З яких питань органи ДФС можуть проводити перевірку платника податків
Сторони спору
Позивач – товариство з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ); відповідач – орган ДФС.
Обставини справи
Орган ДФС наказом від 22.03.17 р. призначив позапланову виїзну документальну перевірку ТОВ із питань взаєморозрахунків із двома контрагентами (теж ТОВ) у період із жовтня по грудень 2014 року та за січень – лютий 2015 року. Тривалість перевірки – 5 робочих днів. На підставі даного наказу в той же день інспектор-ревізор органу ДФС виїхав для проведення перевірки за юридичною адресою ТОВ. Однак представник ТОВ відмовився допустити інспектора на підприємство. У зв'язку із цим інспектор склав акт про недопуск до проведення перевірки.
Підприємство пояснило свою відмову тим, що органом ДФС був порушений п. 78.2 Податкового кодексу (далі – ПК) при виданні наказу про призначення перевірки. Тому ТОВ подало позов із вимогою визнати даний наказ незаконним.
Суд першої та апеляційної інстанції відмовив ТОВ у задоволенні позову. У зв'язку із цим ТОВ подало скаргу до ВСУ.
Позиції сторін
Позивач. Даний наказ є протиправним і підлягає скасуванню, оскільки виданий із порушенням вимог ч. 2 п. 78.2 ПК. А саме: наказом призначена перевірка з питань, які вже були предметом перевірки ТОВ, призначеної наказом відповідача від 13.03.17 р.
Відповідач на засіданні не був присутній і відгук на скаргу не подавав.
На чиєму боці суд
Суд (Постанова Верховного Суду України від 12.12.18 р., ЄДРСР, реєстр. № 78565628) не задовольнив вимоги позивача про скасування наказу про проведення позапланової документальної перевірки.
Аргументи суду
1. Про проведення перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) органу ДФС приймає рішення, яке оформляється наказом. Приступити до перевірки орган ДФС має право, вручивши платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 ПК, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки (п. 78.4 ПК).
2. Посадові особи органу ДФС мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки при наявності підстав для її проведення, визначених ПК, після пред'явлення платнику податків копії наказу про проведення перевірки та службових посвідчень осіб, зазначених у направленні на проведення перевірки (п. 81.1 ПК).
3. Згідно з абзацом другим п. 78.2 ПК контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, передбачені пп. 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8 ПК, у випадку якщо питання, яке є предметом такої перевірки, було предметом попередніх перевірок платника податків.
4. Судом установлено, що 22.03.17 р. органом ДФС був виданий наказ про проведення перевірки позивача з тих же питань, які вже були предметом перевірки, призначеної на 13.03.17 р. Однак перевірка на підставі наказу від 13.03.17 р. так і не відбулася, оскільки позивач не допустив посадових осіб органу ДФС до її проведення. У подальшому позивач оскаржив наказ від 13.03.17 р., однак суди першої та апеляційної інстанції відмовили йому в скасуванні даного наказу.
5. Зважаючи на те, що перевірка на підставі наказу від 13.03.17 р. фактично не була проведена, акт за її результатами не складався, можна стверджувати, що відсутні підстави для висновку про порушення відповідачем вимог п. 78.2 ПК при виданні наказу від 22.03.17 р.
А це значить, що наказ від 22.03.17 р. про проведення перевірки ТОВ є законним.
Висновок
Платника податків можуть перевірити з тих же питань, які вже були предметом перевірки, якщо раніше призначена перевірка не була фактично проведена (наприклад, у зв'язку з недопуском перевіряючих)
Коментарі до матеріалу