• Швидкий пошук надійних рішень
    і практичної інформації

Uteka

Я шукаю...

Де шукати:

розширений пошук
Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

Анулювання помилкової ПН - складаємо РК

11.03.2019 1753 0 0

ПДВ: останні зміни в практичних ситуаціях


У консультації розповімо, у яких ситуаціях оформляється розрахунок коригування (далі – РК) із типом причини «20», а у яких його оформити не вдасться, а також наведемо приклади заповнення такого РК.


Коли складається РК із типом причини «20»

Механізм оформлення РК із типом причини «20» викладено в п. 24 Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307 (далі - Порядок № 1307) і пп. 4.6.1, 4.6.2 Листа № 36942. Згідно із цими нормами такий РК виписують у випадку реєстрації в ЄРПН дві та більше податкових накладних (далі – ПН), складених на одну операцію постачання. Розглянемо, що це означає.

ПРИКЛАД 1

Платник ПДВ 14.01.19 р. отримав передоплату за товар у розмірі 100 % його вартості та виписав ПН № 17. Цією же датою ПН була зареєстрована в ЄРПН. 23.01.19 р. товар був відвантажений покупцю та помилково виписана ПН № 123.

Аналіз ситуації. На одну операцію постачання було оформлено дві ПН: одна від 14.01.19 р. № 17 – на дату першої події (отримання передоплати), тобто правильна ПН, друга від 23.01.19 р. № 123 – на дату другої події (відвантаження), тобто зайва ПН.

Пам’ятайте! Помилкова ПН не повинна відображатися в декларації з ПДВ (далі – декларація).

Пояснимо цей момент. Показники звітності формуються на підставі даних, підтверджених первинними документами (п. 44.1 ПК). Тобто показники звітності з ПДВ повинні відповідати даним бухгалтерського обліку (п. 6 розд. III Порядку № 21). Тому обсяги постачань і сума ПДВ, зазначені в помилковій ПН, не підлягають відображенню в декларації (ЗІР, категорія 101.23).

Водночас ПН, помилково зареєстрована в ЄРПН, вплинула на показники формули в СЕА, зменшивши ліміт реєстрації. Щоб відновити суму ліміту реєстрації, помилкову ПН потрібно анулювати, оформивши до неї РК. Причому такий РК теж не відображається в декларації. Тому до внесення змін до Порядку № 1307 коригування помилкової ПН в іншому звітному періоді призводило до виникнення показника ∑Перевищ і, як наслідок, до повторного зменшення ліміту реєстрації. Відбувалося це через те, що за алгоритмом розрахунку ДФС даний показник формується для кожного платника ПДВ шляхом підсумовування додатної різниці між показниками рядка 9 декларації та показником формули ∑НаклВид за кожний звітний період, починаючи з липня/ІІІ кварталу 2015 року.

Вирішенням цієї проблеми стала можливість складання РК із типом причини «20» до зайвої ПН. Тобто в даній ситуації зайву ПН від 23.01.19 р. № 123, повторно виписану на одну операцію постачання, можна відкоригувати РК із типом причини «20».

ПРИКЛАД 2

Платник ПДВ 01.02.19 р. помилково склав ПН і зареєстрував її в ЄРПН (тобто господарської операції на цю дату не було).

Аналіз ситуації. ПН була оформлена без здійснення госпоперації, тому не повинна відображатися в декларації. Але реєстрація ПН вплинула на ліміт реєстрації (зменшила його). У даному випадку для коригування ПН не можна оформити РК із типом причини «20». Таку ПН можна обнулити тільки шляхом складання РК із типом причини «103».

Майте на увазі! Коригування ПН в іншому звітному періоді призведе до виникнення показника Перевищ.

Оскільки підстав для відображення ПН у декларації немає, їх немає і для відображення РК. Значить, його оформлення в іншому звітному періоді (не в тому, у якому була виписана ПН) призведе до виникнення додаткової різниці між показником рядка 9 декларації та показником формули ∑НаклВид за цей звітний період, тобто з'явиться показник ∑Перевищ.

ПРИКЛАД 3

Постачальник 29.01.19 р. отримав 50 % передоплати за товар у сумі 50 000 грн. (крім того ПДВ – 10 000 грн.) і виписав ПН. 30.01.19 р. він зареєстрував ПН в ЄРПН. 12.02.19 р. товар був відвантажений повністю на суму 100 000 грн. (крім того ПДВ – 20 000 грн.). На цю дату була помилково складена ПН № 25 на всю суму відвантаженого товару (тобто на 120 000 грн.) і зареєстрована в ЄРПН. Помилка була виявлена 27.02.19 р., і була оформлена ПН № 71 із датою відвантаження товару та правильною сумою – на 50 000 грн. (крім того ПДВ – 10 000 грн.) і зареєстрована в ЄРПН.

Аналіз ситуації. Оскільки за половину товару була отримана передоплата та виписана ПН, на дату відвантаження всієї партії товару постачальнику слід оформити ПН на другу половину товару, не покриту передоплатою, оскільки для цієї частини товару відвантаження – перша подія. Однак підприємство помилилося і замість другої ПН на 50 000 грн. (крім того ПДВ – 10 000 грн.) виписало ПН на 100 000 грн. (крім того ПДВ – 20 000 грн.). Після виявлення помилки була складена правильна ПН.

У декларації за лютий треба показати правильні дані, тобто помилкову ПН у ній відображати не потрібно. Але як відкоригувати ліміт реєстрації? Чи можна для цього оформити РК із типом причини «20»? На перший погляд, можна, адже в ЄРПН зареєстровані правильна ПН № 71 і неправильна ПН № 25. Однак показники розділу Б правильної та неправильної ПН не збігаються, тому РК із типом причини «20» у даній ситуації скласти не можна (пп. 4.6.3 Листа № 36942).

У цьому випадку для коригування можна оформити РК з умовним кодом причини «103 – повернення товару або авансових платежів», щоб обнулити показники неправильної ПН № 25.

ПРИКЛАД 4

Постачальник отримав передоплату за товар 25.02.19 р., але помилково в ПН указав 26.02.19 р.

Аналіз ситуації. У даному випадку виконано господарську операцію, але постачальник помилково виписав ПН із неправильною датою. Нагадаємо, помилку в даті ПН виправити не можна (п. 21 Порядку № 1307). Тобто не вийде, наприклад, оформити РК згідно з п. 22 Порядку № 1307 (відкоригувати тільки заголовну частину, указавши правильну дату).

Для виправлення помилки потрібно обнулити ПН із неправильною датою та виписати ПН із правильною датою. Зробити це можна за допомогою РК із кодом коригування «103». Правда, цей спосіб можна використовувати, якщо період реєстрації РК буде збігатися з періодом реєстрації ПН. У противному разі коригування призведе до виникнення показника ∑Перевищ.

Щоб мати можливість відкоригувати ПН із неправильною датою за допомогою РК із типом причини «20», слід спочатку зареєструвати в ЄРПН ПН із правильною датою, тобто отримати дві ПН – правильну та неправильну.

Коли РК із типом причини «20» не оформляється

Ситуації, коли такий РК не складається, наведено в пп. 4.6.3 Листа № 36942:

  • за операцією постачання товарів (послуг) в ЄРПН зареєстровано одну ПН, тобто тільки помилкову (див. приклад 4);
  • в ЄРПН зареєстрована ПН за господарською операцією, якої не було (див. приклад 2);
  • у зареєстрованій в ЄРПН ПН, яку платник ПДВ визнав помилково складеною, показники розділу Б не відповідають показникам розділу Б правильної ПН (див. приклад 3);
  • до помилкової ПН уже був зареєстрований РК, яким показники такої ПН не були виведені в нуль, а, наприклад, виправлялися кількісні показники, ціна або номенклатура.

Слід знати! У цих ситуаціях для коригування ПН може бути оформлений РК із кодом причини «103», яким показники такої ПН обнулюються, або (у разі необхідності) складені РК з іншими причинами коригування.

Особливості оформлення РК із типом причини «20»

Зазначимо, що п. 24 Порядку № 1307 і пп. 4.6.1, 4.6.2 Листа № 36942 передбачено два варіанти складання такого РК залежно від причини його оформлення – для анулювання помилкової ПН уперше чи повторно.

РК до помилкової ПН складається вперше

Перший РК до помилкової ПН оформляється так (п. 24 Порядку № 1307, пп. 4.6.1 Листа № 36942):

  • у верхньому лівому кутку в рядку «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю)» вказується тип причини «20». При цьому позначка «Х» не проставляється. Хочемо зазначити, що згідно з роз'ясненням ДФС (ЗІР, категорія 101.15), у випадку оформлення РК до ПН, яка не видається покупцю, позначку «Х» слід робити;
  • полі «До податкової накладної» – дата та номер помилково складеної ПН;
  • графі 2.1 – спеціальний код причини коригування «301»;
  • графі 2.2 – номер групи коригування. Причому кожному рядку ПН присвоюється новий номер коригування, оскільки вони виводяться в нуль (тобто рядки на «+» не додаються);
  • графі 7 – обсяги постачання зі знаком «–»;
  • графи 9 і 10 не заповнюються;
  • полі під розділом Б «Інформаційні дані щодо складеної та зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної» вказується дата, номер і реєстраційний номер (із квитанції про реєстрацію) правильної ПН;
  • поле «Інформаційні дані щодо складеного та зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної, складеної повторно на операцію, за якою в Єдиному реєстрі податкових накладних вже зареєстрована податкова накладна» не заповнюється.

Оскільки це від’ємний РК (який зменшує суму компенсації вартості товарів/послуг), він реєструється в ЄРПН покупцем, про що робиться відповідна позначка «Х» у лівому верхньому кутку РК.

ПРИКЛАД 5

ТОВ «Стеко» (ІПН 131313131313, код ЄДРПОУ 33333333) 19.02.19 р. отримало передоплату від покупця – ТОВ «Пластик» (ІПН 141414141414, код ЄДРПОУ 44444444) за товар українського виробництва (умовний код УКТЗЕД 4444) – 200 шт. за ціною 40 грн/шт. (крім того ПДВ – 8 грн.). На дату отримання передоплати була оформлена та зареєстрована в ЄРПН ПН № 125 (реєстр. № 1234567891). 27.02.19 р. товар був відвантажений покупцю і на дату відвантаження помилково виписана ПН № 515. Помилка була виявлена 17.03.19 р.

Як оформити РК для анулювання помилкової ПН, покажемо у фрагменті 1.

1 из 1
1 из 1

РК до помилкової ПН уже оформлявся

Якщо до 01.12.18 р. для анулювання помилково виписаної ПН був оформлений та зареєстрований в ЄРПН РК і в результаті виник показник ∑Перевищ, для коригування цього показника складається РК із типом причини «20», у якому (п. 24 Порядку № 1307, пп. 4.6.2 Листа № 36942):

  • у верхньому лівому кутку в рядку «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю)» вказується тип причини «20». При цьому позначка «Х» не проставляється (або проставляється згідно з роз'ясненням ДФС, див. вище);
  • у полі «До податкової накладної» – дата та номер помилково складеної ПН;
  • графи 1–15 розділу Б не заповнюються;
  • у полі під розділом Б «Інформаційні дані щодо складеної та зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної» наводиться дата, номер і реєстраційний номер (із квитанції про реєстрацію) правильної ПН;
  • полі «Інформаційні дані щодо складеного та зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної, складеної повторно на операцію, за якою в Єдиному реєстрі податкових накладних вже зареєстрована податкова накладна» – дані (дата, номер і реєстраційний номер із квитанції про реєстрацію) РК, який раніше вже був зареєстрований для анулювання зайвої ПН.

Повторний РК реєструється в ЄРПН постачальником.

ПРИКЛАД 6

ТОВ «Стеко» (ІПН 131313131313, код ЄДРПОУ 33333333) 16.10.18 р. отримало передоплату від покупця – ТОВ «Пластик» (ІПН 141414141414, код ЄДРПОУ 44444444): за товар 1 українського виробництва (умовний код УКТЗЕД 4444) – 100 шт. за ціною 50 грн/шт. (крім того ПДВ – 10 грн.); товар 2 українського виробництва (умовний код УКТЗЕД 7777) – 200 шт. за ціною 70 грн/шт. (крім того ПДВ – 14 грн.). На дату отримання передоплати оформлено та зареєстровано в ЄРПН ПН № 95 (реєстр. № 1231231231). Товари відвантажено покупцю 19.10.18 р. і на дату відвантаження оформлено помилкову ПН № 417. Помилку виявлено 16.11.18 р., цією ж датою складено РК № 21 (реєстр. № 9876543212). 05.03.19 р. постачальник виписав РК із типом причини «20».

Як оформити РК для коригування помилкової ПН, див. у фрагменті 2.

1 из 1
1 из 1

Висновки

РК із типом причини «20» можна оформити для анулювання зареєстрованої в ЄРПН помилкової ПН, якщо в ЄРПН є зареєстрована правильна ПН і при цьому показники розділу Б помилкової і правильної ПН збігаються.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Надійні рішення з бухобліку, податків та права

2268 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали