Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Самоліквідація підприємства: правові аспекти

Нерідко трапляється так, що власнику (власникам) необхідно закрити підприємство. У законодавстві немає чітко прописаної процедури ліквідації за рішенням власників, ця інформація міститься розрізнено в різних нормативних документах. У консультації розглянемо, що і як потрібно робити в подібній ситуації.

Основу нормативної регламентації процедури ліквідації підприємства за рішенням власників становлять норми Цивільного кодексу України від 16.01.03 р. № 435-IV (далі – ЦК), зокрема ст. 105, 110–112. По суті, дана процедура складається з 10 основних етапів. Деякі з них можуть проводитися одночасно, а деякі і зовсім не проводитися (наприклад, якщо в юрособи немає філій та/або представництв, етап їх закриття виключається, і т. д.). Зупинимося докладніше на кожному з етапів.

У першу чергу треба документально оформити прийняте рішення власників про закриття юрособи залежно від його організаційно-правової форми та від того, що прописано в установчих документах даного підприємства. Так, у більшості випадків таке рішення оформляється у вигляді протоколу загальних зборів засновників (власників), наприклад у ТОВ.

При цьому протокол повинен містити (п. 7 ч. 1 ст. 15 Закону № 755):

  • порядок проведення і строки ліквідації юрособи (із дотриманням вимог ч. 5 ст. 105 ЦК – не менше двох і не більше шести місяців із дня оприлюднення даного рішення);
  • персональний склад ліквідаційної комісії (далі – комісія) і П. І. Б. її голови/П. І. Б. ліквідатора – якщо процедура буде проводитися ліквідатором;
  • П. І. Б. членів комісії, а також реєстраційні номери облікових карток платників податків – членів комісії (в окремих випадках – серію та номер паспорта громадянина України, якщо за релігійними переконаннями дана фізособа відмовилася від прийняття ІПН, що було оформлено у встановленому порядку);
  • права та обов'язки комісії (можна викласти в окремому документі, наприклад у положенні про комісію).

На сьогодні вимоги до складу комісії законодавчо не встановлені. Як правило, до неї входять засновники підприємства, директор та/або головний бухгалтер, можуть бути також включені юрисконсульт, аудитор і т. д. Якщо ліквідується підприємство, у статутному капіталі якого є державна частка, у комісії повинен бути представник держоргану, майно якого входить до складу такого підприємства.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
01.09.2025
Апгрейд комп'ютерної програми
У статті розглянуто нюанси відображення в бухобліку та оподаткування апгрейду (оновлення) комп’ютерної програми. Будь-який користувач програмного забезпечення регулярно стикається з потребою його оновлення (антивірусні програми, бухгалтерські облікові програми тощо). Адже змінюється законодавс...
01.09.2025
Як оформити довіреність на підписання ТТН та інших документів посередником, який відвантажує товар?
У статті розповімо, які документи потрібно оформити сторонам договору, якщо товар відвантажує покупцям не власник, а його представник (логістичне підприємство). Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики для ...
01.09.2025
Роль і значення товарно-транспортної накладної: чому цей документ такий важливий?
У статті розповімо про функції ТТН для перевезення вантажів. Чи треба мати ТТН для відображення витрат за товарами та послугами перевезення? Чи необхідна ТТН для розблокування податкових накладних? Які податкові ризики мінімізує наявність ТТН. Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальніс...
Кращі матеріали