Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ліквідація об’єкта основних засобів

У матеріалі «Вибуття основних засобів: проводки» ми розглянули найбільш розповсюджені способи відчуження (продажу, передачі) об’єктів основних засобів (далі – ОЗ). У цьому матеріалі поговоримо про ліквідацію об’єктів ОЗ. Це питання неминуче торкається кожного підприємства, яке має основні засоби, – адже життя об’єкта ОЗ тривале і непередбачуване. Зрозуміло, що експлуатовані підприємством ОЗ рано чи пізно стануть непридатними – і будуть ліквідовані із цієї причини. А крім того, вони можуть бути викрадені, а також зіпсовані або зруйновані внаслідок форс-мажору (пожежа, повінь) або в результаті умисних дій чи халатності винних осіб – і тоді об’єкт ОЗ доведеться списувати з балансу достроково.

У кожному із цих випадків документальне оформлення, бухгалтерський облік та оподаткування операцій з ліквідації об’єкта ОЗ має свою специфіку, на яку слід зважати. Крім того, має значення, чи переоцінювався об’єкт ОЗ, чи був він отриманий безплатно, чи отримує підприємство компенсацію збитку, отриманого у зв’язку з достроковою ліквідацією об’єкта ОЗ. Усі ці питання ми розглянемо в консультації.

Ліквідація ОЗ відбувається, якщо через різні причини він стає непридатним до експлуатації за своїм призначенням. І при цьому його продаж (передача) неможливий або дуже утруднений, а подальші ремонти та поліпшення (модернізація, дообладнання тощо) неможливі, неефективні та недоцільні.

На замітку! Ліквідацією ОЗ займається постійно діюча комісія, яку призначає керівник підприємства (п. 41 Методичних рекомендацій з обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561 (далі – Методрекомендації № 561)). Наказ про призначення комісії видається, як правило, на початку звітного року.

У разі виявлення об’єкта ОЗ, що підлягає списанню, комісія:

  • оглядає його і визначає придатність до використання на підприємстві;
  • установлює причини його невідповідності активам;
  • називає коло осіб, з вини яких об’єкт передчасно вибуває з експлуатації, вносить пропозиції щодо притягнення їх до відповідальності;
  • визначає ефективність виконання ремонту або модернізації об’єкта;
  • установлює можливість продажу.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
15.08.2025
Чат-бот: бухгалтерський та податковий облік
Розповімо, як вести бухгалтерський та податковий облік виходячи з облікового статусу чат-бота та на які моменти слід звернути особливу увагу. Що таке чат-бот (або хто такий)? Чат-бот очима бухгалтера У чому нюанси? Ми розповімо, як вести бухгалтерський та податковий облік виходячи з облікового стат...
11.08.2025
Імпорт та експорт нематеріальних активів: ПДВ-особливості
Як визначити місце постачання та уникнути помилок із ПДВ у разі імпорту та експорту нематеріальних активів? Які особливості операцій із програмною продукцією та правила оподаткування при роботі з нерезидентами? Про все це читайте в статті. За загальним правилом об’єктом обкладення ПДВ є операц...
16.07.2025
5 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за травень 2025 року
У статті розглянуто практику Верховного Суду у податкових спорах за травень 2025 року. Наведено 5 найцікавіших судових рішень, які допомогуть платникам податків уникнути повторення чужих помилок. Чи можна уточнити податкову звітність у період між отриманням акта документальної перевірки та прийняття...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
01.09.2025
Апгрейд комп'ютерної програми
У статті розглянуто нюанси відображення в бухобліку та оподаткування апгрейду (оновлення) комп’ютерної програми. Будь-який користувач програмного забезпечення регулярно стикається з потребою його оновлення (антивірусні програми, бухгалтерські облікові програми тощо). Адже змінюється законодавс...
01.09.2025
Як оформити довіреність на підписання ТТН та інших документів посередником, який відвантажує товар?
У статті розповімо, які документи потрібно оформити сторонам договору, якщо товар відвантажує покупцям не власник, а його представник (логістичне підприємство). Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики для ...
01.09.2025
Роль і значення товарно-транспортної накладної: чому цей документ такий важливий?
У статті розповімо про функції ТТН для перевезення вантажів. Чи треба мати ТТН для відображення витрат за товарами та послугами перевезення? Чи необхідна ТТН для розблокування податкових накладних? Які податкові ризики мінімізує наявність ТТН. Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальніс...
Кращі матеріали