Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як відобразити в обліку вартість необлікованих основних засобів, виявлених під час інвентаризації?

У ході інвентаризації в приміщенні офісу комісія виявила об'єкти основних засобів (далі – ОЗ), які не значаться в обліку: джерело безперебійного живлення (далі – ДБЖ) для комп'ютера, пилосос, офісне крісло і телефонний апарат. Після проведення розслідування з'ясувалося, що:

  • ДБЖ просто помилково списали з балансу при списанні декількох аналогічних ДБЖ, що стали непридатними;
  • пилосос купив директор на свої кошти, а чек та авансовий звіт до бухгалтерії не подав;
  • зношене офісне крісло списали з балансу ще за підсумками торішньої інвентаризації, але з офісу так і не прибрали;
  • телефонний апарат придбали і встановили, а прибуткові документи не встиг-ли забрати у постачальника.

Як відобразити в обліку вартість таких ОЗ?

Як бачимо, у кожного виявленого об'єкта ОЗ своя історія. Тому і факт їх виявлення відображатиметься в обліку по-різному.

1. ДБЖ. У цьому випадку потрібно просто виправити помилку в обліку. При цьому якщо на момент помилкового списання ДБЖ у нього ще залишалася недоамортизована вартість, то крім бухгалтерського доведеться коригувати і податковий облік згідно з нормами Податкового кодексу (далі – ПК).

Наприклад, на момент списання: первісна вартість ДБЖ – 2 200 грн., нарахований знос – 1 650 грн., залишкова вартість – 550 грн., ліквідаційна вартість – 0 грн. Щоб відновити такий ДБЖ в обліку, потрібно зробити проведення:

  • Дт 131 «Знос основних засобів» – Кт 106 «Інструменти, прилади та інвентар» – 1 650 грн. (методом «сторно»);
  • Дт 976 «списання необоротних активів» – Кт 106 – 550 грн. (методом «сторно»).

А якщо помилкове списання відбулося в минулому звітному році, тоді проведення будуть такі:

  • Дт 106 – Кт 441 «Прибуток нерозподілений» – 550 грн.;
  • Дт 106 – Кт 131 1 650 грн.

Крім того, при відновленні ДБЖ в бухобліку підприємству потрібно:

- подати уточнюючу декларацію з ПДВ. Це необхідно зробити, якщо ваше підприємство при списанні ДБЖ не подало до податкової інспекції документи, що підтверджують їх знищення (згідно з п. 189.9 ПК), і нарахувало податкові зобов'язання з ПДВ виходячи зі звичайної ціни, але не нижче від його недоамортизованої вартості в розмірі 550 грн.;

- внести уточнення до звітності з податку на прибуток, якщо ДБЖ було списано в минулому звітному періоді. Адже, згідно з п. 146.16 ПК, при ліквідації ДБЖ підприємство могло включити його недоамортизовану вартість до податкових витрат. Тепер доведеться такі витрати відсторнувати і нарахувати зобов'язання з податку на прибуток, штраф і пеню. Сума штрафу (3 % або 5 %) залежатиме від способу виправлення помилки – через уточнюючий розрахунок (за формою декларації) або у складі поточної декларації через додаток ВП.

2. Пилосос. Для того щоб пилосос узяти на облік, потрібно знати його вартість. Добре, якщо директор принесе чек з магазину. Але як її визначити без документів?

Завважимо, що норми П(С)БО 7 не зазначають, як визначається первісна вартість таких «випадково виявлених» об'єктів ОЗ. Правда, там є п. 10, згідно з яким вартістю безоплатно отриманих ОЗ є їх справедлива вартість на дату отримання.

Але все ж таки раніше не оприбутковані об'єкти – це не зовсім те саме, що й безоплатно отримані. Такий висновок підтверджується і кореспонденцією рахунків бухобліку, наведеною в додатку до Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.13 р. № 561 (далі – Методрекомендації № 561).

Так, оприбуткування безплатно отриманих ОЗ відображається проведенням Дт 10 «Основні засоби» – Кт 424 «Безоплатно отримані необоротні активи», а оприбуткування раніше не облікованих об'єктів – проведенням Дт 10 – Кт 746 «Інші доходи».

Підказку, як визначити вартість необлікованих об'єктів ОЗ, можна знайти в листі Мінфіну від 22.02.10 р. № 31-34000-20-7/3776. Там сказано, що оцінка об'єктів ОЗ, виявлених у ході інвентаризації, проводиться відповідно до п. 17 розд. II Положення, затвердженого постановою КМУ від 02.03.93 р. № 158. У свою чергу, у зазначеному пункті написано, що така оцінка повинна проводитися в порядку, установленому законодавством про оцінку майна, тобто Законом від 12.07.01 р. № 2658-III. При цьому зі ст. 7 цього Закону випливає, що для оцінки раніше не облікованого об'єкта підприємству доведеться запрошувати незалежного оцінювача. Адже зазначеною статтею передбачено обов'язкову оцінку майна для цілей його оподаткування. А без цього тут не обійтися, адже вартість виявленого об'єкта доведеться включити до складу податкових доходів на підставі пп. 135.5.15 ПК. При цьому витрат на податкову амортизацію такого об'єкта ОЗ у підприємства не буде, оскільки підприємство не придбавало цей об'єкт (п. 144.1 ПК).

Звичайно, проводити весь цей комплекс заходів із залученням професійного оцінювача доцільно тільки в тому випадку, якщо знайдений об'єкт – дорогий, при цьому важко визначити його звичайну вартість (у т. ч. для цілей оподаткування). А в нашому випадку шкурка вичинки не варта: витрати на оцінку пилососа можуть значно перевищити його вартість.

Тому на практиці недержавні підприємства керуються ринковими цінами на аналогічні об'єкти. Можна, наприклад, скачати прайс-лист магазину побутових електротоварів з Інтернету. У результаті первинним документом, на підставі якого ви зможете оприбуткувати пилосос, буде бухгалтерська довідка з роздруківкою прайс-листа.

Поява пилососа на балансі підприємства відобразиться проведенням Дт 106 – Кт 746 «Інші доходи» на суму його первісної (визначеної) вартості. Бухгалтерська амортизація нараховуватиметься у звичайному порядку (на відміну від податкової, яка в цьому випадку не нараховується). У податковому обліку вартість пилососа також доведеться включити до складу інших доходів (пп. 135.5.15 ПК).

3. Офісне крісло. Оскільки крісло вже було списане раніше, його слід просто прибрати з очей геть (викинути, відвезти додому комусь із співробітників, врешті-решт). Ніяких бухгалтерських і податкових наслідків це не потягне.

4. Телефонний апарат. Слід отримати у постачальника прибуткові документи на цей об'єкт ОЗ (накладну, податкову накладну). І на підставі таких документів оприбуткувати телефон. В обліку будуть такі проведення:

  • Дт 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» – Кт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками»;
  • Дт 641 «Розрахунки за податками/ПДВ» – Кт 631.

Уведення в експлуатацію телефонного апарата відобразиться проведенням:

  • Дт 104 «Машини та обладнання» – Кт 152.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
23.10.2025
Як інвентаризаційні нестачі відображаються в бухобліку та впливають на податок на прибуток
У статті розглянемо особливості обліку нестач основних засобів, нематеріальних активів і запасів, які було виявлено під час інвентаризації. У процесі інвентаризації підприємство може виявити нестачі активів, які необхідно списати з баланса, відобразивши цю операцію за правилами податкового обліку....
23.10.2025
Перегляд та інвентаризація резерву відпусткових
У цій статті розглянемо, як формувати забезпечення на оплату відпусток працівникам (резерв відпусткових) протягом року та як провести річну інвентаризацію такого цього резерву. Згідно з абзацом другим п. 13 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» резерв відпусткових нараховується щомісячно за спеціаль...
23.10.2025
Інвентаризація розрахунків: документальне оформлення
Документальне оформлення результатів інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей є кропітким і відповідальним процесом. У статті розповімо, які документи потрібно скласти під час такої інвентаризації. Процес інвентаризації починається, супроводжується та завершується оформленням ві...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
02.12.2025
Зміна системи оподаткування: перехід з єдиного податку на загальну систему
Суб’єкти господарювання можуть перейти зі спрощеної системи оподаткування на загальну. Дізнайтеся, коли такий перехід є обов’язковим, як заповнити заяву про відмову від спрощеної системи та яким має бути оподаткування перехідних операцій у юросіб та у підприємців. Платник єдиного податку...
02.12.2025
Зміна системи оподаткування: перехід на єдиний податок
Суб’єкти господарювання можуть перейти із загальної системи оподаткування на спрощену. Ми розглянемо умови такого переходу, порядок заповнення Заяви про застосування спрощеної системи та оподаткування перехідних операцій як для юросіб, так і для підприємців. Суб’єкти господарювання (далі...
24.11.2025
Найпоширеніші помилки/«маніпуляції» у показниках фінзвітності: аналізуємо ризики
У статті розглянуто наслідки зумисного викривлення показників фінзвітності. Наведено ситуації із практики та судових справ. Надано рекомендації щодо законного впливу на фінансовий результат через правильний підхід до облікової політики. Вийти на відповідний рівень податкового навантаження? «Пр...
Кращі матеріали