Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Якщо підприємство обґрунтовано не допустило перевіряючих до перевірки, то підстав для застосування адміністративного арешту майна немає: судова практика

Аналізуємо Ухвала ВАСУ від 30.06.15 р., джерело - ЄДРСР, реєстр. № 46059392

Сторони спору


Позивач – об'єднана державна податкова інспекція (далі – ОДПІ), відповідач – приватне акціонерне товариство (далі – ПАО)

Обставини справи

Наказом начальника ОДПІ на підставі ст. 77 Податкового кодексу (далі – ПК) була призначена планова виїзна документальна перевірка ПАО. Про її проведення ПАО було письмово сповіщене. Перевіряючі прийшли за місцезнаходженням ПАО, вручили посадовим особам товариства копії наказу і направлення на перевірку, а також пред'явили свої службові посвідчення. Але посадові особи ПАО не допустили перевіряючих до перевірки, пояснивши свою відмову тим, що пред'явлені ними документи оформлені з порушенням вимог п. 81.1 ПК, зокрема: посади перевіряючих і назва контролюючого органу, наведені в службових посвідченнях, не відповідають зазначеним у наказі та направленні на перевірку; у письмовому повідомленні та наказі про проведення перевірки неправильно названа організаційно-правова форма товариства (замість ПАО написано ПрАО), до того ж у письмовому повідомленні про перевірку допущена помилка в коді ПАО.

Пізніше ПАО звернулося до ОДПІ з листом про підтвердження повноважень посадових осіб, направлених для проведення перевірки. ОДПІ підтвердила повноваження своїх посадових осіб. Проте перевіряючі більше не з'явилися за місцезнаходженням ПАО, оскільки були зайняті іншою роботою, але склали акт про їх недопущення до проведення планової виїзної документальної перевірки ПАО. У зв'язку із цим начальник ОДПІ, керуючись пп. 94.2.3 ПК, прийняв рішення про застосування адміністративного арешту майна ПАО. На підставі п. 94.10 ПК ОДПІ звернулася до адміністративного суду для підтвердження обґрунтованості накладення адмінарешту на майно ПАО.

Позиція сторін

Позивач: посадові особи ПАО необґрунтовано не допустили перевіряючих до перевірки, отже, застосування адміністративного арешту майна ПАО є правомірним.

Відповідач: ПАО не відмовлялося від проведення перевірки і не перешкоджало перевіряючим у її проведенні, тому в ОДПІ не було підстав для адмінарешту майна ПАО.

На чиєму боці суд

Рішення прийнято на користь ПАО. Ухвалою ВАСУ залишено в силі ухвалу апеляційного адміністративного суду і постанову окружного адміністративного суду, якими ОДПІ відмовлено в підтвердженні обґрунтованості застосування адмінарешту майна ПАО.

Аргументи суду

1. Адмінарешт майна застосовується в разі відмови платника податків від проведення документальної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або відмови в допуску посадових осіб ОДПІ (пп. 94.2.3 ПК).

2. Пред'явлення письмового повідомлення і наказу про призначення перевірки, а також службових посвідчень перевіряючих, оформлених з порушенням вимог п. 81.1 ПК, є підставою для недопушення перевіряючих до документальної перевірки.

3. Нез'явлення посадових осіб ОДПІ за місцезнаходженням платника податків для проведення перевірки не є наслідком дій ПАО.

4. Рішення ОДПІ про адмінарешт майна ПАО прийнято неправомірно, оскільки ПАО не відмовлялося від перевірки і ніяким чином не перешкоджало посадовим особам ОДПІ в її проведенні.

Висновок

Платник податків повинен ретельно вивчити отримані від органу ДФС документи, що дають право на проведення планової виїзної документальної перевірки (письмове повідомлення і наказ про призначення перевірки, направлення на перевірку, службові посвідчення перевіряючих). І якщо ці документи оформлені з порушенням вимог п. 81.1 ПК, то платник податків має право відмовити органу ДФС у проведенні перевірки, не боячись при цьому накладення адмінарешту на своє майно. Якщо перевірка призначена, а перевіряючі не з'явилися до платника податків, то він не може нести відповідальність за їх бездіяльність

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
Нове
05.08.2025
Перевірки Антимонопольного комітету: підстави, практика, наслідки
Виїзна перевірка Антимонопольного комітету – реальність. Що врахувати, які наслідки можливі? Чи можуть неточності в документах, процедурі проведення перевірки допомогти оскаржити рішення про накладення штрафу? У липні цього року Антимонопольний комітет України (далі – АМКУ) на своєму веб...
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
21.02.2025
За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності?
На сьогодні багато платників податків отримують повідомлення про проведення у них планових податкових перевірок. Дивуватися тут нема чому, оскільки з 01.01.2025 органи ДПС призначають планові перевірки за загальними правилами, установленими Податковим кодексом (далі – ПК). Нагадаємо, що вже не...
Кращі матеріали