Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Недопуск до планової податкової перевірки: підстави та огляд судової практики

19.08.2019

Умови й порядок допуску до податкової перевірки: схема дій

Численні податкові перевірки, які проводяться контролюючими органами після скасування мораторію, завдають платникам податків чимало проблем. Трапляється, що податковий орган, не маючи законних підстав, складає наказ про проведення податкової перевірки та намагається скористатися неосвіченістю платника податків, що іноді спрацьовує. Знаючи про величезні розміри штрафів за недопущення до перевірки, іноді платники податків допускають перевіряльників до її проведення і лише на стадії оскарження результатів такої перевірки зазначають, що її було призначено з порушенням, а наказ про її проведення підлягає скасуванню. Хоча легшим та швидшим способом захисту своїх прав у таких ситуаціях є «право на недопуск». Розглянемо, за яких умов платники податків можуть скористатися таким.

Призначення та проведення камеральної перевірки має свої особливості, які чітко прописано в податковому законодавстві. Для її призначення не потрібен спеціальний дозвіл керівника податкового органу, оформлений відповідним рішенням, що полегшує ревізору-аудитору її проведення. Тому платник податків має враховувати, що він не зможе оскаржити наказ про призначення камеральної перевірки, оскільки такого наказу не існує, тобто перевірка проводиться без його складання.

Крім того, недопущення до проведення камеральних перевірок є неможливим, оскільки відповідно до абзацу третього п. 76.1 Податкового кодексу (далі – ПК) згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не є обов’язковою. Підтвердженням цього є чинна судова практика, яка не має інформації про надсилання платникам податків будь-яких запитів із запрошенням їх до податкового органу для проведення камеральної податкової перевірки, що свідчить про проведення таких перевірок без виклику платників податків та відсутність у них можливості скористатися правом на недопущення.

Водночас у разі складання акта камеральної податкової перевірки, яким установлено порушення податкового законодавства платником податків, а надалі – винесення податкового повыдомлення-рышення (далі – ППР) на його підставі, слід ураховувати, що безпідставність проведення такої перевірки може бути предметом судового розгляду. Крім того, платник податків має право заявляти під час досудового адміністративного оскарження та судового розгляду про те, що перевірку було проведено за відсутності на те законних підстав, а він, зважаючи на положення п. 76.1 ПК, не мав змоги скористатися своїм правом на недопуск.

Однак за відсутності можливості скористатися таким правом платнику податків слід знайти інші підстави для скасування результатів камеральної перевірки. Здебільшого це такі підстави:

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
21.02.2025
За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності?
На сьогодні багато платників податків отримують повідомлення про проведення у них планових податкових перевірок. Дивуватися тут нема чому, оскільки з 01.01.2025 органи ДПС призначають планові перевірки за загальними правилами, установленими Податковим кодексом (далі – ПК). Нагадаємо, що вже не...
07.01.2025
Перевірки-2025: коли діє мораторій?
Під час воєнного стану щодо багатьох перевірок діє мораторій. Правила мораторію постійно змінюються через унесення змін до нормативних документів. Тому в 2025 році заборону на багато видів перевірок уже скасовано. У консультації ми розглянемо щодо яких перевірок діє мораторій станом на 01.01.2025 о...
Кращі матеріали