Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Що вибрати: директ-костинг чи абсорпшен-костинг і чому?



Директ-костинг (калькуляція за змінними витратами) чудово укладається в логіку аналізу «затрати/прибуток/обсяг» і повсюдно застосовується для складання управлінської звітності. У моїй практиці абсолютно всі підприємства, пов'язані з харчовою промисловістю, використовували цей метод.

Абсорпшен-костинг (метод повних витрат) теж непоганий. Концептуально є певна користь від того, що ми відносимо на продукт усі витрати, щоб скласти йому ціну. Діємо за принципом «кост плюс», коли хочемо знати повну собівартість продукції. На мій погляд, для управлінських цілей це може добре працювати в ситуаціях дуже стабільного і ритмічного виробництва, коли роками нічого особливо не міняється. Якщо ж такого роду стабільності на підприємстві не спостерігається (а в практиці більшості українських підприємств це так), тоді абсорпшен-костинг вносить коливання в оцінку запасів і перекручення в підрахунок фінансового результату. І фінрезультат істотно залежатиме від часу виробництва та продажу вищезазначених запасів.

Головною практичною перевагою директ-костингу є те, що із цифрами, отриманими на основі цього методу, досить складно поспорити. Адже вартість запасів підрахована на основі змінних витрат, які (як правило) легко пов'язати з конкретним продуктом.

А ось у разі застосування абсорпшен-костингу в управлінській команді з'являється можливість ставити під сумнів методи віднесення тих або інших непрямих витрат на кожний продукт, правильність вибору баз розподілу та ін. А це відкриває поле для дискусій, які часто не додають істотної цінності процесу управління, а просто забирають у топ-менеджера час. Отже, для управлінських цілей, я впевнений, варто вибрати директ-костинг.

Додам, що з технічної точки зору взагалі не має значення, який метод вибрати. В епоху комп'ютерних систем та автоматизованого обліку завжди досить легко отримати звіти, зроблені і одним і другим методом (але, звичайно ж, для цього потрібно спершу правильно організувати облік).

Про авторе: Дмитро Горбачов – топ-менеджер, консультант. Займається питаннями обліку витрат та управління витратами з 1999 року.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
18.06.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за квітень 2025 року
У статті розглянуто практику Верховного Суду у податкових спорах за квітень 2025 року. Наведено 6 найцікавіших судових рішень. Ця інформація допоможе платникам податків уникнути повторення чужих помилок, а отже, заощадити час та кошти. Розуміти – значить визнати: ми бачимо не все, а істина зав...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
Нове
28.07.2025
Виплати блогерам за рекламу: нюанси оподаткування
Співпрацюєте з блогерами? Тож майте на увазі, що в кожного формату оплати – свої податкові нюанси. Із статті ви дізнаєтеся про порядок оподаткування бартеру, виплат підприємцю та фізособі за рекламу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризикі...
25.07.2025
Рекламні роздачі: оформлення та облік
Рекламні роздачі – ефективний інструмент просування товарів і послуг, але з певними бухгалтерськими нюансами. Ми розкажемо, як правильно оформити та відобразити в обліку такі операції, а також чи потрібно при цьому нараховувати ПДВ. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити ...
25.07.2025
Маркетингові послуги в бухгалтерському і податковому обліку
Як відобразити в обліку замовника маркетингові послуги та уникнути податкових ризиків? Ми розглянемо облік для юросіб, валютні нюанси, послуги від нерезидентів і правила для єдинників. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків У статті розповімо,...
Кращі матеріали