Забезпечувати збалансованість бюджетних надходжень, як свідчить назва Закону від 30.11.2021 № 1914-IX, законодавець вирішив не лише змінами в оподаткуванні чи збільшенням вартості окремих ліцензій, але й «закручуванням» гайок у сфері контролю за обігом підакцизних товарів – спирту, алкоголю, тютюну та пального.
Пройдемося по основних змінах у сфері ліцензування, унесеними до Закону від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481). Нововведення працюють з 01.01.2022.
Започатковується Єдиний реєстр отримувачів ліцензій на обіг спирту, тютюну чи пального для усіх суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на обіг спирту, алкоголю, тютюну чи пального (досі йшлося лише про Єдиний реєстр виробників спирту, алкоголю та тютюну). Його розмістять у вільному доступі, а веденням займатиметься ДПС України у порядку, який визначить КМУ.
Документи для отримання ліцензій можна подавати в електронній формі (зміни до ст. 3, 15 Закону № 481). Так само в електронному вигляді податківці тепер зможуть надіслати розпорядження про анулювання ліцензії (ст. 15 Закону № 481 для ліцензій на торгівлю) або ж просто розмістити його на своєму вебсайті (ст. 3 Закону № 481 для ліцензій на виробництво).
Чиновники отримали формальне право відмовляти у видачі ліцензії, якщо претендент не зареєстрував об’єкт оподаткування відповідно до п. 63.3 Податкового кодексу. Тобто якщо суб’єкт господарювання не подав інформацію про об’єкт у повідомленні за формою № 20-ОПП. Здобувачі ліцензій на пальне ще минулого року стикалися з аналогічною підставою для відмови (див. відповідь у категорії 113.04, актуальну до 01.01.2022). Тепер таке обґрунтування зафіксували безпосередньо в Законі № 481.
У Законі № 481 закріпили місячний строк, протягом якого ліцензіат має звернутися до органу ліцензування, якщо змінилися відомості, зазначені в отриманій ліцензії.
Щодо ліцензій на виробництво зі ст. 3 Закону № 481 встановлено строк 30 днів, а для ліцензій на імпорт, експорт, оптову та роздрібну торгівлю підакцизними товарами, а також на зберігання пального зі ст. 15 Закону № 481 – місячний строк.
Дотримання строку є обов’язковим, оскільки податківці отримали право анулювати ліцензію в разі його порушення.
Скасовано процедуру «призупинення» дії ліцензій. Тепер у разі несплати чергового платежу за ліцензію її можуть одразу анулювати, а не чекати ще 30 днів. У такому разі ліцензіату періодично надсилатимуть нагадування в електронній формі:
Розширено перелік підстав для анулювання ліцензій як на виробництво, так і на торгівлю. Зокрема, позбавити ліцензії зможуть на підставі «встановлення факту відсутності суб’єкта господарювання… за місцезнаходженням» або ж внаслідок «встановлення факту торгівлі... без марок акцизного податку» (ст. 15 Закону № 481).
Шляхом унесення змін: