Із цієї статті ви дізнаєтеся: як платнику податків (підприємству або підприємцю), не згодному з висновками податкової перевірки, скористатися процедурою адміністративного оскарження податкового повідомлення-рішення (далі – ППР), прийнятого за результатами такої перевірки.
Що можна зробити на практиці: правильно і своєчасно скласти та подати скаргу на ППР, прийняте за результатами податкової перевірки; взяти участь у розгляді скарги; залучити до участі в розгляді скарги фахівців інших держорганів, представників ради бізнес-омбудсмена та засобів масової інформації.
Найчастіше за результатами податкової перевірки орган ДФС доходить висновку, що платником податків (підприємством або підприємцем) порушено вимоги законодавства. І приймає ППР про донарахування податків і нарахування штрафів.
Припустимо, платник податків не згоден із висновками перевіряючих (на практиці таке трапляється нерідко). У цьому випадку він може оскаржити отримане ППР у судовому або адміністративному порядку. Процедура адміністративного оскарження є досудовим порядком вирішення спору. Розглянемо докладніше.
Куди подається скарга на рішення органу ДФС?
Скарга подається вищому органу ДФС. Зокрема, скарги (п. 56.2, 56.3 Податкового кодексу, далі – ПК):
Скарга може бути подана платником податків особисто або через представника безпосередньо ГУ ДФС в області (м. Києві) або до ДФС України або направлена поштою на їх адресу листом з описом вкладення та повідомленням про вручення (п. 1 розд. V Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 21.10.15 р. № 916, далі – Порядок № 916).
Платник податків на свій розсуд вирішує, скористатися йому процедурою адміністративного оскарження повністю чи ні.
Наприклад, ГУ ДФС у Дніпропетровській обл. прийнято рішення про відмову в задоволенні скарги платника податків на ППР Лівобережної об'єднаної ДПІ м. Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області. Платник податків вирішив не продовжувати процедуру адміністративного оскарження і не подав до ДФС України скаргу на рішення ГУ ДФС у Дніпропетровській області. Він вирішив, що краще звернутися з позовом до адміністративного суду про скасування ППР, прийнятого об'єднаною ДПІ.
У які строки подається скарга до вищого органу ДФС?
Строк подання скарги становить 10 календарних днів (далі – к. д.) із дня, що настає за днем отримання платником ППР або рішення про результати розгляду скарги (п. 56.3 ПК, п. 1 розд. III Порядку № 916). Платник податків зобов'язаний повідомити про подання скарги орган ДФС, який прийняв оскаржуване ППР. Зробити це платник податків зобов'язаний одночасно з поданням скарги (п. 56.5 ПК, п. 1 розд. V Порядку № 916).
Як повинна бути оформлена скарга?
Скарга подається в письмовій формі, у ній повинна наводитися така інформація (п. 1 розд. IV Порядку № 916):
Скарга платника податків повинна бути підписана: посадовими особами підприємства або підприємцем. Підписати скаргу від імені платника податків може і його представник, але в такому випадку до скарги необхідно додати довіреність (оригінал або засвідчену копію), що підтверджує повноваження представника (п. 3 розд. IV Порядку № 916). Для наочності наведемо зразок скарги в кінці статті.
Які документи треба додавати до скарги?
Перелік документів, доданих до скарги, визначається на розсуд платника податків. Це можуть бути розрахунки, докази, додаткові документи, які підтверджують доводи платника податків, викладені в скарзі (п. 56.3 ПК, п. 2 розд. IV Порядку № 916).
Копії доданих до скарги документів повинні бути засвідчені платником податків (підписом посадової особи та печаткою (при наявності такої)) (п. 56.3 ПК, п. 2 розд. IV Порядку № 916).
Чи зобов'язаний платник податків сплачувати суму, нараховану в ППР (донараховані податки і штрафи), якщо він розпочав процедуру адміністративного оскарження цього ППР?
Ні, платник податків не зобов'язаний цього робити. Це прямо зазначено в ПК, зокрема:
Процедура адміністративного оскарження закінчується (п. 56.17 ПК):
День закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов'язання платника податків (п. 56.17 ПК).
Чи загрожує платнику податків нова перевірка під час адміноскарження ППР?
Припустимо, платник податків у своїй скарзі порушує питання про перегляд результатів перевірки і просить скасувати ППР у зв'язку з наявністю не досліджених у ході перевірки обставин. А їх об'єктивний розгляд неможливий без проведення перевірки. Тоді це може стати підставою для призначення виїзної або невиїзної позапланової документальної перевірки такого платника податків (пп. 78.1.5, п. 79.1 ПК).
Однак не варто відразу вважати проведення позапланової перевірки неминучим. По-перше, на практиці перевірка призначається не за кожною скаргою, а тільки коли це необхідно для повноцінного розгляду скарги і тільки з питань, які платник податків оспорює.
По-друге, проведення такої перевірки може бути корисним самому платнику податків. Наприклад, під час перевірки, результати якої оскржуються, платник податків з якихось причин не подав органу ДФС важливі документи, що стосуються перевірюваного питання. Або орган ДФС не взяв до уваги частину документів, поданих платником податків. У результаті висновок про порушення податкового або іншого законодавства орган ДФС обґрунтував відсутністю в платника податків документів, що стосуються його фінансово-господарської діяльності та податкового обліку. А тепер до скарги на ППР платник додав копії документів, які раніше орган ДФС порахував відсутніми або просто не взяв до уваги. Зрозуміло, що якщо буде призначена позапланова перевірка, то перевіряти будуть на предмет порушень, висновок про наявність яких був зроблений органом ДФС у зв'язку з відсутністю (ігноруванням) указаних документів.
А крім того, у ході позапланової перевірки в рамках адміноскарження платник податків, якщо вважатиме за потрібне, зможе подати й інші документи, щоб підтвердити відсутність у нього порушень за перевірюваний період.
Чи може платник податків брати участь у розгляді скарги?
Якщо платник податків хоче брати участь у розгляді скарги особисто або через уповноважених представників (у т. ч. адвокатів), про це необхідно вказати в скарзі (п. 1, 2 розд. VI Порядку № 916).
Хто бере участь у розгляді скарги платника податків?
Розглядають скаргу платника податків на ППР органи ДФС в області (м. Київ) і ДФС України. Але Порядок № 916 надає платнику податків право залучити до розгляду своєї скарги також інших осіб й обрати, у якому засіданні – відкритому чи закритому – буде розглядатися його скарга. (п. 5, 6 розд. I Порядку № 916).
Для наочності ми навели в таблиці перелік осіб, які можуть брати участь у розгляді скарги платника податків на ППР залежно від того, у якому засіданні (відкритому чи закритому) буде розглядатися скарга.
Особи, які залучаються до участі в розгляді органом ДФС скарги платника податків |
|
У закритому засіданні |
У відкритому засіданні |
1 |
2 |
1. Платник податків або його вповноважений представник, у т. ч. і адвокат (при бажанні платника податків). |
1. Платник податків, податковий агент, їх уповноважені представники, у т. ч. і адвокат (при бажанні платника податків або податкового агента). |
Розгляд скарги платника податків у відкритому засіданні може проводитися виключно на підставі письмового клопотання платника податків про відкритий розгляд матеріалів скарги. Якщо платник податків не подавав органу ДФС такого клопотання, скарга платника податків за замовчуванням розглядається в закритому засіданні (п. 6 розд. I Порядку № 916).
Форму письмового клопотання про розгляд скарги у відкритому засіданні наведено в додатку до Порядку № 916. У такому клопотанні повинні бути зазначені такі відомості (п. 6 розд. I Порядку № 916):
Якщо платник податків хоче, щоб при розгляді його скарги в закритому судовому засіданні були присутні вповноважені представники Мінфіну, ДРС, Ради бізнес-омбудсмена, то він повинен заявити про це клопотання. Таке клопотання можна подати як додаток до скарги або викласти безпосередньо в скарзі.
У цьому випадку орган ДФС, що розглядає скаргу, буде зобов'язаний не пізніше ніж за 3 робочих дні до дати розгляду скарги платника податків засобами електронної пошти повідомити осіб, про участь яких клопоче платник податків, про таке (п. 5 розд. VIII Порядку № 916):
У який строк орган ДФС зобов'язаний розглянути скаргу і прийняти щодо неї рішення?
Орган ДФС, що розглядає скаргу платника податків, зобов'язаний прийняти мотивоване рішення і направити його платнику податків поштою з повідомленням про вручення або вручити платнику податків під розписку:
Якщо прийнято рішення про продовження строку розгляду скарги, то орган ДФС зобов'язаний письмово повідомити платника податків про прийняте рішення до закінчення 20-денного строку, установленого п. 56.8 ПК.
Які наслідки порушення органом ДФС строку розгляду скарги?
Скарга вважається задоволеною на користь платника податків у випадку, якщо (п. 56.9 ПК):
Зразок № 17 від 02.12.16 р. Головне управління Державної фіскальної служби Товариство з обмеженою відповідальністю «Юліана» Скарга Лівобережною об'єднаною державною податковою інспекцією м. Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області (далі – Лівобережна ОДПІ) прийняте податкове повідомлення-рішення від 23.11.16 р. № 0000765487, яким товариству з обмеженою відповідальністю «Юліана» (далі – ТОВ «Юліана») визначене грошове зобов’язання з ПДВ в сумі 3 849 105,25 грн. (3 079 284,20 грн. за основним платежем, 769 821,05 грн. штрафної санкції). Зазначене податкове повідомлення-рішення від 23.11.16 р. отримано ТОВ «Юліана» 24.11.16 р. Податкове повідомлення-рішення від 23.11.16 р. № 0000765487 прийняте на підставі акта від 24.10.16 р. № 403/245/99999999, складеного Лівобережною ОДПІ за результатами виїзної документальної позапланової перевірки ТОВ «Юліана» з питань фінансово-господарських відносин із приватним підприємством «Віолетта» (далі – ПП «Віолетта») за грудень 2014 року. За результатами вказаної перевірки Лівобережна ОДПІ дійшла висновку про порушення ТОВ «Юліана» п. 198.1, 198.2, 198.3, 198.6, 201.10 Податкового кодексу (далі – ПК), а саме безпідставне віднесення сум ПДВ до складу податкового кредиту по взаємовідносинах із ПП «Віолетта», внаслідок чого занижено суму ПДВ за грудень 2014 року на 3 079 284,20 грн. Висновок Лівобережної ОДПІ щодо безпідставності віднесення сум ПДВ до складу податкового кредиту та заниження суми ПДВ за грудень 2014 року мотивований тим, що нібито ПП «Віолетта» не мало можливості забезпечити виконання укладених із ТОВ «Юліана» договорів, а господарські операції між ПП «Віолетта» та ТОВ «Юліана» не були спрямовані на настання реальних наслідків фінансово-господарської діяльності, оскільки реальність виконання взятих зобов'язань ТОВ «Юліана» за укладеними договорами не підтверджена належним чином оформленими первинними документами, які б могли повною мірою відображати зміст господарської операції та її вартісні показники. Звідси висновок: у ТОВ «Юліана» були відсутні підстави для відображення наслідків цих господарських операцій у податковому обліку. ТОВ «Юліана» вважає висновки Лівобережною ОДПІ, викладені в акті від 24.10.16 р. № 403/245/ 99999999, помилковими, а податкове повідомлення-рішення від 23.11.16 р. № 0000765487 – протиправним. ТОВ «Юліана» наполягає на тому, що:
Про подання до ГУ ДФС у Дніпропетровській області скарги на податкове повідомлення-рішення від 23.11.16 р. № 0000765487 ТОВ «Юліана» згідно з п. 56.5 ПК повідомило Лівобережну ОДПІ 01.12.16 р. цінним листом із описом вкладення та повідомленням про вручення. На час звернення зі скаргою податкове повідомлення-рішення від 23.11.16 р. № 0000765487 не оскаржується ТОВ «Юліана» у судовому порядку. Рішення за скаргою необхідно надіслати за адресою: м. Дніпро, вул. Батумська, буд. 578. Зважаючи на вищенаведене та керуючись пп. 17.1.7, ст. 55, 56 ПК, Порядком оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами, затвердженим наказом Мінфіну від 21.10.15 р. № 916, ПРОШУ: 1. Скасувати прийняте Лівобережною ОДПІ м. Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області податкове повідомлення-рішення від 23.11.16 р. № 0000765487, яким ТОВ «Юліана» визначене грошове зобов’язання з ПДВ в сумі 3 849 105,25 грн. (3 079 284,20 грн. за основним платежем та 769 821,05 грн. на штрафної санкції). 2. Розглядати цю скаргу за участі посадових осіб ТОВ «Юліана», уповноважених представників Ради бізнес-омбудсмена та Мінфіну. Додаток: копія оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. Директор ТОВ «Юліана» (підпис) Ю. П. Залізняк |