Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Подаємо звіт про працевлаштування осіб з інвалідністю за 2019 рік

Акценти цієї статті:

  • яких правил потрібно дотримуватися при оформленні звіту про виконання нормативу щодо працевлаштування осіб з інвалідністю (далі – звіт) за 2019 рік;
  • як правильно порядково заповнити звіт.

Щороку до 1 березня роботодавці, які зобов'язані виконувати норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю (далі – норматив), повинні відзвітувати перед Фондом соціального захисту інвалідів. Ця вимога стосується всіх роботодавців – як підприємств, так і підприємців. У консультації ми розповімо, хто зобов'язаний виконувати норматив, як розрахувати показники, необхідні для заповнення звіту, і які нюанси слід узяти до уваги при його поданні.

Категорії роботодавців, які подають звіт

Виконати норматив означає прийняти на роботу певну кількість осіб з інвалідністю. Причому для них це має бути основне місце роботи.

Скільки осіб з інвалідністю необхідно прийняти на роботу для виконання нормативу?

Норматив залежить від кількості найманих співробітників, які числяться у роботодавця. Так, роботодавці, у яких оформлено за основним місцем роботи (ст. 19 Закону від 21.03.91 р. № 875-XII, далі – Закон № 875):

  • від 8 до 25 осіб – повинні прийняти на роботу одну особу з інвалідністю;
  • більше 25 чоловік – повинні виконати норматив, що дорівнює 4 % середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік.

Важливе уточнення! Співробітник з інвалідністю може бути оформлений і на непов­ний робочий день або тиждень, головне, щоб це було його основне місце роботи.

У роботодавця числиться декілька співробітників з інвалідністю, але вони пенсійного віку. Чи можна включати їх до нормативу?

Так, можна. Той факт, що співробітник з інвалідністю є пенсіонером за віком, у цьому випадку значення не має (див. лист Фонду соціального захисту інвалідів від 15.09.06 р. № 06ю-251/1657-327/2).

Порядок подання Звіту

На початку консультації ми згадали, що звіт подається до Фонду соціального захисту інвалідів (далі – Фонд). Але щоб подати звіт, роботодавець повинен спочатку зареєструватися у відділенні Фонду за місцем своєї реєстрації як суб'єкт господарювання – юрособа або підприємець (п. 2 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 31.01.07 р. № 70, далі – Порядок № 70). Реєстрація абсолютно безплатна (п. 5 Порядку № 70).

Коли потрібно реєструватися у відділенні Фонду?

Ще раз уточнимо: у Фонді реєструються роботодавці, у яких 8 і більше найманих працівників (було спочатку при створенні або стало пізніше). Вони реєструються у відділенні Фонду до 1 лютого року, що настає за роком створення або збільшення кількості працюючих. Наприклад, чисельність співробітників збільшилася в 2020 році з 5 до 9 чоловік. У такому разі роботодавцеві потрібно зареєструватися у відділенні Фонду до 1 лютого 2021 року.

Які документи необхідно подати для реєстрації?

Для реєстрації роботодавці подають заяву за формою № 1, затвердженою наказом Мінпраці та соцполітики від 14.03.07 р. № 98 (далі – Наказ № 98).

На замітку! Якщо в роботодавця змінилося найменування або місцезнаходження (для юрособи) чи П. І. Б. або місце реєстрації (для підприємця), він повинен подати заяву протягом 10 робочих днів (далі – р. д.) після держреєстрації таких змін.

З якого моменту роботодавець уважається зареєстрованим у Фонді?

Датою реєстрації роботодавця у відділенні Фонду вважається дата подання ним заяви і документів, зазначених у п. 3 Порядку № 70, а в разі направлення їх поштою – дата відправлення на поштовому штемпелі (п.4 Порядку № 70).

Протягом 10 р. д. після реєстрації відділення Фонду направляє роботодавцеві рекомендованим листом повідомлення про його реєстрацію за формою № 2, затвердженою Наказом № 98.

У роботодавця числиться більше 8 чоловік, але він не зареєструвався у Фонді до 1 лютого. Чи можуть його оштрафувати?

Ні, за недотримання строків реєстрації відповідальність чинним законодавством не передбачена. Якщо роботодавець не зареєструвався у Фонді до 1 лютого, він може це зробити безпосередньо перед поданням звіту (лист Фонду від 16.05.08 р. № 1/6-155/06).

За якою формою слід подавати Звіт?

Форма Звіту та інструкція щодо його заповнення затверджені наказом Мінпраці та соцполітики від 10.02.07 р. № 42 (далі – Наказ № 42). Звіт подається за формою № 10-ПІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів».

Завважимо, що Мінсоцполітики підготувало проєкт наказу з новою формою звіту. Після затвердження наказу звітувати потрібно буде за новою формою, але це вже буде в 2021 році. Тобто звіт за 2019 рік подається, як і раніше, за формою № 10-ПІ.

Протягом якого строку необхідно подати звіт?

Як ми вже сказали, звіт роботодавці повинні подавати щорічно до 1 березня року, що настає за звітним. Тобто до 1 березня 2020 року роботодавцям слід відзвітувати за виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю за 2019 рік.

Порядок заповнення звіту

Розглянемо порядок заповнення табличної частини звіту. Але спочатку розрахуємо показники, які знадобляться для заповнення таблиці.

Етап 1. Розрахунок облікової кількості штатних працівників (далі – ОКШП)

Показник ОКШП розраховують за кожний календарний день 2019 року. Дані для розрахунку беруть із табеля обліку робочого часу. Розрахунок робиться за правилами розд. 2 Інструкції, затвердженої наказом Держкомстату від 28.09.05 р. № 286 (далі – Інструкція № 286).

Так, згідно з п. 2.4 та 2.5 Інструкції № 286 до ОКШП включаються співробітники, які:

  • фактично з'явилися на роботу, включаючи тих, хто не працював унаслідок простою;
  • прийняті на роботу з випробувальним строком;
  • прийняті для заміщення тимчасово відсутніх працівників (наприклад, через хворобу, на період декретної відпустки);
  • прийняті або переведені за ініціативою роботодавця на неповний робочий день або неповний робочий тиждень;
  • перебувають у службових відрядженнях (у т. ч. іноземних);
  • тимчасово відсутні (хвороба, щорічна основна відпустка, декретна відпустка тощо).

Не включаються до ОКШП (п. 2.6 Інструкції № 286):

  • зовнішні сумісники;
  • особи, які виконують роботи за ЦПД;
  • особи, які проходять виробничу практику на підприємстві;
  • особи, переведені з інших підприємств згідно з договорами між суб'єктами господарювання;
  • особи, які подали заяви про звільнення і припинили працю до закінчення строку попередження або без попередження роботодавця.

Етап 2. Розрахунок середньооблікової чисельності штатних працівників за 2019 рік (далі – СЧШП)

Показник СЧШП розраховується за правилами, установленими розд. 3 Інструкції № 286.

Будьте уважні! До СКШП не включаються співробітники, які перебувають у відпустці по вагітності та пологах або у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного (6-річного за медичними показниками) віку, включаючи тих, хто усиновив новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку (пп. 3.2.2 Інструкції № 286).

Приклад розрахунку СКШП

Місяць
2019 року

Кількість штатних працівників
облікового складу

Розрахунок середньооблікової чисельності штатних працівників

Не включаються
до розрахунку
(п. 2.4, 2.5 Інструкції № 286)*

Включаються до розрахунку
(пп. 2.5.8, 2.5.9 Інструкції № 286)
(гр. 1 – гр. 2)

Середньооблікова чисельність
штатнихпрацівників-інвалідів

А

1

2

3

4

Січень

62

1

60

2

Лютий

65

2

63

2

Березень

68

2

65

2

Квітень

67

2

66

3

Травень

66

2

65

1

Червень

66

3

64

1

Липень

66

2

64

1

Серпень

69

1

65

2

Вересень

69

2

67

2

Жовтень

64

2

62

3

Листопад

65

2

63

3

Грудень

66

2

63

3

Разом

793

23

64
(767 : 12 міс.)

2,08
(25 : 12 міс.)

У наведеному нами прикладі СЧШП підприємства за 2019 рік – 64 чоловіки, кількість співробітників з інвалідністю – 2 чоловіки.

Етап 3. Заповнення звіту

У рядок 01 звіту ставимо 64, а в рядок 02 – 2.

Далі заповнюємо рядок 03 Звіту. Оскільки у нас основних працівників більше 25 чоловік, необхідно помножити показник рядка 01 на 4 % (норматив):

64 чол. х 4 % = 2,5 ≈ 3 чол.

Виходить, що підприємство норматив не виконало. Підприємство працевлаштувало двох чоловік з інвалідністю, а необхідно було працевлаштувати трьох. За невиконання нормативу підприємству доведеться сплатити суму адміністративно-господарських санкцій (див. нижче про заповнення ряд. 6).

У рядку 04 відображаємо суму фактичних нарахувань за звітний рік із зарплати штатних працівників, кількість яких зазначена в рядку 01 (п. 3.5 Інструкції № 42). Показник рядка 04 визначається відповідно до Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.04 р. № 5. Показник фонду оплати праці округлюється до тис. грн.

У рядку 05 наводимо середньорічну зарплату штатного працівника в гривнях, розраховану за такою формулою:

Рядок 05 = Рядок 04 х 1 000 : Рядок 01.

Підставляємо до цієї формули дані з нашого прикладу:

4 534 тис. грн х 1 000 : 64 чол. = 70 844 грн.

У рядку 06 зазначаємо суму адміністративно-господарських санкцій, яку повинен сплатити роботодавець у разі невиконання нормативу.

Наведемо фрагмент заповнення звіту за даними нашого прикладу.

ФРАГМЕНТ

<...>

Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів
за 2019 рік

<...>

Кількість працівників та фонд оплати праці

Назва показників

Код рядка

Фактично
за рік

1

2

3

Середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб)

01

64

з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб)

02

2

Кількість інвалідів – штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (осіб)

03

3

Фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн)

04

4 534

Середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн)

05

70 844

Сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (грн)

06

70 844

<...>

Відповідальність за невиконання нормативу

Адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу

Якщо роботодавець не виконав норматив, йому необхідно самостійно розрахувати (відобразити в ряд. 06 звіту) і сплатити суму адміністративно-господарських санкцій (ч. 1 ст. 20 Закону від 21.03.91 р. № 875-XII, далі – Закон № 875).

Розмір таких санкцій прив'язаний до середньорічної зарплати по підприємству за кожне робоче місце, на яке слід було працевлаштувати особу з інвалідністю.

Для роботодавців, у яких працює від 8 до 15 чоловік, сума зазначених санкцій розраховується за такою формулою:

Санкції = Середньорічна зарплата штатного працівника : 2.

А для роботодавців, у яких працює 15 чоловік і більше, ця сума обчислюється за іншою формулою:

Санкції = (Кількість осіб з інвалідністю, яких слід було прийняти у штат – Кількість працевлаштованих на підприємстві інвалідів) 
х Середньорічна зарплата штатного працівника.

Розрахуємо таку суму для нашого підприємства:

(3 чол. – 2 чол.) х 70 844 грн = 70 844 грн.

Протягом якого строку необхідно сплатити суму штрафу?

Штраф слід сплатити до 15 квітня року, що настає за звітним, у якому не був виконаний норматив.

Хочемо попередити! Якщо штраф не буде вчасно сплачено, роботодавцеві доведеться сплатити ще й пеню за кожний день прострочення у розмірі 120 % річної облікової ставки НБУ. Згідно з п. 3.4, 3.6 Порядку, затвердженого наказом Мінпраці та соцполітики від 15.05.07 р. № 223, пеня нараховується на повну суму недоїмки починаючи з 16 квітня і по день сплати штрафу включно.

Наведемо приклад розрахунку суми пені за один день для нашої ситуації (нараховуватися вона буде у випадку, якщо підприємство не сплатить штраф до 15.04.20 р.).

З 31.01.20 р. облікова ставка НБУ дорівнює 11 % (рішення Правління НБУ від 30.01.20 р. № 76-рш). Отже, сума пені за один день прострочення становитиме:

70 844 грн х 11 % х 120 % : 365 к. д. = 25,62 грн.

Адміністративна відповідальність

За невиконання нормативу на посадових осіб підприємства і роботодавців-підприємців накладається штраф у розмірі від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн) (ч. 2 ст. 1881 КУпАП).

Підприємство створило робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, подавало інформацію про наявність таких вакансій до служби зайнятості, але пошуки не дали результатів. Чи повинне підприємство платити штрафні санкції у такому разі?

На нашу думку, яка підтверджується судовою практикою, не повинне. Наприклад, Третій апеляційний адміністративний суд (постанова від 23.09.19 р., ЄДРСР, реєстр. № 84493264) відмовив Фонду в стягненні суми адміністративно-господарських санкцій і пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Суд указав, що роботодавець створив робочі місця для працевлаштування таких осіб і подавав до центру зайнятості звіти за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», затвердженою наказом Мінсоцполітики від 31.05.13 р. № 316. Крім того, не підтверджено факт протиправної відмови у працевлаштуванні інвалідів з боку відповідача. Тому немає підстав для стягнення з роботодавця сум адміністративно-господарських санкцій і пені.

Наша порада. Щоб уникнути санкцій за невиконання нормативу, роботодавцеві слід щомісячно подавати до служби зайнятості інформацію про наявність вакансій для прийняття на роботу осіб з інвалідністю за формою № 3-ПН. Ця форма подається протягом 3 робочих днів із дати відкриття вакансії для особи з інвалідністю.

Відповідальність за неподання звіту

За неподання звіту передбачена адміністративна відповідальність. Згідно із ч. 2 ст. 1881 КУпАП на посадових осіб підприємства і роботодавців-підприємців накладається штраф у розмірі від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн).

Висновки

Створювати робочі місця для осіб з інвалідністю зобов'язані роботодавці, у яких за основним місцем роботи числяться 8 і більше найманих співробітників.

Норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю становить:

  • 4 % середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік – якщо у роботодавця трудиться більше 25 чоловік;
  • одне робоче місце – якщо у роботодавця трудиться від 8 до 25 чоловік.

Звіт про виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю подається до Фонду соцзахисту інвалідів щорічно до 1 березня.

Якщо роботодавець не виконав норматив, йому необхідно самостійно розрахувати і сплатити суму адміністративно-господарських санкцій. Штрафних санкцій можна уникнути в разі створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю і щомісячного подання до цент­ру зайнятості звіту за формою № 3-ПН.

Зразок заповнення Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів.doc
Завантажити
Приклад розрахунку СКШП.doc
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
30.04.2025
Подання звітності з рентної плати за воду власниками та користувачами свердловин
Суб’єкти господарювання, які мають у власності чи користуванні свердловини для видобутку води, зобов’язані звітувати та сплачувати рентну плату за спеціальне використання води (далі – рентна плата). Звітність із рентної плати подається щокварталу протягом 40 календарних днів після ...
30.04.2025
Як власникам і користувачам свердловин подати декларацію із рентної плати за надра
Деякі підприємства мають у власності або орендують свердловини з метою видобутку підземних вод, які можуть використовуватися як для забезпечення санітарно-гігієнічних потреб підприємства, так і для обслуговування його виробничих процесів (поливу сільгоспкультур, напоювання худоби тощо), і навіть для...
28.04.2025
Як подати і заповнити декларацію з податку на нерухомість у разі придбання/продажу нерухомості
Як відомо, декларація з податку на нерухомість подається на поточний рік. Тому в разі, якщо потім протягом року підприємство набуває або втрачає право власності на об’єкт нерухомості, виникає потреба в поданні уточнюючої декларації. У цій статті ми розповімо про строки подання та порядок запов...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
12.05.2025
Як створити паперову копію електронного документа
У статті розповімо в яких випадках створення паперових копій електронних документів є обов’язковим, як засвідчувати такі копії, як описати процедуру їх створення у відповідному локальному положенні. Електронні документи – це зручно, екологічно, економно. Тому все більше суб’єктів г...
12.05.2025
Безплатні передачі ЗСУ та іншим неприбутковим організаціям: як визначити суму податкової різниці та суму пільги?
Зі статті ви дізнаєтеся, як платнику податку на прибуток розрахувати та відобразити у декларації суму податкової різниці та суму пільги, якщо в одному звітному періоді ним здійснювалися безплатні передачі коштів або майна як звичайним неприбутковим організаціям, так і ЗСУ. Багато платників податку н...
12.05.2025
Помилки у додатку ПП до декларації або його неподання: що загрожує платнику податку на прибуток?
У статті розглянемо, як діяти платнику податку на прибуток, якщо у додатку ПП до декларації було виявлено помилку або додаток взагалі не подали. Бухгалтер підприємства при самоперевірці виявила помилки, пов'язані з відображенням у декларації з податку на прибуток (далі – декларація) суми подат...
Кращі матеріали