Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3).
У статті розглянемо особливості виправлення помилок у таблицях додатка 5, адже такі коригування проводяться по-різному.
Хто з платників повинен розподіляти ПДВ
Таблиці 1 і 2 додатка 5 заповнюють платники, які одночасно здійснюють оподатковувані та неоподатковувані операції з постачання товарів (послуг) і при цьому використовують товари (послуги), необоротні активи, що були придбані або виготовлені з ПДВ, одночасно в операціях, що обкладаються та не обкладаються ПДВ (п. 199.1 ПК).
Такі платники розподіляють вхідний ПДВ за правилами, визначеними п. 199.1 ПК, і подають додаток 5:
- у звітному періоді, у якому вперше декларуються оподатковувані та неоподатковувані операції, якщо підстави для розподілу ПДВ за ст. 199 ПК уперше виникли в поточному році;
- в останньому звітному періоді року (разом із декларацією за грудень) або в періоді анулювання ПДВ-реєстрації для проведення перерахунку ПДВ.
Нагадаємо, до неоподатковуваних належать операції, які:
- звільнені від обкладення ПДВ (відповідно до ст. 197, підрозд. 2 розд. ХХ ПК, міжнародних договорів);
- не є об’єктом оподаткування (згідно зі ст. 196 ПК або у зв’язку з їх здійсненням за межами України за ст. 186 ПК). Зверніть увагу! У декларації відображаються необ’єктні операції, які вважаються постачанням на підставі пп. 14.1.185, 14.1.191 ПК. Операції, що не є постачанням (наприклад, виплата зарплати, передача майна в оренду тощо), не відображаються в декларації. І якщо такі операції здійснюються одночасно з оподатковуваними, то подавати додаток 5 не потрібно.
Заповнення таблиці 1
Розглянемо порядок заповнення таблиці 1.
У колонці 4 зазначається обсяг постачань, що обкладаються ПДВ (без урахування ПДВ):
- за поточний рік або останній звітний період у разі анулювання ПДВ-реєстрації – при заповненні рядка 1;
- за перший місяць звітного періоду року, у якому вперше здійснено неоподатковувані операції з постачання, – у разі заповнення рядка 2.
Показник колонки 4 – це сума значень рядків 1.1, 1.2, 1.3, 2.1, 2.2, 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 3, 5, 7.1, 7.2.1, 7.2.2 та 7.2.3 колонки А декларації та всіх уточнюючих розрахунків.
У колонці 5 вказується загальний обсяг усіх постачань (без ПДВ):
- за поточний рік або останній звітний період у разі анулювання ПДВ-реєстрації – при заповненні рядка 1;
- за перший місяць звітного періоду року, у якому вперше здійснено неоподатковувані операції з постачання – у разі заповнення рядка 2.
Показник колонки 5 – це сума значень рядків 1.1, 1.2, 1.3, 2.1, 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 3, 7.1, 7.2.1, 7.2.2 та 7.2.3 колонки А декларації та всіх уточнюючих розрахунків.
У колонці 6 розраховується частка використання (далі – ЧВ) товарів (послуг), необоротних активів в оподатковуваних операціях (колонка 5 х 100 % / колонка 4).
У колонці 7 розраховується ЧВ товарів (послуг), необоротних активів у неоподатковуваних операціях (100 – (колонка 5 х 100 % / колонка 4)).
Коефіцієнт ЧВ із колонки 7 використовується:
- або для нарахування розподільчих податкових зобов’язань протягом року, якщо ЧВ уперше розраховувалась у звітному періоді такого року;
- або для здійснення перерахунку (річного або за останній звітний період у разі ПДВ-реєстрації).
Заповнення таблиці 2
У цій таблиці фактично здійснюється перерахунок ПДВ за рік або за останній місяць у разі анулювання ПДВ-реєстрації. Тобто вона заповнюється раз на рік – до декларації за грудень або за останній звітний період, якщо анулюється ПДВ-реєстрація.
Податкові зобов’язання коригуються (як у бік зменшення, так і в бік збільшення) шляхом оформлення розрахунку коригування (далі – РК) до кожної зведеної податкової накладної (далі – ПН), складеної згідно з п. 199.1 ПК за всі періоди року (під час анулювання ПДВ-реєстрації – за періоди з початку року і до останнього звітного періоду).
Суми ПДВ у таблиці 2 заповнюються в гривнях із копійками, а от підсумковий показник («Усього») відображається в гривнях без копійок з округленням за загальними правилами. Підсумки перерахунку (з рядка «Усього») таблиці 2 переносяться до рядків 4.1.1, 4.2.1 та/або 4.3.1 декларації за грудень або останній звітний період перед анулюванням.
Таблиця 2 заповнюється так:
- у колонках 2, 3 вказуються реквізити кожної зведеної ПН, що коригується (дата і номер відповідно);
- колонках 4, 5 – дата і номер РК до цих ПН;
- колонці 6 – обсяги постачань, що підлягають коригуванню, за ставкою 20 %;
- колонці 7 – обсяги постачань, що підлягають коригуванню, за ставкою 7 %;
- колонці 8 – обсяги постачань, що підлягають коригуванню, за ставкою 14 %;
- колонках 9, 10 і 11 – сума ПДВ, яка збільшує або зменшує суму податкових зобов’язань, залежно від ставки (20 %, 7 %, 14 % відповідно).
Приклад
Платник ПДВ здійснює операції, що обкладаються ПДВ і що звільнені від оподаткування. За підсумками річного перерахунку за 2024 рік ЧВ у неоподатковуваних операціях становила 30 %. 25.03.2025 платник анулює ПДВ-реєстрацію.
Обсяги постачань (без ПДВ) за січень – березень 2025 року становлять:
- загальний обсяг – 350 000 грн;
- обсяг оподатковуваних постачань – 210 000 грн.
Обсяги придбання товарів (послуг) подвійного призначення такі:
- січень – 30 000 грн (крім того ПДВ – 6 000 грн);
- лютий – 18 000 грн (крім того ПДВ – 3 600 грн);
- березень – 15 000 грн (крім того ПДВ – 3 000 грн).
Для нарахування податкових зобов’язань із застосуванням ЧВ у розмірі 30 % було складено зведені ПН:
- від 31.01.2025 № 17 – 9 000 грн (крім того ПДВ – 1 800 грн);
- від 28.02.2025 № 21 – 5 400 грн (крім того ПДВ – 1 080 грн);
- від 25.03.2025 № 12 – 4 500 грн (крім того ПДВ – 900 грн).
Для розрахунку нового коефіцієнта заповнюється таблиця 1 додатка 5 до декларації за березень (див. фрагмент 1).
Фрагмент 1.
Заповнення таблиці 1 додатка 5 до декларації з ПДВ
<...>
<...> |
Як бачимо, за підсумками періоду «січень – березень» коефіцієнт ЧВ збільшився, відповідно збільшується і сума податкових зобов’язань.
Отже, за підсумками перерахунку отримаємо такі дані:
- січень – 12 000 грн (крім того ПДВ – 2 400 грн);
- лютий – 7 200 грн (крім того ПДВ – 1 440 грн);
- березень – 6 000 грн (крім того ПДВ – 1 200 грн).
Результати перерахунку наводяться в таблиці 2 додатка 5 до декларації за березень (див. фрагмент 2).
Фрагмент 2.
Заповнення таблиці 2 додатка 5 до декларації з ПДВ
<...>
<...> |
У декларації за березень 2025 року результати річного перерахунку ПДВ відобразяться таким чином:
- у рядку 4.1 – розподіл ПДВ за подвійними придбаннями березня (з урахуванням ЧВ за 2024 рік);
- рядку 4.1.1 – результати перерахунку ПДВ (з урахуванням нового ЧВ за період «січень – березень 2025 року»).
Покажемо, як заповнити ці рядки декларації за березень (див. фрагмент 3).
Фрагмент 3.
Заповнення рядків 4.1 та 4.1.1 декларації з ПДВ за березень
<...>
<...> |
Заповнення таблиці 3
Ця таблиця заповнюється, якщо платник отримує товари/послуги, під час постачання яких застосовуються одночасно касовий метод і загальні правила визначення податкових зобов’язань і податкового кредиту (п. 16 розд. III Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 28.01.2016 № 21, далі – Порядок № 21).
Нагадаємо, касовий метод обліку ПДВ – це визначення податкових зобов’язань і податкового кредиту за фактом отримання оплати. А фактом оплати є отримання коштів на рахунки в банках, органах Казначейства, у касу або отримання інших видів компенсацій вартості товарів/послуг (пп. 14.1.266 ПК).
Зверніть увагу! Згідно з п. 187.7 ПК не вважається касовим методом обліку ПДВ визначення податкових зобов’язань у разі постачання товарів (послуг) з оплатою за бюджетні кошти. Відповідно до цієї норми за касовим методом визначається тільки дата виникнення податкових зобов’язань. |
Також слід ураховувати, що придбання товарів (послуг), необоротних активів тільки для операцій, за якими податкові зобов’язання визначаються лише за правилом першої події або тільки за касовим методом, у таблиці 3 не відображаються.
Таблиця 3 заповнюється так (роз’яснення ГУ ДПС в Одеській обл.) (див. таблицю).
Таблиця. Заповнення таблиці 3 додатка 5 до декларації з ПДВ
Номер |
Що відображається |
1 |
2 |
1 |
Дані колонки 13 таблиці 3 за попередній період |
2 |
Дані колонки 14 таблиці 3 за попередній період |
3, 4 |
Обсяг і суми ПДВ за товарами/послугами, які були придбані платником ПДВ та оплачені в податковому (звітному) періоді, за який подається додаток 6 до декларації. При цьому суми ПДВ із колонки 4 включаються платником до податкового кредиту за наявності ПН, належним чином складеної та зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) |
5, 6 |
Обсяг придбаних товарів/послуг, не оплачених у податковому (звітному) періоді, за який подається додаток 5 до декларації, і відповідні суми ПДВ. Зазначені обсяги та суми ПДВ розподіляються далі в колонках 7, 8, 9, 10 |
7, 8 |
Частка обсягу неоплачених товарів/послуг (із колонок 5 і 6 відповідно), які були придбані платником податку для касового методу, та відповідні суми ПДВ |
9, 10 |
Частка обсягу неоплачених товарів/послуг (із колонок 5 та 6 відповідно), які були придбані платником ПДВ не для касового методу та податковий кредит щодо яких формується за першою з подій, та відповідні суми ПДВ. При цьому суми ПДВ із гр. 10 включаються платником до податкового кредиту за наявності ПН, належним чином складеної та зареєстрованої в ЄРПН |
11, 12 |
Оплата із залишку з попереднього періоду (періодів) неоплачених товарів/послуг, придбаних для касового методу (із колонок 1 та 2 відповідно). При цьому суми ПДВ із колонки 12 включаються платником до податкового кредиту за наявності ПН, належним чином складеної та зареєстрованої в ЄРПН |
13, 14 |
Залишок неоплачених товарів/послуг для застосування касового методу, що переноситься до колонок 1 та 2 відповідно таблиці 3 розрахунку за наступний звітний (податковий) період. При цьому: – сума обсягу, що зазначається в колонці 13, розраховується за формулою: колонка 1 – колонка 11 + колонка 7; – сума ПДВ, що наводиться в колонці 14, розраховується за формулою: колонка 2 – колонка 12 + колонка 8 |
Виправлення помилок
Порядок виправлення помилок у додатках наведено в п. 8 розд. VI Порядку № 21.
Так, показники в таблиці 2 додатка 5 уточнюються лише в рядках, які потребують виправлення (рядки без змін не зазначаються), у такому порядку:
- у рядку, що уточнюється, наводяться показники зі знаком «–»;
- наступному рядку – правильні показники.
Показники в таблицях 1 і 3 додатка 5 уточнюються шляхом зазначення правильних даних.
Коментарі до матеріалу
Відсортовано: по часу за популярністю
Всього коментарів 2