Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ліквідація об’єкта основних засобів

У матеріалі «Вибуття основних засобів: проводки» ми розглянули найбільш розповсюджені способи відчуження (продажу, передачі) об’єктів основних засобів (далі – ОЗ). У цьому матеріалі поговоримо про ліквідацію об’єктів ОЗ. Це питання неминуче торкається кожного підприємства, яке має основні засоби, – адже життя об’єкта ОЗ тривале і непередбачуване. Зрозуміло, що експлуатовані підприємством ОЗ рано чи пізно стануть непридатними – і будуть ліквідовані із цієї причини. А крім того, вони можуть бути викрадені, а також зіпсовані або зруйновані внаслідок форс-мажору (пожежа, повінь) або в результаті умисних дій чи халатності винних осіб – і тоді об’єкт ОЗ доведеться списувати з балансу достроково.

У кожному із цих випадків документальне оформлення, бухгалтерський облік та оподаткування операцій з ліквідації об’єкта ОЗ має свою специфіку, на яку слід зважати. Крім того, має значення, чи переоцінювався об’єкт ОЗ, чи був він отриманий безплатно, чи отримує підприємство компенсацію збитку, отриманого у зв’язку з достроковою ліквідацією об’єкта ОЗ. Усі ці питання ми розглянемо в консультації.

Ліквідація ОЗ відбувається, якщо через різні причини він стає непридатним до експлуатації за своїм призначенням. І при цьому його продаж (передача) неможливий або дуже утруднений, а подальші ремонти та поліпшення (модернізація, дообладнання тощо) неможливі, неефективні та недоцільні.

На замітку! Ліквідацією ОЗ займається постійно діюча комісія, яку призначає керівник підприємства (п. 41 Методичних рекомендацій з обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561 (далі – Методрекомендації № 561)). Наказ про призначення комісії видається, як правило, на початку звітного року.

У разі виявлення об’єкта ОЗ, що підлягає списанню, комісія:

  • оглядає його і визначає придатність до використання на підприємстві;
  • установлює причини його невідповідності активам;
  • називає коло осіб, з вини яких об’єкт передчасно вибуває з експлуатації, вносить пропозиції щодо притягнення їх до відповідальності;
  • визначає ефективність виконання ремонту або модернізації об’єкта;
  • установлює можливість продажу.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
17.03.2025
Об’єкт ОЗ частково зруйнований у ході військових дій: як відобразити в обліку часткову ліквідацію та яка може бути альтернатива?
Ворожі обстріли, яким зараз піддається територія України, часто призводить до ушкоджень основних засобів (далі – ОЗ) підприємств, зокрема нерухомості. При цьому якщо знищена тільки частина об’єкта ОЗ і він може продовжувати експлуатуватися без цієї частини або після її заміни на нову, то...
17.03.2025
Як вести облік об’єкта основних засобів призначеного для продажу?
Як випливає з п. 33 НП(С)БО 7, необоротний актив, який обліковується в складі основних засобів (далі – ОЗ), можна безпосередньо списати з балансу підприємства лише в разі його безплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом. Якщо ж підприємство планує продати об'єкт ОЗ, то с...
10.03.2025
Паливні картки на підприємстві
Паливні картки, як і талони на пально-мастильні матеріали (далі – ПММ), є доволі зручним способом оптового придбання ПММ із подальшим їх використанням у міру потреби. Розглянемо: якими документами регулюється використання паливних карток; які види паливних карток бувають та які особливості...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
28.05.2025
Адвокатські послуги: як впливає статус надавача на податкові наслідки отримувача
Адвокати, адвокатські об’єднання чи бюро мають особливий статус. Користуючись їхніми послугами, зокрема, для представництва в судах, отримання правової допомоги, суб’єктам господарювання треба врахувати чимало нюансів, щоб правильно відобразити у звітності адвокатські винагороди.&nb...
20.05.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за березень 2025 року
У статті розглянуто практику Верховного Суду в податкових спорах за березень 2025 року. Наведено 6 найцікавіших судових рішень, знання про які може допомогти платникам податків уникнути повторення чужих помилок та заощадити. Досвід – це ім'я, яке кожен дає своїм помилкам Оскар Уайльд (1854&nda...
19.05.2025
Як стягнути кошти з ДПС за рішенням адмінсуду: поради юриста
У статті розглянуто питання, куди та з якими документами слід звертатися підприємству для виконання рішення адміністративного суду про стягнення коштів з органу ДПС. Чимало наших читачів стикаються з ситуацію, коли доводиться оскаржувати податкове повідомлення-рішення в адміністративному суді. Припу...
Кращі матеріали