Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Подаємо звіт про працевлаштування осіб з інвалідністю за 2019 рік

Акценти цієї статті:

  • яких правил потрібно дотримуватися при оформленні звіту про виконання нормативу щодо працевлаштування осіб з інвалідністю (далі – звіт) за 2019 рік;
  • як правильно порядково заповнити звіт.

Щороку до 1 березня роботодавці, які зобов'язані виконувати норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю (далі – норматив), повинні відзвітувати перед Фондом соціального захисту інвалідів. Ця вимога стосується всіх роботодавців – як підприємств, так і підприємців. У консультації ми розповімо, хто зобов'язаний виконувати норматив, як розрахувати показники, необхідні для заповнення звіту, і які нюанси слід узяти до уваги при його поданні.

Категорії роботодавців, які подають звіт

Виконати норматив означає прийняти на роботу певну кількість осіб з інвалідністю. Причому для них це має бути основне місце роботи.

Скільки осіб з інвалідністю необхідно прийняти на роботу для виконання нормативу?

Норматив залежить від кількості найманих співробітників, які числяться у роботодавця. Так, роботодавці, у яких оформлено за основним місцем роботи (ст. 19 Закону від 21.03.91 р. № 875-XII, далі – Закон № 875):

  • від 8 до 25 осіб – повинні прийняти на роботу одну особу з інвалідністю;
  • більше 25 чоловік – повинні виконати норматив, що дорівнює 4 % середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік.

Важливе уточнення! Співробітник з інвалідністю може бути оформлений і на непов­ний робочий день або тиждень, головне, щоб це було його основне місце роботи.

У роботодавця числиться декілька співробітників з інвалідністю, але вони пенсійного віку. Чи можна включати їх до нормативу?

Так, можна. Той факт, що співробітник з інвалідністю є пенсіонером за віком, у цьому випадку значення не має (див. лист Фонду соціального захисту інвалідів від 15.09.06 р. № 06ю-251/1657-327/2).

Порядок подання Звіту

На початку консультації ми згадали, що звіт подається до Фонду соціального захисту інвалідів (далі – Фонд). Але щоб подати звіт, роботодавець повинен спочатку зареєструватися у відділенні Фонду за місцем своєї реєстрації як суб'єкт господарювання – юрособа або підприємець (п. 2 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 31.01.07 р. № 70, далі – Порядок № 70). Реєстрація абсолютно безплатна (п. 5 Порядку № 70).

Коли потрібно реєструватися у відділенні Фонду?

Ще раз уточнимо: у Фонді реєструються роботодавці, у яких 8 і більше найманих працівників (було спочатку при створенні або стало пізніше). Вони реєструються у відділенні Фонду до 1 лютого року, що настає за роком створення або збільшення кількості працюючих. Наприклад, чисельність співробітників збільшилася в 2020 році з 5 до 9 чоловік. У такому разі роботодавцеві потрібно зареєструватися у відділенні Фонду до 1 лютого 2021 року.

Які документи необхідно подати для реєстрації?

Для реєстрації роботодавці подають заяву за формою № 1, затвердженою наказом Мінпраці та соцполітики від 14.03.07 р. № 98 (далі – Наказ № 98).

На замітку! Якщо в роботодавця змінилося найменування або місцезнаходження (для юрособи) чи П. І. Б. або місце реєстрації (для підприємця), він повинен подати заяву протягом 10 робочих днів (далі – р. д.) після держреєстрації таких змін.

З якого моменту роботодавець уважається зареєстрованим у Фонді?

Датою реєстрації роботодавця у відділенні Фонду вважається дата подання ним заяви і документів, зазначених у п. 3 Порядку № 70, а в разі направлення їх поштою – дата відправлення на поштовому штемпелі (п.4 Порядку № 70).

Протягом 10 р. д. після реєстрації відділення Фонду направляє роботодавцеві рекомендованим листом повідомлення про його реєстрацію за формою № 2, затвердженою Наказом № 98.

У роботодавця числиться більше 8 чоловік, але він не зареєструвався у Фонді до 1 лютого. Чи можуть його оштрафувати?

Ні, за недотримання строків реєстрації відповідальність чинним законодавством не передбачена. Якщо роботодавець не зареєструвався у Фонді до 1 лютого, він може це зробити безпосередньо перед поданням звіту (лист Фонду від 16.05.08 р. № 1/6-155/06).

За якою формою слід подавати Звіт?

Форма Звіту та інструкція щодо його заповнення затверджені наказом Мінпраці та соцполітики від 10.02.07 р. № 42 (далі – Наказ № 42). Звіт подається за формою № 10-ПІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів».

Завважимо, що Мінсоцполітики підготувало проєкт наказу з новою формою звіту. Після затвердження наказу звітувати потрібно буде за новою формою, але це вже буде в 2021 році. Тобто звіт за 2019 рік подається, як і раніше, за формою № 10-ПІ.

Протягом якого строку необхідно подати звіт?

Як ми вже сказали, звіт роботодавці повинні подавати щорічно до 1 березня року, що настає за звітним. Тобто до 1 березня 2020 року роботодавцям слід відзвітувати за виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю за 2019 рік.

Порядок заповнення звіту

Розглянемо порядок заповнення табличної частини звіту. Але спочатку розрахуємо показники, які знадобляться для заповнення таблиці.

Етап 1. Розрахунок облікової кількості штатних працівників (далі – ОКШП)

Показник ОКШП розраховують за кожний календарний день 2019 року. Дані для розрахунку беруть із табеля обліку робочого часу. Розрахунок робиться за правилами розд. 2 Інструкції, затвердженої наказом Держкомстату від 28.09.05 р. № 286 (далі – Інструкція № 286).

Так, згідно з п. 2.4 та 2.5 Інструкції № 286 до ОКШП включаються співробітники, які:

  • фактично з'явилися на роботу, включаючи тих, хто не працював унаслідок простою;
  • прийняті на роботу з випробувальним строком;
  • прийняті для заміщення тимчасово відсутніх працівників (наприклад, через хворобу, на період декретної відпустки);
  • прийняті або переведені за ініціативою роботодавця на неповний робочий день або неповний робочий тиждень;
  • перебувають у службових відрядженнях (у т. ч. іноземних);
  • тимчасово відсутні (хвороба, щорічна основна відпустка, декретна відпустка тощо).

Не включаються до ОКШП (п. 2.6 Інструкції № 286):

  • зовнішні сумісники;
  • особи, які виконують роботи за ЦПД;
  • особи, які проходять виробничу практику на підприємстві;
  • особи, переведені з інших підприємств згідно з договорами між суб'єктами господарювання;
  • особи, які подали заяви про звільнення і припинили працю до закінчення строку попередження або без попередження роботодавця.

Етап 2. Розрахунок середньооблікової чисельності штатних працівників за 2019 рік (далі – СЧШП)

Показник СЧШП розраховується за правилами, установленими розд. 3 Інструкції № 286.

Будьте уважні! До СКШП не включаються співробітники, які перебувають у відпустці по вагітності та пологах або у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного (6-річного за медичними показниками) віку, включаючи тих, хто усиновив новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку (пп. 3.2.2 Інструкції № 286).

Приклад розрахунку СКШП

Місяць
2019 року

Кількість штатних працівників
облікового складу

Розрахунок середньооблікової чисельності штатних працівників

Не включаються
до розрахунку
(п. 2.4, 2.5 Інструкції № 286)*

Включаються до розрахунку
(пп. 2.5.8, 2.5.9 Інструкції № 286)
(гр. 1 – гр. 2)

Середньооблікова чисельність
штатнихпрацівників-інвалідів

А

1

2

3

4

Січень

62

1

60

2

Лютий

65

2

63

2

Березень

68

2

65

2

Квітень

67

2

66

3

Травень

66

2

65

1

Червень

66

3

64

1

Липень

66

2

64

1

Серпень

69

1

65

2

Вересень

69

2

67

2

Жовтень

64

2

62

3

Листопад

65

2

63

3

Грудень

66

2

63

3

Разом

793

23

64
(767 : 12 міс.)

2,08
(25 : 12 міс.)

У наведеному нами прикладі СЧШП підприємства за 2019 рік – 64 чоловіки, кількість співробітників з інвалідністю – 2 чоловіки.

Етап 3. Заповнення звіту

У рядок 01 звіту ставимо 64, а в рядок 02 – 2.

Далі заповнюємо рядок 03 Звіту. Оскільки у нас основних працівників більше 25 чоловік, необхідно помножити показник рядка 01 на 4 % (норматив):

64 чол. х 4 % = 2,5 ≈ 3 чол.

Виходить, що підприємство норматив не виконало. Підприємство працевлаштувало двох чоловік з інвалідністю, а необхідно було працевлаштувати трьох. За невиконання нормативу підприємству доведеться сплатити суму адміністративно-господарських санкцій (див. нижче про заповнення ряд. 6).

У рядку 04 відображаємо суму фактичних нарахувань за звітний рік із зарплати штатних працівників, кількість яких зазначена в рядку 01 (п. 3.5 Інструкції № 42). Показник рядка 04 визначається відповідно до Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.04 р. № 5. Показник фонду оплати праці округлюється до тис. грн.

У рядку 05 наводимо середньорічну зарплату штатного працівника в гривнях, розраховану за такою формулою:

Рядок 05 = Рядок 04 х 1 000 : Рядок 01.

Підставляємо до цієї формули дані з нашого прикладу:

4 534 тис. грн х 1 000 : 64 чол. = 70 844 грн.

У рядку 06 зазначаємо суму адміністративно-господарських санкцій, яку повинен сплатити роботодавець у разі невиконання нормативу.

Наведемо фрагмент заповнення звіту за даними нашого прикладу.

ФРАГМЕНТ

<...>

Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів
за 2019 рік

<...>

Кількість працівників та фонд оплати праці

Назва показників

Код рядка

Фактично
за рік

1

2

3

Середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб)

01

64

з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб)

02

2

Кількість інвалідів – штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (осіб)

03

3

Фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн)

04

4 534

Середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн)

05

70 844

Сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (грн)

06

70 844

<...>

Відповідальність за невиконання нормативу

Адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу

Якщо роботодавець не виконав норматив, йому необхідно самостійно розрахувати (відобразити в ряд. 06 звіту) і сплатити суму адміністративно-господарських санкцій (ч. 1 ст. 20 Закону від 21.03.91 р. № 875-XII, далі – Закон № 875).

Розмір таких санкцій прив'язаний до середньорічної зарплати по підприємству за кожне робоче місце, на яке слід було працевлаштувати особу з інвалідністю.

Для роботодавців, у яких працює від 8 до 15 чоловік, сума зазначених санкцій розраховується за такою формулою:

Санкції = Середньорічна зарплата штатного працівника : 2.

А для роботодавців, у яких працює 15 чоловік і більше, ця сума обчислюється за іншою формулою:

Санкції = (Кількість осіб з інвалідністю, яких слід було прийняти у штат – Кількість працевлаштованих на підприємстві інвалідів) 
х Середньорічна зарплата штатного працівника.

Розрахуємо таку суму для нашого підприємства:

(3 чол. – 2 чол.) х 70 844 грн = 70 844 грн.

Протягом якого строку необхідно сплатити суму штрафу?

Штраф слід сплатити до 15 квітня року, що настає за звітним, у якому не був виконаний норматив.

Хочемо попередити! Якщо штраф не буде вчасно сплачено, роботодавцеві доведеться сплатити ще й пеню за кожний день прострочення у розмірі 120 % річної облікової ставки НБУ. Згідно з п. 3.4, 3.6 Порядку, затвердженого наказом Мінпраці та соцполітики від 15.05.07 р. № 223, пеня нараховується на повну суму недоїмки починаючи з 16 квітня і по день сплати штрафу включно.

Наведемо приклад розрахунку суми пені за один день для нашої ситуації (нараховуватися вона буде у випадку, якщо підприємство не сплатить штраф до 15.04.20 р.).

З 31.01.20 р. облікова ставка НБУ дорівнює 11 % (рішення Правління НБУ від 30.01.20 р. № 76-рш). Отже, сума пені за один день прострочення становитиме:

70 844 грн х 11 % х 120 % : 365 к. д. = 25,62 грн.

Адміністративна відповідальність

За невиконання нормативу на посадових осіб підприємства і роботодавців-підприємців накладається штраф у розмірі від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн) (ч. 2 ст. 1881 КУпАП).

Підприємство створило робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, подавало інформацію про наявність таких вакансій до служби зайнятості, але пошуки не дали результатів. Чи повинне підприємство платити штрафні санкції у такому разі?

На нашу думку, яка підтверджується судовою практикою, не повинне. Наприклад, Третій апеляційний адміністративний суд (постанова від 23.09.19 р., ЄДРСР, реєстр. № 84493264) відмовив Фонду в стягненні суми адміністративно-господарських санкцій і пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Суд указав, що роботодавець створив робочі місця для працевлаштування таких осіб і подавав до центру зайнятості звіти за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», затвердженою наказом Мінсоцполітики від 31.05.13 р. № 316. Крім того, не підтверджено факт протиправної відмови у працевлаштуванні інвалідів з боку відповідача. Тому немає підстав для стягнення з роботодавця сум адміністративно-господарських санкцій і пені.

Наша порада. Щоб уникнути санкцій за невиконання нормативу, роботодавцеві слід щомісячно подавати до служби зайнятості інформацію про наявність вакансій для прийняття на роботу осіб з інвалідністю за формою № 3-ПН. Ця форма подається протягом 3 робочих днів із дати відкриття вакансії для особи з інвалідністю.

Відповідальність за неподання звіту

За неподання звіту передбачена адміністративна відповідальність. Згідно із ч. 2 ст. 1881 КУпАП на посадових осіб підприємства і роботодавців-підприємців накладається штраф у розмірі від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн).

Висновки

Створювати робочі місця для осіб з інвалідністю зобов'язані роботодавці, у яких за основним місцем роботи числяться 8 і більше найманих співробітників.

Норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю становить:

  • 4 % середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік – якщо у роботодавця трудиться більше 25 чоловік;
  • одне робоче місце – якщо у роботодавця трудиться від 8 до 25 чоловік.

Звіт про виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю подається до Фонду соцзахисту інвалідів щорічно до 1 березня.

Якщо роботодавець не виконав норматив, йому необхідно самостійно розрахувати і сплатити суму адміністративно-господарських санкцій. Штрафних санкцій можна уникнути в разі створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю і щомісячного подання до цент­ру зайнятості звіту за формою № 3-ПН.

Зразок заповнення Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів.doc
Завантажити
Приклад розрахунку СКШП.doc
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
11.11.2025
Ліквідаційна звітність з податку на прибуток: коли та в якому порядку подавати?
У статті розповімо, у які строки та в якому порядку платник податку на прибуток, який ухвалив рішення про добровільну ліквідацію, має подати останню декларацію з цього податку. Ситуація. Підприємство – платник податку на прибуток ухвалило рішення щодо добровільної ліквідації. Коли та в якому ...
10.11.2025
За які періоди можна виправити помилки з податку на прибуток, зважаючи на строк давності?
У статті пояснюємо, як впливає строк давності на виправлення помилок з податку на прибуток. Надаємо рекомендації та числові приклади. Ситуація із практики. Підприємство, яке подає декларацію з податку на прибуток один раз на рік, виявило помилки минулих періодів – у деклараціях за 2018 і ...
29.09.2025
Нова форма декларації з податку на прибуток за три квартали – 2025
Розповімо за якою формою потрібно звітувати з податку на прибуток за три квартали 2025 року та які ще зміни будуть у декларації за 2025 рік. Форма декларації з податку на прибуток змінюється так часто, що тільки встигай перевіряти, чи актуальна (чинна) вона. А все тому, що зміни до Податкового кодек...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
24.12.2025
Коли облікова політика може допомогти в спорах із податківцями: ситуації з практики
Як правила облікової політики можуть стати аргументом у суді? Чи дійсно зважають на них? Розглянемо декілька прикладів, аби продемонструвати, яку роль грає положення про облікову політику на практиці. Облікова політика підприємства – це внутрішній обліковий закон юрособи. Звісно, він не має су...
24.12.2025
Якщо вчасно не списали заборгованість: як відобразити в обліку
Що робити з кредиторською заборгованістю, яку вчасно не списали? У статті розглядаємо, як підприємству позбутися «завислих» боргів. З наближенням кінця звітного року, а також у зв’язку із набуттям чинності із 04.09.2025 Законом від 14.05.2025 № 4434-IX «Про внесення змін до...
24.12.2025
Перебіг строків позовної давності відновлено: облікові наслідки
Із 4 вересня 2025 року відновлено перебіг строків позовної давності у цивільному законодавстві. У статті ми пояснимо, які облікові наслідки має цей факт для платників податку на прибуток, платників ПДВ, єдиного податку, а також для фізосіб. Із 04.09.2025 набув чинності Закон від 14.05.2025 № 4434-IX...
Кращі матеріали