Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як відобразити в обліку вартість необлікованих основних засобів, виявлених під час інвентаризації?

У ході інвентаризації в приміщенні офісу комісія виявила об'єкти основних засобів (далі – ОЗ), які не значаться в обліку: джерело безперебійного живлення (далі – ДБЖ) для комп'ютера, пилосос, офісне крісло і телефонний апарат. Після проведення розслідування з'ясувалося, що:

  • ДБЖ просто помилково списали з балансу при списанні декількох аналогічних ДБЖ, що стали непридатними;
  • пилосос купив директор на свої кошти, а чек та авансовий звіт до бухгалтерії не подав;
  • зношене офісне крісло списали з балансу ще за підсумками торішньої інвентаризації, але з офісу так і не прибрали;
  • телефонний апарат придбали і встановили, а прибуткові документи не встиг-ли забрати у постачальника.

Як відобразити в обліку вартість таких ОЗ?

Як бачимо, у кожного виявленого об'єкта ОЗ своя історія. Тому і факт їх виявлення відображатиметься в обліку по-різному.

1. ДБЖ. У цьому випадку потрібно просто виправити помилку в обліку. При цьому якщо на момент помилкового списання ДБЖ у нього ще залишалася недоамортизована вартість, то крім бухгалтерського доведеться коригувати і податковий облік згідно з нормами Податкового кодексу (далі – ПК).

Наприклад, на момент списання: первісна вартість ДБЖ – 2 200 грн., нарахований знос – 1 650 грн., залишкова вартість – 550 грн., ліквідаційна вартість – 0 грн. Щоб відновити такий ДБЖ в обліку, потрібно зробити проведення:

  • Дт 131 «Знос основних засобів» – Кт 106 «Інструменти, прилади та інвентар» – 1 650 грн. (методом «сторно»);
  • Дт 976 «списання необоротних активів» – Кт 106 – 550 грн. (методом «сторно»).

А якщо помилкове списання відбулося в минулому звітному році, тоді проведення будуть такі:

  • Дт 106 – Кт 441 «Прибуток нерозподілений» – 550 грн.;
  • Дт 106 – Кт 131 1 650 грн.

Крім того, при відновленні ДБЖ в бухобліку підприємству потрібно:

- подати уточнюючу декларацію з ПДВ. Це необхідно зробити, якщо ваше підприємство при списанні ДБЖ не подало до податкової інспекції документи, що підтверджують їх знищення (згідно з п. 189.9 ПК), і нарахувало податкові зобов'язання з ПДВ виходячи зі звичайної ціни, але не нижче від його недоамортизованої вартості в розмірі 550 грн.;

- внести уточнення до звітності з податку на прибуток, якщо ДБЖ було списано в минулому звітному періоді. Адже, згідно з п. 146.16 ПК, при ліквідації ДБЖ підприємство могло включити його недоамортизовану вартість до податкових витрат. Тепер доведеться такі витрати відсторнувати і нарахувати зобов'язання з податку на прибуток, штраф і пеню. Сума штрафу (3 % або 5 %) залежатиме від способу виправлення помилки – через уточнюючий розрахунок (за формою декларації) або у складі поточної декларації через додаток ВП.

2. Пилосос. Для того щоб пилосос узяти на облік, потрібно знати його вартість. Добре, якщо директор принесе чек з магазину. Але як її визначити без документів?

Завважимо, що норми П(С)БО 7 не зазначають, як визначається первісна вартість таких «випадково виявлених» об'єктів ОЗ. Правда, там є п. 10, згідно з яким вартістю безоплатно отриманих ОЗ є їх справедлива вартість на дату отримання.

Але все ж таки раніше не оприбутковані об'єкти – це не зовсім те саме, що й безоплатно отримані. Такий висновок підтверджується і кореспонденцією рахунків бухобліку, наведеною в додатку до Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.13 р. № 561 (далі – Методрекомендації № 561).

Так, оприбуткування безплатно отриманих ОЗ відображається проведенням Дт 10 «Основні засоби» – Кт 424 «Безоплатно отримані необоротні активи», а оприбуткування раніше не облікованих об'єктів – проведенням Дт 10 – Кт 746 «Інші доходи».

Підказку, як визначити вартість необлікованих об'єктів ОЗ, можна знайти в листі Мінфіну від 22.02.10 р. № 31-34000-20-7/3776. Там сказано, що оцінка об'єктів ОЗ, виявлених у ході інвентаризації, проводиться відповідно до п. 17 розд. II Положення, затвердженого постановою КМУ від 02.03.93 р. № 158. У свою чергу, у зазначеному пункті написано, що така оцінка повинна проводитися в порядку, установленому законодавством про оцінку майна, тобто Законом від 12.07.01 р. № 2658-III. При цьому зі ст. 7 цього Закону випливає, що для оцінки раніше не облікованого об'єкта підприємству доведеться запрошувати незалежного оцінювача. Адже зазначеною статтею передбачено обов'язкову оцінку майна для цілей його оподаткування. А без цього тут не обійтися, адже вартість виявленого об'єкта доведеться включити до складу податкових доходів на підставі пп. 135.5.15 ПК. При цьому витрат на податкову амортизацію такого об'єкта ОЗ у підприємства не буде, оскільки підприємство не придбавало цей об'єкт (п. 144.1 ПК).

Звичайно, проводити весь цей комплекс заходів із залученням професійного оцінювача доцільно тільки в тому випадку, якщо знайдений об'єкт – дорогий, при цьому важко визначити його звичайну вартість (у т. ч. для цілей оподаткування). А в нашому випадку шкурка вичинки не варта: витрати на оцінку пилососа можуть значно перевищити його вартість.

Тому на практиці недержавні підприємства керуються ринковими цінами на аналогічні об'єкти. Можна, наприклад, скачати прайс-лист магазину побутових електротоварів з Інтернету. У результаті первинним документом, на підставі якого ви зможете оприбуткувати пилосос, буде бухгалтерська довідка з роздруківкою прайс-листа.

Поява пилососа на балансі підприємства відобразиться проведенням Дт 106 – Кт 746 «Інші доходи» на суму його первісної (визначеної) вартості. Бухгалтерська амортизація нараховуватиметься у звичайному порядку (на відміну від податкової, яка в цьому випадку не нараховується). У податковому обліку вартість пилососа також доведеться включити до складу інших доходів (пп. 135.5.15 ПК).

3. Офісне крісло. Оскільки крісло вже було списане раніше, його слід просто прибрати з очей геть (викинути, відвезти додому комусь із співробітників, врешті-решт). Ніяких бухгалтерських і податкових наслідків це не потягне.

4. Телефонний апарат. Слід отримати у постачальника прибуткові документи на цей об'єкт ОЗ (накладну, податкову накладну). І на підставі таких документів оприбуткувати телефон. В обліку будуть такі проведення:

  • Дт 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» – Кт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками»;
  • Дт 641 «Розрахунки за податками/ПДВ» – Кт 631.

Уведення в експлуатацію телефонного апарата відобразиться проведенням:

  • Дт 104 «Машини та обладнання» – Кт 152.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
21.04.2025
Змінилася сума ввізного мита: як відобразити наслідки в бухобліку?
У разі зміни митної вартості товару змінюється не лише сума ПДВ, сплаченого на митниці, а й сума ввізного мита. Ця обставина часто викликає запитання у бухгалтерів, оскільки ввізне мито є складовою первісної вартості товару. Ми підкажемо, як відобразити в обліку зміну суми ввізного мита на товар, а ...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
28.02.2025
Списали борг не в тому періоді: чи є це проблемою?
Ситуація. Підприємство вирішило списати кредиторську заборгованість ще до спливу строку давності. Однак немає документів ні про прощення боргу, ні про ліквідацію кредитора чи невизнання боргу в суді тощо. Тобто борг ще не є безнадійним, але усно керівники домовилися, що така заборгованість погашатис...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
12.05.2025
Як створити паперову копію електронного документа
У статті розповімо в яких випадках створення паперових копій електронних документів є обов’язковим, як засвідчувати такі копії, як описати процедуру їх створення у відповідному локальному положенні. Електронні документи – це зручно, екологічно, економно. Тому все більше суб’єктів г...
12.05.2025
Безплатні передачі ЗСУ та іншим неприбутковим організаціям: як визначити суму податкової різниці та суму пільги?
Зі статті ви дізнаєтеся, як платнику податку на прибуток розрахувати та відобразити у декларації суму податкової різниці та суму пільги, якщо в одному звітному періоді ним здійснювалися безплатні передачі коштів або майна як звичайним неприбутковим організаціям, так і ЗСУ. Багато платників податку н...
12.05.2025
Помилки у додатку ПП до декларації або його неподання: що загрожує платнику податку на прибуток?
У статті розглянемо, як діяти платнику податку на прибуток, якщо у додатку ПП до декларації було виявлено помилку або додаток взагалі не подали. Бухгалтер підприємства при самоперевірці виявила помилки, пов'язані з відображенням у декларації з податку на прибуток (далі – декларація) суми подат...
Кращі матеріали