Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Якою мовою має бути реклама

Запитання – відповідь

Якою мовою зараз має розміщуватися реклама в друкованому виданні? Що змінилося в законодавстві в січні цього року порівняно з тим, як було раніше? Яка відповідальність застосовується за невиконання вимоги про мову реклами в друкованому виданні?

Нагадаємо, що реклама – це інформація про особу або товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена для формування або підтримання обізнаності споживачів реклами та їх інтересу до таких осіб або товару (ст. 1 Закону від 03.07.96 р. № 270/96-ВР «Про рекламу», далі – Закон № 270). Тобто будь-яка інформація про події, що цікавлять нас, предмети, товари, послуги в будь-якій формі є рекламою.

Тепер уточнимо, про які зміни йдеться.

Рекламна діяльність в Україні регулюється Законом № 270. Вимогу про мову реклами закріплено у ст. 6 цього Закону.

А 16 липня 2019 року набув чинності Закон від 25.04.19 р. № 2704-VIII «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі – Закон № 2704). У ст. 32 цього Закону сказано, що мовою реклами є державна мова.
А єдиною державною (офіційною) мовою в Україні, згідно зі ст. 10 Конституції та ст. 1 Закону № 2704, є українська.

Саме з набуттям чинності Закону № 2704 у законодавстві про рекламу і відбулися кардинальні зміни. Так, згідно з п. 1 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 2704, з 16 січня 2020 року вся реклама має бути тільки українською мовою. Винятком є ЗМІ, які видаються будь-якою з офіційних мов Євросоюзу: там допустимо розміщувати рекламу тією мовою, якою видається це ЗМІ.

Що стосується можливості використання в рекламі мов національних меншин та інших мов корінних народів України, то ситуація ще не ясна. У Законі № 2704 робиться посилання на закон про порядок реалізації прав корінних народів, національних меншин України, який, на жаль, досі перебуває на стадії розроблення.

На замітку! Не варто переживати з приводу зареєстрованих знаків для товарів і послуг, вони продовжують використовувати в рекламі мову, яку ви заявили при оформленні заявки і на яку надано правовий захист відповідно до законодавства про охорону прав інтелектуальної власності.

До набуття чинності Закону № 2704 застосування мови в рекламі мало відповідати законодавству України про мови, що діяло на той момент. Так, ст. 29 Закону від 03.07.12 р. № 5029-VI «Про основи державної мовної політики» було передбачене право рекламодавця самостійно приймати рішення про використання в рекламних оголошеннях державної мови або іншої мови.

Тепер про відповідальність за невиконання вимог про мову реклами в друкованому виданні. Передбачено доповнити КУпАП ст. 18852 та 18853 (пп. 1 п. 7 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 2704), відповідно до яких застосовуватиметься адміністративна відповідальність за порушення мовних вимог.

Так, за порушення вимог про застосування державної мови друкованими ЗМІ встановлено відповідальність (ч. 3 ст. 18852 КУпАП) у вигляді штрафу в розмірі від 400 до 500 НМДГ (від 3 400 до 8 500 грн) або попередження, якщо правопорушення скоєно вперше. За повторний такий випадок протягом року порушникам загрожує істотніший штраф – у розмірі від 500 до 700 НМДГ (від 8 500 до 11 900 грн).

На цей момент радує той факт, що ця норма ст. 18852 КУпАП набуде чинності тільки через три роки з дня набуття чинності Закону № 2704, а саме з 16 липня 2022 року. Строку в три роки, на думку законодавця, достатньо для плавного і безболісного переходу реклами на українську мову.

Таким чином, виконувати вимогу про мову реклами потрібно вже сьогодні, а відповідальність за невиконання цієї вимоги почне застосовуватися тільки з 16 липня 2022 року.

Коментарі до матеріалу
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
27.05.2025
На підприємстві змінився директор: 7 запитань із практики
У статті розглянуто питання, що виникають у підприємства у разі зміни директора. Запитання стосуються оформлення трудових відносин, реєстрації зміни директора в ЄДР, інформування податкового органу, контрагентів та оформлення електронного підпису. Акценти цієї статті: Чи потрібно реєструвати інфо...
Нове
31.07.2025
Мораторій на безпідставні перевірки 2025 року: що змінилося?
У статті розглянуто, що саме і коли зміниться у питаннях проведення перевірок у зв'язку з рішенням Ради національної безпеки та оборони України від 21.07.2025 , затвердженим Указом Президента. Указом Президента від 21.07.2025 № 538/2025 (далі – Указ № 538) було введено в дію рішення Ради націо...
28.07.2025
Договір про надання маркетингових послуг: правові аспекти
У статті розглянемо, які законодавчі правила мають дотримуватися під час укладання договору про надання маркетингових послуг, які умови мають бути до нього включені, а також наведемо зразок договору. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Один...
25.07.2025
Судовий збір: у якому розмірі сплачувати в 2025 році?
У статті розглянуто, якими нормами законодавства регламентується сплата судового збору, а також у якому розмірі збір сплачується в 2025 році з огляду на останні законодавчі зміни.  Судовий збір сплачується в разі подання до суду позовних заяв, скарг, а також в інших випадках, передбачених закон...
Кращі матеріали