Виробниче обладнання зламалося: чи продовжувати нараховувати амортизацію?
14.03.2016 1591 0 0
Ситуація: на підприємстві зламалося виробниче обладнання, коштів на його ремонт у підприємства немає і найближчим часом не буде. Зараз обладнання не використовується.
Питання: чи має право підприємство продовжувати нараховувати на це обладнання амортизацію в бухгалтерському та податковому обліку?
Коротка відповідь: це залежить від того, які стандарти обліку застосовує підприємство – П(С)БО або МСФЗ.
П(С)БО: амортизацію припинити!
Згідно з П(С)БО 7 «Основні засоби», амортизація нараховується протягом строку корисної експлуатації об'єкта основних засобів (далі – ОЗ) і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації (п. 23 П(С)БО 7). Як передбачено п. 29 П(С)БО 7, нарахування амортизації:
починається з місяця, наступного за місяцем визнання ОС придатним для корисного використання;
припиняється з місяця, наступного за місяцем вибуття об'єкта, його виведення на реконструкцію, модернізацію, добудову або консервацію (тобто коли об'єкт перестає використовуватися підприємством за призначенням).
Як бачите, якщо об'єкт вийшов з ладу, то з наступного місяця нарахування амортизації треба припинити. Адже амортизація нараховується тоді, коли об'єкт використовується. А обладнання, яке вийшло з ладу, експлуатувати не можна. Як поступити в даному випадку підприємству? Вихід один – треба вивести це обладнання з експлуатації у зв'язку з його консервацією.
Як правильно законсервувати обладнання
Порядок підготовки до консервації об'єкта ОЗ, її оформлення, а також визначення терміна «консервація» містяться в Положенні, затвердженому постановою КМУ від 28.10.97 р. № 1183 (далі – Положення № 1183). Вимоги Положення № 1183 обов'язкові до застосування підприємствами, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки країни, а також підприємствами держсектора. Будь-які інші підприємства можуть керуватися його рекомендаціями за рішенням керівництва.
Згідно п. 2 Положення № 1183, консервація – це комплекс заходів, спрямованих на довгострокове (але не більш 3 років) зберігання ОЗ у разі припинення виробничої та іншої господарської діяльності з можливістю подальшого відновлення їх функції.
Зверніть увагу: саме довгострокове зберігання! Тобто, по суті, немає сенсу консервувати об'єкт, що не використовується, в тому числі і вимагає ремонту, якщо ми припускаємо, що незабаром зможемо почати знову його експлуатувати. Наприклад, якщо очікується надходження коштів, які підприємство може направити на ремонт обладнання.
Тому в наказі про облікову політику потрібно встановити, в яких випадках ОЗ підлягають консервації. Наприклад, можна вказати, що ОЗ підлягає консервації у разі його невикористання в діяльності підприємства більше року або більше операційного циклу, якщо він перевищує 12 місяців.
Крім того, термін консервації, зазначений у п. 2 Положення № 1183 (не більше трьох років), комерційне підприємство може продовжити. Адже норми цього положення, як ми вже сказали, обов'язкові тільки для певного кола підприємств.
Для консервації ОЗ на підприємстві створюється комісія з компетентних фахівців (наприклад, технолог, механік) на чолі з керівником підприємства (п. 10 Положення № 1183). Комісія оглядає об'єкт, що підлягає консервації, щоб визначити техніко-економічні показники його стану, складає кошторис витрат і переліку робіт, пов'язаних з консервацією і подальшою розконсервацією. На підставі огляду об'єкта і аналізу його стану комісія складає Акт про тимчасове виведення ОЗ з виробничого процесу та їх консервацію (додаток 1 до Положення № 1183) або інший первинний документ, в якому повинні бути всі передбачені законодавством реквізити.
У бухгалтерському обліку об'єкти ОЗ, що тимчасово не використовуються (виведені на консервацію, модернізацію, реконструкцію тощо), необхідно виділити в окрему групу ОЗ (п. 9 розд. 2 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561).
Податковий облік операцій з ОЗ базується на нормах національних або міжнародних стандартів бухгалтерського обліку з урахуванням коригувань, передбачених ст. 138 Податкового кодексу (далі – ПК). У ст. 138 НК нічого не сказано про те, як слід чинити підприємству, якщо об'єкт ОЗ законсервований і тимчасово не використовується у виробництві (є тільки норма, що забороняє амортизувати невиробничі ОЗ, яка в даному випадку не застосовується).
Однак є лист ГФС від 02.06.15 р. № 11385/6/99-99-19-02-02-15, у якому фіскальна служба роз'яснює: оскільки виведені з експлуатації ОЗ не використовуються в діяльності платника податків, то і нараховувати на них амортизацію в цей період в податковому обліку не можна. Коригувати фінрезультат при розрахунку податку на прибуток в цьому випадку не потрібно – різниця між бухгалтерським і податковим обліком не виникне.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
і приклади
доступу
питання експерту
оновлення
матеріалів
матеріалів c 2015 року