Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Умовний арешт майна: порушення процедури відчуження майна, що перебуває в податковій заставі, судова практика

03.10.2019

Арешт майна підприємства контролюючим органом може призвести до негативних наслідків для бізнесу та ділової репутації. Іноді, описавши майно в податкову заставу, контролюючий орган зацікавлений, щоб усі товарні залишки підприємства не було реалізовано. Водночас продаж виготовленої продукції є ключовою умовою ведення бізнесу, а відсутність такої можливості у зв’язку із забороною контролюючого органу може призвести до повного зупинення діяльності. Розглянемо варіанти захисту підприємства в разі звернення фіскального органу до суду із заявою про підтвердження обґрунтованості умовного арешту майна, що перебуває в податковій заставі, та способи захисту від аналогічних дій на стадії апеляції.

Передусім зауважимо, що адміністративний арешт майна може бути застосований контролюючим органом не лише в разі недопуску до документальної або фактичної перевірки, але й через те, що платник податків порушує правила відчуження майна, яке перебуває в податковій заставі.

Як відомо, крім арешту майна платника податків контролюючий орган, керуючись п. 124 Податкового кодексу (далі – ПК), може застосувати до підприємства штраф у розмірі вартості відчуженого майна, що перебувало в податковій заставі, якщо процедуру його відчуження було порушено.

Правовою підставою застосування умовного арешту майна в такій ситуації є п. 94.2.1 ПК, а правові наслідки для платника податків є такими самими, як і в разі арешту майна після недопуску до перевірки.

Будуючи стратегію захисту в такій ситуації, платники податків мають урахувати, що відповідно до абзацу першого п. 92.1 ПК майно залишається в користуванні платника податків, незважаючи на факт податкової застави. Водночас абзац другий п. 92.1 ПК дозволяє відчужувати майно, що перебуває в податковій заставі, лише за згодою фіскального органу або якщо платник податків звернувся з відповідним проханням, а контролюючий орган не надав на нього відповіді протягом 10 календарних днів.

Платникам податків слід знати, що за певних обставин та для певної категорії товарів не потрібна згода контролюючого органу на відчуження. Так, якщо в податковій заставі перебуває лише готова продукція, товари та товарні запаси, то платник податків може відчужувати їх без згоди контролюючого органу, щоправда, на умовах, визначених абзацом третім п. 92.1 ПК. А саме ціна реалізації таких товарів має бути не меншою за звичайну, а кошти від такого відчуження мають бути направлені в повному обсязі в рахунок виплати зарплати, ЄСВ або погашення податкового боргу.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
21.02.2025
За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності?
На сьогодні багато платників податків отримують повідомлення про проведення у них планових податкових перевірок. Дивуватися тут нема чому, оскільки з 01.01.2025 органи ДПС призначають планові перевірки за загальними правилами, установленими Податковим кодексом (далі – ПК). Нагадаємо, що вже не...
07.01.2025
Перевірки-2025: коли діє мораторій?
Під час воєнного стану щодо багатьох перевірок діє мораторій. Правила мораторію постійно змінюються через унесення змін до нормативних документів. Тому в 2025 році заборону на багато видів перевірок уже скасовано. У консультації ми розглянемо щодо яких перевірок діє мораторій станом на 01.01.2025 о...
Кращі матеріали