Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Що вибрати: директ-костинг чи абсорпшен-костинг і чому?



Директ-костинг (калькуляція за змінними витратами) чудово укладається в логіку аналізу «затрати/прибуток/обсяг» і повсюдно застосовується для складання управлінської звітності. У моїй практиці абсолютно всі підприємства, пов'язані з харчовою промисловістю, використовували цей метод.

Абсорпшен-костинг (метод повних витрат) теж непоганий. Концептуально є певна користь від того, що ми відносимо на продукт усі витрати, щоб скласти йому ціну. Діємо за принципом «кост плюс», коли хочемо знати повну собівартість продукції. На мій погляд, для управлінських цілей це може добре працювати в ситуаціях дуже стабільного і ритмічного виробництва, коли роками нічого особливо не міняється. Якщо ж такого роду стабільності на підприємстві не спостерігається (а в практиці більшості українських підприємств це так), тоді абсорпшен-костинг вносить коливання в оцінку запасів і перекручення в підрахунок фінансового результату. І фінрезультат істотно залежатиме від часу виробництва та продажу вищезазначених запасів.

Головною практичною перевагою директ-костингу є те, що із цифрами, отриманими на основі цього методу, досить складно поспорити. Адже вартість запасів підрахована на основі змінних витрат, які (як правило) легко пов'язати з конкретним продуктом.

А ось у разі застосування абсорпшен-костингу в управлінській команді з'являється можливість ставити під сумнів методи віднесення тих або інших непрямих витрат на кожний продукт, правильність вибору баз розподілу та ін. А це відкриває поле для дискусій, які часто не додають істотної цінності процесу управління, а просто забирають у топ-менеджера час. Отже, для управлінських цілей, я впевнений, варто вибрати директ-костинг.

Додам, що з технічної точки зору взагалі не має значення, який метод вибрати. В епоху комп'ютерних систем та автоматизованого обліку завжди досить легко отримати звіти, зроблені і одним і другим методом (але, звичайно ж, для цього потрібно спершу правильно організувати облік).

Про авторе: Дмитро Горбачов – топ-менеджер, консультант. Займається питаннями обліку витрат та управління витратами з 1999 року.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
15.12.2025
Корпоративне свято: облік та оподаткування
Корпоративне свято – це не тільки розвага, а й інструмент для мотивації працівників та зміцнення корпоративних зв’язків. Однак для бухгалтера це ще й джерело потенційних податкових ризиків. Тому слід зважити можливі варіанти його проведення та правильно оформити й відобразити витрати в о...
19.11.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за вересень 2025 року
Про документи на підтвердження витрат фізособи на придбання корпоративних прав; про ПДВ-наслідки операції з надання автомобіля у позичку, а також про відсутність у власника підприємства права на оскарження у суді податкового повідомлення-рішення, прийнятого щодо підприємства – у іноді несподів...
22.09.2025
Як обліковувати витрати на отримання сертифіката ТПП про форс-мажорні обставини?
Підприємство оплатило послуги Торгово-промислової палати з надання сертифіката, що посвідчує настання форс-мажорних обставин. На які витрати та на який бухгалтерський рахунок віднести суму такої оплати? Списання майна через знищення та непридатність Списання сельгоспкультур та майна через знищення ...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
16.12.2025
5 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за жовтень 2025 року
Про те, як можна заощадити на оподаткуванні комплексу нежитлових будівель, про критерії визначення бенефіціарності власника доходу під час нарахування податку на репатріацію, про зменшення строку звернення до суду з вимогами про відшкодування ПДВ та інші цікаві моменти – читайте в іноді неспод...
16.12.2025
Документальне оформлення операцій зі списання майна
Списання запасів та основних засобів через фізичне чи моральне старіння, непридатність або форс-мажорні обставини потребує чіткого документального підтвердження. У статті розповімо, які документи слід оформити в разі списання майна, та наведемо їх зразки для використання на практиці. Списання майна ...
16.12.2025
Списання зіпсованих запасів: документальне оформлення та облік
Як діяти підприємству, якщо запаси зіпсувалися внаслідок ворожої атаки, тривалого відключення електроенергії або закінчення строку придатності? У статті розглянемо порядок дій у цій ситуації, документальне оформлення списання та його відображення в бухгалтерському та податковому обліку. Списання май...
Кращі матеріали