Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Таблиця даних платника ПДВ: коли подавати та як заповнити

05.03.2020 21688 0 22


Акценти статті:

  • у яких випадках платникам ПДВ потрібно подавати Таблицю даних платника податку на додану вартість (далі – Таблиця);
  • як заповнити Таблицю, аби підвищити шанси на те, що вона буде врахована комісією ДПС;
  • що робити платнику ПДВ, якщо він отримав рішення про неврахування Таб­лиці.

Коли слід подавати Таблицю?

У матеріалі «Безумовна реєстрація ПН та РК» ви прочитали про так звану безумовну реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), передбачену Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11.12.19 р. № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Нагадаємо, що однією з ознак того, що ПН/РК підлягає безумовній реєстрації, є відображення в такій ПН/РК операції з постачання товару за кодом згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності, наведеною в Законі від 19.09.13 р. № 584-VII (далі - УКТЗЕД) або послуги за кодом згідно з ДКПП, які зазначені в таблиці даних платника податків, урахованій контролюючим органом (пп. 4 п. 3 Порядку № 1165).

Що становить собою така Таблиця?

Таблиця даних платника податку – це зведена інформація, яка подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з ДКПП, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України (п. 2 Порядку № 1165).

Для чого подається Таблиця?

Мета подання Таблиці полягає в тому, щоб програма СМКОР коректно розраховувала перший критерій ризиковості операцій. Для цього обчислюється різниця між залишками товарів/послуг, що придбаваються, і товарів/послуг, які постачаються платником ПДВ (докладніше про критерії ризиковості операцій див. у матеріалі «За якими критеріями визначають ризикові операції»).

Адже найчастіше операції з постачання визнаються ризиковими якраз у виробників (тобто у платників ПДВ, які купують одні товари, а постачають інші). Наприклад, сільгосппідприємства для процесу виробництва купують одні товари/послуги (паливо, добрива, насіння тощо), а постачають інші (сільгосппродукцію). Отже, оскільки на вході та виході у виробників різні товари/послуги, така операція може бути визнана програмою СМКОР ризиковою.

Якщо Таблиця, яку подав платник ПДВ, урахована органом ДПС, що це означає?

Це означає, що ПН та додатні РК, які оформлює такий платник і відправляє на реєстрацію в ЄРПН, не підпадуть під моніторинг. Тобто їх реєстрація не може бути зупинена. Але це стосується тільки ПН/РК, у яких в номенклатурі вказані коди товарів/послуг), що зазначені в такій Таблиці.

Так коли саме слід подавати Таблицю до органу ДПС?

Тут не може бути встановлених строків, тому що подання Таблиці – це право, а не обов’язок платника ПДВ (п. 12 Порядку № 1165). Але, як бачимо, платник ПДВ сам зацікавлений подати Таблицю, аби ПН/РК, які він буде оформлювати, не блокувалися комісією регіонального рівня ДПС. Тобто Таблицю варто подати заздалегідь.

Важливий момент! Таблицю варто подавати не після того, як ПН/РК уже заблокували, а до того, як відправити їх на реєстрацію, щоб не заблокували!

Форма та правила заповнення Таблиці

Форма Таблиці наведена в додатку 5 до Порядку № 1165.

Таблиця подається виключно в електронній формі. Її можна подати одним із таких способів:

  • через особистий кабінет електронного сервісу «Електронний кабінет платника»;
  • програмне забезпечення, яке платник вибрав на свій розсуд і яке дозволяє формувати вихідний файл відповідно до затвердженого формату (стандарту) (наприклад, програма М.Е.Doc, «АртЗвіт» тощо).

В електронному реєстрі документів Таблиця має ідентифікатор J(F) 1312303.

Яку інформацію слід зазначити в Таб­лиці?

У Таблиці відображають інформацію про види діяльності, коди товарів та послуг, які платник ПДВ придбаває та виготовляє (постачає) на постійній основі, а саме:

  • види економічної діяльності відповідно до КВЕД ДК 009:2010, затвердженого наказом Держспоживстандарту від 11.10.10 р. № 457 (далі - ДКПП);
  • коди товарів згідно з УКТЗЕД та послуг згідно з ДКПП, що придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України;
  • коди товарів згідно з УКТЗЕД та послуг згідно з ДКПП, що постачаються (виготовляються) платником податку.

Будьте уважні! Коди на вітчизняні товари наводяться на рівні перших чотирьох знаків. Але якщо в ПН, отриманих від постачальників, указано коди, які містять більшу кількість знаків, тоді треба зазначити коди саме із вхідних ПН.

Рекомендації щодо заповнення Таблиці (із роз’яснень ДПС, що були видані раніше, наприклад див. лист ДФС від 06.09.17 р. № 2723/99-99-07-05-01-18):

  • не можна одночасно (в одному рядку) заповнювати графи, у яких відображаються коди товарів/послуг, що придбаваються, та товарів/послуг, що постачаються (це графи 3 і 4) (див. нижче приклад заповнення);
  • за кожним видом економічної діяльності згідно з КВЕД (гр. 2 Таблиці) слід указати спочатку коди товарів згідно з УКТЗЕД або коди послуг, які придбаваються платником ПДВ (тобто заповнити гр. 3), а вже потім – коди товарів згідно з УКТЗЕД або коди послуг, які були продані платником ПДВ (тобто заповнити гр. 4);
  • кількість знаків у коді УКТЗЕД або коді послуг повинна відповідати кількості знаків, зазначених у ПН або РК. В іншому випадку (якщо кількість цифр у кодах буде різною) такі коди будуть «сприйняті» програмою як різні і навіть врахована ДПС Таблиця не врятує від блокування ПН/РК;
  • не слід указувати багато видів економічної діяльності (наприклад, раніше податківці радили наводити не більше 6 кодів КВЕД). Якщо видів діяльності у підприємства більше, краще подати декілька Таблиць;
  • не треба вказувати багато кодів товарів та/або кодів послуг (особливо у графі, де відображаються коди вхідних товарів/послуг). Тому варто вказати в Таблиці коди тільки тих товарів (послуг), які найчастіше придбаваються та продаються платником ПДВ. Це обмеження стосується кожного виду діяльності. Тобто якщо в Таблиці зазначено три види діяльності, то на кожний із них слід давати не більше 5 кодів товарів/послуг.

Приклад заповнення Таблиці

Для наочності покажемо, як заповнити Таблицю, використовуючи дані нашого прикладу.

Приклад

ФГ «Мрія» вирощує зернові культури (код КВЕД 01.11) та овочі (код КВЕД 01.13).

У рамках КВЕД 01.11 воно постачає пшеницю (код УКТЗЕД 1001). Для її вирощування підприємство придбаває такі товари та послуги:

  • насіння пшениці (код УКТЗЕД 1001);
  • паливо (код УКТЗЕД 2710);
  • мінеральні добрива (код УКТЗЕД 3102);
  • послуги з обприскування посівів (код ДКПП 01.61).

У рамках КВЕД 01.13 підприємство постачає цукровий буряк (код УКТЗЕД 1212). Для здійс­нення цього виду діяльності воно купує:

  • насіння цукрового буряку (код УКТЗЕД 1209);
  • паливо (код УКТЗЕД 2710);
  • мінеральні добрива (код УКТЗЕД 3102).

Маючи ці дані, заповнимо Таблицю (див. фрагмент).

1 из 1

Подання пояснень

Разом із Таблицею обов’язково слід подати пояснення з описом господарської діяльності підприємства та можливим посиланням на податкову та іншу звітність (п. 14 Порядку № 1165).

Це важливо! Пояснення подаються на підтвердження реальності господарської діяльності платника ПДВ.

Для подання такого пояснення слід створити документ довільного формату (файл J(F) 1360102) і прикріпити до нього відскановану копію пояснення у форматі pdf.

У самому файлі J(F) 1360102:

  • у шапці – слід указати назву, номер і дату документа, який додається до Таблиці. Наприклад: «Опис господарської діяльності підприємства»;
  • у Таблиці – у графі 1 треба вказати номер файлу, а до графи 2 – прикріпити потрібний файл у форматі pdf.

Інформація в поясненні повинна підтвердити, що платник ПДВ може здійснювати на практиці види економічної діяльності, зазначені в Таблиці. Зокрема, треба навести інформацію:

  • про підприємство як юридичну особу, її засновників, посадових осіб, про основні напрями господарської діяльності;
  • наявність трудових, матеріально-технічних ресурсів, основних контрагентів тощо.

А чим слід підтвердити інформацію, зазначену в поясненні?

Послатися можна, наприклад, на таку звітність, як форма № 20-ОПП, форма № 1ДФ, декларація з податку на прибуток або декларація з єдиного податку для платників четвертої або третьої групи.

Наведемо зразок такого пояснення для підприємства, яке здійснює діяльність у галузі сільського господарства.

ЗРАЗОК

Опис господарської діяльності ФГ «Мрія»

Фермерське господарство «Мрія» (код ЄДРПОУ 12345678) створено 12.03.10 р. Основний вид діяльності господарства – вирощування зернових культур (код згідно з КВЕД 01.11) та вирощування овочевих культур (код згідно з КВЕД 01.13). Головою господарства з 12.03.10 р. є Мельниченко П. Я.

ФГ є платником єдиного податку четвертої групи.

Для здійснення господарської діяльності господарство орендує у фізичних осіб земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 350 га. Ці ділянки включені в декларацію платника єдиного податку четвертої групи, яка подана до органу ДПС 17.02.20 р.

Для здійснення господарської діяльності у господарстві є такі основні засоби (власні та орендовані):

  • комбайн NEW HOLAND CR 10.90. Придбаний в ТОВ «Сільгосптехніка» за договором купівлі-продажу від 09.09.14 р. № 312;
  • трактор John Deere 6910. Придбаний в ТОВ «Сільгосптехніка» за договором купівлі-продажу від 15.04.15 р. № 63;
  • зерносушарка ДСП-32. Внесена до складеного капіталу господарства головою ФГ;
  • приміщення складу, яке орендується у фізичної особи Гриненко О. О. (договір оренди від 27.02.15 р. № 12).

Інформація про наявні основні засоби подана до органу ДПС за формою № 20-ОПП (форма подана 05.10.18 р.).

У господарстві працює 5 осіб: голова, головний бухгалтер, агроном, комбайнер та комірник. Посадові оклади визначено штатним розписом. Заробітна плата нараховується вчасно, податки утримуються, нараховуються та сплачуються до бюджету, що відображається у формі № 1ДФ та Звіті про ЄСВ.

До органів статистики подаються звіти за формами № 50-сг, № 4-сг та № 29-сг.

Основними постачальниками сировини (паливо, добрива, насіння, запчастини) є ТОВ «Агропром» (ЄДРПОУ 20156398), ПП «Престиж» (ЄДРПОУ 25896321), ТОВ «Паливо» (ЄДРПОУ 14785236).

Вирощені зернові культури постачаються здебільшого ТОВ «Нібулон» за договором купівлі-продажу. Овочі постачаються ТОВ «АТБ-маркет» за договором купіві-продажу.

Діяльність за означеними кодами згідно з КВЕД є постійною, регулярною і впливає на фінансовий результат.

Голова ФГ «Мрія»    (підпис)      П. Я. Мельниченко

Чи може платник ПДВ за необхідністю подавати нові Таблиці?

Безумовно, може. Обмежень за кількістю поданих Таблиць у Порядку № 1165 немає.

Наприклад, платник ПДВ має потребу у поданні додаткових Таблиць, коли починає здійснювати інший вид діяльності або постачати іншу продукцію/послуги, коди яких не були наведені в раніше поданій Таблиці.

Єдине зауваження: не зазначайте в новій Таблиці коди товарів/послуг (що постачаються), які вже були зазначені в Таблиці, врахованій органом ДПС. В іншому випадку вам прийде відмова у прийнятті нової Таблиці через те, що такий код уже врахований.

Розгляд Таблиці комісією ДПС

За результатами розгляду Таблиці комісія регіонального рівня приймає рішення про її врахування або неврахування.

Загальний порядок

Таблиця разом з поясненнями розглядається комісією протягом п’яти робочих днів після її отримання (п. 15 Порядку № 1165).

Яким чином платник дізнається про результати розгляду Таблиці?

Про те, що комісія ДПС отримала Таблицю, платник ПДВ дізнається з квитанції № 1, яку він повинен отримати в день відправлення Таблиці.

Квитанцію № 2, у якій має бути наведена інформація про те, врахована чи не врахована Таблиця органом ДПС, платник повинен отримати протягом 5 робочих днів.

Після отримання квитанції № 2 платник ПДВ повинен також отримати рішення комісії регіонального рівня про врахування або неврахування Таблиці. Таке рішення надсилається платнику засобами електронного зв’язку (електроний кабінет, M.E.Doc) за формою додатка 6 до Порядку № 1165.

У рішенні про неврахування Таблиці в обов’яз­ковому порядку має бути зазначена причина такого неврахування.

Якщо ви не отримали другу квитанцію

Як ми знаємо від наших передплатників, часто платник, відправивши Таблицю, отримує лише квитанцію № 1, а квитанція № 2 протягом встановленого терміну не надходить.

Що робити в такій ситуації? Подавати Таблицю ще раз – не варіант, оскільки в таких випадках приходить відмова.

Як можна вирішити цю проблему, поділиться своїм досвідом бухгалтер фермерського господарства.

Коментар практика (Катерина ДУБОВИЧЕНКО):

У лютому я відправила Таблицю даних платника податку на додану вартість з поясненням, отримала квитанцію № 1 про її доставку до органу ДПС. Протягом 5 робочих днів квитанція № 2 не надійшла. На шостий робочий день я відправила Таблицю повторно, але отримала квитанцію із відповіддю, що Таблиця з такими кодами УКТЗЕД уже перебуває на розгляді в комісії ДПС.

Після цього, за рекомендацією спеціаліста з консультаційної лінії компанії «Uteka», я зателефонувала на гарячу лінію ДПС за номером 0-800-501-007 (сервіс «Пульс», напрям 4) і залишила усну скаргу про неотримання квитанції № 2. Причому для того щоб у вас прийняли скаргу, треба обов’язково надати дані уповноваженої особи підприємства (наприклад, керівника). У цей же день я отримала квитанцію № 2 із повідомленням, що моя Таблиця врахована органом ДПС.

Як бачимо, одним із важелів впливу на регіональну комісію може бути скарга, залишена на сервісі ДПС «Пульс».

Коли Таблицю даних повинні врахувати автоматично

Пунктом 18 Порядку № 1165 передбачено, що Таблиця деяких категорій платників ПДВ має враховуватися ДПС автоматично, тобто без розгляду комісією регіонального рівня.

До таких платників належать:

  • сільгосптоваровиробники, які внесені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону від 24.06.04 р. № 1877-IV «Про державну підтримку сільського господарства України»;
  • сільгосппідприємства, які станом на 31 грудня 2016 року застосовували спецрежим, передбачений ст. 209 Податкового кодексу (далі - ПК).

Зверніть увагу! Для відображення інформації про таких сільгосптоваровиробників у формі Таблиці є відповідні позначки.

При цьому є три умови, за яких Таблицю таких платників буде враховано автоматично, а саме якщо:

1) такі платники мають у власності чи орендують земельні ділянки загальною площею 200 га і більше станом на 1 січня, що задекларовані до 20 лютого поточного року (під декларуванням, вважаємо, мається на увазі подання декларації з єдиного податку платниками четвертої групи;

2) у поданій Таблиці (у гр. 4) зазначено відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як:

  • 01 «Живі тварини»;
  • 03 «Риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні»;
  • 04 «Молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені»;
  • 07 «Овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби»;
  • 08 «Їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь»;
  • 10 «Зернові культури»;
  • 12 «Насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж».

Майте на увазі! Сільгосптоваровиробники, які підпадають під умови автоматичного врахування Таблиці, мають наводити у графі 4 Таблиці лише ті коди продукції згідно з УКТЗЕД, що входять до груп товарів, перелічених вище. Інакше Таблиця не врахується автоматично, а буде направлена на розгляд комісії ДПС. Якщо сільгоспвиробник окрім наведених постачає й інші види товарів, рекомендуємо подавати для них окрему Таблицю (адже заборони на подання декількох Таблиць немає).

3) у платника ПДВ:

  • значення показників D > 0,02, P < Pм х 1,4;
  • обсяг постачання товарів/послуг у ПН/РК, складених за останні 12 календарних місяців та зареєстрованих в ЄРПН, які зазначені в Таблиці, становить більше 25 % загального обсягу постачань за цей період.

Нагадаємо, показник D означає податкове навантаження на підприємстві (має бути не менше 2 %), а показник Р – середньомісячний оборот із постачання продукції/послуг (як розраховуються такі показники та де можна дізнатися про їх розміри, див. матеріал «Безумовна реєстрація ПН та РК»).

Причому, судячи з роз’яснень ДПС, які вони розміщують на своїх інтернет-ресурсах (наприклад, див. інформаційний лист № 5, який можна завантажити за адресою https://tax.gov.ua/), для автоматичного врахування Таблиці повинні виконуватися всі вищенаведені умови. Тобто автоматично Таблицю враховують тільки сільгоспвиробникам (що були суб’єктами спецрежиму оподаткування до 1 січня 2017 року або на дату подання Таблиці внесені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації), у яких податкове навантаження більше 2 % і які не збільшували оборот товарів (послуг) на 40 % і більше порівняно з максимальним протягом 12 календарних місяців, а обсяги постачань товарів (послуг), зазначені ними в Таблиці, перевищують 25 % загального обсягу постачань.

Результати розгляду Таблиці

Минуло 5 робочих днів, і ви отримали результати розгляду Таблиці. Розповімо, як діяти далі залежно від рішення комісії.

Якщо вашу Таблицю врахували

Після того як Таблиця врахована ораном ДПС, платник ПДВ може відправляти ПН/РК на реєстрацію в ЄРПН – по кодах продукції, які зазначені в Таблиці, його ПН/РК блокуватися не будуть (окрім «від’ємних» РК та РК, виписаних на неплатників ПДВ).

Коментар практика (Катерина ДУБОВИЧЕНКО):

Не поспішайте відправляти ПН на реєстрацію в ЄРПН одразу після отримання квитанції № 2. Поки не отримано рішення про врахування Таблиці (додаток 6), ПН можуть продовжуватися блокуватися (як це сталося у мене). Рішення про врахування Таблиці прийшло на наступний день після отримання квитанції № 2. І лише тоді ПН почали реєструватися в ЄРПН без зупинення реєстрації.

Якщо враховану Таблицю скасовано

Так, врахована Таблиця згодом може бути скасована (п. 19 Порядку № 1165). Наприклад, до контролюючого органу надійшла податкова інформація, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в Таблиці, що була врахована. У такому разі комісія ДПС має право прийняти рішення про неврахування цієї Таблиці.

Про таке рішення платник ПДВ дізнається, отримавши рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану варість за формою додатка 7 до Порядку № 1165.

Порада. Періодично (особливо перед реєстрацією ПН/РК) відстежуйте статус Таблиці в електронному кабінеті.

Таблицю, яка була врахована автоматично, згодом було скасовано. Чи можливе автоматичне врахування Таблиці в разі її повторного подання?

Ні. Повторний розгляд поданої Таблиці буде здійснюватися на загальних підставах (без права на автоматичне врахування) (п. 20 Порядку № 1165).

Важливий нюанс! Якщо ви подавали Таблицю раніше (до набрання чинності Порядку № 1165) і вона була врахована, то подавати повторно Таблицю не потрібно – така таблиця вважається врахованою до прийняття органом ДПС рішення про її неврахування (п. 21 Порядку № 1165).

Якщо Таблицю не врахували

У формі додатка 6 «Рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість» серед причин неврахування Таблиці названі такі:

  • наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником ПДВ ризикових операцій;
  • виявлення невідповідності визначених платником податку в Таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам. Гадаємо, тут маться на увазі таке: якщо, наприклад, платник ПДВ зазначив у поясненні, що він займається вантажними перевезеннями, але в нього немає ані власних, ані орендованих автомобілів, то він отримає відмову у врахуванні Таблиці з цієї причини.

А на підставі звернень, які ми отримуємо від наших передплатників, можна назвати ще як мінімум три причини, чому Таблицю можуть не врахувати. Це може статися, коли:

  • платника ПДВ за рішенням органу ДПС віднесено до ризикових. Поки платника не позбавлять цього статусу, скоріш за все, у врахуванні Таблиці йому буде відмовлено. Про те, як дізнатися, чи не віднесено вас до ризикових та як позбутися цього статусу, читайте в матеріалі «Критерії ризиковості платника ПДВ: як позбутися цього статусу»;
  • до Таблиці не додано пояснення. Це найбільш часта причина неврахування Таблиці, тож не забувайте додати пояснення;
  • людський фактор. Випадки, коли Таблиця подана з урахуванням усіх вимог (разом із поясненнями, з описом господарської діяльності підприємства), але не врахована органом ДПС, також трапляються доволі часто. Тож платникам ПДВ не залишається нічого іншого, як подавати Таблицю повторно.

У разі неврахування Таблиці без явних причин платникам ПДВ нічого не залишається, як спробувати удачі ще раз (а може, і декілька раз), відправивши Таблицю повторно.

Також Порядком № 1165 передбачено, що платник ПДВ може оскаржити рішення про неврахування Таблиці в адміністративному або судовому порядку. До речі, спеціальний порядок адміністративного оскарження рішення про неврахування Таблиці діючим законодавством не передбачений. Тож платникам ПДВ доведеться користуватися загальним порядком оскарження, визначеним ст. 56 ПК. Тобто скаргу на рішення регіональної комісії слід подати протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання рішення про відмову (п. 56.2, 56.3 ПК).

Згідно з п. 22 Порядку № 1165 Таблиця враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Висновки

  1. Урахування комісією таблиці даних платника податку, де зазначені коди згідно з УКТЗЕД та/або послуг згідно з ДКПП, є однією з умов безумовної реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Тому Таблицю бажано подавати в орган ДПС не постфактум (коли ви вже отримали відмову в реєстрації ПН/РК), а до відправлення ПН/РК на реєстрацію.
  2. До Таблиці обов’язково слід додавати документ довільного формату із прикріпленим файлом у форматі pdf, у якому слід навести опис господарської діяльності платника ПДВ.
  3. У разі неврахування Таблиці органом ДПС платник ПДВ може оскаржити таке рішення в адміністративному або судовому порядку.
Фрагмент таблиці даних.doc
Завантажити
Зразок пояснення.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали