Суть проблеми. З 2020 року малий бізнес (а з кінця грудня й середній) отримує держпідтримку у вигляді здешевлення банківських кредитів за державною програмою «Доступні кредити 5–7–9 %». Її мета – допомогти виробникам вітчизняної продукції придбати нове обладнання, провести реконструкцію основних засобів (інвестиційних проєктів) і поповнити обігові кошти, необхідні для реалізації інвестиційних проєктів. Слід зазначити, що на сьогодні досить багато підприємств уже скористалися цією програмою. І все б добре, але в бухгалтерів виникає запитання: раз кредити дешеві, чи не зобов’язані вони дисконтувати кредитний борг перед банком?
Думка автора. Заборгованість за такими кредитами не підлягає дисконтуванню, оскільки банк нараховує проценти за повною ринковою ставкою, визначеною в порівнянних умовах кредитування, і лише джерела сплати цих процентів можуть бути різними – власні кошти підприємства та кошти держбюджету.
Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктів малого та середнього бізнесу затверджено постановою КМУ від 24.01.20 р. № 28 (далі – Порядок № 28). Нагадаємо правила отримання так званих пільгових або дешевих кредитів.
Безпосередньо державну фінансову підтримку надає Фонд розвитку підприємництва (далі – Фонд) у рамках затвердженої ним програми (її нову редакцію затверджено 26.01.21 р. і розміщено за адресою).
Дана програма передбачає три види держпідтримки:
Згідно з п. 5 Порядку № 28 строк, протягом якого суб’єкти малого та середнього підприємництва можуть звернутися за держпідтримкою, – 5 років із дати набуття чинності цього документа (тобто до 29.01.25 р.).
Претендувати на таку держпідтримку можуть суб’єкти малого та середнього підприємництва (фізособи-підприємці та юрособи), які мають річний прибуток від будь-якої діяльності не вище суми, еквівалентної 10 (малі), 2 (мікро-) і 20 (середні) млн євро за офіційним валютним курсом НБУ на кінець звітного періоду. Дохід визначається на підставі офіційних звітних даних за останні 4 квартали (для тих, хто звітує поквартально) або останнього звітного року (для тих, хто здає тільки річну звітність). Причому граничний розмір річного доходу повинен включати й дохід самого суб’єкта, і дохід пов’язаних із ним контрагентів (такі контрагенти визначаються згідно з Інструкцією про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженою постановою Правління НБУ від 28.08.01 р. № 368).
Розраховувати на держпідтримку в цьому випадку можуть виключно резиденти України – фізособи-підприємці та юрособи, учасниками та кінцевими бенефіціарами яких також є тільки резиденти України (фізичні та юридичні особи) (п. 8 Порядку № 28). Для новоствореного бізнесу обов’язкова наявність бізнес-плану.
Державна підтримка надається через банки, які підписали з Фондом договір про співпрацю (уповноважені банки). На сьогодні таких банків 26.
Максимальна сума держпідтримки (у т. ч. і за іншими держпрограмами) за 3 роки не може перевищувати 200 тис. євро (п. 11 Порядку № 28).
Вимоги за кредитом такі:
Фонд компенсує (оплачує банку) різницю між базовою ставкою та ставкою на рівні 5 % (7 % або 9 %). Відповідно, позичальник оплачує тільки 5 % (7 % або 9 %) річних (компенсаційні ставки).
Наприклад, якщо в кредитному договорі передбачена базова ставка 13,1 % річних, то банк отримує 7 % річних від позичальника, а 6,1 % річних компенсує Фонд.
Так, ця ставка може змінюватися протягом строку кредиту залежно від дій позичальника. Вона може збільшуватися, якщо позичальник порушує умови пільгового кредитування аж до повного зупинення держпідтримки. Або, навпаки, знизитися, якщо підприємство створює не менше двох нових робочих місць, але буде підніматися, якщо в подальшому чисельність працівників зменшиться (на 1 % за кожного звільненого працівника).
Крім того, якщо позичальник затримує сплату своєї частини процентів більше ніж на 15 днів, він може втратити право на отримання держпідтримки.
Компенсація банківських процентів організована таким чином:
Таким чином, підприємство-позичальник:
На практиці зарахування компенсації сплати процентів проходить на місяць пізніше того місяця, у якому позичальник заплатив свою частину процентів. При цьому п. 20 Порядку № 28 передбачає, що з боку Фонду можуть бути затримки з фінансуванням, але це не означає, що банк повинен карати позичальника за це.
Фонд припинить держпідтримку, якщо сума фінансування конкретного позичальника досягне 200 тис. євро, або будуть виявлені недостовірні дані про нього, або позичальник допустить нецільове використання коштів і т. д. (п. 23, 35 Порядку № 28). Тобто заздалегідь (у момент отримання кредиту) не можна прорахувати, яка сума держфінансування буде отримана протягом усього строку дії договору.
На нашу думку, не потрібно. Усі вищевказані особливості практичного здійснення держпідтримки кредитування малого та середнього бізнесу, визначені Порядком № 28, говорять про те, що в даному випадку позичальники отримують кредити під процентну ставку, що відповідає ринковій (з урахуванням єдиних вимог для таких категорій позичальників), а фактичну суму держпідтримки заздалегідь достовірно розрахувати неможливо. Це дає підстави не дисконтувати довгострокові кредити, отримані за держпрограмою «5–7–9 %».
У рамках програми держпідтримки підприємство зазвичай отримує довгостроковий кредит із нарахуванням процентів на залишок заборгованості за тілом кредиту. Позичальник погашає тіло кредиту самостійно. Проценти погашаються комбіновано: частину платить позичальник, а частину – Фонд (із зарахуванням грошей відразу на рахунок банку).
Під час оформлення банківського кредиту банк відкриває клієнтові два аналітичних рахунки: на тіло кредиту та на проценти. Інформація про ці рахунки відображається в кредитному договорі. Особливості даних рахунків такі:
Таким чином, фактично первинними документами підприємства для відображення в обліку всіх операцій за кредитним договором є виписки по процентних рахунках, а також по поточному рахункові підприємства (у частині отримання/погашення кредиту, сплати процентів).
Якщо кредит довгостроковий, то для його обліку застосовуються такі субрахунки:
Приклад
ФГ «Щедра нива» 25.01.21 р. отримало кредит на будівництво зерноскладу з держпідтримкою на суму 1,8 млн грн на 3 роки із щомісячним погашенням 50 000 грн. Ставка за договором – 13,1 % річних, компенсаційна ставка – 7 %.
Проценти нараховуються щомісяця 25-го числа на залишок боргу за кредитом із розрахунку 360 днів на рік.
Облік операцій за договором ведеться так:
(грн)
№ |
Зміст операції |
Первинні |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Січень 2021 року |
|||||
1 |
Отримано кредит банку |
Виписка банку |
311 |
501 |
1 800 000,00 |
2 |
Переведено частину довгострокової заборгованості зі строком погашення менше 12 місяців у поточну |
Бухгалтерська |
501 |
611 |
600 000,00 |
Лютий 2021 року |
|||||
3 |
Нараховано проценти за 1-й місяць користування кредитом (загальна сума) (1 800 000 х 13,1 % : 360 д. х 30 д.) |
Виписка банку |
951 |
684/банк |
19 650,00 |
4 |
Сплачено проценти за 1-й місяць у розмірі 7 % річних за рахунок підприємства (19 650 : 13,1 % х 7 %) |
Платіжне доручення, |
684/банк |
311 |
10 500,00 |
5 |
Переведено проценти за 1-й місяць, що підлягають сплаті за рахунок бюджетних коштів, на контрагента «Фонд» |
Бухгалтерська |
684/банк |
684/Фонд |
9 150,00 |
6 |
Погашений 1-й платіж банку за тілом кредиту (1 800 000 : 36 міс.) |
Платіжне доручення, |
611 |
311 |
50 000,00 |
Березень 2021 року |
|||||
7 |
Нараховано проценти за 2-й місяць користування кредитом (загальна сума) (1 750 000 х 13,1 % : 360 д. х 30 д.) |
Виписка банку |
951 |
684/банк |
19 104,17 |
8 |
Сплачено проценти за 2-й місяць у розмірі 7 % річних за рахунок підприємства (19 104,17:13,1 % х 7 %) |
Платіжне доручення, |
684/банк |
311 |
10 208,33 |
9 |
Переведено проценти за 2-й місяць, що підлягають сплаті за рахунок бюджетних коштів, на окремий субрахунок |
Бухгалтерська |
684/банк |
684/Фонд |
8 895,84 |
10 |
Погашено 2-й платіж банку за тілом кредиту |
Платіжне доручення, |
611 |
311 |
50 000,00 |
11 |
Зараховано на сплату процентів банку за 1-й місяць бюджетне фінансування за програмою доступних кредитів |
Виписка банку |
684/Фонд |
482 |
9 150,00 |
12 |
Визнано доходи від отриманого бюджетного фінансування |
Бухгалтерська |
482 |
718 |
9 150,00 |
13 |
Переведено до складу поточних зобов’язань ще три платежі за тілом кредиту, строк погашення яких становить менше 12 місяців від дати балансу (від 31.03.21 р.) |
Бухгалтерська |
501 |
611 |
150 000,00 |
Далі операції відображаються аналогічно |