Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як відобразити в обліку вартість необлікованих основних засобів, виявлених під час інвентаризації?

У ході інвентаризації в приміщенні офісу комісія виявила об'єкти основних засобів (далі – ОЗ), які не значаться в обліку: джерело безперебійного живлення (далі – ДБЖ) для комп'ютера, пилосос, офісне крісло і телефонний апарат. Після проведення розслідування з'ясувалося, що:

  • ДБЖ просто помилково списали з балансу при списанні декількох аналогічних ДБЖ, що стали непридатними;
  • пилосос купив директор на свої кошти, а чек та авансовий звіт до бухгалтерії не подав;
  • зношене офісне крісло списали з балансу ще за підсумками торішньої інвентаризації, але з офісу так і не прибрали;
  • телефонний апарат придбали і встановили, а прибуткові документи не встиг-ли забрати у постачальника.

Як відобразити в обліку вартість таких ОЗ?

Як бачимо, у кожного виявленого об'єкта ОЗ своя історія. Тому і факт їх виявлення відображатиметься в обліку по-різному.

1. ДБЖ. У цьому випадку потрібно просто виправити помилку в обліку. При цьому якщо на момент помилкового списання ДБЖ у нього ще залишалася недоамортизована вартість, то крім бухгалтерського доведеться коригувати і податковий облік згідно з нормами Податкового кодексу (далі – ПК).

Наприклад, на момент списання: первісна вартість ДБЖ – 2 200 грн., нарахований знос – 1 650 грн., залишкова вартість – 550 грн., ліквідаційна вартість – 0 грн. Щоб відновити такий ДБЖ в обліку, потрібно зробити проведення:

  • Дт 131 «Знос основних засобів» – Кт 106 «Інструменти, прилади та інвентар» – 1 650 грн. (методом «сторно»);
  • Дт 976 «списання необоротних активів» – Кт 106 – 550 грн. (методом «сторно»).

А якщо помилкове списання відбулося в минулому звітному році, тоді проведення будуть такі:

  • Дт 106 – Кт 441 «Прибуток нерозподілений» – 550 грн.;
  • Дт 106 – Кт 131 1 650 грн.

Крім того, при відновленні ДБЖ в бухобліку підприємству потрібно:

- подати уточнюючу декларацію з ПДВ. Це необхідно зробити, якщо ваше підприємство при списанні ДБЖ не подало до податкової інспекції документи, що підтверджують їх знищення (згідно з п. 189.9 ПК), і нарахувало податкові зобов'язання з ПДВ виходячи зі звичайної ціни, але не нижче від його недоамортизованої вартості в розмірі 550 грн.;

- внести уточнення до звітності з податку на прибуток, якщо ДБЖ було списано в минулому звітному періоді. Адже, згідно з п. 146.16 ПК, при ліквідації ДБЖ підприємство могло включити його недоамортизовану вартість до податкових витрат. Тепер доведеться такі витрати відсторнувати і нарахувати зобов'язання з податку на прибуток, штраф і пеню. Сума штрафу (3 % або 5 %) залежатиме від способу виправлення помилки – через уточнюючий розрахунок (за формою декларації) або у складі поточної декларації через додаток ВП.

2. Пилосос. Для того щоб пилосос узяти на облік, потрібно знати його вартість. Добре, якщо директор принесе чек з магазину. Але як її визначити без документів?

Завважимо, що норми П(С)БО 7 не зазначають, як визначається первісна вартість таких «випадково виявлених» об'єктів ОЗ. Правда, там є п. 10, згідно з яким вартістю безоплатно отриманих ОЗ є їх справедлива вартість на дату отримання.

Але все ж таки раніше не оприбутковані об'єкти – це не зовсім те саме, що й безоплатно отримані. Такий висновок підтверджується і кореспонденцією рахунків бухобліку, наведеною в додатку до Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.13 р. № 561 (далі – Методрекомендації № 561).

Так, оприбуткування безплатно отриманих ОЗ відображається проведенням Дт 10 «Основні засоби» – Кт 424 «Безоплатно отримані необоротні активи», а оприбуткування раніше не облікованих об'єктів – проведенням Дт 10 – Кт 746 «Інші доходи».

Підказку, як визначити вартість необлікованих об'єктів ОЗ, можна знайти в листі Мінфіну від 22.02.10 р. № 31-34000-20-7/3776. Там сказано, що оцінка об'єктів ОЗ, виявлених у ході інвентаризації, проводиться відповідно до п. 17 розд. II Положення, затвердженого постановою КМУ від 02.03.93 р. № 158. У свою чергу, у зазначеному пункті написано, що така оцінка повинна проводитися в порядку, установленому законодавством про оцінку майна, тобто Законом від 12.07.01 р. № 2658-III. При цьому зі ст. 7 цього Закону випливає, що для оцінки раніше не облікованого об'єкта підприємству доведеться запрошувати незалежного оцінювача. Адже зазначеною статтею передбачено обов'язкову оцінку майна для цілей його оподаткування. А без цього тут не обійтися, адже вартість виявленого об'єкта доведеться включити до складу податкових доходів на підставі пп. 135.5.15 ПК. При цьому витрат на податкову амортизацію такого об'єкта ОЗ у підприємства не буде, оскільки підприємство не придбавало цей об'єкт (п. 144.1 ПК).

Звичайно, проводити весь цей комплекс заходів із залученням професійного оцінювача доцільно тільки в тому випадку, якщо знайдений об'єкт – дорогий, при цьому важко визначити його звичайну вартість (у т. ч. для цілей оподаткування). А в нашому випадку шкурка вичинки не варта: витрати на оцінку пилососа можуть значно перевищити його вартість.

Тому на практиці недержавні підприємства керуються ринковими цінами на аналогічні об'єкти. Можна, наприклад, скачати прайс-лист магазину побутових електротоварів з Інтернету. У результаті первинним документом, на підставі якого ви зможете оприбуткувати пилосос, буде бухгалтерська довідка з роздруківкою прайс-листа.

Поява пилососа на балансі підприємства відобразиться проведенням Дт 106 – Кт 746 «Інші доходи» на суму його первісної (визначеної) вартості. Бухгалтерська амортизація нараховуватиметься у звичайному порядку (на відміну від податкової, яка в цьому випадку не нараховується). У податковому обліку вартість пилососа також доведеться включити до складу інших доходів (пп. 135.5.15 ПК).

3. Офісне крісло. Оскільки крісло вже було списане раніше, його слід просто прибрати з очей геть (викинути, відвезти додому комусь із співробітників, врешті-решт). Ніяких бухгалтерських і податкових наслідків це не потягне.

4. Телефонний апарат. Слід отримати у постачальника прибуткові документи на цей об'єкт ОЗ (накладну, податкову накладну). І на підставі таких документів оприбуткувати телефон. В обліку будуть такі проведення:

  • Дт 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» – Кт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками»;
  • Дт 641 «Розрахунки за податками/ПДВ» – Кт 631.

Уведення в експлуатацію телефонного апарата відобразиться проведенням:

  • Дт 104 «Машини та обладнання» – Кт 152.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
09.09.2025
Якщо вчасно не списали заборгованість: як відобразити в обліку
Що робити з кредиторською заборгованістю, яку вчасно не списали? У статті розглядаємо, як підприємству позбутися «завислих» боргів. З наближенням кінця звітного року, а також у зв’язку із набуттям чинності із 04.09.2025 Законом від 14.05.2025 № 4434-IX «Про внесення змін до р...
04.09.2025
Кошти отримано помилково: чи потрібно нараховувати ПДВ?
Чи потрібно нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ, якщо на рахунок платника кошти надійшли через помилку? Зі статті ви дізнаєтесь, чи дійсно у платника ПДВ виникає такий обов’язок та якою є думка ДПС із цього питання. Коли на рахунок платника ПДВ надходять кошти, які йому не належать...
04.09.2025
Кошти отримано помилково: як відобразити в обліку?
На рахунок вашого підприємства кошти можуть потрапити через помилку платника. У такому разі важливо знати, як відобразити цю суму в бухгалтерському та податковому обліку та коли її можна списати, якщо повернення коштів відправнику не відбудеться. На рахунок підприємства надійшли кошти, як виявилось ...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
15.09.2025
Зміни у правилах блокування податкових накладних
З 27 вересня 2025 року набудуть чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Із нашого огляду ви дізнаєтеся, що саме зміниться у правилах блокування ПН/РК цього разу. Постановою КМУ від 26.08.2025 № 1048 (далі – Постанова № 1048) буде внесено ...
15.09.2025
Робота підприємця на дому: облік придбаної офісної техніки та комунальних платежів
Чи можна підприємцю, який веде бізнес вдома, врахувати витрати на офісну техніку та комунальні послуги? Як такі витрати впливають на об’єкт оподаткування та податковий кредит із ПДВ? Про все це читайте в статті. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець У деяких випадках фізособи-підприємці...
15.09.2025
Підприємець веде діяльність вдома: коли та як подати форму № 20-ОПП
У статті розповімо, чи зобов'язаний підприємець, який здійснює свою діяльність вдома, подавати форму № 20-ОПП щодо свого місця проживання. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Суб'єкти господарювання повинні повідомляти податковий орган про свої об'єкти оподаткування шляхом подання заяви за ...
Кращі матеріали