Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Які операції ДФС відносить до нереальних

У консультації розглянемо, з якою метою та для кого розроблені Методичні рекомендації з фіксування в актах перевірок результатів відпрацювання документально оформлених платниками податків нереальних господарських операцій із товарами, наведені у листі ДФС від 16.05.16 р. № 16872/7/99-99-14-02-02-17 (далі – Методрекомендації № 16872).

Методрекомендації № 16872 визначають загальні положення щодо формування доказової бази за документально оформленими нереальними операціями продажу (купівлі) товарів платниками податків – учасниками ймовірних схем ухилення від обкладення ПДВ і документування результатів такого відпрацювання в актах перевірок (зокрема, позапланових, проведених на підставі пп. 78.1.4 ПК).

Для цілей застосування норм Методрекомендацій № 16872 вживаються, зокрема, такі терміни (п. 1.2 Методрекомендацій № 16872, п. 1.3 Рекомендацій № 543):

  • нереальне постачання (продаж) – це документально оформлене постачання відповідної кількості ідентифікованого товару за безтоварною операцією або товару, походження якого не підтверджується фактом (джерелом) його законного введення в оборот і реального задекларованого виробництва (характеризується недійсністю формування відповідного активу);
  • нереальне отримання (купівля) – документально оформлене отримання ідентифікованого товару за відповідним нереальним його постачанням (тобто без фактичного постачання товару);
  • нереальна господарська операція – операція з нереального постачання і нереального отримання;
  • фіктивне введення в оборот товару – первинне нереальне постачання ідентифікованого товару, який у платника податків, який документально його оформив, характеризується, зокрема, розривом ланцюгів у визначеній імовірній схемі ухилення від обкладення ПДВ (постачанням (продажем) товарів за номенклатурою, відмінною від номенклатури документально оформленого попереднього отримання (купівлі), наприклад, імпортованих товарів або харчових продуктів вітчизняного виробництва) або відсутністю (фізично неможливими обсягами) власного виробництва або законного права на виробництво продукції в досліджуваному і попередніх звітних періодах, наприклад, сільськогосподарської продукції, ПММ і т. п.;
  • ланцюг – це послідовні операції, які пов'язані між собою проведенням нереальних постачань ідентифікованого за найменуванням (характеристиками) товару або послуги між вигодоформуючим суб'єктом («податковою ямою»), вигодотранспортуючими суб'єктами (транзитерами) і вигодонабувачем.

Із Методрекомендаціями № 16872 слід ознайомитися всім суб'єктам господарювання (далі – СГ), але в першу чергу платникам ПДВ. Адже саме їх операції постачання (придбання) товарів (послуг) підлягають моніторингу з боку ДФС на наявність ознак нереальності і, відповідно, правомірності відображення податкового кредиту.

Передумови формування доказової бази нереальних операцій

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
21.02.2025
За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності?
На сьогодні багато платників податків отримують повідомлення про проведення у них планових податкових перевірок. Дивуватися тут нема чому, оскільки з 01.01.2025 органи ДПС призначають планові перевірки за загальними правилами, установленими Податковим кодексом (далі – ПК). Нагадаємо, що вже не...
07.01.2025
Перевірки-2025: коли діє мораторій?
Під час воєнного стану щодо багатьох перевірок діє мораторій. Правила мораторію постійно змінюються через унесення змін до нормативних документів. Тому в 2025 році заборону на багато видів перевірок уже скасовано. У консультації ми розглянемо щодо яких перевірок діє мораторій станом на 01.01.2025 о...
Кращі матеріали