Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Припинення провадження робіт або надання послуг можливе тільки за рішенням суду

08.02.2019

Сторони спору

Позивач – орган Держпраці; відповідач – товариство з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ).

Обставини справи

У період з 5 по 11 лютого 2015 року орган Держгірпромнагляду (з 30.09.15 р. функції Держгірпромнагляду покладені на органи Держпраці) провів позапланову перевірку виробничих об'єктів підприємства на предмет дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За результатами перевірки складено акт, яким зафіксовано 75 порушень (роботи підвищеної небезпеки виконувалися за відсутності дозволу Держгірпромнагляду; не всі співробітники пройшли навчання і перевірку знань із питань охорони праці тощо). Підприємству видано розпорядження від 11.02.15 р. про усунення виявлених порушень. Оскільки ТОВ не виконало розпорядження, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування шляхом повного припинення провадження робіт на об'єктах ТОВ.

Суд першої та апеляційної інстанцій задовольнив вимоги органу Держпраці. Проте ТОВ подало касаційну скаргу з вимогою скасувати заходи реагування у вигляді припинення виконання будівельних робіт і робіт з експлуатації гідротехнічних споруд.

Позиції сторін

Позивач. Суди безпідставно застосували зазначені заходи реагування. Це ставить під загрозу існування майна як позивача, так і інших осіб. Крім того, прийняти рішення про припинення будівельних робіт має право орган Держпраці, а не суд.

Відповідач. Рішення судів першої та апелляційної інстанцій є обґрунтованими, оскільки ТОВ не виконало розпорядження про усунення порушень.

На чиєму боці суд

Суд не задовольнив вимоги ТОВ (Постанова Верховного Суду України від 21.12.18 р., ЄДРСР, реєстр. № 78808239), залишивши в силі рішення судів першої та апеляційної інстанцій.

Аргументи суду

1. У разі виявлення порушень за результатами планової або позапланової перевірки посадова особа органу держнагляду (контролю) складає акт. В акті відображається стан дотримання вимог законодавства суб'єктом господарювання (далі – СГ), а в разі їх недотримання – детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства (ч. 6, 7 ст. 7 Закону від 05.04.07 р. № 877-V, далі – Закон № 877).

2. На підставі акта орган Держпраці за наявності підстав для повного або часткового припинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається з відповідним позовом до адміністративного суду – у порядку та строки, установлені законом.

3. Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг можуть бути припинені виключно за рішенням суду. Відновити виробництво та іншу діяльність СГ можливо з моменту, коли орган державного нагляду (контролю), який ініціював припинення діяльності СГ, отримає від СГ повідомлення про усунення ним усіх доведених судом порушень (ч. 5 ст. 4 Закону № 877).

4. Право заборонити виконання робіт виникає у випадку, якщо перевіркою виявлено: факти порушення вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; відсутність дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, обладнання підвищеної небезпеки тощо (п. 2.26 Положення, затвердженого наказом МНС від 11.08.11 р. № 826).

5. За результатами перевірки підприємства виявлено порушення вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю і здоров'ю людей.

Розпорядження органу Держпраці про усунення виявлених порушень позивач не виконав, тому суди правомірно застосували заходи реагування шляхом повного припинення провадження робіт на об'єктах ТОВ. Адже таке рішення має право приймати саме суд, а не орган Держпраці.

Висновок

Припинення робіт (надання послуг) можливе виключно за рішенням суду. Органи Держпраці не мають повноважень приймати такі рішення

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
24.04.2025
Як повідомити про зміну відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального
У статті розповімо, в яких випадках суб’єкту господарювання – зберігачу пального слід повідомляти про зміни у відомостях, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального. Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального З 08.04.2025 набула чинності ...
17.04.2025
Ліцензії на алкоголь, тютюн, пальне: хто має оновити інформацію до 01.07.2025?
У консультації ми розглянемо, хто та яким чином має подати до органу ліцензування оновлені дані, а також відповімо на ваші запитання. Правила ліцензування операцій з алкоголем, тютюном та пальним змінилися з 01.01.2025 – у зв’язку з уведенням у дію норм Закону від 18.06.2024 № 3817-IX &l...
11.04.2025
Як перетворити приватне підприємство на ТОВ у зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу?
Діяльність приватних підприємств нині регулюється нормами Господарського кодексу (далі – ГК). Однак у серпні 2025 року ГК втратить свою силу. Тому вже зараз у власників багатьох приватних підприємств постають запитання, що буде з їхнім підприємством після втрати сили ГК, чи потрібно щось зміню...
Кращі матеріали