Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Розрахунки через РРО: змішані оплати, аванси, кредити

01.09.2014

Із цієї статті ви дізнаєтеся: як проводити розрахункові операції через РРО при продажах, коли покупець розраховується з постачальником нестандартними способами.

Що можна зробити на практиці: вибрати законний і максимально зручний для покупця спосіб оформлення розрахункової операції.

Загальні правила

Нагадаємо, що порядок розрахунків через РРО регулюється Законом від 06.07.95 р. № 265/95-ВР (далі – Закон № 265).

Відповідно до цього Закону:

  • підприємства торгівлі, громадського харчування і послуг зобов'язані застосовувати РРО в місцях проведення розрахунків при продажу товарів (наданні послуг) з оплатою готівкою та/або в безготівковій формі (наприклад, із застосуванням платіжних карток) (ст. 3 Закону № 265);
  • розрахунковою є операція, у ході якої від покупця приймаються готівкові кошти (або платіжні картки тощо) за місцем реалізації товарів (послуг), а також покупцеві видається готівка за повернений ним товар (ненадану йому послугу) (ст. 2 Закону № 265);
  • розрахункові операції проводяться через РРО на повну суму покупки з використанням режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості (ст. 3 Закону № 265);
  • при розрахунках через РРО покупцеві видається документ, що підтверджує оплату (чек). Якщо ж через будь-які причини розрахунки тимчасово не можуть бути проведені безпосередньо через РРО (наприклад, у разі поломки РРО або відключення електроенергії), тоді таким документом буде розрахункова квитанція.

Тепер розглянемо практичні ситуації, пов'язані із застосуванням РРО.

Ситуація 1

Змішана оплата через РРО

Розраховуючись за товар, покупець виявив, що йому не вистачає готівки, і запропонував здійснити розрахунок платіжною карткою на суму, якої не вистачає.

Такі ситуації в житті відбуваються досить часто. По суті, оплата виходить змішаною (у готівковій і безготівковій формі). Але часто касир заявляє, що цього робити не можна, і пропонує всю покупку оплатити карткою. Проте прямої заборони на такий спосіб розрахунків у Законі № 265 немає. Власне кажучи, обидві ці операції є розрахунковими, а отже, правомірними.

Для проведення змішаних оплат РРО необхідно запрограмувати так, щоб у чеку було зазначено два види: «Готівка» і «Картка».

Отже, якщо покупець виявив бажання застосувати змішану форму розрахунків (банківську платіжну картку і готівку), то ця операція можлива, оскільки повністю відповідає вимогам Закону № 265.

Ситуація 2

Сплата авансу

Підприємство громадського харчування (кафе) організовує банкет. Замовник вносить передоплату в розмірі 40 % вартості банкету. Решту буде внесено після банкету (коли буде точно відомо меню і кількість реалізованих страв та напоїв).

Як свідчить практика, можна застосувати декілька варіантів оформлення такої операції. Ми виходитимемо з вимоги контролюючих органів, які вважають, що аванс підпадає під визначення розрахункової операції, яку слід проводити через РРО (лист ДПАУ від 25.12.09 р. № 13499/5/23-7015/1470).

Варіант 1. При отриманні авансу від клієнта ця сума проводиться через РРО як авансовий платіж за послуги з організації банкету з видачею фіскального касового чека. Адже провести на цю суму товар неможливо: такого товару просто немає в наявності (адже страви для банкету ще не приготовано). Нагадаємо також, що проведення через РРО авансу за товар, якого немає в наявності, означає порушення п. 12 ст. 3 Закону № 265, що може бути чревато для постачальника штрафними санкціями.

Завважимо, що підприємство ресторанного господарства – це організаційно-структурна одиниця у сфері ресторанного господарства, яка провадить виробничо-торговельну діяльність, а саме: виробництво та/або доготування, продаж та організацію споживання продукції власного виробництва і куплених товарів, а також може провадити діяльність з організації дозвілля споживачів (п. 1.3 Правил, затверджених наказом Мінекономіки від 24.07.02 р. № 219). Тобто надання послуг цілком може бути звичайною діяльністю підприємства ресторанного господарства.

У день банкету через РРО проводиться остаточний розрахунок з тим самим формулюванням: «Послуги з організації банкету». При цьому замовникові видається акт наданих послуг у довільній формі, де буде зазначено найменування страв, їх кількість, ціну, суму, а також суму за послуги з обслуговування банкету. Такий акт має бути складено у 2 примірниках і підписано замовником і виконавцем.

Варіант 2. На суму авансу відображається продаж товару, який є в наявності і вже запрограмований у РРО (як правило, через РРО «пробиваються» спиртні та інші напої, мінеральна вода). Проте на практиці такий спосіб не завжди можна застосувати. Адже згідно з п. 12 ст. 3 Закону № 265 через РРО можна провести тільки плату за ті товари, які є на складі або виставлені на продаж. А в кафе товару в достатній кількості для приймання авансу від покупця в той момент може не знайтися.

Також завважимо, що при використанні цього варіанта кількість товарних залишків в обліку та їх фактична наявність у місці зберігання буде різною (адже замовник навряд чи забере із собою придбані напої, вони залишаться в кафе до дня банкету). В обліку кафе проведені в рахунок передоплати товари, скоріше за все, числитимуться як продані (якщо не передбачено інший облік). У цьому випадку розглядати оплачені замовником товари можна як товари на зберіганні, що бажано підтверджувати даними оперативного (забалансового) обліку.

На решту суми в день проведення банкету слід оформити відповідний касовий чек. Якщо ж у чеку на суму авансу «не збіглися» продані товари, наприклад за номенклатурою товару, то в цьому випадку потрібно повернути покупцеві гроші з відповідним оформленням і «пробити» новий чек.

Варіант 3. Використання подарункового сертифіката. Подарунковий сертифікат є пластиковою або картонною карткою різного номіналу (наприклад, на 200, 500, 1 000 грн.). Придбавач сертифіката та його пред'явник можуть бути однією і тією самою особою або різними особами. Продаж сертифіката означає для кафе отримання передоплати в сумі номінальної вартості такого сертифіката, а для покупця – можливість обміняти подарунковий сертифікат на товар (або послугу) за дотримання певних правил. Завважимо, що контролюючі органи до визначення суті подарункового сертифіката підходять аналогічно (лист ДПАУ від 31.07.08 р. № 354/4/17-0214).

Продаж подарункового сертифіката передбачає попереднє програмування РРО. Особливістю є те, що в момент продажу сертифіката ще не відомо, який саме товар (або послуга) згодом буде продано покупцеві. Для попереднього програмування до РРО вноситься назва «Подарунковий сертифікат», його номер (за наявності) і номінал. При розрахунку за товар подарунковим сертифікатом у касовому чеку зазначається:

  • найменування і кількість товару, що реалізується, його вартість, ставка і сума ПДВ;
  • форма оплати – «Подарунковий сертифікат». При цьому якщо вартість товару (послуги) вища від номінальної вартості сертифіката, сума, якої не вистачає, доплачується покупцем, що і відображається в чеку із зазначенням виду оплати («Готівка» або «Картка»).

Варіант 4. Отриманий аванс можна оформити як заставу. Нагадаємо, що заставою є спосіб забезпечення зобов'язань, який дає кредиторові право в разі, коли боржник не виконує зобов'язання за договором, задовольнити свої вимоги за рахунок предмета застави (ст. 570 Цивільного кодексу). У нашому випадку заставою у вигляді коштів забезпечуватиметься зобов'язання замовника оплатити послуги з проведення банкету в обумовлені строки.

На відміну від авансу, застава не є платою за послуги (товари), а отже, ця операція не потрапляє під розрахункову в розумінні Закону № 265. Отже, сума застави може бути прийнята в касу підприємства без РРО, але з видачею прибуткового касового ордера.

Зверніть увагу: при оформленні застави потрібно скласти письмовий договір із замовником банкету і включити до нього умову про заставу. Також щоб уникнути проблем при перевірці, рекомендуємо передбачити в договорі і порядок повернення суми застави.

У день проведення банкету здійснюється оплата його вартості, і вся ця сума повинна бути проведена через РРО.

Ситуація 3

Продаж у кредит

Підприємство продає товар покупцеві, який оформив споживчий кредит.

Завважимо, що за проданий у кредит товар розрахуватися можна двома варіантами.

Варіант 1. Сума для оплати товару в повному обсязі надходить від кредитної установи на поточний рахунок продавця. Тобто до каси підприємства торгівлі такі кошти не потрапляють, відповідно така операція не є розрахунковою і не підлягає реєстрації через РРО. Документом, що підтверджує факт продажу товару покупцеві, у цьому випадку є видаткова накладна.

Проте контролюючі органи можуть дотримуватися іншої думки. Тому, щоб уникнути зайвих спорів з перевіряючими, операцію з відпускання товару в кредит слід провести через РРО. При цьому необхідно запрограмувати вид оплати в чеку: «Кредит». У всьому іншому чек РРО має звичний вигляд, за винятком суми грошових коштів – сума дорівнює нулю.

Варіант 2. Покупець при отриманні товару сплачує певну частину вартості товарів (наприклад, 20 %), а на решту (80 %) йому надається споживчий кредит.

У цій ситуації касир має оформити один фіскальний чек на всю вартість покупки. При цьому в чеку необхідно зазначити дві форми оплати:

  • «Готівка» на суму готівкових коштів, отриманих від покупця на оплату за товар;
  • «Кредит» – на суму коштів, які продавець згодом отримає від банку на свій рахунок.

Якщо технічні можливості РРО не дозволяють зазначати в одному чеку різні форми оплати, потрібно роздрукувати два окремі чеки на кожен вид оплати.

ВИСНОВКИ

Здійснюючи розрахунки через РРО, постачальникові слід пам'ятати:

  • сплата авансу підпадає під визначення розрахункової операції, яку потрібно проводити через РРО. Завважимо, що зручнішими варіантами для продавця товарів (послуг) при отриманні попередньої оплати, наприклад, за організацію банкету будуть варіанти 3 (подарунковий сертифікат) і 4 (застава) із ситуації 2;
  • операція, коли товар оплачується частково готівковими коштами, а частково – платіжною карткою, відповідає визначенню розрахункової операції та проводиться через РРО з видачею фіскального чека покупцеві.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 1
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
07.04.2025
Округлення у фіскальних чеках РРО/ПРРО з 01.03.2025
Нагадаємо, що з 1 липня 2018 року Нацбанком було припинено додатковий випуск у готівковий обіг монет номіналами 1, 2, 5 і 25 копійок (далі – монети дрібних номіналів). Це сталося на підставі постанови Правління НБУ від 15.03.2018 № 25 «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів»...
24.03.2025
Розрахунки через POS-термінал: оформлення чеків та облік
Після змін, що були внесені до реквізитів фіскальних чеків, а також зміни позиції ДПС щодо дати виникнення доходу у платників єдиного податку в разі розрахунків за товари (послуги) карткою через термінал до редакції надходить багато запитань від наших підписників. Тому сьогодні ми розглянемо: які...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
09.05.2025
Готівкові розрахунки: коли діють обмеження та як їх не порушити?
Чи знаєте ви, що порушення обмежень на готівкові розрахунки може коштувати вашому бізнесу великих штрафів? У статті розповідаємо, які ліміти діють у разі розрахунків готівкою, як правильно оформити такі розрахунки та уникнути відповідальності! Нацбанком установлено обмеження по сумі готівкових розра...
07.04.2025
Округлення у фіскальних чеках РРО/ПРРО з 01.03.2025
Нагадаємо, що з 1 липня 2018 року Нацбанком було припинено додатковий випуск у готівковий обіг монет номіналами 1, 2, 5 і 25 копійок (далі – монети дрібних номіналів). Це сталося на підставі постанови Правління НБУ від 15.03.2018 № 25 «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів»...
24.03.2025
Розрахунки через POS-термінал: оформлення чеків та облік
Після змін, що були внесені до реквізитів фіскальних чеків, а також зміни позиції ДПС щодо дати виникнення доходу у платників єдиного податку в разі розрахунків за товари (послуги) карткою через термінал до редакції надходить багато запитань від наших підписників. Тому сьогодні ми розглянемо: які...
Кращі матеріали