Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Аналізуємо ризики неподання форми № 20-ОПП


У чому суть проблеми? Крім штрафів за неподання форми № 20-ОПП (докладніше про штрафи див. «Відповідальність за неподання форми № 20-ОПП») суб'єкта господарювання (далі – СГ) підстерігають й інші неприємності. Зокрема, зростає ризик потрапити до переліку ризикових платників податків, що, у свою чергу, призводить до блокування податкових накладних (далі – ПН), проблем із реєстрацією РРО, акцизних складів та отриманням ліцензій на торгівлю і зберігання пального.


У консультації ми розглянемо, чому неподання форми № 20-ОПП призводить до негативних наслідків для платника податків і впливає на його господарську діяльність.

Форма № 20-ОПП і статус ризикового платника

Як відомо, усі ПН і розрахунки коригування (далі – РК), відправлені на реєстрацію в ЄРПН, проходять автоматизований моніторинг. Виняток становлять ПН та РК, які відповідають ознакам безумовної реєстрації, наведеним у п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.19 р. № 1165 (далі – Порядок № 1165/1).

На замітку! Автоматизованим моніторингом є, по суті, тестування ПН/РК, що надійшли на реєстрацію в ЄРПН, на наявність ознак порушення податкового законодавства (п. 2 Порядку № 1165/1).

Простіше кажучи, ПН та РК перевіряються на предмет реальності постачання товарів (послуг), на яке вони оформлені.

При чому тут форма № 20-ОПП, може запитати платник податків. Адже на перший погляд це маловажлива форма, яка призначена виключно для інформування органів ДПС.

Проте це не так: податкова вважає цю форму одним із ключових доказів реальності діяльності СГ (див. роз'яснення на офіційному веб-порталі). Саме з форми № 20-ОПП до електронних баз податковою вноситься інформація про наявність у СГ основних засобів (далі – ОЗ): офісних, складських, виробничих та інших приміщень, обладнання, транспорту, земельних ділянок тощо.

А якщо ви не подали форму № 20-ОПП? Тоді інформація про об'єкти, які ви використовуєте для ведення своєї господарської діяльності, не потрапить до бази податкової. І податкова вважатиме, що цих об'єктів у вас немає, а отже, ви не можете провадити заявлену діяльність. Тобто ваші операції є нереальними, і вас треба внести до списку ризикових платників.

Такий висновок випливає також з пп. 3.1.2 розд. ІІІ Методичних рекомендацій, наведених у листі ДФС від 16.05.16 р. № 16872/7/99-99-14-02-02-17.

Давайте розглянемо, якими можуть бути наслідки віднесення СГ до ризикових платників.

Блокування реєстрації ПН/РК

Підставою для блокування ПН/РК є той факт, що або платник ПДВ відповідає критеріям ризиковості платника податків, або здійснювані ним операції відповідають критеріям ризиковості операцій.

Для того щоб розблоковувати ПН/РК, платникові ПДВ потрібно подати пояснення і копії документів, що підтверджують реальність господарської операції, відображеної у ПН/РК. Тобто потрібно довести податковій, що в СГ, зокрема, є матеріально-технічні ресурси, необхідні для здійснення такої операції.

При цьому податкова перевірятиме достовірність отриманої від СГ інформації, порівнюючи її з даними, які вже є в її електронній базі. І якщо зазначені в поясненні матеріально-технічні об'єкти (наприклад, склади, виробничі приміщення, транспорт тощо) у цій базі відсутні, то платник ПДВ отримає відмову в реєстрації ПН.

Тому перш ніж подавати пакет документів для розблокування ПН/РК, вам потрібно пересвідчитися, що перелічені в поясненні об'єкти були відображені в раніше поданій формі № 20-ОПП. А якщо ця форма не подавалася, то її потрібно подати до того, як будуть подані документи для розблокування ПН/РК.

На замітку! Перевірити інформацію про свої об’єкти оподаткування можна в приватній частині електронного кабінету: «Електронний кабінет платника податків»/«Облікові дані платника»/«Відомості про об’єкти оподаткування».

Неприйняття Таблиці даних

Нагадаємо, що прийнята податковою Таблиця даних платника ПДВ (далі – Таблиця) є свого роду імунітетом від блокування ПН/РК. Наявність у платника ПДВ прийнятої таблиці – це одна з ознак безумовної реєстрації ПН/РК.

Проте, як показує практика, добитися прийняття Таблиці складно. Податкова не поспішає враховувати Таблиці, подані платниками ПДВ, і знаходить різні причини для відмови в їх прийнятті. Чому ж не приймають Таблицю? Одна з причин – невідповідність видів діяльності платника тим ОЗ, які у нього є (точніше, є в базі у податкової).

Як ми вже зазначили вище, разом із Таблицею платник ПДВ подає пояснення. У цьому поясненні він повинен навести інформацію, яка доведе, що у нього є всі матеріально-технічні та трудові ресурси для провадження діяльності згідно з тими кодами КВЕД, які зазначені в Таблиці. Тобто платник ПДВ повинен зазначити в Таблиці власні та орендовані об'єкти ОЗ, які він використовує для ведення своєї госпдіяльності.

Зрозуміло, що перевіряти відповідність і наявність цих об'єктів податкова буде шляхом порівняння інформації з пояснення з інформацією, яка вже є в електронній базі.

Відмова в реєстрації РРО (ПРРО)

Ви збираєтеся зареєструвати РРО. Але для цього потрібно, щоб господарська одиниця, де використовуватиметься РРО, була відображена у формі № 20-ОПП.

Майте на увазі! Сам РРО у формі № 20-ОПП зазначати не потрібно.

Припустимо, ви відкриваєте нову господарську одиницю (наприклад, магазин), де використовуватиметься РРО, або новий РРО починає використовуватися у вже існуючій господарській одиниці (наприклад, у кафе). Але інформацію про те, що у вас відкрився магазин або запрацювало кафе, ви не подавали до органу ДПС. Тоді перед поданням заяви для реєстрації РРО слід подати форму № 20-ОПП. Інакше в реєстрації РРО вам буде відмовлено (пп. 8 п. 2 розд. ІІ Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547).

Також завважимо, що СГ отримає відмову в реєстрації РРО, якщо за інформацією з форми № 20-ОПП господарська одиниця, де використовуватиметься цей РРО, закрита або не експлуатується (пп. 8 п. 2 розд. ІІ Порядку № 547). У такому разі слід відновити інформацію – подати форму № 20-ОПП, де відобразити зміни в статусі об'єкта (припустимо, якщо він простоював, а зараз почав експлуатуватися).

На замітку! Також не вдасться зареєструвати і програмний РРО, якщо дані про господарську одиницю, де він використовуватиметься, не були зазначені в раніше поданій формі № 20-ОПП (п. 6 розд. ІІ Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 23.06.20 р. № 317).

Відмова в реєстрації акцизного складу

Відсутність об'єкта оподаткування або наявність у базі неповної чи помилкової інформації про нього буде перешкодою і в процедурі реєстрації в СЕАРП акцизних складів (далі – АС).

Нагадуємо! Згідно з пп. 14.1.6 Податкового кодексу акцизний склад є об’єктом, пов’язаним з оподаткуванням. Наприклад, у нині чинному довіднику є такі АС, як автозаправна станція (код 10), бензоколонка (код 90).

Під час реєстрації АС податкова робить звіряння з даними своєї інформаційної бази, і якщо в ній відсутні відомості про АС або ж ця інформація виявиться помилковою, то зареєструвати АС в СЕАРП не вийде. Тому перед поданням документів для реєстрації АС треба переконатися, що інформація про нього як про об'єкт оподаткування є в базі даних податкової. А якщо вона відсутня або ж є помилковою, тоді слід подати форму № 20-ОПП.

Відмова у видачі ліцензії на торгівлю і зберігання пального

Для торгівлі та зберігання пального в СГ мають бути спеціальні ємкості (резервуари). Цілком можливо, що при видачі ліцензій на цей вид діяльності податківці також звірятимуться з даними своєї інформаційної бази. І якщо вони визнають, що для зберігання пального у заявника немає необхідної матеріально-технічної бази – йому відмовлять у видачі ліцензії.

Тому не забудьте подати форму № 20-ОПП і зазначити в ній актуальні дані про ваші резервуари.

Висновки

Як показує практика, для податкової форма № 20-ОПП є одним із ключових індикаторів того, що підприємство провадить реальну діяльність.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 1
Відсортовано:
Статті за темою
30.04.2025
Подання звітності з рентної плати за воду власниками та користувачами свердловин
Суб’єкти господарювання, які мають у власності чи користуванні свердловини для видобутку води, зобов’язані звітувати та сплачувати рентну плату за спеціальне використання води (далі – рентна плата). Звітність із рентної плати подається щокварталу протягом 40 календарних днів після ...
30.04.2025
Як власникам і користувачам свердловин подати декларацію із рентної плати за надра
Деякі підприємства мають у власності або орендують свердловини з метою видобутку підземних вод, які можуть використовуватися як для забезпечення санітарно-гігієнічних потреб підприємства, так і для обслуговування його виробничих процесів (поливу сільгоспкультур, напоювання худоби тощо), і навіть для...
28.04.2025
Як подати і заповнити декларацію з податку на нерухомість у разі придбання/продажу нерухомості
Як відомо, декларація з податку на нерухомість подається на поточний рік. Тому в разі, якщо потім протягом року підприємство набуває або втрачає право власності на об’єкт нерухомості, виникає потреба в поданні уточнюючої декларації. У цій статті ми розповімо про строки подання та порядок запов...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
06.05.2025
Чи треба сплачувати екологічний податок за тимчасове зберігання відходів – акумуляторів, шин?
Здавалося б, питання не нове, уже давно поставлено крапку в ньому – важлива наявність договору на утилізацію. Але змінилася позиція ДПС! На думку контролерів, навіть тимчасове зберігання загрожує екоподатком…Приведемо роз’яснення податківців та надамо контраргументи та рекомендаці...
02.05.2025
Чи можна підписати е-ТТН пізніше дня завершення перевезення?
У статті відповімо на запитання: наскільки важлива в е-ТТН дата підпису, чи, може, має значення тільки дата складання; чи буде дійсна е-ТТН, якщо якась із сторін підписала її не на дату перевезення, а через день-два після його завершення. Порадимо, як мінімізувати ризики . Бухгалтерів підприємств, я...
30.04.2025
Подання звітності з рентної плати за воду власниками та користувачами свердловин
Суб’єкти господарювання, які мають у власності чи користуванні свердловини для видобутку води, зобов’язані звітувати та сплачувати рентну плату за спеціальне використання води (далі – рентна плата). Звітність із рентної плати подається щокварталу протягом 40 календарних днів після ...
Кращі матеріали