Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна до первісної вартості об'єкта основних засобів включити витрати на його подальший демонтаж?

Підприємство для спорудження тенісного корту взяло в оренду земельну ділянку строком на 10 років. Згідно з умовами договору після закінчення строку оренди треба повернути орендодавцеві земельну ділянку в початковому стані. Тобто всі споруди корту доведеться знести. Куди включати витрати на демонтаж корту – до первісної вартості споруд чи до витрат того періоду, у якому проводитиметься демонтаж?

Бухгалтерський облік. Тут рішення залежить від того, які стандарти застосовує ваше підприємство – національні чи міжнародні.

Витрати на демонтаж корту ви маєте включити:

  • до складу витрат у періоді проведення демонтажу – якщо ваше підприємство веде облік згідно з національними стандартами;
  • до складу первісної вартості корту відразу при його створенні – якщо ваше підприємство веде облік згідно з міжнародними стандартами.

Пояснимо детальніше.

У національному законодавстві правила формування первісної вартості об'єктів основних засобів (далі – ОЗ) наведено в п. 8 П(С)БО 7. При цьому положеннями цього пункту дозволено включати до первісної вартості ОЗ суму забезпечення, яке створюється підприємством для виконання зобов'язання щодо подальшого демонтажу, переміщення такого об'єкта і приведення земельної ділянки, на якій розташовано об'єкт, у стан, придатний для подальшого використання.

Здавалося б, точно наш випадок! Але не поспішайте.

Річ у тому, що п. 8 дозволяє збільшувати первісну вартість об'єкта ОЗ тільки на суму забезпечення, пов'язаного із зобов'язанням, яке виникає в підприємства відповідно до законодавства. Зокрема, це може бути зобов'язання щодо рекультивації порушених земель.

Як бачите, наш випадок сюди явно не вписується. Тому витрати на демонтаж корту не братимуть участі у формуванні первісної вартості корту, а потраплять до складу витрат лише в періоді проведення його демонтажу.

За міжнародними стандартами (згідно з § 16 МСБО 16 «Основні засоби»), якщо підприємство бере на себе в майбутньому зобов'язання щодо демонтажу, переміщення об'єкта ОЗ, який створюється (придбавається), а також відновлення території, на якій такий об'єкт розташовано, то суми таких майбутніх витрат (у сумі попередньої оцінки) включаються до первісної вартості такого об'єкта. При цьому жодних умов щодо відповідності таких зобов'язань законодавчим вимогам не висувається.

Податковий облік. Витрати на демонтаж об'єкта ОЗ ви включете до інших витрат того періоду, у якому проводитиметься демонтаж.

Нагадаємо: правила формування первісної вартості об'єкта ОЗ наведено в п. 146.5, п. 146.6 Податкового кодексу (далі – ПК). Про те, щоб включати до первісної вартості об'єкта ОЗ витрати на його подальший демонтаж, у цих пунктах не йдеться ні при яких умовах. Тому витрати на демонтаж уважаються витратами на ліквідацію об'єкта. Такі витрати не підлягають амортизації (тобто не включаються до первісної вартості ОЗ), а повністю відносяться до складу інших витрат звітного періоду (п. 144.2, пп. 138.12.1 ПК).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
28.01.2025
Фінансова звітність за МСФЗ: порядок подання та строки
Для підприємств, які застосовують МСФЗ, передбачені особливі правила подання фінансової звітності. Це стосується як форм звітності, так і строків її подання. Ми розглянемо, хто з юросіб зобов’язаний застосовувати МСФЗ, з якої дати таким підприємствам слід перейти на застосування цих стандарт...
14.06.2024
Забезпечення під гарантійні зобов'язання в МСФЗ-обліку: 6 методів розрахунку
Із цієї статті ви дізнаєтеся: про різноманіття методів, які можуть використовувати при розрахунку забезпечень на гарантійні зобов'язання підприємства, які застосовують МСФЗ. Що можна зробити на практиці: розробити та прийняти той метод, який буде зручний і доступний вашому підприємству, і закріпити...
20.05.2024
Валютний своп: облік за МСФЗ
Підприємства вдаються до валютних свопів як до захисту від коливання курсів. У бухгалтерів, які вперше зустрічаються з такою операцією, виникає чимало запитань щодо обліку. У статті розповімо, що таке своп, зокрема валютний, та як відображати його за МСФЗ. Продемонструємо облік на умовному числовому...
Кращі матеріали