Гуманітарна допомога від нерезидента: оформлення й податки
Норма закону. Гуманітарна допомога може надійти неприбутковій організації від іноземних донорів (юридичних і фізичних осіб), які відповідно до Закону від 22.10.99 р. № 1192-XIV (далі – Закон № 1192) також можуть добровільно надавати гуманітарну допомогу її отримувачам в Україні.
Про що стаття? Ми розглянемо основні моменти, пов’язані з отриманням та оподаткуванням такої гуманітарної допомоги, і відповімо на запитання, які виникають у її отримувачів.
Процедурні нюанси
Підставою для початку процедури визнання допомоги гуманітарною є письмова пропозиція донора про її надання. А підставою для надання гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача на її отримання (ст. 3 Закону № 1192).
Далі до роботи підключаються спеціально уповноважені органи з питань гуманітарної допомоги – їх перелік і функції ви знайдете у ст. 3 та 4 Закону № 1192.
Майте на увазі! В Україні існує Єдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомоги (далі – Реєстр), ведення якого покладено на Мінсоцполітики. |
Для включення до цього Реєстру потенційний отримувач гуманітарної допомоги подає:
- заяву;
- орієнтовний перелік набувачів гуманітарної допомоги – юридичних осіб та/або інформацію про орієнтовну кількість населення, яке потребує допомоги;
- документи, необхідні для визнання вантажів, коштів (у т. ч. в інвалюті), виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою. Перелік таких документів затверджено наказом Мінсоцполітики від 06.04.17 р. № 573;
- копію установчого документа, засвідчену в установленому порядку (крім установчого документа, оприлюдненого на порталі електронних сервісів).
Після надходження вищезгаданих документів Мінсоцполітики приймає рішення про реєстрацію отримувача гуманітарної допомоги і надсилає копію цього рішення обласним, Київській міській держадміністраціям, ДФС, НБУ та оприлюднює його на своєму вебсайті.
Інвалютні особливості гуманітарки
Інвалюта, яка надходить як цільова гуманітарна допомога, зараховується на рахунок отримувача – неприбуткової організації без індивідуальної ліцензії Нацбанку. Допомога є цільовою, якщо іноземний донор зазначив напрям її використання.
Крім того, інвалютна гуманітарна допомога не підлягає списанню з рахунків отримувача в безспірному порядку уповноваженими на це органами.
Використання цільової гуманітарної допомоги у вигляді інвалюти з рахунків в іноземній валюті отримувачів гуманітарної допомоги здійснюється згідно з Порядком, затвердженим постановою КМУ від 22.03.2000 р. № 542.
А що робити з процентами, нарахованими на залишки коштів гуманітарної допомоги?
Нараховані проценти також мають статус гуманітарної допомоги і повинні використовуватися виключно за цільовим призначенням (ст. 7 Закону № 1192).
Митне оформлення гуманітарних вантажів
Митне оформлення гуманітарних вантажів відбувається без справляння плати за виконання митних формальностей поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом митного органу. Підставою для цього є рішення спеціально уповноважених держорганів про визнання таких вантажів (товарів) гуманітарною допомогою.
Товари, визнані гуманітарною допомогою, випускаються у вільний оборот на території України на підставі рішення, отриманого митницею від спеціально уповноваженого державного органу з використанням механізму «єдиного вікна» (ст. 287 Митного кодексу, далі – МК; ст. 8 Закону № 1192).
Увага! Товари (предмети), які ввозяться (пересилаються) в Україну як гуманітарна допомога, підлягають першочерговому безплатному спрощеному декларуванню з обов’язковим проставлянням на товаросупровідних документах, вантажних митних деклараціях клейма «Гуманітарна допомога. Продаж заборонено», засвідченого печаткою митника (ст. 360 МК, ст. 8 Закону № 1192). |
Де має відбуватися митне оформлення гуманітарної допомоги?
Митне оформлення гуманітарної допомоги, яка визнана такою:
- рішеннями обласних і Київською міською держадміністраціями – здійснюється на території адміністративно-територіальної одиниці органу, який прийняв таке рішення;
- рішенням Мінсоцполітики – за місцем, визначеним відповідно до МК (ст. 8 Закону № 1192).
Оподаткування
Податок на прибуток. Гуманітарна допомога має бути використана неприбутковою організацією за цільовим призначенням і в рамках своєї статутної діяльності. Інакше організація може позбутися неприбуткового статусу.
Для звіту про використання гуманітарки отримувачі заповнюють додаток ГД «Інформація щодо операцій з гуманітарною допомогою» до Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації. Форму Звіту затверджено наказом Мінфіну від 17.06.16 р. № 553 (див. «Гуманітарна допомога: облік в отримувача і набувача»).
На замітку! Витрати на організацію доставки гуманітарної допомоги її набувачам уважаються для неприбуткової організації витратами в рамках її статутної діяльності як цільове використання коштів (лист ДФС від 25.03.16 р. № 6579/6/99-99-19-02-02-15, далі – Лист № 6579). |
ПДВ. Згідно з п. 197.11 Податкового кодексу (далі – ПК) від обкладення ПДВ звільняється ввезення на територію України майна як гуманітарної допомоги. Проте надання послуг із доставки такої допомоги її отримувачеві на митній території України, організація такої доставки тощо обкладаються ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20 % незалежно від джерела оплати таких послуг (див. Лист № 6579).
Передання гуманітарної допомоги (як різновиду благодійної допомоги) її набувачам звільняється від обкладення ПДВ, якщо таке передання здійснюється неприбутковою благодійною організацією за правилами з пп. 197.1.15 ПК (див. «ПДВ-правила для благодійної організації»).
Акцизний збір. Увезення на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (крім алкогольних напоїв і тютюнових виробів) як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону № 1192, звільняється від обкладення акцизним збором (пп. 213.3.9 ПК).
Коментарі до матеріалу