Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Якою мовою має бути реклама

Запитання – відповідь

Якою мовою зараз має розміщуватися реклама в друкованому виданні? Що змінилося в законодавстві в січні цього року порівняно з тим, як було раніше? Яка відповідальність застосовується за невиконання вимоги про мову реклами в друкованому виданні?

Нагадаємо, що реклама – це інформація про особу або товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена для формування або підтримання обізнаності споживачів реклами та їх інтересу до таких осіб або товару (ст. 1 Закону від 03.07.96 р. № 270/96-ВР «Про рекламу», далі – Закон № 270). Тобто будь-яка інформація про події, що цікавлять нас, предмети, товари, послуги в будь-якій формі є рекламою.

Тепер уточнимо, про які зміни йдеться.

Рекламна діяльність в Україні регулюється Законом № 270. Вимогу про мову реклами закріплено у ст. 6 цього Закону.

А 16 липня 2019 року набув чинності Закон від 25.04.19 р. № 2704-VIII «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі – Закон № 2704). У ст. 32 цього Закону сказано, що мовою реклами є державна мова.
А єдиною державною (офіційною) мовою в Україні, згідно зі ст. 10 Конституції та ст. 1 Закону № 2704, є українська.

Саме з набуттям чинності Закону № 2704 у законодавстві про рекламу і відбулися кардинальні зміни. Так, згідно з п. 1 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 2704, з 16 січня 2020 року вся реклама має бути тільки українською мовою. Винятком є ЗМІ, які видаються будь-якою з офіційних мов Євросоюзу: там допустимо розміщувати рекламу тією мовою, якою видається це ЗМІ.

Що стосується можливості використання в рекламі мов національних меншин та інших мов корінних народів України, то ситуація ще не ясна. У Законі № 2704 робиться посилання на закон про порядок реалізації прав корінних народів, національних меншин України, який, на жаль, досі перебуває на стадії розроблення.

На замітку! Не варто переживати з приводу зареєстрованих знаків для товарів і послуг, вони продовжують використовувати в рекламі мову, яку ви заявили при оформленні заявки і на яку надано правовий захист відповідно до законодавства про охорону прав інтелектуальної власності.

До набуття чинності Закону № 2704 застосування мови в рекламі мало відповідати законодавству України про мови, що діяло на той момент. Так, ст. 29 Закону від 03.07.12 р. № 5029-VI «Про основи державної мовної політики» було передбачене право рекламодавця самостійно приймати рішення про використання в рекламних оголошеннях державної мови або іншої мови.

Тепер про відповідальність за невиконання вимог про мову реклами в друкованому виданні. Передбачено доповнити КУпАП ст. 18852 та 18853 (пп. 1 п. 7 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 2704), відповідно до яких застосовуватиметься адміністративна відповідальність за порушення мовних вимог.

Так, за порушення вимог про застосування державної мови друкованими ЗМІ встановлено відповідальність (ч. 3 ст. 18852 КУпАП) у вигляді штрафу в розмірі від 400 до 500 НМДГ (від 3 400 до 8 500 грн) або попередження, якщо правопорушення скоєно вперше. За повторний такий випадок протягом року порушникам загрожує істотніший штраф – у розмірі від 500 до 700 НМДГ (від 8 500 до 11 900 грн).

На цей момент радує той факт, що ця норма ст. 18852 КУпАП набуде чинності тільки через три роки з дня набуття чинності Закону № 2704, а саме з 16 липня 2022 року. Строку в три роки, на думку законодавця, достатньо для плавного і безболісного переходу реклами на українську мову.

Таким чином, виконувати вимогу про мову реклами потрібно вже сьогодні, а відповідальність за невиконання цієї вимоги почне застосовуватися тільки з 16 липня 2022 року.

Коментарі до матеріалу
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
07.08.2025
Штатний розпис і скасування Господарського кодексу
З 28.08.2025 перестає діяти Господарський кодекс, яким передбачений обов'язок підприємств мати штатний розпис. Чи потрібно після цієї дати затверджувати штатний розпис? Дізнайтеся з нашої статті. З 28.08.2025 втрачає чинність Господарський кодекс, яким передбачена обов'язкова наявність у юросіб тако...
06.08.2025
Формуємо статутний капітал ТОВ: правові питання
У статті розглянемо, як формується статутний капітал на етапі створення ТОВ, якими можуть бути вклади до статутного капіталу, а також які обмеження встановлено законодавством щодо формування статутного капіталу. У статті ми розповімо, що таке статутний капітал і як він формується на етапі створення ...
06.08.2025
Зміна розміру статутного капіталу ТОВ: правові аспекти
Зі статті ви дізнаєтеся, яких правил слід дотримуватись при збільшенні або зменшенні розміру статутного капіталу ТОВ, яка послідовність дій при таких операціях і які документи потрібно оформити. На етапі створення ТОВ його засновники формують статутний капітал, але в подальшому в процесі роботи можу...
Кращі матеріали