність на підписання ТТН та інших документів посередником, який відвантажує товар?
У статті розповімо, які документи потрібно оформити сторонам договору, якщо товар відвантажує покупцям не власник, а його представник (логістичне підприємство). Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики для ...
01.09.2025
Роль і значення товарно-транспортної накладної: чому цей документ такий важливий?
У статті розповімо про функції ТТН для перевезення вантажів. Чи треба мати ТТН для відображення витрат за товарами та послугами перевезення? Чи необхідна ТТН для розблокування податкових накладних? Які податкові ризики мінімізує наявність ТТН. Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальніс...
Кращі матеріали