Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

У яких випадках ТОВ доведеться зменшити свій статутний капітал

Запитання – відповіді

У статуті ТОВ не зазначено, при виникненні яких обставин необхідно зменшувати статутний капітал (далі – СК). Чи є це порушенням?

Ні, не є. Пояснимо, чому. У ст. 11 Закону від 06.02.18 р. № 2275-VIII (далі – Закон № 2275) наведено перелік обов’язкових відомостей, які повинен містити статут ТОВ, а саме:

  • повне та скорочене (за наявності) найменування товариства;
  • органи управління товариством, їх компетенція, порядок прийняття ними рішень;
  • порядок вступу до товариства та виходу з нього.

Як бачимо, інформація про розмір і порядок формування СК не відноситься до обов’язкових відомостей, які слід указувати в статуті. Тому її відсутність у статуті не є порушенням. Однак чинне законодавство не забороняє включати таку інформацію до статуту за бажанням учасників ТОВ.

У яких випадках ТОВ повинне зменшити СК?

Законом № 2275 передбачено випадки для обов’язкового зменшення СК. Розглянемо їх докладніше.

1. Учасник ТОВ не вніс або вніс не повністю свій вклад до СК у встановлений строк.

Нагадаємо, ч. 1 ст. 14 Закону № 2275 передбачено, що кожний учасник ТОВ повинен унести повністю свій вклад протягом 6 місяців із дати держреєстрації ТОВ, якщо іншого строку не передбачено статутом. Як бачите, у статуті можна закріпити й інший строк, який буде більше або менше 6 місяців, якщо учасники проголосують за нього одноголосно.

Якщо учасник не вніс (уніс не повністю) свій вклад у встановлений законом або статутом строк, товариство дає йому додатковий строк – не більше 30 днів. Якщо ці 30 днів теж минули, а заборгованість усе одно не погашена, у товариства є декілька варіантів дій, визначених у ст. 15 Закону № 2275. Наприклад, можна зменшити СК на розмір неоплаченої частини частки учасника ТОВ.

2. Учасник виходить або виключається з ТОВ і його частка не придбавається ні ТОВ, ні іншими учасниками, ні третіми особами (ч. 3 ст. 25 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV, далі – Закон № 755). У цьому випадку СК зменшується на розмір частки (частини частки) цього учасника.

3. ТОВ придбаває частку свого учасника, але при цьому не був сформований резервний капітал у розмірі вартості цієї частки (ч. 1 ст. 25 Закону № 2275). Це означає, що якщо резервний капітал під викуп був створений, то зменшувати СК не потрібно.

До відома! Держреєстратору необхідно повідомити про створення резервного капіталу при внесенні змін до ЄДР, пов’язаних із викупом частки. Така інформація подається у формі довідки. Якщо цього не зробити, то під час реєстрації зазначених змін держреєстратор самостійно внесе до ЄДР відомості про зменшення СК на розмір викупленої частки (ч. 3 ст. 25 Закону № 755).

Також нагадуємо, що резервний капітал не може використовуватися для виплат на користь учасників ТОВ.

4. Вартість чистих активів ТОВ знизилася більш ніж на 50 % у порівнянні із цим показником станом на кінець попереднього року.

Згідно із ч. 3 ст. 31 Закону № 2275 якщо вартість чистих активів товариства знизилася більш ніж на 50 % у порівнянні із цим показником на кінець попереднього року, то виконавчий орган ТОВ зобов’язаний скликати загальні збори учасників. Збори повинні відбутися протягом 60 днів із дня такого зниження. На таких зборах може вирішуватися питання про зменшення СК аж до ліквідації товариства.

5. Спадкоємці (правонаступники) учасника виключаються з товариства (ч. 2 ст. 23, ч. 13 ст. 24 Закону № 2275).

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
01.05.2025
Чи може працівник підписати заяву на відпустку власним КЕП?
Чи може співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної відпустки.  Співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, хоче подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної...
18.04.2025
Розміщення зовнішньої реклами: повернулися старі вимоги
З введенням воєнного стану для розміщення зовнішньої реклами достатньо було подати відповідну декларацію. Але з 18.03.2025 ситуація змінилася: повертаються попередні правила. Розповімо про це докладніше, відповімо на ваші запитання та надамо практичні поради. Введення воєнного стану вплинуло на...
07.04.2025
Підприємство здає в оренду частину приміщення: як оформити договір, подати форму № 20-ОПП і що з податком на нерухомість?
На практиці нерідко виникають ситуації, коли підприємство планує здати в оренду лише частину приміщення (складу, ангару тощо). Однак у таких випадках виникає низка запитань, зокрема: як правильно зазначити в договорі оренди, що в користування передається саме частина приміщення; чи потрібно пода...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
13.05.2025
Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального
У статті розповімо, як правильно заповнити заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального. У статті «Ліцензія на зберігання пального для власних потреб: як отримати з 01.01.2025» ми розглянули загальні правила, яких слід дотримуватися під час оформлення ліцензії на зберігання ...
09.05.2025
Продаж основних засобів: коли потрібно оформляти рішення власників?
У статті розглянуто, у яких випадках підприємство має отримати згоду власників на продаж об’єкта основних засобів, а також наведено зразок оформлення рішення про надання такої згоди. Підприємства нерідко продають свої засоби: нерухомість, автомобіль або іншу техніку. Сума такого договору купів...
01.05.2025
Чи може працівник підписати заяву на відпустку власним КЕП?
Чи може співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної відпустки.  Співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, хоче подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної...
Кращі матеріали