Шановні колеги!
Цього тижня в Uteka-Комерція ми розглянули такі питання.
Виплата зарплати готівкою з 1 жовтня 2025 року: як округлювати? У жовтні НБУ розпочав вилучати з обігу монети номіналом 10 копійок. Тож у роботодавців виникають запитання, як діяти в разі виплати зарплати працівникам готівкою. Ми з’ясували, як вирішити цю проблему та уникнути використання 10 копійок під час виплати зарплати готівкою.
Готівкові розрахунки з 1 жовтня: як округлення впливають на оформлення фіскальних чеків, оподаткування та бухоблік? Із 1 жовтня 2025 року набула чинності постанова Правління НБУ від 08.09.2025 № 115 «Про поступове вилучення з готівкового обігу монет номіналом 10 копійок та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань обігу монет дрібних номіналів». У зв’язку із цим 1 жовтня з обігу почали вилучатися монети номіналом 10 копійок, а до постанови Правління НБУ від 15.03.2018 № 25 «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів» було внесено відповідні зміни, зокрема щодо правил округлення сум готівкових розрахунків. Ми розглянули: у який спосіб відбувається округлення сум готівкових розрахунків; як має бути оформлено фіскальний чек РРО/ПРРО; яка сума є базою оподаткування для цілей ПДВ – до або після округлення; у якому розмірі відображається дохід у платника ЄП; як округлення відображаються у бухгалтерському обліку.
Поворотну фінансову допомогу отримано від засновника: як погасити заборгованість, якщо немає грошей? Ситуація, коли засновник надає своєму підприємству фінансову допомогу, досить часто зустрічається на практиці. Проте підприємство не завжди має можливість вчасно погасити такий борг. Тому і виникають запитання, що робити в подібних ситуаціях і чи є можливість закрити заборгованість перед засновником, не вдаючись до грошових виплат (наприклад, провести зарахування або взагалі не погашати борг). Ми розглянули можливі варіанти дій сторін.
Середня зарплата для ліцензіатів – роздрібних торговців підакцизними товарами: (не)однозначні 16/12 тис. грн. У світлі останніх законодавчих змін варто звернути увагу на нову вимогу, яка діє із жовтня 2025 року для суб’єктів господарювання, що мають ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами для електронних сигарет, а також пальним. А саме – для них передбачено мінімальний розмір нарахованої середньої щомісячної зарплати. Ми розповіли про окремі важливі моменти, на які слід зважати всім «роздрібним» ліцензіатам.
Як зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування в разі звільнення відповідальної за їх реєстрацію особи? Коли звільняється особа, яка підписувала податкові накладні та розрахунки коригування, то в платників ПДВ часто виникає проблема з реєстрацією ПН/РК, що може призвести до застосування штрафних санкцій. Із статті ви дізнаєтесь, хто має право підписувати ПН/РК та як діяти в разі звільнення уповноваженої на їх підписання особи, головного бухгалтера або директора.
Придбання сонячної електростанції за рахунок банківського кредиту: облік процентів та комісії. Підприємство отримало в українському банку кредит строком на 24 місяці для придбання сонячної електростанції та її подальшого монтажу на даху будівлі. Під час отримання кредиту підприємство сплатило банку комісійні. Електростанція використовуватиметься для потреб підприємства. Станцію було змонтовано та введено в експлуатацію протягом місяця після придбання. Нарахування процентів за користування кредитом здійснюється щомісяця. Інших процентних запозичень у підприємства у цьому звітному періоді не було. Як відобразити в обліку підприємства банківські платежі – одноразову суму комісійних при отриманні кредиту та щомісячну суму процентів? Включити їх суму до первісної вартості станції чи списати до витрат поточного періоду? Відповідь тут.
Наступного тижня в публікаціях Uteka-Комерція ми розглянемо такі теми:
Корисного вам читання!
З повагою
Зінаїда ОМЕЛЬНИЦЬКА,
головна редакторка Uteka-Комерція