Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Бонуси покупцям: облік у продавця

Акценти цієї статті:

- що таке бонус, умови його надання покупцеві, документальне оформлення рекламного заходу у вигляді бонусних програм;

- як відображаються в обліку продавця бонуси, надані покупцям-фізособам (кінцевим споживачам).

Що таке бонус і як його дають

Бонус означає додаткову винагороду покупцеві або додаткову знижку до ціни товару.

У вигляді знижок покупцям можуть надаватися, зокрема:

- одноразові бонуси (залежно від суми разової покупки). У цьому випадку під час купівлі товару на певну суму покупець може додатково придбати за «приємною» ціною чи отримати в подарунок будь-який товар або послугу. Це бонуси з розряду «У разі купівлі двох одиниць третя – у подарунок», «Три речі – за ціною двох» тощо;

- накопичувальні бонуси (залежно від суми покупок, яка «набігла» за певний період). У цьому випадку при першій купівлі покупцеві може видаватися купон, яким він може скористатися під час наступних покупок. Наприклад, оплативши частину покупки грошима, а частину – купоном. Також може бути видано бонусну дисконтну карту. Такі карти випускаються підприємством-продавцем. Продавець веде ідентифікований облік таких карт і накопичених на них сум. Розповсюджуватися бонусні дисконтні карти можуть різними способами, наприклад видаватися під час купівлі товару на певну суму.

Документальне оформлення

Бонусна програма спрямована перш за все на тривале «утримання» покупця і спонукання його здійснювати нові покупки. Як правило, бонусна програма є частиною програми лояльності для постійного покупця. З юридичної точки зору така програма діє на умовах договору приєднання.

Умови такого договору одна зі сторін (у цьому випадку продавець) складає і викладає у формулярах (наприклад, у рекламних листівках) або інших стандартних формах. Інша сторона (тобто покупець) за бажанням може приєднатися до договору – без можливості вплинути на його умови (ст. 634 Цивільного кодексу).

Пропозиція укласти договір приєднання робиться покупцеві шляхом видачі бонусної (дисконтної) карти, карти постійного покупця тощо). Прийнявши таку карту і скориставшись нею, покупець тим самим погоджується укласти договір приєднання. Скористатися картою і придбати товар зі знижкою покупець може, як правило, протягом установленого строку або досягнувши певної суми покупок.

Як правильно оформити бонусну програму?

Тут окремих вимог немає. Проте треба пам'ятати, що мета бонусної програми, як і будь-якого іншого рекламного заходу, – збільшити обсяги продажів, а отже, і дохід продавця.

Якщо такі акції проводяться на торговельному підприємстві часто та на схожих умовах, зручніше скласти і затвердити Положення про бонусні програми. Якщо такі акції мають одноразовий характер, тоді можна обмежитися наказом керівника по підприємству.

У Положенні або в наказі доцільно зазначити:

  • мету заходу, яка підтверджує його зв'язок із господарською діяльністю підприємства. Наприклад, мета може полягати в залученні ширшого кола клієнтів, розширенні ринку збуту тощо;
  • місце проведення акції;
  • умови нарахування бонусів і їх обміну на товар, форму підтвердження права на бонус, період дії бонусів тощо;
  • способи повідомлення покупців про проведення бонусної програми та її умови;
  • перелік осіб, відповідальних за реалізацію бонусної програми.

Бухгалтерський облік

Дохід від реалізації товару відображається за вирахуванням бонусних знижок – за кредитом субрахунка 702 «Дохід від реалізації товарів» (п. 21 П(С)БО 15).

Тобто в разі, коли застосовуються:

  • одноразові бонуси – вартість бонусного товару відразу відображається з урахуванням знижки;
  • накопичувальні бонуси – тоді на момент видачі покупцеві бонусного купона або карти в обліку продавця нічого не змінюється. Адже продажу товару поки не було і ще невідомо, скористається покупець своїм правом на бонус чи ні. Коли покупець пред'явить бонусний купон, тоді продавець і відобразить вартість товару з урахуванням знижки.

Витрати на виготовлення бонусних купонів і дисконтних карт відображаються у складі витрат на збут у періоді їх здійснення (п. 7, 19 П(С)БО 16).

Податковий облік

Податок на прибуток. Дохід від реалізації товару відображається в продажних цінах, за вирахуванням бонусних знижок (п. 135.4 Податкового кодексу, далі – ПК), а витрати – у розмірі собівартості проданого товару (п. 138.4 ПК). Витрати на виготовлення бонусних купонів і дисконтних карт належать до витрат на збут і визнаються в періоді їх здійснення (п. 138.5, пп. 138.10.3 ПК).

ПДВ. Базою оподаткування є договірна вартість товару (п. 188.1 ПК), тобто за вирахуванням бонусних знижок. Нагадуємо, що з 1 січня 2015 року база оподаткування при продажі товарів визначатиметься за ціну не нижче придбання таких товарів (п. 188.1 ПК).

Суми ПДВ, сплачені (нараховані) під час купівлі (виготовлення) бонусних купонів і дисконтних карт, включаються до податкового кредиту на підставі податкової накладної (п. 198.2 ПК).

РРО і продаж за бонусними знижками

Реєстрація бонуса залежить від умов його надання і технічних можливостей РРО. Тобто це може бути віднімання суми бонусної знижки:

- із загальної вартості покупки клієнта (якщо знижки надаються на весь товар);

- із вартості окремих товарів (якщо знижка надається на окремі групи товарів).

Приклад 1 (одноразові бонуси)

Покупцем-фізособою придбано товар А вартістю 1 800 грн. (у т. ч. ПДВ – 300 грн.). У магазині проводиться акція. За її умовами покупцеві надається можливість придбати акційний товар Б за 1,20 грн. (у т. ч. ПДВ – 0,20 грн.).

Облік операцій показано в таблиці.

(грн.)

№з/п

Зміст операції

Первинні документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Дохід

Витрати

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Реалізовано покупцеві товар А та акційний товар Б

(оплата платіжною карткою)

Чек РРО

333

702

1 801,20

1 501,00

2

Відображено податкові зобов'язання з ПДВ

Підсумкова податкова накладна

702

641

300,20

3

Списано собівартість реалізованого товару А (сума умовна)

Товарний звіт

902

282

1 100,00

1 100,00

4

Списано собівартість реалізованого товару Б (сума умовна)

Товарний звіт

902

282

300,00

300,00


Приклад 2 (накопичувальні бонуси)

Торговим підприємством було випущено і розповсюджено серед покупців 500 дисконтних карт. Витрати на їх виготовлення становили 3 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 500 грн.). За умовами бонусної програми, яка діє в період з 01.12.14 р. по 10.12.14 р., сума в розмірі 5 % вартості кожної покупки поповнює бонусний рахунок карти. Скористатися бонусами для оплати товару покупець має право тоді, коли сума на його бонусній карті досягне 500 грн. Еквівалент: 1 бонус = 0,50 грн.

У таблиці покажемо облік продажів у межах бонусної програми.

(грн.)

№з/п

Зміст операції

Первинні документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Дохід

Витрати

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Оприбутковано в обліку під­приємства-продавця бонусні дисконтні карти

Прибутковий ордер типової форми № М-4*

209

631

2 500,00

2 500,00

2

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641

631

500,00

3

Оплачено карти

Платіжне доручення

631

311

3 000,00

4

Видано карти покупцям

Накладна типової форми № М-11*

93

209

2 500,00

4

01.12.14 р.

Реалізовано товар пред'явнику дисконтної карти № 7777

Чек РРО

301

702

4 800,00

4 000,00

6

Нараховано податкові зобов'я­зання з ПДВ

Підсумкова податкова накладна

702

641

800,00

7

Списано собівартість реалізованого товару

Товарний звіт

902

282

3 840,00

3 840,00**

8

05.12.14 р.

Реалізовано товар пред'явнику дисконтної карти № 7777

Чек РРО

301

702

5 400,00

4 500,00

9

Нараховано податкові зобов'я­зання з ПДВ

Підсумкова податкова накладна

702

641

900,00

10

Списано собівартість реалізованого товару

Товарний звіт

902

282

4 320,00

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
16.04.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за лютий 2025 року
Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складемо рейтинг із 6 помилок, яких припустилися платники податків як учасники цих спорів. Чому віддати перевагу: букві чи духу закону? Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складем...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
16.04.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за лютий 2025 року
Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складемо рейтинг із 6 помилок, яких припустилися платники податків як учасники цих спорів. Чому віддати перевагу: букві чи духу закону? Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складем...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
28.01.2025
Формування фінансового результату: відображення в бухобліку
Після завершення звітного фінансового року в бухгалтерії підбивають остаточні підсумки роботи підприємства за рік – порівнюють доходи звітного періоду та витрати, понесені для їх отримання, і визначають фінансовий результат. Як це зробити, читайте в даній статті. Річна фінансова звітність: інс...
Кращі матеріали