Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Якою мовою має бути реклама

Запитання – відповідь

Якою мовою зараз має розміщуватися реклама в друкованому виданні? Що змінилося в законодавстві в січні цього року порівняно з тим, як було раніше? Яка відповідальність застосовується за невиконання вимоги про мову реклами в друкованому виданні?

Нагадаємо, що реклама – це інформація про особу або товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена для формування або підтримання обізнаності споживачів реклами та їх інтересу до таких осіб або товару (ст. 1 Закону від 03.07.96 р. № 270/96-ВР «Про рекламу», далі – Закон № 270). Тобто будь-яка інформація про події, що цікавлять нас, предмети, товари, послуги в будь-якій формі є рекламою.

Тепер уточнимо, про які зміни йдеться.

Рекламна діяльність в Україні регулюється Законом № 270. Вимогу про мову реклами закріплено у ст. 6 цього Закону.

А 16 липня 2019 року набув чинності Закон від 25.04.19 р. № 2704-VIII «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі – Закон № 2704). У ст. 32 цього Закону сказано, що мовою реклами є державна мова.
А єдиною державною (офіційною) мовою в Україні, згідно зі ст. 10 Конституції та ст. 1 Закону № 2704, є українська.

Саме з набуттям чинності Закону № 2704 у законодавстві про рекламу і відбулися кардинальні зміни. Так, згідно з п. 1 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 2704, з 16 січня 2020 року вся реклама має бути тільки українською мовою. Винятком є ЗМІ, які видаються будь-якою з офіційних мов Євросоюзу: там допустимо розміщувати рекламу тією мовою, якою видається це ЗМІ.

Що стосується можливості використання в рекламі мов національних меншин та інших мов корінних народів України, то ситуація ще не ясна. У Законі № 2704 робиться посилання на закон про порядок реалізації прав корінних народів, національних меншин України, який, на жаль, досі перебуває на стадії розроблення.

На замітку! Не варто переживати з приводу зареєстрованих знаків для товарів і послуг, вони продовжують використовувати в рекламі мову, яку ви заявили при оформленні заявки і на яку надано правовий захист відповідно до законодавства про охорону прав інтелектуальної власності.

До набуття чинності Закону № 2704 застосування мови в рекламі мало відповідати законодавству України про мови, що діяло на той момент. Так, ст. 29 Закону від 03.07.12 р. № 5029-VI «Про основи державної мовної політики» було передбачене право рекламодавця самостійно приймати рішення про використання в рекламних оголошеннях державної мови або іншої мови.

Тепер про відповідальність за невиконання вимог про мову реклами в друкованому виданні. Передбачено доповнити КУпАП ст. 18852 та 18853 (пп. 1 п. 7 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 2704), відповідно до яких застосовуватиметься адміністративна відповідальність за порушення мовних вимог.

Так, за порушення вимог про застосування державної мови друкованими ЗМІ встановлено відповідальність (ч. 3 ст. 18852 КУпАП) у вигляді штрафу в розмірі від 400 до 500 НМДГ (від 3 400 до 8 500 грн) або попередження, якщо правопорушення скоєно вперше. За повторний такий випадок протягом року порушникам загрожує істотніший штраф – у розмірі від 500 до 700 НМДГ (від 8 500 до 11 900 грн).

На цей момент радує той факт, що ця норма ст. 18852 КУпАП набуде чинності тільки через три роки з дня набуття чинності Закону № 2704, а саме з 16 липня 2022 року. Строку в три роки, на думку законодавця, достатньо для плавного і безболісного переходу реклами на українську мову.

Таким чином, виконувати вимогу про мову реклами потрібно вже сьогодні, а відповідальність за невиконання цієї вимоги почне застосовуватися тільки з 16 липня 2022 року.

Коментарі до матеріалу
Популярне
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
26.09.2025
Зміна власника землі посеред року: кому та як сплачувати орендну плату
У статті розповімо, як орендар повинен сплачувати орендну плату, якщо орендодавець продав земельну ділянку новому власнику. Це запитання час від часу виникає в орендарів землі, які сплачують орендну плату раз на рік. Так, якщо одна фізособа продала іншій земельну ділянку, наприклад, 01.09.2025, то о...
Нове
27.10.2025
Чи може юридична особа бути учасником ТОВ
У статті розповімо, які законодавчі особливості слід узяти до уваги в разі вступу юрособи до товариства з обмеженою відповідальністю та її виходу зі складу учасників товариства. Вихід учасника з ТОВ: нюанси воєнного часу Ситуація. Юрособа має намір вступити до товариства з обмеженою відповідальністю...
23.10.2025
Чи є зараз обмеження по строку застосування штрафних санкцій на підставі договору?
Чи передбачено зараз – після скасування Господарського кодексу – законодавче обмеження по строку застосування штрафних санкцій на підставі договору? Відповідає юрист. Застосування штрафних санкцій за договором Раніше строк застосування штрафних санкцій на підставі договору було обмежено...
23.10.2025
Інвентаризацію не проведено: які наслідки загрожують підприємству?
У статті розповімо, які негативні наслідки, зокрема штрафи, можуть очікувати на підприємство, яке не провело інвентаризацію. Перелік випадків, коли проведення інвентаризації є обов’язковим, наведено в п. 7 розд. I Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказ...
Кращі матеріали