• Швидкий пошук надійних рішень
    і практичної інформації

Uteka

Я шукаю...

Де шукати:

розширений пошук
Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

Штрафи з РРО: інтернет-магазини та захист від скарг покупців

19.11.2019 172 0 0

Інтернет-торгівля є доволі поширеним способом реалізації товарів та послуг. Деякі великі платники податків, маючи торгівельні точки, здійснюють реалізацію товарів ще й через Інтернет, що дозволяє їм конкурувати за ціною. Останні зміни до Закону від 06.07.95 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), які набудуть чинності з квітня 2020 року, дозволять покупцю товару поскаржитися на продавця до контролюючого органу та отримати винагороду в разі порушення великим платником податків законодавства щодо РРО. Розглянемо, як контролюючий орган виявлятиме таких порушників, які здійснюють інтернет-торгівлю без надання покупцям фіскальних чеків, та як захиститися платнику податків від штрафів.


Інтернет-торгівля в Україні: відповідаємо на запитання

Які вимоги до написання скарги продавцем?

Законодавець установив чіткі вимоги до скарги покупця, дотримання яких є умовою отримання винагороди.

Вимоги до скарги покупця

Зміст скарги

Пояснення

1. Анкетні дані покупця: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання, ідентифікаційний код, номер телефону

1. Зазначається загальна інформація про покупця та способи зв’язку з ним

2. Інформація про дату придбання товару, про який ідеться у скарзі

2. Дата оплати та дата отримання товару можуть не збігатися. У такому разі під датою придбання товару слід розуміти дату відвантаження товару в розумінні ч. 2 ст. 704 Цивільного кодексу, оскільки договір вважається виконаним в момент отримання покупцем товару, навіть у разі здійснення оплати пізніше

3. Інформація щодо вартості придбаних покупцем товарів, даних покупця: назва, код ЄДРПОУ або ідентифікаційний код за наявності, адреса місця купівлі товару

3.1. Вартість товару зазначатиметься відповідно до отриманих покупцем документів. Якщо покупцеві буде відомо податковий номер платника податків, то він також буде зазначений у скарзі.

3.2. Якщо фактичного продавця товару встановити неможливо, то покупець може зазначити фактичну адресу реалізації товару, що дозволить контролюючому органу самостійно встановити продавця.

3.3. У разі купівлі товару через мережу Інтернет продавець товару може зазначити у скарзі назву вебсайту, на якому було знайдено товар та зроблено замовлення. Доказами в такому разі можуть бути скріншоти з вебсайту про здійснення замовлення або його підтвердження, наприклад: «Ваше замовлення № 1208471899 підтверджено!»

4. Перелік документів, отриманих покупцем від продавця товарів

4. Серед таких документів може бути звичайний товарний чек із зазначенням інформації про продавця, його реквізитів, контактних засобів зв’язку та підписом; видаткова накладна

5. Інформація про отриманий від продавця товарів розрахунковий документ у паперовій та/або електронній формі

5. Ураховуючи що товар може оплачуватися готівкою, про такий спосіб розрахунку може бути зазначено у скарзі. Надалі покупець зазначить про те, що товар він отримав після його оплати, водночас продавець не видав йому чека, а підтвердженням купівлі є лише наявний на руках товар

6. Номер банківського рахунку покупця, на який може бути зарахована компенсація визначеної законодавством частини суми штрафних санкцій, що були застосовані податковим органом за результатами перевірки за поданою покупцем скаргою

6. Інформацію про банківський рахунок, МФО та код ЄДРПОУ банку покупець зазначить у скарзі. Саме на ці реквізити буде зараховано грошові кошти, отримані як фінансову санкцію контролюючим органом від продавця товару

За відсутності зазначеної інформації у скарзі покупець не зможе претендувати на винагороду за нею.

Як подаватиметься скарга на продавця?

Скарги покупців можуть подаватися до контролюючого органу через електронний кабінет, створений на сайті https://cabinet.sfs.gov.ua. Для цього покупцю треба буде отримати електронний підпис та зареєструватися.

Чи зможе покупець подати не електронну скаргу, а письмову?

Відповідно до ст. 161 Закону № 265 (у редакції Закону від 20.09.19 р. № 128-IX) покупцеві дозволяється подавати скаргу в будь-якій іншій формі, не забороненій законом. Отже, покупці, які не мають особистого електронного кабінету, зможуть надсилати скарги відповідно до Закону від 02.10.96 р. № 393/96-ВРУ «Про звернення громадян», дотримуючись вимог до їх змісту, викладених у ст. 161 Закону № 265.

Законодавець зобов’язав покупців додавати до скарги копії документів, які ними було отримано від продавців товарів та які підтверджують факт купівлі. Водночас до скарги можуть додаватися будь-які докази замовлення, оплати або отримання товарів від продавця. Такими доказами можуть бути: електронне листування між продавцем та покупцем; номер замовлення, отриманий на електронну пошту або як SMS-повідомлення на мобільний телефон; аудіозапис телефонної розмови покупця з менеджером продавця про замовлення товару, дату доставки, вартість товару.

Як установлюватиметься порушення продавцем законодавства щодо РРО?

Відповідно до п. 1 ст. 17 Закону № 265 порушення продавцем законодавства з РРО буде встановлюватися на підставі поданої покупцем скарги, доданих до неї документів та пояснень платника податків. Контролюючий орган надішле платнику податків запит із проханням надати пояснення щодо обставин, які було викладено покупцем у скарзі.

У разі ненадання відповіді на такий запит протягом 15 робочих днів із дня, що настає за отриманням запиту, податковий орган матиме право призначити документальну позапланову перевірку на підставі пп. 78.1.1 Податкового кодексу (далі – ПК) та перевірити обставини, викладені у скарзі.

У разі отримання відповіді від платника податків разом з обґрунтуванням контролюючий орган зможе провести документальну позапланову невиїзну перевірку на підставі п. 79.1 ПК та встановити всі обставини шляхом порівняння скарги покупця та пояснень продавця товару.

Контролюючий орган може провести і фактичну перевірку продавця на підставі пп. 80.2.3 ПК з метою встановлення порушень, зазначених у скарзі покупця. У такому разі він зможе додатково перевірити товарні залишки на торгівельній точці платника податків та встановити їх відповідність обліковим документам.

Як контролюючий орган буде встановлювати продавця через Інтернет?

Іноді продавці не видають покупцям жодних розрахункових документів на товари, що реалізовуються через мережу Інтернет. Замовлення здійснюються через мобільний телефон або вебсайт, що фактично не дає змоги покупцеві встановити реальну особу, яка продала товар.

Єдиним доказом укладання договору купівлі-продажу буде інформація, отримана з вебсайту, та телефонні дзвінки. У разі отримання скарги на порушення платником податків законодавства з РРО контролюючий орган зможе вивчити посилання на сайт, надане покупцем, та за допомогою вебсайту www.whois.com або www.who.is установити власника доменного імені або його реєстратора.

Трапляються ситуації, коли сайт www.whois.com містить інформацію лише про загального реєстратора доменних імен (ресейлера — перепродавця), а фактична інформація про власника є прихованою. У такому разі податковий орган зможе звернутися до реєстратора із запитом про надання інформації щодо особи, яка реєструвала доменне ім’я вебсайту, на якому здійснювалася реалізація товарів. Якщо реєстратор надасть інформацію про особу, якій належить доменне ім’я на вебсайт, контролюючий орган зможе встановити його власника.

Водночас зауважимо, що не всі реєстратори доменних імен надають інформацію про їх власників на запит контролюючого органу. Деякі реєстратори, посилаючись на Закон про захист персональних даних, надають таку інформацію лише на підставі ухвали суду. У такому разі контролюючому органу буде складно встановити кінцевого власника доменного імені, оскільки судового спору немає, кримінальне провадження щодо платника податків не порушене.

Якщо вебсайт міститиме номери мобільних телефонів, контролюючий орган зможе звернутися до мобільних операторів та витребувати інформацію про їх власників, які є контрактниками та уклали письмову угоду. За відсутності контракту дізнатись інформацію про власника мобільного номера податковий орган не зможе.

У разі неможливості отримати інформацію загальнодоступним шляхом контролюючий орган може зробити контрольну закупівлю на підставі п. 80.4 ПК і встановити продавця товарів через особу, яка здійснить їх доставку.

Чим підтверджуватиметься факт оплати товару?

Факт оплати може підтверджуватися банківською квитанцією про перерахунок коштів покупцем на банківську картку продавця або його менеджера; оплату в безготівковій формі, здійснену між двома юридичними особами або фізособами-підприємцями; післяплата, яка здійснюється в місці отримання товарів. Готівковий розрахунок підтверджуватиметься розпискою про отримання грошових коштів або будь-яким іншим письмовим документом, в якому зазначено про їх отримання.

Підстави притягнення та звільнення від відповідальності платників податків за порушення законодавства щодо РРО

Штраф не буде застосовано до платника податків, який здійснює реалізацію товарів:

Платник податків буде оштрафований з таких підстав:

1. Якщо взагалі немає документа, що підтверджує фактичну оплату товару, за відсутності інших доказів продажу товару

1. Наявність документа, що підтвердить фактичну оплату товару готівкою: розписка про отримання коштів; видаткова накладна із зазначенням «грошові кошти в певній сумі отримав».

2. Наявність документа, що підтверджує безготівковий розрахунок за товар: електронна квитанція інтернет-банкінгу; квитанція про сплату грошових коштів на розрахунковий рахунок платника податків, отримана покупцем в результаті оплати через термінал або відділення банку; квитанція грошового переказу, отримана в разі здійснення післяплати в місці отримання товару, наприклад у відділенні пошти

2. Відсутність доказів, які підтверджують факт постачання товару

2. Постачання товару буде підтверджуватися чеком, видатковою накладною

3. Відсутність доказів, які підтверджують замовлення товару

3. Наявність електронних повідомлень, SMS-повідомлень про формування замовлення

4. Недотримання скаржником обов’язкових вимог до скарги, установлених ч. 4 ст. 161 Закону № 265 (у редакції Закону № 128)

Виняток: штраф за порушення платником податків законодавства з РРО застосовується залежно від наявних доказів порушення; у разі проведення податкової перевірки за результатами розгляду скарги покупця та встановлення за допомогою інших доказів факту реалізації товару покупцю без видачі фіскального чека платник податків буде притягнутий до відповідальності.

4. Покупець виклав текст скарги у формі, визначеній згідно з ч. 4 ст. 161 Закону № 265 (у редакції Закону № 128).

5. Покупець не додав до скарги копії документів, на які він посилається у скарзі

5. Покупець додав до скарги докази купівлі товару, факту оплати, на які звертав увагу у скарзі

Як захищатися від штрафів контролюючого органу за продаж товарів без видачі фіскального чека?

Платникам податків необхідно враховувати, що докази факту реалізації товару або робіт будуть оцінюватися контролюючим органом, а надалі — судом у їх сукупності.

Факт наявності листування та телефонних розмов між продавцем та покупцем про купівлю-продаж товару за відсутності доказів постачання такого товару та документів про його оплату не може вважатися переконливим доказом факту його продажу покупцеві. У такому разі суд оцінюватиме, які подальші дії покупцем та продавцем товару було вчинено з метою реалізації та отримання товару: зустрічі, відправлення посилки, отримання посилки тощо.

Відсутність переконливих доказів продажу товару покупцю буде тлумачитися судом на користь платника податків, що призведе до скасування ППР за порушення законодавства з РРО. Платнику податків слід розуміти, що покупець товарів може бути викликаний фіскальним органом до суду як свідок в адміністративній справі про скасування штрафу з ППР.

Варіанти захисту платників податків від нових штрафів з РРО у зв’язку з реалізацією товарів без використання касових апаратів або видачі фіскального чека

1. Визнання грошових коштів як сплачених покупцем помилково або у зв’язку з іншими правовідносинами

1. У разі сплати покупцем грошових коштів на банківську картку продавця без зазначення призначення платежу продавець може стверджувати, що такі кошти є помилково сплаченими або є оплатою за договором позики, тобто фактичним її поверненням

2. Визнання товару не переданим, у зв’язку з чим у продавця не було обов’язку видавати фіскальний чек

2. У разі наявності доказів фактичного замовлення товару через вебсайт та встановлення власника доменного імені платник податків не зможе довести, що він не мав будь-яких правовідносин з покупцем, оскільки останній зможе надати контролюючому органу скріншоти замовлень. Водночас за відсутності в покупця будь-якого розрахункового документа платник податків може пояснити, що угоду так і не було укладено, оскільки відповідно до ч. 2 ст. 704 ЦК сам товар доставлено не було. У такому разі доказова база покупця (скріншоти замовлення з вебсайту, SMS-повідомлення) доводитимуть лише факт формування замовлення, але не його реалізацію

3. Визнання угоди неукладеною, що призводить до відсутності у продавця необхідності видавати фіскальний чек покупцеві

3. У разі застосування контролюючим органом штрафу до платника податків за реалізацію товару без надання фіскального чека платник податків може подати позов до районного суду за місцем реєстрації покупця про визнання угоди неукладеною. На підставі ухвали районного суду про відкриття провадження у справі платник податків зможе подати заяву до адміністративного суду про зупинення розгляду справи про скасування ППР за порушення законодавства з РРО. Після винесення районним судом рішення про визнання угоди неукладеною платник податків зможе його використати як правову преюдицію та буде звільнений від доказування обставин на підставі ч. 4 ст. 78 КАСУ, установлених рішенням суду. Надалі адміністративний суд буде вимушений урахувати висновки районного суду та скасує застосування ППР у зв’язку з тим, що угоду між продавцем та покупцем укладено не було. З метою використання рішення районного суду для подальшого захисту від штрафу контролюючого органу в адміністративному суді платнику податків слід залучити фіскальний орган до участі у справі як третю особу, про що зазначає ч. 4 ст. 78 КАСУ

4. Невизнання підпису на товарному чеку, який не є фіскальним чеком

4. Зазвичай продавець, отримавши товар та оплативши його готівкою, отримує на руки звичайний товарний чек, що підписується кур’єром, який не є продавцем товару. Незважаючи на це, у товарному чеку зазначаються повні дані ФОП або юридичної особи, яка здійснила продаж такого товару. За наявності скарги від продавця товару продавець може не визнавати його продажу, а підпис у товарному чеку — таким, що виконаний іншою особою. У такому разі контролюючий орган вимушений буде призначити судово-почеркознавчу експертизу, за допомогою якої встановлюватиметься особа, що виконала підпис на товарному чеку. Якщо такий чек підписано не платником податків та за відсутності інших переконливих доказів, що товар було продано продавцем, до якого застосовано штраф за порушення РРО, суд зможе скасувати ППР, винесений контролюючим органом платнику податків за реалізацію товарів без видачі фіскального чека

Висновки. Продаж товарів через Інтернет: як діяти правильно

Виходячи з вищенаведеного, платникам податків для захисту від претензій контролюючого органу за реалізацію товарів через мережу Інтернет слід урахувати таке:

  1. Наявність скарги продавця щодо придбання ним товарів не означає, що суд визнає таку обставину доведеною та відмовить платнику податків у скасуванні штрафу контролюючого органу.
  2. Крім пояснень продавця, суд ураховуватиме наявність інших доказів реалізації товарів: наявність будь-якого письмового документа, що доводить такі обставини; докази телефонних розмов між продавцем та покупцем; докази формування ним електронного замовлення: скріншоти з вебсайту, SMS-підтвердження з номером замовлення товару; поштові відправлення; докази оплати товару.
  3. Для захисту від штрафів податкового органу платник податків може подати позов про визнання угоди неукладеною та зупинити розгляд адміністративної справи про скасування ППР на тривалий термін. Рішення районного суду в цивільній справі, до якої варто залучити контролюючий орган, буде використане адміністративним судом як преюдиція.
  4. Відсутність у товарному чеку, який не є фіскальним, підпису або виконання підпису іншою особою замість платника податків за відсутності інших доказів продажу товару цим продавцем буде підставою для скасування штрафу контролюючого органу за порушення законодавства з РРО.
  5. Відсутність інформації про власника вебсайту в реєстрі, доступному через сайт www.whois.com, утруднить притягнення платника податків до відповідальності за продаж товарів через Інтернет без використання РРО. Реєстрація доменного імені в закордонного реєстратора призведе до фактичної неможливості отримання контролюючим органом інформації про власника доменного імені.
  6. У разі виклику контролюючим органом покупця товарів як свідка платник податків може зазначати про його зацікавленість у розгляді справи у зв’язку з тим, що ним буде отримано повну вартість товару на підставі ч. 2 ст. 25 Закону № 265 (у редакції Закону № 128).
1 из 1

Варіанти захисту платників податків від нових штрафів з РРО.docx

Завантажити

Підстави притягнення та звільнення від відповідальності платників податків за порушення законодавства щодо РРО.docx

Завантажити

Вимоги до скарги покупця.docx

Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Надійні рішення з бухобліку, податків та права

2592 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали