Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна за результатами інвентаризації частково ліквідувати основний засіб?

12.10.2017

У ході інвентаризації на підприємстві виявили обладнання, яке буде придатне до експлуатації після заміни однієї з основних запчастин. Запчастина не виділена в окремий інвентарний номер. Чи можна частково ліквідувати дане обладнання, зафіксувавши це в протоколі інвентаризації? Чи може це зробити інвентаризаційна комісія, а не комісія з ліквідації, створена окремим наказом?

Так, за підсумками інвентаризації можна провести часткову ліквідацію обладнання на підставі п. 5 розд. І Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879 (далі – Положення № 879). У цьому пункті сказано, що при інвентаризації повинні бути виявлені активи, які втратили свої первісні якості, з метою забезпечити достовірність бухгалтерського обліку та відповідність активів критеріям їх визнання й оцінки. Рішення інвентаризаційної комісії про часткову ліквідацію обладнання повинне бути зафіксоване в протоколі інвентаризації.

Для списання основних засобів (далі – ОЗ) на підприємстві створюється спеціально діюча комісія (п. 41 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561). Завданнями цієї комісії є:

  • безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
  • установлення причин невідповідності критеріям активу;
  • визначення осіб, винних у передчасному вибутті ОЗ з експлуатації, унесення пропозицій щодо їх відповідальності;
  • установлення можливості подальшого продажу матеріалів, комплектуючих і запчастин, отриманих у результаті демонтажу, розбирання списуваного ОЗ;
  • складання та підписання актів на списання ОЗ.

Комісія зі списання займається й оформленням часткової ліквідації ОЗ.

Функції і завдання інвентаризаційної комісії та робочих інвентаризаційних комісій (при їх наявності на підприємстві) наведено в п. 2.5 розд. ІІ Положення № 879. У завданнях і цілях цих комісій і комісії зі списання багато спільного: вони оглядають об'єкти, що підлягають ліквідації, установлюють критерії визнання активом, шукають винних у передчасному зносі та ін. Але інвентаризаційні комісії не оформляють документи на списання ОЗ, вони оформляють інвентаризаційні протоколи, у яких фіксуються їх рішення та пропозиції.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
07.07.2025
Підтвердження інвалідності: нові правила, про які треба знати роботодавцям
У червні 2025 року набули чинності чергові нормативні зміни, що стосуються підтвердження інвалідності. У статті ми розглянули, у чому саме полягають ці зміни та які важливі моменти потрібно взяти до уваги роботодавцям таких працівників. Підтвердження працівником свого статусу особи з інвалідністю ма...
03.07.2025
Формування резервів і забезпечень: для кого – обов'язок, а для кого – право?
Із статті ви дізнаєтеся, хто може не створювати резерви та забезпечення та що для цього потрібно зробити. Формування в бухгалтерському обліку резервів і забезпечень – не просте завдання. Хто зобов'язаний їх створювати? Кому дозволено не вдаватися до цієї процедури і тим самим спростити облік? ...
03.07.2025
Хто із роботодавців зобов’язаний оновити інформацію в ЄДР не пізніше 13.08.2025?
У зв’язку з набуттям чинності новим законом деякі роботодавці не пізніше 13.08.2025 зобов’язані оновити свої дані в ЄДР. Прочитайте статтю, щоб дізнатися, чи стосується вас ця вимога. У червні 2025 року набув чинності закон, яким змінено окремі правила щодо трудових відносин. Зокрема, це...
Кращі матеріали