Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Воєнний стан: оподаткування, звітування та відповідальність

09.03.2022 3302 1 6


В умовах військового стану в країні стало необхідністю внесення змін до Податкового кодексу та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності за для захисту інтересів суб’єктів оподаткування.

Наразі прийнято:

  • Закон від 03.03.2022 № 2115–IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» (законопроєкт № 7121, далі - Закон № 2115);
  • Закон від 03.03.2022 № 2118–IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» (законопроєкт № 7125, далі - Закон № 2118).

Закони опубліковані на офіційному сайті газети «Голос України» 07.03.2022 та набрали чинності з цієї дати. Розглянемо їх докладно.


Насамперед зазначимо, що норми щодо справляння податків і зборів з урахуванням особливостей, установлених цими законами, застосовуються тимчасово, на період до припинення та або скасування воєнного стану, починаючи з 24.02.2022, коли Указом Президента від 24.02.2022 № 64/2022 на території України введено воєнний стан.

Ці закони дають відповіді на питання, що виникають сьогодні у бухгалтерів, з оподаткування та відповідальності.

Подання звітності та відповідальність за її неподання (Закон № 2115)

Фізособи – громадяни та суб’єкти господарювання (фізособи – підприємці та юрособи, далі – СГ) представляють облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, а також аудиторські звіти та інші документи, які згідно із законодавством подаються у документальній або електронній формі, протягом 3 місяців після закінчення дії чи скасування військового стану чи стану війни за весь період неподання такої звітності чи обов’язку подати документи (пп. 1 п. 1 Закону № 2115).

Протягом дії військового стану, а також протягом 3 місяців після закінчення цих подій до фізосіб та СГ штрафні санкції – як адміністративні, так і фінансові за неподання, несвоєчасне подання звітності або документів, перелічених у п. 1 Закону № 2115 не застосовуватимуться ( пп. 2 п. 1 Закону № 2115).

Тобто якщо ви не встигли до початку війни подати зазначену в пп. 1 п. 1 Закону № 2115 звітність або документи, можна буде це зробити впродовж трьох місяців після її закінчення, і при цьому жодні санкції вам не загрожуватимуть.

Особи, в яких не буде фізичної можливості подати звітність впродовж 3 місяців після закінчення воєнного стану або війни через безпосередні наслідки їх участі в бойових діях, повинні будуть подати її впродовж 1 місяця із дня закінчення наслідків, які унеможливили її подання. Такі особи звільняються від будь-якої відповідальності (адміністративною або кримінальної) за неподання звітності та інших документів, перелічених у пп. 1 п. 1 Закону № 2115.

Увага! Закон № 2115 не поширюється на податкові правовідносини (пп. 5 п. 1 Закону № 2115).

Тобто відстрочення щодо подання податкової звітності цим законом не передбачено.

Зміни до Податкового кодексу (Закон № 2118)

Закон № 2118 вносяться зміни вже безпосередньо до Податкового кодексу (далі – ПК) і ці зміни перекликаються із Законом № 2115. Для цього підрозділ 10 розділу ХХ ПК доповнено п. 69.

Подання звітності, сплата податків, реєстрація накладних (акцизних і податкових)

Платники податків звільняються від відповідальності за неподання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПК (зокрема, щодо оприлюднення фінансової звітності) та несплату податків, за несвоєчасну реєстрацію акцизних або податкових накладних, за неподання довідок про залишки пального або спирту складах. Але за умови, що зобов’язання щодо подання звітності, сплати податків та реєстрації накладних будуть виконані протягом 3 місяців з дня припинення або скасування військового стану в Україні (п. 69.1 ПК).

Якщо платник податків не матиме можливості виконати свої обов’язки протягом вищезазначеного строку через його безпосередню участь у військових діях, він повинен буде це зробити протягом місяця із дня закінчення дії обставин, що унеможливили виконання таких зобов’язань.

Тобто, якщо у вас зараз немає можливості подати звітність, сплатити податки або зареєструвати, наприклад, податкову чи акцизну накладну, штрафів не буде.

Водночас переміщувати пальне або спирт етиловий транспортними засобами можна без реєстрації акцизних накладних в ЄРАН, але за наявності товарно-транспортної накладної, що містить усю інформацію, яку повинна містити акцизна накладна (п. 69.4 ПК).

Також згідно з п. 69.9 ПК як для платників податків, так і для контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Проведення перевірок

Жодні перевірки щодо своєчасності та подання звітності або документів звітного характеру не проводяться (пп. 4 п. 1Закону № 2115).

Також згідно з п. 69.2 ПК податкові перевірки не починаються, а розпочаті зупиняються.

Тобто, якщо станом на 24.02.2022 перевірку було розпочато або ж заплановано на подальші дати, такі перевірки будуть зупинені або не будуть розпочаті.

Допомога армії

Операції з добровільного передання грошових коштів, товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних сил України і підрозділів територіальної оборони, без попереднього або подальшого відшкодування їх вартості не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування (п. 69.5 ПК).

Вважаємо, що для цілей ПДВ в цьому контексті йдеться не про те, що ці операції звільняються від обкладення ПДВ. Це саме операції, які не вважаються операцією постачання. Тобто в разі здійснення операцій з безоплатного передання грошей, товарів і надання послуг нашим захисникам податкова накладна не оформляється і в декларації з ПДВ ці операції не відображаються. А отже, жодних податкових зобов’язань згідно з п. 198.5 ПК для компенсації податкового кредиту, відображеного під час придбання (виготовлення) таких товарів (послуг), нараховувати не доведеться. Можливо, з цього приводу також будуть роз’яснення податкової служби.

Податкові різниці

Актуально для платників податку на прибуток, які застосовують різниці з р. ІІІ ПК. На період дії воєнного стану не проводиться коригування фінрезультату згідно з пп. 140.5.9 ПК (а це подарунки неприбутковим установам та організаціям, які внесені у Реєстр, у розмірі, що перевищує 4 % оподатковуваного прибутку попереднього року) щодо перерахованих коштів або вартості певної групи товарів (спеціальних засобів індивідуального захисту військового призначення, технічних засобів спостереження, лікарських засобів і медичних виробів, засобів гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення), інших товарів, робіт, послуг, добровільно переданих організаціям, які утримуються за кошти держбюджету, для потреб забезпечення оборони країни у зв’язку з військовою агресією Росії (п. 69.6 ПК).

Важливо: це стосується саме передання коштів, спецзасобів індивідуального захисту (касок, бронежелетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медвиробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконання робіт за переліком КМУ, які добровільно перераховані/передані ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ, Управлінню державної охорони України, Держслужби спецзв’язку іншим утвореним військовим формуванням, що утримуються за кошти держбюджету.

Безсумнівно: витрати на придбання товарів (робіт, послуг), а також суми, перераховані для потреб оборони країни, включаються до складу витрат у повному обсязі. І різницею з пп. 140.5.9 ПК не перекриваються. Але зверніть увагу, якщо ваше підприємство використовує різниці і передало товари, кошти платнику податку на прибуток – різниця подарункова діє з пп. 140.5.10 ПК. Тобто для тих, хто використовує різниці вагомо кому саме передається допомога.

Відшкодування вартості пального

Якщо фізична особа надає транспортні послуги ВСУ або підрозділам територіальної оборони і отримує компенсацію вартості використаного пального, суми такої компенсації не включаються до оподатковуваного доходу такої фізичної особи (п. 69.7 ПК).

Дії ліцензій

Ліцензії, які до припинення або скасування воєнного стану на території України не були оплачені та/або строк дії яких закінчився, вважаються чинними. Маються на увазі ліцензії на право:

  • виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв; тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
  • виробництва, зберігання, оптової і роздрібної торгівлі пальним і місць виробництва, зберігання, оптової і роздрібної торгівлі пальним.

Однак обов’язки зі сплати чергових платежів або дії із продовження ліцензії мають бути виконані СГ протягом 30 днів, що настають після закінчення дії воєнного стану (п. 69.10 ПК).

Перевірка сум бюджетного відшкодування

Припиняється дія п. 200.10 – 200.12 ПК, що стосуються камеральних та документальних перевірок сум негативного значення ПДВ, що були заявлені до бюджетного відшкодування.

Нагадаємо, як випливає з п. 200.10 ПК платники ПДВ, які мають право на бюджетне відшкодування та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування у разі погодження податкової заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених п. 200.11 ПК – за результатами документальної перевірки.

Тобто за фактом виходить, що на період дії воєнного стану бюджетного відшкодування не буде.

Застосування РРО

Також Законом № 2118 було внесено зміни до Закону від 06.07.1995 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». Зокрема, згідно з п. 12 Заключних положень цього Закону на період дії воєнного стану штрафи за незастосування РРО не накладаються (пп. 12 п. 2 Закону № 2118)..

Особливості декларування податкових зобов’язань і податкового кредиту за лютий

Зараз платники ПДВ не можуть зареєструвати податкові накладні (далі – ПН). Це пов’язано з тим, що з 1 березня має діяти нова форма ПН (з урахуванням змін, унесених наказом від 17.01.2022 № 15). Проте, як роз’яснює податкова служба, нова форма буде доступною лише після закінчення воєнного стану, про що ДПС обіцяє проінформувати додатково.

Тобто виходить, що з початком війни у платників ПДВ немає можливості реєструвати ПН в ЄРПН.

І, звісно, виникає питання щодо можливості відображення покупцем податкового кредиту. З цього приводу ДПС роз’яснила таке.

Податкові зобов’язання та податковий кредит, які:

  • станом на 24 лютого підтверджені зареєстрованими в ЄРПН ПН і розрахунками коригування (далі – РК) до них, – відображаються в декларації в загальному порядку;
  • станом на 24 лютого і до кінця дії воєнного стану на всій території України не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН ПН і РК до них, – відображаються в декларації на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів (документи РРО, акти приймання-передачі, акти виконаних робіт/наданих послуг тощо), які були складені або отримані за операціями з постачання і придбання товарів/послуг.

Тобто покупець може відобразити податковий кредит у декларації без реєстрації ПН/РК в ЄРПН. А постачальник окрім декларації відображає не зареєстровані на момент її подання ПН і позитивні РК в таблицях 1.1, 1.2 додатка 1.

Зареєструвати такі ПН/РК платники ПДВ зобов’язані будуть після закінчення дії воєнного стану. Проте якщо відомості, зазначені в ПН, відрізнятимуться від цих первинних документів, на підставі яких було заповнено подану звітність (якщо в період військових дій у платника ПДВ була можливість її подати), треба буде подати уточнювальний розрахунок.

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 1

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали