Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Перевірки-2025: коли діє мораторій?

07.01.2025 391 0 1

Під час воєнного стану щодо багатьох перевірок діє мораторій. Правила мораторію постійно змінюються через унесення змін до нормативних документів. Тому в 2025 році заборону на багато видів перевірок уже скасовано.

У консультації ми розглянемо щодо яких перевірок діє мораторій станом на 01.01.2025 окремо:

  • для податкових перевірок;
  • для перевірок інших контролюючих органів.

Податкові перевірки: мораторій та особливі правила

Особливості проведення податкових перевірок в умовах воєнного стану визначено п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу (далі – ПК).

Мораторій для перевірок у окремих категорій платників податків

Наразі для податкових перевірок діє мораторій, установлений пп. 69.351 підрозд. 10 розд. ХХ ПК. Цей мораторій стосується платників податків, які перебувають на тимчасово окупованих територіях (далі – ТОТ) та територіях, де ведуться або можуть вестися активні бойові дії.

Під забороною – документальні та фактичні перевірки, проте майже в кожному випадку є винятки (див. табл. 1).

Таблиця 1. Податкові перевірки, заборонені на час воєнного стану

№ з/п

Категорія платника податків або об’єкт, який заборонено перевіряти

Коли перевірка цієї категорії платників податків може проводитись

Дата, до якої діє заборона*

1

2

3

4

Документальні перевірки

1

Платники податків, податковою адресою яких є ТОТ (станом на дату початку тимчасової окупації)

Не поширюється мораторій на перевірки, що проводяться:

– виключно за зверненням самого платника податків;

– з підстав, визначених пп. 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.12, 78.1.21 ПК;

– у платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником вимог валютного законодавства щодо дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями

До останнього числа місяця, в якому було завершено тимчасову окупацію відповідних територій.

У разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати держреєстрації такої зміни

2

Платники податків, податковою адресою яких станом на дату початку бойових дій є територія, де ведуться активні бойові дії

До останнього числа місяця, в якому було завершено бойові дії на відповідній території.

У разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати держреєстрації такої зміни

3

Платники податків, податковою адресою яких є територія можливих бойових дій (станом на дату початку таких дій)

Не поширюється мораторій на перевірки, що проводяться:

– виключно за зверненням самого платника податків;

– на підставах, визначених пп. 78.1.1 (у частині документальних позапланових перевірок платників податків, щодо яких отримано інформацію, що свідчить про порушення законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України та/або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють/здійснювали свою діяльність через відокремлені підрозділи, у т. ч. постійні представництва, платників, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають/надавали фінансові, платіжні послуги), пп. 78.1.2 (у частині контролю за трансфертним ціноутворенням), а також пп. 78.1.3, 78.1.5, 78.1.7– 78.1.9, 78.1.12, 78.1.14–78.1.16, 78.1.19, 78.1.21 та 78.1.22 ПК;

– у платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником вимог валютного законодавства щодо дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями

До останнього числа місяця, в якому було припинено можливість бойових дій на відповідній території.

У разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати держреєстрації такої зміни

Фактичні перевірки

4

Перевірки за місцезнаходженням об’єктів оподаткування або об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, які були розташовані на ТОТ (станом на дату початку тимчасової окупації).

Винятків немає

До дати завершення тимчасової окупації відповідних територій

5

Перевірки за місцезнаходженням об’єктів оподаткування або об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, які були розташовані на територіях, де ведуться активні бойові дії (станом на дату початку таких дій).

Винятків немає

До дати завершення бойових дій на відповідних територіях

6

Перевірки за місцезнаходженням об’єктів оподаткування або об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, які були розташовані на територіях можливих бойових дій (станом на дату початку таких дій)

Не поширюється мораторій на перевірки платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), купівлі/продажу іноземної валюти та суб’єктів, які здійснюють господарську діяльність без державної реєстрації.

До дати завершення можливих бойових дій на відповідних територіях

* Дата завершення тимчасової окупації та бойових дій, припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ. Порядок затвердження такого Переліку визначено постановою КМУ від 06.12.2022 № 1364 (далі – Постанова № 1364). У п. 1 Постанови № 1364 зазначено, що Перелік затверджується Мінреінтеграції. На сьогодні такий Перелік затверджено наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309 (з урахуванням доповнень та змін).

Важливий нюанс! До 01.12.2024 діяла заборона на проведення документальних перевірок платників єдиного податку першої та другої груп (пп. 1 пп. 69.351 підрозд. 10 розд. ХХ ПК). Але тепер і до них можуть завітати з такою перевіркою.

Крім наведених вище заборон також діє мораторій на проведення перевірок у платників податків, які є членами «Клубу білого бізнесу» (установлені пп. 69.41 підрозд. 10 розд. ХХ ПК). Докладніше про це можна прочитати у статті «Підприємство включене до «Клубу білого бізнесу»: що це означає?».

Обмеження, що стосуються безпеки проведення перевірок

Згідно з пп. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПК під час війни документальні (планові та позапланові), а також фактичні перевірки можуть проводитись лише за наявності відповідних безпечних умов. Такими мають бути:

  • доступ, допуск до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування таких платників;
  • доступ, допуск до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, витрати платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також до фінансової та статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;
  • проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

Планові документальні перевірки: наразі за загальними правилами

Щодо планових перевірок до 31.12.2024 включно діяли особливі правила, установлені пп. 69.352 підрозд. 10 розд. ХХ ПК. Так, до планів перевірок могли включатися лише платники податків, зазначені у цьому підпункті. Проте з 01.01.2025 ця норма не діє, тому планування податкових перевірок наразі здійснюється за загальними правилами, установленими ст. 77 ПК.

Плани перевірок оприлюднюються на сайті ДПС. План перевірок на 2025 рік можна знайти за посиланням.

Особливості застосування відповідальності за результатами перевірок

Платникам податків, до яких за результатами документальних перевірок були застосовані штрафні санкції, варто пам'ятати про особливе правило, що діє зараз, яке дозволяє уникнути сплати штрафів і пені. Це правило встановлено пп. 69.37 підрозд. 10 розд. ХХ ПК. Його суть у тому, що до закінчення або скасування воєнного стану платник податків звільняється від сплати штрафів і пені, якщо сплатить нараховане йому за результатами документальних перевірок податкове зобов'язання протягом 30 к. д. після дня отримання податкового повідомлення-рішення (далі – ППР).

Щодо цього особливого правила потрібно брати до уваги такі нюанси:

  • ідеться не про будь-які перевірки, а лише про документальні, які були розпочаті або поновлені з 01.08.2023 та завершені до дати припинення або скасування воєнного стану;
  • сума грошового зобов'язання, визначеного в ППР, уважається неузгодженою до моменту її повної сплати, але не більше 30 к. д. після дня отримання платником податків ППР;
  • сума податкового зобов'язання, сплачена в порядку, передбаченому пп. 69.37 підрозд. 10 розд. ХХ ПК, не підлягає оскарженню. Тому якщо платник податків отримав ППР і планує його оскаржити в адміністративному або судовому порядку, то йому не слід сплачувати донараховану суму.

Перевірки іншими контролюючими органами: мораторій та плани

Під час воєнного стану діє мораторій, установлений постановою КМУ від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) та державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 303). Зокрема, під забороною планові та позапланові перевірки (п. 1 Постанови № 303). Але це загальне правило, а в п. 2–7 Постанови № 303 перелічено випадки, коли перевірки все ж таки можуть проводитися.

Які перевірки зараз дозволені?

Для наочності наведемо в табл. 2 інформацію про дозволені види перевірок.

Таблиця 2. Перевірки, які мають право проводити контролюючі органи під час воєнного стану


з/п

Вид дозволеної перевірки (контролю)

Умови, за яких може проводитись перевірка/галузь діяльності СГ

Норма Постанови
№ 303

1

2

3

4

1

Позапланові

За наявності загрози, яка має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України.

Підстава – рішення центральних органів виконавчої влади, які забезпечують формування державної політики у відповідних сферах

П. 2

2

Планові та позапланові

За наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, – щодо дотримання СГ, що здійснюють діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов.

Підстава – рішення НКРЕКП

П. 3

3

Позапланові

Щодо СГ, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор (у т. ч. фактичні перевірки методом контрольних закупівель) та у лотерейній сфері.

Підстава – рішення Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей відповідно до ст. 10 Закону від 14.07.2020 № 768-IX «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» та ст. 13 Закону від 06.09.2012 № 5204-VI «Про державні лотереї в Україні»

П. 3

4

Позапланові

За наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, – у частині дотримання СГ вимог законодавства щодо:

– формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

– захисту прав споживачів;

– метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг.

Підстава – рішення Держпродспоживслужби

П. 41

5

Планові заходи державного ринкового нагляду

Тільки щодо таких видів товарів:

1) побутових ламп неспрямованого випромінювання у частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту щодо вимог до екодизайну для побутових ламп неспрямованого випромінювання, затвердженого постановою КМУ від 14.08.2019 № 734, та Технічного регламенту щодо встановлення системи для визначення вимог з екодизайну енергоспоживчих продуктів, затвердженого постановою КМУ від 03.10.2018 № 804 (далі – Техрегламент № 804);

2) низьковольтного електричного обладнання щодо його відповідності вимогам Технічного регламенту, затвердженого постановою КМУ від 16.12.2015 № 1067 (далі – Техрегламент № 1067);

3) обладнання щодо його відповідності вимогам Технічного регламенту з електромагнітної сумісності обладнання, затвердженого постановою КМУ від 16.12.2015 № 1077 (далі – Техрегламент № 1077);

4) машин та обладнання у частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту безпеки машин, затвердженого постановою КМУ від 30.01.2013 № 62;

5) електричного та електронного обладнання щодо його відповідності вимогам Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні, затвердженого постановою КМУ від 10.03.2017 № 139 (далі – Техрегламент № 139);

6) іграшок щодо їх відповідності вимогам Технічного регламенту безпеки іграшок, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2018 № 151; Техрегламентів № 139, № 1067, № 1077;

7) обігрівачів приміщень та комбінованих обігрівачів у частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту щодо вимог до екодизайну для обігрівачів приміщень та комбінованих обігрівачів, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2019 № 1184, і Техрегламенту № 804;

8) рухомого обладнання, що працює під тиском, у частині його відповідності вимогам Технічного регламенту, затвердженого постановою КМУ від 04.07.2018 № 536;

9) засобів індивідуального захисту в частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 № 771;

10) ліфтів та компонентів безпеки ліфтів у частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту, затвердженого постановою КМУ від 21.06.2017 № 438;

11) медичних виробів та допоміжних засобів до них у частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту медичних виробів, затвердженого постановою КМУ від 02.10.2013 № 753;

12) медичних виробів для діагностики in vitro та їх допоміжних засобів у частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту медичних виробів для діагностики in vitro, затвердженого постановою КМУ від 02.10.2013 № 754;

13) активних медичних виробів, що імплантують, у частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту, затвердженого постановою КМУ від 02.10.2013 № 755;

14) колісних транспортних засобів, нових частин та обладнання, які можуть бути встановлені та/або використані на колісних транспортних засобах, у частині їх відповідності вимогам Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання та виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання, затверджених наказом Мінінфраструктури від 17.08.2012 № 521

П. 5

6

Позапланові

Щодо дотримання СГ вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов’язаної з розробкою, виготовленням, постачанням спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв’язку та інших технічних засобів негласного отримання інформації, затверджених постановою КМУ від 22.09.2016 № 669.

Підстава – рішення Служби безпеки

П. 7

7

Планові

Щодо дотримання СГ:

– вимог законодавства стосовно якості лікарських засобів;

– Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з культивування рослин <...>, затверджених постановою КМУ від 06.04.2016 № 282;

– Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою КМУ від 30.11.2016 № 929.

Зверніть увагу! Ці перевірки дозволені починаючи з 01.01.2025 відповідно до постанови КМУ від 05.11.2024 № 1264

П. 42

Крім того, Постановою № 303 передбачено, що заходи державного контролю за дотриманням СГ вимог законодавства здійснюються:

  • у сфері медіа – за рішенням Національної ради з питань телебачення та радіомовлення відповідно до Закону від 13.12.2022 № 2849-IX «Про медіа» (п. 4);
  • у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектру та надання послуг поштового зв’язку – за рішенням НКЕК у порядку, встановленому Законом від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон № 877), з урахуванням особливостей, визначених Законами від 16.12.2020 № 1089-IX «Про електронні комунікації» та від 03.11.2022 № 2722-IX «Про поштовий зв’язок» (п. 6).

Як бачимо, винятків чимало. Тому перед початком перевірки вам потрібно перевірити, чи поширюється мораторій, запроваджений Постановою № 303, на даний вид перевірки з урахуванням виду діяльності, який ви здійснювали.

Де знайти інформацію щодо планових перевірок?

Наприкінці кожного року контролюючі органи затверджують плани перевірок СГ наступного року (ст. 5 Закону № 877). Плани затверджуються до 1 грудня року, що передує плановому (ч. 1 ст. 5 Закону № 877).

Також контролюючі органи зобов’язані вносити дані про плани перевірок до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю). У мирний час за допомогою цієї системи СГ могли дуже швидко перевірити, який контролюючий орган запланував перевірки на наступний рік. Однак під час війни доступ до цієї системи для СГ обмежений на підставі наказу Державної регуляторної служби (далі – ДРС) від 29.11.2022 № 204 «Про обмеження доступу до відомостей інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю)». Сьогодні доступ до цієї системи мають лише контролюючі органи та ДРС. Інформація про це розміщена на сайті Інспекційного порталу.

Однак, незважаючи на введені обмеження, відомості про проведення планових перевірок контролюючими органами є на їх офіційних сайтах.

Наприклад, зараз можна знайти:

  • на сайті ДРС – План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2025 рік, затверджений наказом ДРС від 14.11.2024 № 257;
  • на сайті Держпраці – Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік, затверджений наказом Держпраці від 29.11.2024 № 200;
  • на сайті НКРЕКП – План здійснення заходів державного контролю суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2025 рік, затверджений постановою НКРЕКП від 13.11.2024 № 1940;
  • на сайті Мінекономіки – Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Міністерства економіки України на 2025 рік, затверджений наказом Мінекономіки від 21.11.2024 № 26290.

Вивчаючи плани контролюючих органів на 2025 рік, ви повинні розуміти, що це лише наміри, а чи будуть вони втілені в життя (тобто чи будуть проводитись перевірки за цими планами), багато в чому залежить від того, діятиме у 2025 році мораторій щодо цих перевірок чи його скасують відповідним нормативним актом.

А поки що мораторій діє, більшість контролюючих органів не мають права проводити планові перевірки. Але знати про їхні плани у будь-якому випадку для СГ важливо.

Також зауважимо, що в деяких випадках планові перевірки прямо допускаються Постановою № 303, наприклад, щодо СГ, які провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг (див. ряд. 2 табл. 2), з питань дотримання законодавства щодо якості лікарських засобів (ряд. 7 табл. 2).

Таблиця 1. Податкові перевірки, заборонені на час воєнного стану.doc
Завантажити
Таблиця 2. Перевірки, які мають право проводити контролюючі органи під час воєнного стану.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

6864 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали