Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Благодійність: як оформити і відобразити в обліку

25.06.2015

Акценти цієї статті:

  • документальне оформлення благодійної передачі;
  • приклад відображення в бухгалтерському обліку операції з передачі благодійної допомоги.


З позиції Цивільного кодексу (далі – ЦК) благодійну допомогу слід уважати пожертвуванням. До договору про пожертвування застосовуються положення про договір дарування, якщо інше не встановлено законом (ст. 729 ЦК).

Договір дарування може укладатися як у письмовій, так і в усній формі (ст. 719 ЦК). Проте з отримувачем благодійної допомоги (бенефіціаром) рекомендуємо укласти письмовий договір або отримати від нього листа з проханням надати допомогу. Такий лист має бути завізований керівником підприємства-благодійника.

Завважимо: на відміну від інших договорів дарування валютних цінностей (інакше – коштів), договір про благодійне пожертвування не підлягає обов'язковому нотаріальному посвідченню, навіть якщо його сума у 50 разів перевищує розмір НМДГ (ст. 6 Закону від 05.07.12 р. № 5073-VI).

Передача благодійної допомоги підтверджується звичайними первинними документами. Наприклад, це можуть бути:

  • наказ керівника підприємства про надання грошової допомоги (або допомоги у вигляді безплатного надання товарів, робіт, послуг);
  • платіжне доручення, у якому зазначено, що гроші перераховуються на благодійні цілі;
  • виписка банку про рух коштів;
  • накладна (акт приймання-передачі).

Крім того, благодійникові слід отримати:

  • копію рішення про включення організації-отримувача до реєстру неприбуткових – у разі надання допомоги неприбутковій організації;
  • виписку про внесення до реєстру волонтерів АТО – якщо отримувачем допомоги є волонтер. Зверніть увагу: у зв'язку з набуттям чинності з 01.04.15 р. Закону від 05.03.15 р. № 246-VIII і подальшим прийняттям підзаконних актів можливі зміни і в документальному оформленні надання благодійної допомоги через волонтерів.

У разі надання благодійної допомоги фізособам благодійникові потрібно поклопотатися про документи, що підтверджують цільове використання такої допомоги (докладніше див. консультацію на с. 45 цього номера).

Розглянемо на прикладі облік операцій із надання благодійної допомоги.

Приклад

Платник податку на прибуток у 2015 році перерахував гроші волонтерам для закупівлі технічних засобів спостереження, передав військовій частині м'ясні консерви, а також ТМЦ військового призначення (камуфляжний одяг, берці та каремати). ТМЦ військового призначення платник податків придбав спеціально для передачі, а м'ясними консервами він торгує.

Облік операцій покажемо в таблиці.

(грн.)


п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

Благодійність грошима

1

Перераховано кошти волонтерам*

Наказ керівника,
виписка банку

977

311

80 000

Негрошова благодійність

2

Придбано ТМЦ для військової частини

Накладна
типової форми № М-11**

209

631

42 000***

3

Списано ТМЦ, передані військовій частині

Наказ керівника,
акт приймання-передачі, копія
рішення про внесення до Реєстру

977

209

42 000****

4

Списано м'ясні консерви

977

281

60 000****

5

Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ при передачі м'ясних консервів

Податкова накладна

977

641

12 000*****

* ПДФО не утримується (пп. 165.1.19, пп. «а» пп. 170.7.8 ПК). А вартість переданих коштів не потрапляє до розрахунку благодійного ліміту, оскільки волонтер не є неприбутковою організацією (пп. 140.5.9 ПК).

** Затверджено наказом Мінстату від 21.06.96 р. № 193.

*** З урахуванням вхідного ПДВ.

**** Якщо річний дохід підприємства не перевищує 20 млн грн., то вся вартість переданих активів буде врахована
у витратах для цілей обкладення податком на прибуток. Інакше податкові витрати будуть обмежені благодійним лімітом.

***** У сумі раніше відображеного податкового кредиту.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
01.09.2025
Апгрейд комп'ютерної програми
У статті розглянуто нюанси відображення в бухобліку та оподаткування апгрейду (оновлення) комп’ютерної програми. Будь-який користувач програмного забезпечення регулярно стикається з потребою його оновлення (антивірусні програми, бухгалтерські облікові програми тощо). Адже змінюється законодавс...
01.09.2025
Як оформити довіреність на підписання ТТН та інших документів посередником, який відвантажує товар?
У статті розповімо, які документи потрібно оформити сторонам договору, якщо товар відвантажує покупцям не власник, а його представник (логістичне підприємство). Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики для ...
01.09.2025
Роль і значення товарно-транспортної накладної: чому цей документ такий важливий?
У статті розповімо про функції ТТН для перевезення вантажів. Чи треба мати ТТН для відображення витрат за товарами та послугами перевезення? Чи необхідна ТТН для розблокування податкових накладних? Які податкові ризики мінімізує наявність ТТН. Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальніс...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
15.09.2025
Офіс у квартирі директора: чи потрібно оформлювати договір оренди або позички?
У статті розповімо, чи необхідно укладати договір оренди або позички, якщо підприємство зареєструвало своє місцезнаходження за домашньою адресою одного із засновників. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Іноді з тих чи інших причин засновники (учасники, члени) юридичної особи ухвалюють ріше...
15.09.2025
Як організувати бізнес на дому
Чи можна вести бізнес вдома? У статті розберемося, які види діяльності дозволено провадити за місцем проживання суб’єкта господарювання. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Сьогодні в багатьох підприємців місцем провадження діяльності є місце їхньої реєстрації. Також офіс юрособи може р...
12.09.2025
Борг померлої фізособи: коли можна списати та які податкові наслідки
У статті відповімо на запитання, чи потрібно списувати борг померлої фізособи, чи нараховується ПДФО та військовий збір у такому разі та яка судова практика з цього питання. Ситуація із практики. Підприємство надало поворотну фінансову допомогу фізособі. Заборгованість за нею – 200 тис грн. Од...
Кращі матеріали