Якою мовою має бути реклама
Запитання – відповідь
Якою мовою зараз має розміщуватися реклама в друкованому виданні? Що змінилося в законодавстві в січні цього року порівняно з тим, як було раніше? Яка відповідальність застосовується за невиконання вимоги про мову реклами в друкованому виданні?
Нагадаємо, що реклама – це інформація про особу або товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена для формування або підтримання обізнаності споживачів реклами та їх інтересу до таких осіб або товару (ст. 1 Закону від 03.07.96 р. № 270/96-ВР «Про рекламу», далі – Закон № 270). Тобто будь-яка інформація про події, що цікавлять нас, предмети, товари, послуги в будь-якій формі є рекламою.
Тепер уточнимо, про які зміни йдеться.
Рекламна діяльність в Україні регулюється Законом № 270. Вимогу про мову реклами закріплено у ст. 6 цього Закону.
А 16 липня 2019 року набув чинності Закон від 25.04.19 р. № 2704-VIII «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі – Закон № 2704). У ст. 32 цього Закону сказано, що мовою реклами є державна мова.
А єдиною державною (офіційною) мовою в Україні, згідно зі ст. 10 Конституції та ст. 1 Закону № 2704, є українська.
Саме з набуттям чинності Закону № 2704 у законодавстві про рекламу і відбулися кардинальні зміни. Так, згідно з п. 1 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 2704, з 16 січня 2020 року вся реклама має бути тільки українською мовою. Винятком є ЗМІ, які видаються будь-якою з офіційних мов Євросоюзу: там допустимо розміщувати рекламу тією мовою, якою видається це ЗМІ.
Що стосується можливості використання в рекламі мов національних меншин та інших мов корінних народів України, то ситуація ще не ясна. У Законі № 2704 робиться посилання на закон про порядок реалізації прав корінних народів, національних меншин України, який, на жаль, досі перебуває на стадії розроблення.
На замітку! Не варто переживати з приводу зареєстрованих знаків для товарів і послуг, вони продовжують використовувати в рекламі мову, яку ви заявили при оформленні заявки і на яку надано правовий захист відповідно до законодавства про охорону прав інтелектуальної власності. |
До набуття чинності Закону № 2704 застосування мови в рекламі мало відповідати законодавству України про мови, що діяло на той момент. Так, ст. 29 Закону від 03.07.12 р. № 5029-VI «Про основи державної мовної політики» було передбачене право рекламодавця самостійно приймати рішення про використання в рекламних оголошеннях державної мови або іншої мови.
Тепер про відповідальність за невиконання вимог про мову реклами в друкованому виданні. Передбачено доповнити КУпАП ст. 18852 та 18853 (пп. 1 п. 7 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 2704), відповідно до яких застосовуватиметься адміністративна відповідальність за порушення мовних вимог.
Так, за порушення вимог про застосування державної мови друкованими ЗМІ встановлено відповідальність (ч. 3 ст. 18852 КУпАП) у вигляді штрафу в розмірі від 400 до 500 НМДГ (від 3 400 до 8 500 грн) або попередження, якщо правопорушення скоєно вперше. За повторний такий випадок протягом року порушникам загрожує істотніший штраф – у розмірі від 500 до 700 НМДГ (від 8 500 до 11 900 грн).
На цей момент радує той факт, що ця норма ст. 18852 КУпАП набуде чинності тільки через три роки з дня набуття чинності Закону № 2704, а саме з 16 липня 2022 року. Строку в три роки, на думку законодавця, достатньо для плавного і безболісного переходу реклами на українську мову.
Таким чином, виконувати вимогу про мову реклами потрібно вже сьогодні, а відповідальність за невиконання цієї вимоги почне застосовуватися тільки з 16 липня 2022 року.
Коментарі до матеріалу