Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Повернення поліпшених об’єктів оренди: облік в орендаря та орендодавця

Ремонти та поліпшення від А до Я

Облік операцій із повернення орендованих об'єктів основних засобів (далі – ОЗ), поліпшених орендарем, залежить від умов договору оренди. Як було зазначено в матеріалі «Ремонти та поліпшення орендованих основних засобів: облік в орендаря», орендар має право здійснювати поліпшення об'єкта оренди тільки зі згоди орендодавця. При цьому він має право розраховувати на компенсацію вартості таких поліпшень. Однак зовсім необов'язково, що орендодавець її виплатить. У консультації розглянемо, як відображаються в обліку орендаря та орендодавця операції з повернення об'єктів ОЗ із невідокремлюваними поліпшеннями в різних ситуаціях.

При поверненні орендодавцю об'єкта ОЗ із невідокремлюваними поліпшеннями орендар списує з балансу незамортизовану вартість таких поліпшень, яка обліковувалася в нього на субрахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи», на субрахунки:

  • 286 «Необоротні активи та групи вибуття, що утримуються для продажу», а потім на субрахунок 943 «Собівартість реалізованих виробничих запасів» (або 977 «Інші витрати діяльності») – якщо орендодавець виплачує компенсацію. При цьому орендар відображає дохід від продажу поліпшень у сумі отриманої компенсації на субрахунку 712 «Дохід від реалізації інших оборотних активів» (або 746 «Інші доходи»);
  • 976 «Списання необоротних активів» – якщо компенсація не передбачена.

Якщо до моменту повернення об'єкта балансова вартість його поліпшень повністю замортизована (залишкова вартість дорівнює нулю), то списання поліпшень відобразиться записом Дт 132 «Знос інших необоротних матеріальних активів» – Кт 117 (без застосування рахунків класу 9).

При отриманні об'єкта оренди з невідокремлюваними поліпшеннями орендодавець повинен збільшити первісну вартість такого об'єкта на балансову залишкову вартість переданих поліпшень або на суму компенсації. Така вартість відображається в акті приймання-передачі поліпшень, який оформляє орендар. Акт може бути складений у довільній формі із зазначенням обов'язкових реквізитів первинних документів або за формою, затвердженою Наказом № 352 (типова форма № ОЗ-1) або Наказом № 818 (Акт приймання-передачі основних засобів).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
18.11.2025
Оренда обладнання з викупом: облік
Підприємство передало в оренду з викупом обладнання. Як відображати в обліку таку операцію – як оперативну оренду чи як фінансовий лізинг? І якими будуть податкові наслідки залежно від формулювань у договорі оренди? Читайте про це у статті. У підприємства, яке надає обладнання в оренду з подал...
14.11.2025
Майнові вклади до додаткового капіталу: облік у товариства
З 27.08.2025 товариства з обмеженою відповідальністю мають право формувати додатковий капітал, отримуючи грошові та майнові вклади (внески). У статті розглянуто порядок відображення в обліку ТОВ майнових вкладів, наведено зразки первинних документів. 27.08.2025 до Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII &...
13.11.2025
Оренда з викупом та фінлізинг: у чому різниця?
У статті юрист пояснює, у чому полягає принципова різниця між договором оренди з викупом та договором фінансового лізингу. У юридичної особи виникло запитання: чи можливо передати в оренду обладнання з правом викупу без нарахування відсотків, не маючи ліцензії на надання фінансових послуг? Як показ...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
27.11.2025
Перегін автомобілів: як організувати діяльність?
Підприємство має намір надавати послуги з перегону автомобілів. У статті юрист розповість, як організувати таку діяльність з огляду на вимоги цивільного та трудового законодавства. Ситуація. Товариство з обмеженою відповідальністю планує зайнятися новим видом діяльності – наданням послуг з пер...
25.11.2025
Продаж програмного забезпечення: який код має бути у податковій накладній?
З 03.10.2025 умовний код УКТЗЕД 00502 для програмної продукції скасовано, тож бухгалтерам більше не можна його проставляти у податкових накладних. У статті з'ясовуємо, який код тепер слід зазначати в податковій накладній при постачанні програмного забезпечення, щоб не мати претензій від ДПС. Умовний...
24.11.2025
Реорганізація підприємства шляхом перетворення: перереєстрація платником ПДВ і подання декларації
У статті розглянемо порядок перереєстрації платника ПДВ у разі перетворення приватного підприємства на товариство з обмеженою відповідальністю. У зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу України приватні підприємства повинні змінити організаційно-правову форму. Зазвичай вони реорганізують...
Кращі матеріали