Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ліквідація об’єкта основних засобів

У матеріалі «Вибуття основних засобів: проводки» ми розглянули найбільш розповсюджені способи відчуження (продажу, передачі) об’єктів основних засобів (далі – ОЗ). У цьому матеріалі поговоримо про ліквідацію об’єктів ОЗ. Це питання неминуче торкається кожного підприємства, яке має основні засоби, – адже життя об’єкта ОЗ тривале і непередбачуване. Зрозуміло, що експлуатовані підприємством ОЗ рано чи пізно стануть непридатними – і будуть ліквідовані із цієї причини. А крім того, вони можуть бути викрадені, а також зіпсовані або зруйновані внаслідок форс-мажору (пожежа, повінь) або в результаті умисних дій чи халатності винних осіб – і тоді об’єкт ОЗ доведеться списувати з балансу достроково.

У кожному із цих випадків документальне оформлення, бухгалтерський облік та оподаткування операцій з ліквідації об’єкта ОЗ має свою специфіку, на яку слід зважати. Крім того, має значення, чи переоцінювався об’єкт ОЗ, чи був він отриманий безплатно, чи отримує підприємство компенсацію збитку, отриманого у зв’язку з достроковою ліквідацією об’єкта ОЗ. Усі ці питання ми розглянемо в консультації.

Ліквідація ОЗ відбувається, якщо через різні причини він стає непридатним до експлуатації за своїм призначенням. І при цьому його продаж (передача) неможливий або дуже утруднений, а подальші ремонти та поліпшення (модернізація, дообладнання тощо) неможливі, неефективні та недоцільні.

На замітку! Ліквідацією ОЗ займається постійно діюча комісія, яку призначає керівник підприємства (п. 41 Методичних рекомендацій з обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561 (далі – Методрекомендації № 561)). Наказ про призначення комісії видається, як правило, на початку звітного року.

У разі виявлення об’єкта ОЗ, що підлягає списанню, комісія:

  • оглядає його і визначає придатність до використання на підприємстві;
  • установлює причини його невідповідності активам;
  • називає коло осіб, з вини яких об’єкт передчасно вибуває з експлуатації, вносить пропозиції щодо притягнення їх до відповідальності;
  • визначає ефективність виконання ремонту або модернізації об’єкта;
  • установлює можливість продажу.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
25.07.2025
Маркетингові послуги в бухгалтерському і податковому обліку
Як відобразити в обліку замовника маркетингові послуги та уникнути податкових ризиків? Ми розглянемо облік для юросіб, валютні нюанси, послуги від нерезидентів і правила для єдинників. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків У статті розповімо,...
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
25.07.2025
Маркетингові послуги в бухгалтерському і податковому обліку
Як відобразити в обліку замовника маркетингові послуги та уникнути податкових ризиків? Ми розглянемо облік для юросіб, валютні нюанси, послуги від нерезидентів і правила для єдинників. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків У статті розповімо,...
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
Кращі матеріали