Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Повернення поліпшених об’єктів оренди: облік в орендаря та орендодавця

Ремонти та поліпшення від А до Я

Облік операцій із повернення орендованих об'єктів основних засобів (далі – ОЗ), поліпшених орендарем, залежить від умов договору оренди. Як було зазначено в матеріалі «Ремонти та поліпшення орендованих основних засобів: облік в орендаря», орендар має право здійснювати поліпшення об'єкта оренди тільки зі згоди орендодавця. При цьому він має право розраховувати на компенсацію вартості таких поліпшень. Однак зовсім необов'язково, що орендодавець її виплатить. У консультації розглянемо, як відображаються в обліку орендаря та орендодавця операції з повернення об'єктів ОЗ із невідокремлюваними поліпшеннями в різних ситуаціях.

При поверненні орендодавцю об'єкта ОЗ із невідокремлюваними поліпшеннями орендар списує з балансу незамортизовану вартість таких поліпшень, яка обліковувалася в нього на субрахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи», на субрахунки:

  • 286 «Необоротні активи та групи вибуття, що утримуються для продажу», а потім на субрахунок 943 «Собівартість реалізованих виробничих запасів» (або 977 «Інші витрати діяльності») – якщо орендодавець виплачує компенсацію. При цьому орендар відображає дохід від продажу поліпшень у сумі отриманої компенсації на субрахунку 712 «Дохід від реалізації інших оборотних активів» (або 746 «Інші доходи»);
  • 976 «Списання необоротних активів» – якщо компенсація не передбачена.

Якщо до моменту повернення об'єкта балансова вартість його поліпшень повністю замортизована (залишкова вартість дорівнює нулю), то списання поліпшень відобразиться записом Дт 132 «Знос інших необоротних матеріальних активів» – Кт 117 (без застосування рахунків класу 9).

При отриманні об'єкта оренди з невідокремлюваними поліпшеннями орендодавець повинен збільшити первісну вартість такого об'єкта на балансову залишкову вартість переданих поліпшень або на суму компенсації. Така вартість відображається в акті приймання-передачі поліпшень, який оформляє орендар. Акт може бути складений у довільній формі із зазначенням обов'язкових реквізитів первинних документів або за формою, затвердженою Наказом № 352 (типова форма № ОЗ-1) або Наказом № 818 (Акт приймання-передачі основних засобів).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
22.09.2025
ChatGPT на службі у підприємства: відображаємо в обліку
У статті розглянуто бухоблікові та податкові наслідки придбання юрособою доступу до системи штучного інтелекту на прикладі ChatGPT. Останнім часом про штучний інтелект (далі – ШІ) говорять практично всі. Багато хто йде далі – не тільки говорить, а й активно використовує ШІ для вирішення ...
01.09.2025
Апгрейд комп'ютерної програми
У статті розглянуто нюанси відображення в бухобліку та оподаткування апгрейду (оновлення) комп’ютерної програми. Будь-який користувач програмного забезпечення регулярно стикається з потребою його оновлення (антивірусні програми, бухгалтерські облікові програми тощо). Адже змінюється законодавс...
25.08.2025
Комп'ютерна програма як нематеріальний актив
У статті розглянуто, за яких умов комп’ютерну програму слід визнати нематеріальним активом та як вести бухгалтерський та податковий облік комп’ютерної програми, яка є нематеріальним активом. Без комп’ютерних програм важко уявити роботу будь-якого підприємства. Антивіруси, бухобліко...
Популярне
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
18.07.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
Нове
22.09.2025
Продаж ФОП, який і в Польщі ФОП: чи загрожує 30%-кова різниця з податку на прибуток
У статті розглянуто питання, чи застосовувати різницю, яка збільшує фінрезультат на 30 % вартості товару, проданого підприємцю, який зареєстрований як ФОП і в Україні, і в Польщі. Ситуація із практики. Підприємство-високодохідник продало продукцію. Покупцем є фізособа-підприємець (ФОП), яка зареєстр...
22.09.2025
ChatGPT на службі у підприємства: відображаємо в обліку
У статті розглянуто бухоблікові та податкові наслідки придбання юрособою доступу до системи штучного інтелекту на прикладі ChatGPT. Останнім часом про штучний інтелект (далі – ШІ) говорять практично всі. Багато хто йде далі – не тільки говорить, а й активно використовує ШІ для вирішення ...
15.09.2025
Офіс у квартирі директора: чи потрібно оформлювати договір оренди або позички?
У статті розповімо, чи необхідно укладати договір оренди або позички, якщо підприємство зареєструвало своє місцезнаходження за домашньою адресою одного із засновників. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Іноді з тих чи інших причин засновники (учасники, члени) юридичної особи ухвалюють ріше...
Кращі матеріали