Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Що вибрати: директ-костинг чи абсорпшен-костинг і чому?



Директ-костинг (калькуляція за змінними витратами) чудово укладається в логіку аналізу «затрати/прибуток/обсяг» і повсюдно застосовується для складання управлінської звітності. У моїй практиці абсолютно всі підприємства, пов'язані з харчовою промисловістю, використовували цей метод.

Абсорпшен-костинг (метод повних витрат) теж непоганий. Концептуально є певна користь від того, що ми відносимо на продукт усі витрати, щоб скласти йому ціну. Діємо за принципом «кост плюс», коли хочемо знати повну собівартість продукції. На мій погляд, для управлінських цілей це може добре працювати в ситуаціях дуже стабільного і ритмічного виробництва, коли роками нічого особливо не міняється. Якщо ж такого роду стабільності на підприємстві не спостерігається (а в практиці більшості українських підприємств це так), тоді абсорпшен-костинг вносить коливання в оцінку запасів і перекручення в підрахунок фінансового результату. І фінрезультат істотно залежатиме від часу виробництва та продажу вищезазначених запасів.

Головною практичною перевагою директ-костингу є те, що із цифрами, отриманими на основі цього методу, досить складно поспорити. Адже вартість запасів підрахована на основі змінних витрат, які (як правило) легко пов'язати з конкретним продуктом.

А ось у разі застосування абсорпшен-костингу в управлінській команді з'являється можливість ставити під сумнів методи віднесення тих або інших непрямих витрат на кожний продукт, правильність вибору баз розподілу та ін. А це відкриває поле для дискусій, які часто не додають істотної цінності процесу управління, а просто забирають у топ-менеджера час. Отже, для управлінських цілей, я впевнений, варто вибрати директ-костинг.

Додам, що з технічної точки зору взагалі не має значення, який метод вибрати. В епоху комп'ютерних систем та автоматизованого обліку завжди досить легко отримати звіти, зроблені і одним і другим методом (але, звичайно ж, для цього потрібно спершу правильно організувати облік).

Про авторе: Дмитро Горбачов – топ-менеджер, консультант. Займається питаннями обліку витрат та управління витратами з 1999 року.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
18.02.2025
Суборенда: хто повинен ремонтувати майно?
Передача майна в суборенду – доволі поширена практика. У такий спосіб суб’єкти господарювання можуть вирішити цілу низку питань: від використання нових можливостей для просунення та розвинення свого бізнесу до покриття фінансових збитків. Наприклад, діяльність, яку суб’єкт господар...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
09.05.2025
Продаж основних засобів: коли потрібно оформляти рішення власників?
У статті розглянуто, у яких випадках підприємство має отримати згоду власників на продаж об’єкта основних засобів, а також наведено зразок оформлення рішення про надання такої згоди. Підприємства нерідко продають свої засоби: нерухомість, автомобіль або іншу техніку. Сума такого договору купів...
01.05.2025
Чи може працівник підписати заяву на відпустку власним КЕП?
Чи може співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної відпустки.  Співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, хоче подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної...
01.05.2025
Як підписати документ кваліфікованим електронним підписом?
 Розглянемо, як на практиці можна підписати електронний документ за допомогою КЕП без спеціальних програм, що дозволяють це зробити. Суб’єкти господарювання з кожним днем дедалі активніше використовують у своїй діяльності електронний документообіг. Зокрема, для обміну документами з контра...
Кращі матеріали