Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Адміністративний арешт майна: зменшення ризиків

26.09.2019

Недопуск до перевірки є підставою для накладення на все майно платника податків умовного арешту, підтвердження обґрунтованості якого повинен розглянути суд. Іноді, програвши суд першої та апеляційної інстанцій, контролюючий орган подає касаційну скаргу, що є не зовсім правомірним. Крім того, спробувавши провести податкову перевірку та отримавши відмову в допуску до неї, контролюючий орган може певний час не виносити рішення щодо застосування до платника податків умовного арешту майна, а зробити це лише через місяць. Увесь цей час платник податків буде розмірковувати, чи варто йому продавати все рухоме та нерухоме майно для уникнення умовного арешту. Розглянемо варіанти захисту прав платника податків у разі винесення фіскальним органом рішення про арешт майна із запізненням, спроби податкового органу оскаржити рішення судів першої та апеляційної інстанції до Верховного Суду, законні варіанти уникнення арешту майна за допомогою цивільно-правових договорів, завдяки яким право власності на товари перейдуть до іншого підприємства.

Питання законності або незаконності недопуску до перевірку може бути предметом розгляду судової справи про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна. Незважаючи на те що доведення правомірності рішення щодо призначення та проведення перевірки відповідно до ч. 2 ст. 77 КАСУ покладається на контролюючий орган, правомірність недопуску до неї має доводити платник податків. І рішення щодо правомірності таких дій залежить безпосередньо від рішення, яке ухвалить адміністративний суд щодо підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту.

Якщо платник податків зможе довести, що він мав право на недопуск та скористався ним правомірно, адміністративний суд відмовить контролюючому органу в задоволенні заяви про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна.

Вдалим прикладом захисту своїх прав у аналогічній ситуації є постанова Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.07.18 р., у справі № 815/5626/17. Відмовляючи в задоволенні заяви контролюючого органу про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту на майно платника податків, судом було зазначено, що наказ та направлення фіскального органу не містили інформації про суб’єкта підприємницької діяльності, якого збирався перевіряти цей орган. Крім того, у документах на перевірку не було зазначено місце її проведення та інші реквізити, що не дозволяло ідентифікувати, якого саме підприємця контролюючий орган збирався перевіряти. Водночас посилання податкового органу на те, що в наказі та направленні на перевірку зазначено об’єкт перевірки і цього достатньо для її проведення, є хибним висновком, про що суд і зазначив. Виходячи з таких обставин, платник податків відмовив фіскальному органу в допуску до проведення перевірки.

Адміністративний суд у такій ситуації не розглядатиме питання законності складення та скасування наказу про перевірку, а розгляне лише дії платника податків щодо правомірності чи неправомірності недопуску до перевірки працівників фіскального органу. У разі складення наказу з порушенням суд відмовить контролюючому органу в підтвердженні адміністративного арешту майна.

Висновки суду:

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
21.02.2025
За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності?
На сьогодні багато платників податків отримують повідомлення про проведення у них планових податкових перевірок. Дивуватися тут нема чому, оскільки з 01.01.2025 органи ДПС призначають планові перевірки за загальними правилами, установленими Податковим кодексом (далі – ПК). Нагадаємо, що вже не...
07.01.2025
Перевірки-2025: коли діє мораторій?
Під час воєнного стану щодо багатьох перевірок діє мораторій. Правила мораторію постійно змінюються через унесення змін до нормативних документів. Тому в 2025 році заборону на багато видів перевірок уже скасовано. У консультації ми розглянемо щодо яких перевірок діє мораторій станом на 01.01.2025 о...
24.12.2024
Податкові перевірки: порядок проведення в умовах воєнного стану
На період воєнного стану на багато перевірок запроваджено мораторій. На податкові перевірки його було встановлено нормами Податкового кодексу (далі – ПК). Правила дії мораторію постійно змінювалися, і сьогодні він стосується лише невеликого кола суб’єктів господарювання. У статті розпові...
Кращі матеріали