Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Списання майна через знищення та непридатність

17.12.2025

Рішення про списання майна ухвалюється в разі виникнення потреби, коли майно стає непридатним до використання через фізичний знос, пошкодження, псування або форс-мажорні обставини. Списання – це не лише внутрішнє рішення компанії, а й чітко врегульований процес, що передбачає документальне підтвердження непридатності майна, створення комісії, складання актів і грамотне відображення операцій в бухгалтерському обліку.

У спецвипуску «Списання майна через знищення та непридатність» систематизовано підстави для списання запасів, товарів, основних засобів, покроково розглянуто алгоритм дій бухгалтера та комісії зі списання, наведено перелік необхідних документів та їх обов’язкових реквізитів, приклади формулювань причин списання й типові ризики. Окрему увагу приділено бухгалтерському та податковому обліку, включно з особливостями ПДВ, оприбуткуванням залишків і брухту, а також взаємодії з підрядниками з утилізації.

З матеріалів ви, зокрема, дізнаєтесь:

  • як документально оформити операції зі списання майна;
  • як отримати сертифікат ТПП про форс-мажор за податковими зобов’язаннями;
  • як підприємцю, який працює вдома, подати форму № 20-ОПП на квартиру, та чи скасовується пільга з податку на нерухоме майно;
  • як обліковувати витрати на отримання сертифіката ТПП про форс-мажорні обставини;
  • чи можливі перевірки за місцем проживання підприємця;
  • як оформляти та обліковувати списання зіпсованих ТМЦ;
  • як оформити та відобразити в обліку списання основних засобів;
  • як оформити, оподаткувати та облікувати пошкоджені або знищені внаслідок форс-мажору посіви;
  • які правила утилізації та відображення в бухобліку зношеної офісної техніки;
  • як оприбуткувати та реалізувати металобрухт, отриманий від списання основних засобів.

Підбірка містить практичні кейси та шаблони документів, що дозволяє відразу застосувати наші рекомендації в роботі та мінімізувати ризики під час перевірок.

Документальне оформлення

Документальне оформлення операцій зі списання майна 

Як отримати сертифікат ТПП про форс-мажор за податковими зобов’язаннями 

Бухгалтерський облік та оподаткування

Як обліковувати витрати на отримання сертифіката ТПП про форс-мажорні обставини? 

Списання зіпсованих запасів: документальне оформлення та облік 

Списання основних засобів: як оформити та відобразити в обліку

Списання майна, знищеного внаслідок воєнних дій

Об’єкт основних засобів частково зруйнований у ході військових дій: як відобразити в обліку часткову ліквідацію та яка може бути альтернатива?

Зношена офісна техніка: правила утилізації та відображення в бухобліку

Металобрухт, отриманий від списання основних засобів: оприбуткування та реалізація

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
26.11.2025
Режими роботи та робочого часу: установлення та особливості
Користуючись спецтемою «Режими роботи та робочого часу: установлення та особливості», ви легко зорієнтуєтесь у режимах роботи, порядку їх застосування й оформлення, а також у правилах ведення обліку робочого часу при різних режимах роботи. Тема режимів роботи та робочого часу завжди...
14.10.2025
Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, строки, відповідальність
Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування давно стала для бухгалтера справжнім випробуванням. Один неправильний клік або недотримання строків може призвести до штрафів, позапланових перевірок або конфліктів із контрагентами. А якщо постачальник не встигає в установлений строк зареєст...
15.09.2025
Бізнес вдома: що має врахувати підприємець
Власна квартира чи будинок може стати не лише простором для життя, а й стартовим майданчиком для підприємницької діяльності. Але, перш ніж облаштовувати домашній офіс чи починати консультувати клієнтів із власної вітальні, варто врахувати юридичні, податкові та організаційні нюанси. У цьому пра...
Кращі матеріали