«Карантинна» пільга з ПДВ: як підтвердити право на її застосування
Ситуація
Підприємство – платник ПДВ у період карантину постачає медичні вироби з Переліку, затвердженого постановою КМУ від 20.03.20 р. № 224 (далі – Постанова № 224). Які документи треба мати, щоб скористатися пільгою, передбаченою п. 71 підрозд. 2 розд. ХХ Податкового кодексу (далі – ПК) та не нараховувати ПДВ на такі постачання? Цю пільгу можна застосовувати, постачаючи товари лише медзакладам чи будь-кому? Ці та інші питання розглянемо детально.
Нагадаємо, що Постановою № 224 затверджено Перелік товарів (у лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, (далі – Перелік № 244).
Отже, якщо платник ПДВ у період карантину імпортує або постачає на митній території України товари з Переліку № 224, то він має право на пільгу із п. 71 підрозд. 2 розд. ХХ ПК і не нараховує ПДВ-зобов’язання на такі операції. Ця пільга застосовується незалежно від того, хто є покупцем (імпортером) – медичний заклад, інша юридична особа чи фізична особа тощо.
Умови застосування «карантинної» ПДВ-пільги
У п. 71 підрозд. 2 розд. ХХ ПК передбачено, що тимчасово, на період з 17.03.20 р. і до останнього календарного дня місяця, в якому завершується карантин, установлений КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), звільняються від обкладення ПДВ операції з увезення на митну територію України та/або операції з постачання на митній території України товарів (у т. ч. лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено КМУ.
Отже, головна умова застосування «карантинної» пільги – наявність товару в Переліку № 224.
Наголошують на цьому і контролери (див. відповідь 4 з Інформаційного листа ДПСУ від 16.04.20 р. № 10, далі – Інфолист № 10).
Крім того, в Інформаційному листі ДПСУ від 03.04.20 р. № 8 (відповіді 9, 12 та 13) податківці запевняють, що ця пільга застосовується:
- на всіх етапах постачання товарів, включених до Переліку № 224, незалежно від дати їх виробництва;
- до постачання товарів як вітчизняного виробництва, так і ввезених на митну територію України, незалежно від того, коли відбулося таке ввезення – до17 березня 2020 року чи після такої дати;
- незалежно від кола суб’єктів, що здійснюють такі операції, їхнього статусу як платників ПДВ чи форми власності.
Мета запровадження цієї пільги – зробити доступнішими товари з Переліку № 224 для всіх покупців (на всіх етапах постачання) – чи то медичний заклад, громадське об’єднання або благодійна організація, підприємство, підприємець чи звичайна фізособа. Тобто апріорі товари, зазначені в Переліку № 224, на період дії карантину вважаються товарами, необхідними для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).
Розглядаючи коригування помилково нарахованих ПДВ-зобов’язань у разі постачання таких «карантинних» товарів, ДПСУ у відповіді 6 з Інфолиста № 10 зазначає: «У випадку, якщо постачання товарів, що включені до Переліку № 224, здійснювалось з нарахуванням ПДВ кінцевому споживачу (неплатнику ПДВ), у зв’язку з чим повернення сплаченого податку покупцям неможливе, коригування нарахованих сум податкових зобов’язань безпосереднім продавцем не здійснюється».
Як бачимо, ДПСУ не ставить під сумнів, що покупцем пільгового товару може бути навіть неідентифікований кінцевий споживач (неплатник ПДВ), якому неможливо повернути зайво сплачену ним під час придбання «карантинного» товару суму ПДВ.
І все ж, щоб перестрахуватися, платники ПДВ – постачальники товарів із Переліку № 224 часто прописують у договорах «карантинне» призначення таких товарів. Щось на кшталт того, що такі товари постачаються для їх подальшого використання в заходах, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).
Безумовно, постачальник «карантинних» товарів попри все бажання не може, та й не повинен відстежувати цільове використання таких товарів. Повторимося, що головна умова застосування цієї пільги – товари, що ввозяться на митну територію України або постачаються в Україні, входять до «карантинного» Переліку № 224.
Отже, платнику ПДВ слід лише довести, що товар, який він постачає (імпортує), є в Переліку № 224. І саме з цим інколи виникають труднощі.
Які товари входять до «карантинного» Переліку
У Переліку № 224 «карантинні» товари поділено на три групи (таблиці):
- лікарські засоби;
- дезінфекційні засоби, антисептики та обладнання для проведення дезінфекції;
- медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Для пошуку в Переліку зручно використовувати код УКТ ЗЕД, а не назву товару. Утім, будьте уважні! У примітці 1 (нижче Переліку) зазначено:
«Коди згідно з УКТЗЕД наводяться в цьому переліку довідково. Основною підставою для звільнення від оподаткування податком на додану вартість та від сплати ввізного мита товарів, що ввозяться на митну територію України, є відповідність таких товарів назві товару (медичного виробу, основного компонента), міжнародному непатентованому найменуванню (назві) лікарського засобу, які зазначені в переліку».
Тобто ПДВ-пільга поширюється лише на товар, який відповідає певній позиції з Переліку № 224 не лише за кодом УКТ ЗЕД, а й за назвою.
Крім того, в цьому Переліку використовуються терміни:
1) медичні вироби – це медичні вироби, активні медичні вироби у значенні, наведеному в:
- Технічному регламенті щодо медичних виробів, затвердженому постановою КМУ від 02.10.13 р. № 753 (далі – Техрегламент № 753);
- Технічному регламенті щодо медичних виробів для діагностики in vitro, затвердженому постановою КМУ від 02.10.13 р. № 754 (далі – Техрегламент № 754);
- Технічному регламенті щодо активних медичних виробів, які імплантують, затвердженому постановою КМУ від 02.10.13 р. № 755 (далі – Техрегламент № 755).
2) засоби індивідуального захисту – у значенні, наведеному в:
- Технічному регламенті засобів індивідуального захисту, затвердженому постановою КМУ від 27.08.08 р. № 761 (далі – Техрегламент № 761);
- Техрегламенті № 753.
Водночас згідно з постановою КМУ від 08.04.20 р. № 271 Перелік № 224 доповнено приміткою 3, в якій передбачено додаткові критерії щодо товарів для застосування ПДВ-пільги як у разі ввезення, так і в разі постачання їх на митній території України.
Зокрема, у цій примітці сказано, що товари, зазначені в розділі «Медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Переліку, можуть бути віднесені до «карантинних» за умови подання:
- або декларації про відповідність та нанесення на товар або на його упаковку, а також на супровідні документи, якщо такі документи передбачено відповідним техрегламентом, знак відповідності технрегламентам згідно з правилами та умовами його нанесення, визначеними в Техрегламентах № 753, № 754, № 755 і № 761;
- або повідомлення до МОЗ про введення в обіг та/або експлуатацію медичних виробів (медичних виробів для діагностики in vitro, активних медичних виробів, які імплантують), стосовно яких не виконано вимоги техрегламентів, або повідомлення Держпраці про введення в обіг засобів індивідуального захисту, стосовно яких не виконано вимоги техрегламентів.
У відповіді 4 з Інфолиста № 10 податківці зазначили, що ці додаткові критерії (із примітки 3) для цілей застосування п. 71 підрозд. 2 розд. ХХ ПК мають повною мірою виконуватися з дати набуття чинності Постанови № 271 (тобто з 15.04.20 р.).
Коментарі до матеріалу