Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Перевірки ФСС: чи поширюється на них сьогодні мораторій?

Чи має право ФСС з ТВП проводити із 01.07.15 р. перевірки підприємств щодо витрачання коштів Фонду, ураховуючи мораторій на перевірки?

Виходячи із чинних норм законодавства, можна сказати, що це питання є неоднозначним. Пояснимо чому.

Перш за все нагадаємо, що відповідно до п. 4 розд. VII Закону від 23.09.99 р. № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 1105) із 01.01.15 р. передбачено утворення Фонду соціального страхування шляхом злиття ФСС від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань та ФСС з ТВП. Отже, планується реорганізація вказаних Фондів у єдиний Фонд соціального страхування.

До завершення заходів, пов’язаних з утворенням Фонду соцстрахування та його робочих органів, виконання функцій та завдань, передбачених Законом № 1105, забезпечують у межах своєї компетенції відповідні виконавчі дирекції та їх робочі органи ФСС від нещасних випадків на виробництві та ФСС з ТВП (п. 6 розд. VII Закону № 1105).

Із 01.01.15 р. набули чинності закони, якими введено два мораторії на перевірки:

  • Закон від 28.12.14 р. № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (далі – Закон № 71);
  • Закон від 28.12.14 р. № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» (далі – Закон № 76).

При цьому мораторій на проведення перевірок, установлений Законом № 76, діяв до 01.07.15 р. та стосувався всіх контролюючих органів, за винятком Державної фіскальної служби та Державної фінансової інспекції, а мораторій, уведений Законом № 71, діє протягом 2015–2016 років.

При цьому норми Закону № 71 щодо мораторію на перевірки передбачають, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств та фізосіб-підприємців з обсягом доходу до 20 млн грн. за попередній календарний рік проводяться виключно:

  • з дозволу КМУ;
  • за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки;
  • згідно з рішенням суду або вимогами Кримінального процесуального кодексу.

При цьому мораторій не поширюється:

  • із 1 січня 2015 року – на перевірки суб’єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства із питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ;
  • із 1 липня 2015 року – на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізособи-підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі (за винятком єдинників, визначених п. 27 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу, далі – ПК), із питань дотримання порядку застосування РРО.

І Закон № 71, і Закон № 76 оперують поняттям «перевірки контролюючих органів». Логічно зробити висновок, що в такому випадку обидва закони вводять мораторій, який стосується всіх контролюючих органів (і тільки мораторій, установлений Законом № 76, не поширюється на перевірки податкових органів та фінансових інспекцій, оскільки в ньому про це прямо зазначено).

Отже, у період із 1 січня по 30 червня 2015 року в Україні діяло одночасно два різних мораторії на перевірки контролюючими органами. При цьому мораторій, уведений Законом № 76, стосувався практично всіх суб’єктів господарювання. А мораторій, установлений Законом № 71, поширюється лише на малодохідні підприємства, тобто з обсягом доходу до 20 млн грн. (відповідно до листа ДФС від 28.01.15 р. № 2463/7/99-99-22-02-04-17 цей факт перевіряється на підставі декларації з податку на прибуток). Тому цілком логічно стверджувати, що перевагу у виборі мораторію у вказаний період мали норми Закону № 76 (звичайно за винятком перевірок податкових органів та фінансових інспекцій).

Однак із 01.07.15 р. мораторій, уведений Законом № 76, не діє. Таким чином, можна дійти висновку, що мораторій, установлений Законом № 71, поширюється на перевірки всіх контролюючих органів, а не тільки на перевірки органів ДФС. Аналогічної думки дотримується й Державна регуляторна служба України (інформація про це розміщена на сайті вказаного органу за адресою http://www.dkrp.gov.ua/info/4463).

Назва Закону № 71, у якій йдеться про податкову реформу, не повинна вводити в оману щодо поширення мораторію тільки на перевірки податкових органів, оскільки норми стосовно мораторію наведено в розділі «Прикінцеві положення» Закону № 71, а не внесені як зміни чи доповнення до ПК. Крім того, у цьому Законі не зазначено, що поняття «контролюючі органи» слід застосовувати в розумінні норм ПК.

Однак сам Фонд намагається весь час вийти з-під дії законів, якими вводяться мораторії на перевірки. Нагадаємо, ще із серпня 2014 року діяв мораторій на проведення перевірок, запроваджений Законом від 31.07.14 р. № 1622-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік». При цьому ФСС з ТВП стверджував, що на нього цей мораторій не поширюється (лист від 07.08.14 р. № 2.4-17-2056).

Утім, після прийняття постанови КМУ від 13.08.14 р. № 408 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» (далі – Постанова № 408), якою затверджено перелік контролюючих органів, що повинні отримувати дозвіл Кабміну на проведення перевірок, ФСС з ТВП був включений до переліку таких органів.

У цьому році ФСС з ТВП (лист від 09.04.15 р. № 2.4-17-705) указував також на те, що, на його думку, мораторій, запроваджений Законом № 76, не поширюється на Фонд, оскільки строк дії Постанови № 408 збіг.

Однак збіг строку чинності Постанови № 408, прийнятої у зв’язку з уведенням Законом № 1622 обмеження на перевірки, не свідчить про те, що на ФСС з ТВП дія мораторію, запровадженого Законом № 71, не поширюється, оскільки мораторій у цьому році введено окремим законом.

Отже, у питанні поширення мораторію, уведеного Законом № 71, на органи ФСС з ТВП не має однозначності. Вважаємо, що наведені нами аргументи дають підстави для вирішення цього питання на користь суб’єктів господарювання.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали