Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Адміністративний арешт майна податковим органом: способи захисту бізнесу

02.10.2019

Призначаючи податкову перевірку, контролюючий орган передусім має на меті перевірити діяльність підприємства за певний період часу та скористатися порушеннями, яких припускаються платники податків у разі недопуску до перевірки без законних на те підстав. Адже нерідко керівник підприємства, скориставшись правом на недопуск, вважає, що перевірка не відбулася, а тому можна «видихнути з полегшенням». Водночас не розуміють, що факт недопуску до перевірки відразу призводить до подальших дій контролюючого органу, пов’язаних з арештом майна підприємства. Склавши акт про недопуск та акт про відмову від підпису, якщо платник податків не підписав акт про недопуск, керівник контролюючого органу або його заступник на підставі пп. 94.2.3 та п. 94.6 Податкового кодексу (далі – ПК) накладає на все майно платника податків адміністративний арешт, що може призвести до негативних наслідків. Розглянемо процедуру призначення адміністративного арешту та способи захисту від нього платників податків у спорах з контролюючим органом.

Будуючи стратегію захисту, платники податків мають розрізняти повний арешт майна та умовний. Відповідно до абзацу першого п. 94.5 ПК повним арештом майна визнається заборона платнику податків на реалізацію прав розпорядження або користування його майном. У такому разі платник податків не має права володіти, користуватися та розпоряджатися своїм майном. Водночас, відповідальність за випадкове знищення або загибель майна покладається на контролюючий орган. Оскільки фіскальна служба не бажає нести відповідальність за особисте майно платника податків, зокрема, у разі його знищення, до такого майна застосовується умовний арешт.

Відповідно до абзацу другого п. 94.5 ПК під умовним арештом майна розуміють обмеження платника податків щодо реалізації прав розпорядження таким майном. Суть обмеження полягає в обов'язковому попередньому отриманні дозволу керівника або заступника контролюючого органу на здійснення платником податків будь-якої операції з таким майном. Водночас майно залишається в користуванні платника податків і за ним же зберігається ризик випадкового пошкодження або загибелі такого майна.

Захищаючи свої права, платники податків повинні розуміти, що пп. 94.2.3 ПК дозволяє контролюючому органу застосовувати адмінарешт майна лише в разі відмови платника податків від проведення перевірки або недопуску контролюючого органу до її проведення. За жодні інші порушення умовний арешт майна не застосовується. Водночас законодавством визначено, що адмінарешт майна може бути застосований за недопуск лише до документальної або фактичної перевірки. Щодо камеральної та електронної податкової перевірки адмінарешт майна не застосовується.

1. Платник податків втрачає право володіння, користування, розпорядження майном, що було арештоване

1. Платник податків втрачає право розпорядження майном, що було арештоване

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
31.03.2025
Як уникнути ризиків під час оформлення подорожнього листа
Операція зі списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ) повинна бути правильно оформлена документально. І здавалося б, що на практиці відпрацьовано вже свої правила, а сумніви в правильності документування все одно виникають. І причини цього – досвід податкових перевірок, нові суд...
Нове
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
21.02.2025
За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності?
На сьогодні багато платників податків отримують повідомлення про проведення у них планових податкових перевірок. Дивуватися тут нема чому, оскільки з 01.01.2025 органи ДПС призначають планові перевірки за загальними правилами, установленими Податковим кодексом (далі – ПК). Нагадаємо, що вже не...
07.01.2025
Перевірки-2025: коли діє мораторій?
Під час воєнного стану щодо багатьох перевірок діє мораторій. Правила мораторію постійно змінюються через унесення змін до нормативних документів. Тому в 2025 році заборону на багато видів перевірок уже скасовано. У консультації ми розглянемо щодо яких перевірок діє мораторій станом на 01.01.2025 о...
Кращі матеріали