Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Що вибрати: директ-костинг чи абсорпшен-костинг і чому?

15.06.2018 406 0 1



Директ-костинг (калькуляція за змінними витратами) чудово укладається в логіку аналізу «затрати/прибуток/обсяг» і повсюдно застосовується для складання управлінської звітності. У моїй практиці абсолютно всі підприємства, пов'язані з харчовою промисловістю, використовували цей метод.

Абсорпшен-костинг (метод повних витрат) теж непоганий. Концептуально є певна користь від того, що ми відносимо на продукт усі витрати, щоб скласти йому ціну. Діємо за принципом «кост плюс», коли хочемо знати повну собівартість продукції. На мій погляд, для управлінських цілей це може добре працювати в ситуаціях дуже стабільного і ритмічного виробництва, коли роками нічого особливо не міняється. Якщо ж такого роду стабільності на підприємстві не спостерігається (а в практиці більшості українських підприємств це так), тоді абсорпшен-костинг вносить коливання в оцінку запасів і перекручення в підрахунок фінансового результату. І фінрезультат істотно залежатиме від часу виробництва та продажу вищезазначених запасів.

Головною практичною перевагою директ-костингу є те, що із цифрами, отриманими на основі цього методу, досить складно поспорити. Адже вартість запасів підрахована на основі змінних витрат, які (як правило) легко пов'язати з конкретним продуктом.

А ось у разі застосування абсорпшен-костингу в управлінській команді з'являється можливість ставити під сумнів методи віднесення тих або інших непрямих витрат на кожний продукт, правильність вибору баз розподілу та ін. А це відкриває поле для дискусій, які часто не додають істотної цінності процесу управління, а просто забирають у топ-менеджера час. Отже, для управлінських цілей, я впевнений, варто вибрати директ-костинг.

Додам, що з технічної точки зору взагалі не має значення, який метод вибрати. В епоху комп'ютерних систем та автоматизованого обліку завжди досить легко отримати звіти, зроблені і одним і другим методом (але, звичайно ж, для цього потрібно спершу правильно організувати облік).

Про авторе: Дмитро Горбачов – топ-менеджер, консультант. Займається питаннями обліку витрат та управління витратами з 1999 року.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали