Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Мораторій-2017: питання та відповіді

На сьогодні є наказ, яким затверджено план проведення у 2017 році комплексних планових перевірок контролюючими органами. Чи є цей наказ чинним чи він втратив чинність у зв'язку із запровадженням мораторію на перевірки?

Ідеться про наказ Мінекономрозвитку від 15.11.16 р. № 1909 (далі – Наказ № 1909), яким затверджено план комплексних планових заходів держнагляду (контролю) органів держнагляду (контролю) на 2017 рік. Це чинний наказ і саме на нього орієнтуватимуться контролюючі органи при проведенні планових перевірок. Проте застосовуватися цей наказ повинен з огляду на вимоги Закону № 1728, тобто з огляду на заборони на проведення перевірок. Таким чином, прийти з плановою перевіркою можуть тільки ті контролюючі органи, на які не поширюється дія мораторію (див. посилання нижче), і лише на ті підприємства, які включені до плану, затвердженого Наказом № 1909.

Чи поширюється мораторій на перевірки пожежної безпеки?

Так, поширюється. Нагадаємо, перевірки дотримання законодавства про пожежну безпеку здійснює Державна служба з надзвичайних ситуацій відповідно до Кодексу цивільного захисту і Порядку, затвердженого наказом МВС від 02.11.15 р. № 1337.

У переліку органів, які не підпадають під дію мораторію, цього держоргану немає, а отже, цього року такі перевірки під забороною. Тому провести таку перевірку, причому лише позапланову, можна буде тільки в таких випадках (ст. 3 Закону № 1728):

за письмовою заявою СГ;

на підставі рішення суду;

у разі аварії, смерті потерпілого в результаті нещасного випадку, які були пов'язані з діяльністю СГ;

за наявності обґрунтованого звернення фізособи про порушення СГ її прав. Але тоді перевірка можлива тільки після письмового узгодження питання про її проведення з Державною регуляторною службою (далі – ДРС).

Як узгоджується питання про проведення позапланової перевірки з ДРС?

Як ми зазначили вище, перевірка, заборонена Законом № 1728, може бути проведена у СГ, якщо є обґрунтоване звернення фізособи про порушення її прав цим СГ і за умови узгодження такої перевірки з ДРС. Порядок і форма такого узгодження повинні бути затверджені ДРС у двотижневий строк із моменту набуття чинності Закону № 1728. Це прямо передбачено самим законом. Також завважимо, що відповідно до Закону № 1728 узгодження проведення позапланової перевірки повинне бути оприлюднене до початку перевірки на офіційному сайті ДРС. І до початку перевірки СГ зобов'язані вручити копію такого узгодження.

Чи поширюється дія мораторію на органи ДФС?

На жаль, ні. Органи ДФС включено до переліку органів, на які не поширюється мораторій на перевірки (ст. 6 Закону № 1728). Завважимо, що із цього приводу у деяких СГ є певні сумніви, викликані дуже неоднозначною нормою ч. 3 ст. 7 Закону № 1728, а саме:

«...Перше речення абзацу першого пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України
і деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» <...> викласти в такій редакції: <...>

3. Установити, що в 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік Державною фіскальною службою України та її територіальними органами, Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або вимогами Кримінального процесуального кодексу України...».

Ці зміни вносяться до Закону від 28.12.14 р. № 71-VIII (далі – Закон № 71), яким був установлений мораторій на перевірки на 2015 та 2016 роки. На сьогодні його дія вже закінчилася. Нагадаємо, цей мораторій викликав чимало спорів і розбіжностей – на які контролюючі органи він поширюється: тільки на ДФС чи й на інші органи? І ось зараз Законом № 1728 до зазначеної норми були внесені зміни. З уточненої норми випливає, що заборона на перевірки в 2015 та 2016 роках, запроваджена Законом № 71, стосується тільки ДФС та її територіальних органів і Держфінінспекції та її територіальних органів (зараз цей орган називається Державна аудиторська служба).

Доцільність такого уточнення сьогодні, коли дія згаданого мораторію вже закінчилася, викликає подив. Можливо, це уточнення стане в нагоді тим, хто судиться з контролюючими органами
з приводу правомірності проведення перевірок у зазначений період. Та й то навряд чи. Пригадаємо загальновідомий принцип: закон зворотної сили не має. Тобто відкоригована норма повинна поширюватися тільки на правовідносини, що виникають після набуття чинності Закону № 1728 (тобто з 01.01.17 р.).

Ну й однозначно можна сказати, що уточненою нормою мораторій на перевірки органами ДФС не продовжено на 2017 рік: у ній, як і раніше, йдеться про 2015 та 2016 роки.

Чи діє сьогодні для СМП мораторій, установлений спеціальним законом?

Мається на увазі Закон від 23.02.12 р. № 4448-VI. Заборона на перевірки СМП була безстроковою. Але, на жаль, Закон № 1728 (ч. 2 ст. 7) припинив його дію на весь 2017 рік. Тому для СМП (фізосіб-підприємців і юросіб-спрощенців) мораторій на сьогодні не діє.

На 2017 рік установлено заборону на проведення планових перевірок контролюючими органами, на які поширюється дія Закону № 1728. А позапланові перевірки можуть проводитися тільки у виняткових випадках, перелічених у ст. 3 Закону № 1728. Начебто здорово і можна зітхнути з полегшенням. Ось тільки ст. 6 цього Закону зводить нанівець усі його чудові нововведення: виявляється, що він не поширюється на багато держорганів, перевірок яких СГ побоюються в першу чергу. Про те, на які органи не поширюється заборона на перевірки, ви дізнаєтеся з таблиці, наведеної в цій консультації.

Мораторій-2017: хто і коли може прийти до вас із перевіркою

 

 

 

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали