9 квітня 2021 року набув чинності Закон від 30.03.21 р. № 1358-ІХ «Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі – Закон № 1358). Закон набирає чинності з дня, що настає за днем його опублікування. Саме згідно з цим законом ФОП та наймані працівники можуть отримати допомогу на час карантину, якщо потрапляння регіону до «червоної» зони завадило їм виконувати свою роботу чи вести бізнес.
Зверніть увагу! Йдеться про дві категорії отримувачів такої допомоги, а саме: ФОП та найманих працівників. Про будь-які виплати безпосередньо роботодавцю – ані слова. Подавати заяву на отримання допомоги зазначені особи будуть самостійно.
2021 року допомога надаватиметься одноразово, коштом державного та місцевих бюджетів. Суму допомоги з державного бюджету визначено у фіксованому розмірі – 8 000 грн. Розмір допомоги з місцевих бюджетів визначатиметься рішенням органу місцевого самоврядування.
Для отримання допомоги мають бути дотримані декілька умов:
Отже, щоб отримати допомогу, застрахована особа має бути:
На сьогодні чинним є перелік КВЕД, затверджений постановою КМУ від 09.12.20 р. № 1236. Отже, очікуємо роз’яснення щодо видів діяльності, які дозволяють отримати допомогу.
Також КМУ має затвердити порядок надання допомоги. Уже підготовлено проєкт такої постанови.
Законом № 1358 визначено критерії, за якими допомога застрахованим особам надаватися не буде. Вони є різними для ФОП і найманих працівників. Отже, розглянемо їх окремо.
Допомога не надається ФОП – застрахованим особам, якщо:
Зверніть увагу! Зазначена умова не стосується осіб, звільнених від сплати ЄСВ за себе, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, установленого ст. 26 Закону від 23.09.99 р. № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування». Тобто такі ФОП мають право на отримання допомоги. Звісно, за умови дотримання інших вимог.
Зверніть увагу! Отримати допомогу ФОП, яка є одночасно найманим працівником у роботодавця, не вдасться. Але Закон не містить обмежень щодо отримання такої допомоги найманим працівником, який має статус ФОП. Звісно, якщо працівник не є сумісником. А отже, ФОП, за дотримання інших вимог, може звернутися за отриманням допомоги як найманий працівник.
Допомога не надається найманим працівникам – застрахованим особам:
Зверніть увагу! Дізнатися про сплату ЄСВ працівник може від свого роботодавця, наприклад попросивши надати йому довідку. Також отримати таку інформацію найманий працівник може на сайті Пенсійного фонду в розділі «Портал електронних послуг». Для цього в нього має бути кваліфікований електронний підпис (КЕП).
Зверніть увагу! Дізнатися про КВЕД свого роботодавця найманий працівник може через портал Безкоштовний пошук Мінюсту.
Для отримання допомоги ФОП або найманий працівник має подати заяву в електронній формі через портал «Дія» або відповідний мобільний застосунок.
У заяві необхідно вказати:
Заяву можна буде подати протягом 30 днів з дня запровадження на відповідній території додаткових обмежувальних заходів.
Докладніше про те, як отримати виплати через портал «Дія» або застосунок «Дія».
Закон № 1358 передбачає перевірку Пенсійним фондом наданих у заяві даних. Саме застраховані особи несуть відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги.
У разі виявлення недостовірних відомостей, наданих застрахованою особою, на підставі яких було виплачено допомогу, що впливають на право застрахованої особи на її одержання, сума допомоги підлягає поверненню застрахованою особою до державного бюджету та відповідного місцевого бюджету.
Не повернуті добровільно суми необґрунтовано отриманої допомоги підлягають стягненню на підставі рішення про відшкодування допомоги, яке видається територіальним підрозділом Пенсійного фонду.