Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Карантинна допомога для ФОП і працівників – 2021: хто та за яких умов отримає

12.04.2021 854 0 1

9 квітня 2021 року набув чинності Закон від 30.03.21 р. № 1358-ІХ «Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі – Закон № 1358). Закон набирає чинності з дня, що настає за днем його опублікування. Саме згідно з цим законом ФОП та наймані працівники можуть отримати допомогу на час карантину, якщо потрапляння регіону до «червоної» зони завадило їм виконувати свою роботу чи вести бізнес.


Зверніть увагу! Йдеться про дві категорії отримувачів такої допомоги, а саме: ФОП та найманих працівників. Про будь-які виплати безпосередньо роботодавцю – ані слова. Подавати заяву на отримання допомоги зазначені особи будуть самостійно.

2021 року допомога надаватиметься одноразово, коштом державного та місцевих бюджетів. Суму допомоги з державного бюджету визначено у фіксованому розмірі – 8 000 грн. Розмір допомоги з місцевих бюджетів визначатиметься рішенням органу місцевого самоврядування.

Умови надання допомоги

Для отримання допомоги мають бути дотримані декілька умов:

  • особа, що претендує на отримання допомоги, має бути застрахованою платником єдиного соціального внеску (далі – ЄСВ):
  • ФОП або роботодавець найманого працівника перебувають на обліку як платник ЄСВ на території адміністративно-територіальної одиниці, на якій запроваджено додаткові обмежувальні карантинні заходи;
  • основний вид економічної діяльності особи має відповідати переліку КВЕД, що затверджується КМУ.

Отже, щоб отримати допомогу, застрахована особа має бути:

  • або ФОП, основний вид економічної діяльності якої заявлено першим у відомостях з ЄДР станом на останній день місяця, що передує місяцю, в якому подається звернення на отримання допомоги, та відповідає видам, визначеним у переліку КВЕД;
  • або найманим працівником суб’єкта господарювання, основний вид економічної діяльності якого заявлено першим у відомостях з ЄДР станом на останній день місяця, що передує місяцю, в якому подається звернення на отримання допомоги, та відповідає видам, визначеним у КВЕД.

На сьогодні чинним є перелік КВЕД, затверджений постановою КМУ від 09.12.20 р. № 1236. Отже, очікуємо роз’яснення щодо видів діяльності, які дозволяють отримати допомогу.

Також КМУ має затвердити порядок надання допомоги. Уже підготовлено проєкт такої постанови.

Кому допомогу не надаватимуть

Законом № 1358 визначено критерії, за якими допомога застрахованим особам надаватися не буде. Вони є різними для ФОП і найманих працівників. Отже, розглянемо їх окремо.

Допомога не надається ФОП – застрахованим особам, якщо:

  • їх державна реєстрація на останній день місяця, що передує місяцю, в якому подається звернення, становить менше 3 місяців;
  • за останній звітний рік ними сплачено ЄСВ за себе менш як за 6 місяців;

Зверніть увагу! Зазначена умова не стосується осіб, звільнених від сплати ЄСВ за себе, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, установленого ст. 26 Закону від 23.09.99 р. № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування». Тобто такі ФОП мають право на отримання допомоги. Звісно, за умови дотримання інших вимог.

  • основний вид їхньої економічної діяльності, заявлений першим у відомостях з ЄДР станом на останній день місяця, який передує місяцю, в якому подається звернення, не належав до переліку КВЕД, затверджених КМУ;
  • вони є найманими працівниками та ФОП одночасно;

Зверніть увагу! Отримати допомогу ФОП, яка є одночасно найманим працівником у роботодавця, не вдасться. Але Закон не містить обмежень щодо отримання такої допомоги найманим працівником, який має статус ФОП. Звісно, якщо працівник не є сумісником. А отже, ФОП, за дотримання інших вимог, може звернутися за отриманням допомоги як найманий працівник.

  • підприємницьку діяльність на останній день місяця, який передує місяцю, в якому у відповідному регіоні запроваджено додаткові обмежувальні протиепідемічні заходи, пов’язані з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), за даними ЄДР припинено.

Допомога не надається найманим працівникам – застрахованим особам:

  • які на дату звернення працюють у суб’єкта господарювання, що не нарахував ЄСВ за всі місяці відповідного кварталу, а саме:
  • IV кв. 2020 року – якщо додаткові обмежувальні протиепідемічні COVID-заходи запроваджено в лютому – травні 2021 року;
  • І кв. 2021 року – якщо додаткові обмежувальні протиепідемічні COVID-заходи запроваджено у червні – серпні 2021 року;
  • ІІ кв. 2021 року, якщо додаткові обмежувальні протиепідемічні COVID-заходи запроваджено у вересні – листопаді 2021 року;
  • ІІІ кв. 2021 року, якщо додаткові обмежувальні протиепідемічні COVID-заходи запроваджено у грудні 2021 року;

Зверніть увагу! Дізнатися про сплату ЄСВ працівник може від свого роботодавця, наприклад попросивши надати йому довідку. Також отримати таку інформацію найманий працівник може на сайті Пенсійного фонду в розділі «Портал електронних послуг». Для цього в нього має бути кваліфікований електронний підпис (КЕП).

  • які працюють у суб’єкта господарювання, основний вид економічної діяльності якого на останній день місяця, що передує місяцю, в якому подається звернення, не належав до переліку КВЕД, затвердженого КМУ;

Зверніть увагу! Дізнатися про КВЕД свого роботодавця найманий працівник може через портал Безкоштовний пошук Мінюсту.

  • які працюють у суб’єкта господарювання за сумісництвом;
  • середня заробітна плата яких перевищує 30 тис. грн на місяць. У такому разі для обчислення середньої зарплати враховуються всі три місяці останнього звітного кварталу, що передує місяцю, в якому подається звернення.

Як отримати допомогу?

Для отримання допомоги ФОП або найманий працівник має подати заяву в електронній формі через портал «Дія» або відповідний мобільний застосунок.

У заяві необхідно вказати:

  • прізвище, ім’я, по батькові;,
  • дату народження;
  • реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта для осіб, які відмовилися від податкового номера;
  • адресу реєстрації, проживання заявника;
  • номер банківського рахунку заявника для виплати допомоги (за стандартом IBAN);
  • підтвердження відповідності застрахованої особи умовам надання допомоги;
  • надання згоди заявником на обробку персональних даних.

Заяву можна буде подати протягом 30 днів з дня запровадження на відповідній території додаткових обмежувальних заходів.

Докладніше про те, як отримати виплати через портал «Дія» або застосунок «Дія».

Відповідальність застрахованих осіб за недостовірну інформацію

Закон № 1358 передбачає перевірку Пенсійним фондом наданих у заяві даних. Саме застраховані особи несуть відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги.

У разі виявлення недостовірних відомостей, наданих застрахованою особою, на підставі яких було виплачено допомогу, що впливають на право застрахованої особи на її одержання, сума допомоги підлягає поверненню застрахованою особою до державного бюджету та відповідного місцевого бюджету.

Не повернуті добровільно суми необґрунтовано отриманої допомоги підлягають стягненню на підставі рішення про відшкодування допомоги, яке видається територіальним підрозділом Пенсійного фонду.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали