Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Доходи і витрати за операціями з неприбутковими організаціями

07.12.2017

У консультації розглянемо особливості обліку операцій із неприбутковими організаціями.

П(С)БО не передбачено якихось особливих правил визначення доходів (витрат) для операцій, де як покупець (замовник) або продавець (постачальник) виступає неприбуткова організація. Тобто для них діють загальні норми бухгалтерського обліку, установлені П(С)БО 15 і П(С)БО 16, у тому числі в разі безплатних передач товарів (робіт, послуг) (див. докладніше «Витрати і доходи від безплатного надання та отримання товарів, робіт, послуг».

У ПК є спеціальні норми для підприємств, які працюють із неприбутковими організаціями. Правда, стосуються вони тільки платників податку на прибуток, чий дохід за останній річний звітний період перевищує 20 млн грн., і платників із меншим доходом, які не прийняли рішення щодо незастосування всіх різниць. Такі платники з метою визначення об'єкта оподаткування коригують бухгалтерський фінрезультат на всі різниці, передбачені ПК. На інших платників «неприбуткові» норми не поширюються.

Нагадаємо, для цілей податкового обліку неприбутковими вважаються неприбуткові підприємства, установи та організації (далі – неприбуткові організації), які не є платниками податку на прибуток згідно з п. 133.4 ПК (пп. 14.1.121 ПК).

При цьому неприбуткова організація повинна одночасно відповідати таким вимогам (пп. 133.4.1, 133.4.2 ПК):

  • організація створена та зареєстрована в порядку, який установлений законами, що регулюють діяльність відповідних неприбуткових організацій;
  • установчими документами організації (або установчими документами організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація) заборонено розподіл отриманих доходів (прибутку) або їх частини серед засновників, членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці та нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов'язаних із ними осіб;
  • установчими документами організації (або установчими документами організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація) передбачено, що в разі припинення юрособи (у результаті ліквідації, злиття, поділу або реорганізації) її активи передаються одній або декільком неприбутковим організаціям або зараховуються до доходів бюджету. Це положення не поширюється на об'єднання та асоціації ОСББ;
  • організацію внесено контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр). Порядок ведення Реєстру затверджено Постановою № 440;
  • доходи (прибутки) неприбуткової організації повинні використовуватися виключно для фінансування витрат на утримання даної організації, реалізації цілей, завдань і напрямів діяльності, визначених її статутними документами. Таке використання не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) серед її членів і засновників;
  • доходи неприбуткових релігійних організацій можуть також використовуватися для ведення неприбуткової благодійної діяльності, передбаченої профільним законом, у тому числі надання гуманітарної допомоги, провадження благодійної діяльності.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
28.04.2025
Як вести облік відходів на підприємстві
Законом від 20.06.2022 № 2320-IX «Про управління відходами» визначено правові, організаційні та економічні засади діяльності щодо управління відходами в Україні. Водночас цей документ зобов’язує СГ вести облік операцій з управління відходами. Низка підзаконних нормативних акті...
31.03.2025
Дивіденди нерезидентам в інвалюті: умови та порядок виплати
Найбільш розповсюджений спосіб виплати дивідендів нерезидентам – їх виплата в іноземній валюті шляхом перерахування на рахунок нерезидента, відкритий у закордонному банку. Однак у перший же день запровадження на території України воєнного стану було прийнято постанову Правління НБУ від 24.02.2...
17.03.2025
Об’єкт ОЗ частково зруйнований у ході військових дій: як відобразити в обліку часткову ліквідацію та яка може бути альтернатива?
Ворожі обстріли, яким зараз піддається територія України, часто призводить до ушкоджень основних засобів (далі – ОЗ) підприємств, зокрема нерухомості. При цьому якщо знищена тільки частина об’єкта ОЗ і він може продовжувати експлуатуватися без цієї частини або після її заміни на нову, то...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
09.05.2025
Продаж основних засобів: коли потрібно оформляти рішення власників?
У статті розглянуто, у яких випадках підприємство має отримати згоду власників на продаж об’єкта основних засобів, а також наведено зразок оформлення рішення про надання такої згоди. Підприємства нерідко продають свої засоби: нерухомість, автомобіль або іншу техніку. Сума такого договору купів...
01.05.2025
Чи може працівник підписати заяву на відпустку власним КЕП?
Чи може співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної відпустки.  Співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, хоче подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної...
01.05.2025
Як підписати документ кваліфікованим електронним підписом?
 Розглянемо, як на практиці можна підписати електронний документ за допомогою КЕП без спеціальних програм, що дозволяють це зробити. Суб’єкти господарювання з кожним днем дедалі активніше використовують у своїй діяльності електронний документообіг. Зокрема, для обміну документами з контра...
Кращі матеріали