Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна за результатами інвентаризації частково ліквідувати основний засіб?

12.10.2017

У ході інвентаризації на підприємстві виявили обладнання, яке буде придатне до експлуатації після заміни однієї з основних запчастин. Запчастина не виділена в окремий інвентарний номер. Чи можна частково ліквідувати дане обладнання, зафіксувавши це в протоколі інвентаризації? Чи може це зробити інвентаризаційна комісія, а не комісія з ліквідації, створена окремим наказом?

Так, за підсумками інвентаризації можна провести часткову ліквідацію обладнання на підставі п. 5 розд. І Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879 (далі – Положення № 879). У цьому пункті сказано, що при інвентаризації повинні бути виявлені активи, які втратили свої первісні якості, з метою забезпечити достовірність бухгалтерського обліку та відповідність активів критеріям їх визнання й оцінки. Рішення інвентаризаційної комісії про часткову ліквідацію обладнання повинне бути зафіксоване в протоколі інвентаризації.

Для списання основних засобів (далі – ОЗ) на підприємстві створюється спеціально діюча комісія (п. 41 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561). Завданнями цієї комісії є:

  • безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
  • установлення причин невідповідності критеріям активу;
  • визначення осіб, винних у передчасному вибутті ОЗ з експлуатації, унесення пропозицій щодо їх відповідальності;
  • установлення можливості подальшого продажу матеріалів, комплектуючих і запчастин, отриманих у результаті демонтажу, розбирання списуваного ОЗ;
  • складання та підписання актів на списання ОЗ.

Комісія зі списання займається й оформленням часткової ліквідації ОЗ.

Функції і завдання інвентаризаційної комісії та робочих інвентаризаційних комісій (при їх наявності на підприємстві) наведено в п. 2.5 розд. ІІ Положення № 879. У завданнях і цілях цих комісій і комісії зі списання багато спільного: вони оглядають об'єкти, що підлягають ліквідації, установлюють критерії визнання активом, шукають винних у передчасному зносі та ін. Але інвентаризаційні комісії не оформляють документи на списання ОЗ, вони оформляють інвентаризаційні протоколи, у яких фіксуються їх рішення та пропозиції.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
23.10.2025
Таблиця-підказка: відображаємо результати інвентаризації в обліку
У статті розглянемо, як наслідки проведеної інвентаризації впливають на бухгалтерський та податковий облік. Облік інвентаризації Процедура інвентаризації потребує від підприємства виконання конкретних дій, а саме: створення інвентаризаційної комісії, підготовки документації та активів, безпосереднь...
23.10.2025
Інвентаризація забезпечень
Як проінвентаризувати забезпечення та перевірити їх обґрунтованість? У статті розглянемо, які об’єкти підлягають інвентаризації, як оформлюються та відображаються в обліку її результати. Інвентаризації підлягають усі види забезпечень. При цьому насамперед перевіряється правильність та обґрун...
23.10.2025
Інвентаризація фінансових інвестицій та інших цінних паперів
У статті наведемо покроковий алгоритм проведення інвентаризації фінансових інвестицій та порядок відображення в обліку її результатів. Фінансові інвестиції, як і будь-які інші активи підприємства, повинні бути достовірно відображені в річній фінансовій звітності. Розглянемо, які активи відносяться...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
18.11.2025
Оренда обладнання з викупом: облік
Підприємство передало в оренду з викупом обладнання. Як відображати в обліку таку операцію – як оперативну оренду чи як фінансовий лізинг? І якими будуть податкові наслідки залежно від формулювань у договорі оренди? Читайте про це у статті. У підприємства, яке надає обладнання в оренду з подал...
17.11.2025
Облік сільськогосподарських багаторічних насаджень
У статті узагальнено правила класифікації, документування та бухгалтерського обліку багаторічних насаджень у сільському господарстві, включаючи порядок їх створення, введення в експлуатацію та подальшу амортизацію. Облік багаторічних насаджень у сільському господарстві має низку особливостей, оскіль...
14.11.2025
Майнові вклади до додаткового капіталу: облік у товариства
З 27.08.2025 товариства з обмеженою відповідальністю мають право формувати додатковий капітал, отримуючи грошові та майнові вклади (внески). У статті розглянуто порядок відображення в обліку ТОВ майнових вкладів, наведено зразки первинних документів. 27.08.2025 до Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII &...
Кращі матеріали