Ситуація: постачальник (приватне підприємство «Плутон») 18.01.16 р. отримав від покупця (ТОВ «Венеція») передоплату за товар у сумі 120 000 грн. і виписав податкову накладну (далі – ПН) на суму ПДВ 20 000 грн. У декларації з ПДВ за січень він відобразив податкові зобов’язання за цією операцією. Листом від 01.03.16 р. покупець звернувся до постачальника з проханням повернути передоплату. Постачальник 14.03.16 р. перерахував 120 000 грн. на розрахунковий рахунок ТОВ «Венеція» і виписав розрахунок коригування (далі – РК) до ПН від 18.01.16 р., але помилково зазначив у РК неправильну дату – 16.03.16 р. Цей РК був зареєстрований у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) покупцем. Помилку виявлено покупцем 04.04.16 р.
Запитання: як тепер виправити помилку?
Що відбулося у цьому випадку? Постачальник виписав РК від 16.03.16 р. у зв’язку з поверненням передоплати покупцеві – ТОВ «Венеція». Але 16 березня повернення грошей на адресу цього покупця не було. Виходить, постачальник оформив РК до неіснуючої операції.
Помилку потрібно виправити шляхом оформлення двох нових РК до січневої ПН (назвемо їх РК № 1 та РК № 2). Спочатку постачальник виписує РК № 1, щоб обнулити помилково виписаний РК.
У розділі Б постачальник зазначає:
у полі «Дата складання» – дату, коли помилка була виявлена (04.04.16 р.);
У розділі А постачальник проставляє суми:
РК № 1 реєструє в ЄРПН постачальник.
Потім постачальник виписує РК № 2 правильною датою – датою фактичного повернення передоплати на адресу покупця (у нашому випадку – це 14.03.16 р.). У графі 2 розділу Б «Причина коригування» він зазначає – «Повернення передоплати». Інші графи РК № 2 заповнюються аналогічно РК № 1, тільки суми зазначаються зі знаком «–». РК № 2 реєструє в ЄРПН покупець. Оскільки РК № 2 буде зареєстрований несвоєчасно (адже крайній строк своєчасної реєстрації РК був 29 березня):
Зверніть увагу: у зв’язку з несвоєчасною реєстрацією РК в ЄРПН до покупця застосовуються штрафні санкції згідно з п. 1201.1 Податкового кодексу.